Marko Rintanen

Brewsterin penkki?

38 viestiä aiheessa

Minulla on tuollainen jakkara. Malliltaan täysin sama Bendixin penkki, jota meidän Brewstereissäkin on käytetty. Olisi kiva tietää tämän penkin historiasta. Onko kenties tullut varaosaksi meille aikoinaan. Käytettiinkö tätä penkkimallia joissakin muissa meidän ilmavoimien koneissa? Suomen ilmavoimien Brewsterissä tämä ei ole voinut olla käytössä, koska panssarointia varten tehty muutos on tässä penkissä tekemättä. Muuten kun tätä penkkiä vertaa Tikkakoskella olevan Brewsterin penkkiin, on tämä aikalailla sama satula. 

DSC_3403.JPG

DSC_3404.JPG

DSC_3410.JPG

DSC_3406.JPG

DSC_3402.JPG

DSC_3412.JPG

DSC_3400.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikkakosken penkin selkänojassa oleva reikä mätsää museossa olevaan kahtia katkenneeseen selkäpanssariin ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi netistä löytämieni kuvien perusteella vahvasti siltä, että Curtiss 75A Hawkissa (tai P-36:ssa) oli samanlainen penkki. Jukka Raunion kirja Lentäjän näkökulma II mainitsee, että "koneessa oli 10 mm:n selkäpanssari."

Tässä yksi kuva:

http://109lair.hobbyvista.com/DETAILSITE/TH/hawk75/h75-09.jpg

edit: sen verran kyllä näyttäisi eroavan, että Markon penkissä on nuo reiät istuinosan sisänurkissa. Toki näissä toisissa kuvissa pehmuste peittää penkin sisäkulmat. Muuten kyllä "Sussussa" on aivan "samanoloinen" penkki.

https://forum.largescaleplanes.com/index.php?/topic/67707-p-36a-color-questions/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markon penkissä näyttää olevan ristipääruuvit jotka eroavat BW:n urakantaisista. Joko ne on uusittu tai sitten penkki on uudempaa tuotantoa (mm. Airacobrassa käytettiin jo ristipääruuveja).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Tässä olisi tämmöinen tuhto asennettuna dragsteriin. Tekstissä mainitaan Stearman

https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/who-knows-their-stuff-on-aviation-seats.1057714/

Tuossa näyttää olevan jo olkavöiden kiristysmekanismi joka puuttuu BW:n penkistä. Silloin Laivaston ilmavoimat käytti vielä pelkkää lantiovyötä. Suomessa Brewstereihin jälkiasennettiin VL:n nelipistevyöt.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Markon penkissä näyttää olevan ristipääruuvit jotka eroavat BW:n urakantaisista. Joko ne on uusittu tai sitten penkki on uudempaa tuotantoa (mm. Airacobrassa käytettiin jo ristipääruuveja).

Hyvä huomio. Samaten Curtissin penkissä on urakantaiset ruuvit.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sussun istuin ilman ns. raivopanssaria painoi 7 kg. Marko, paljonko penkkisi painaa? Curtiss´in ohjaajaistuimesta on annettu ´numerokoodit´ 75-17-65-001 (ehkä mittoja?).

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Ei mittoja vaan osanumeroita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kyseinen penkki eli pelkkä alumiinikaukalo painaa noin 3,7 kiloa. Ristipääruuvit ovat ainakin osassa paikoista varmuudella alkuperäisiä (kuva) . Numerointia en vielä ole ns penkkiosasta löytänyt. Korkeussäätöpalikoissa sellaiset kyllä löytyy. Kahvassa 23-53063 ja ns kiskoissa alla 23-53064. Penkkiä on selvästi käytetty paljon. Selkänojan syvät naarmut on pensselöity mustaksi useamman kerran ja istuinosa hyvinkin kulunut. Tämä penkki on ollut aikoinaan näytillä myös Karjalan Lennoston killan perinnehuoneessa jonkin aikaa. Edesmenneen vanhan keräilijän kokoelmista tullut, eli uskoisin että jokin Suomikytkös tällä on. 

DSC_3413.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla esim. sotasaalista? Tätä aloin miettimään kun löysin oheiset kuvat. Niissä tämä Curtiss P-40 Warhawkin ”penkki” on melkoisen samanlainen noita istuinosan kulmien aukkoja myöten. No, on toki hieman eroja noissa metallin pokkauksissa, Markon penkissä ja Curtiss Hawkissa on pellit sileät. Saman valmistajan tekemä istuin kuitenkin selvästikin. Suomalaiset saivat yhden Warhawk-koneen sotasaaliiksikin, se kone romutettiin. Marko heitti itse ajatuksen, että voisiko olla vaikka siitä... 

https://www.worthpoint.com/worthopedia/wwii-us-aac-curtiss-p-40-warhawk-kittyhawk-pilot

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva P-40M:n varaosakirjan sivusta. Sen penkissä on myös aiemmin Antin mainitsema olkavöiden kiristysmekanismi. Muuten samannäköinen tuhto. Noita Markon mainitsemia osanumeroita ei luettelosta löydy (kuvassa ei tosin ole tuolle hantaakille viitettäkään). Kaikki rakenneosat ovat tässä 87-alkuisia.

tuhto.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin etsiä Curtiss 75A Hawkin vastaavaa manuaalia, jossa olisi penkin kuva, niin törmäsin tähän ohjevihkoon. Mielenkiintoiseksi tekee asian se, että siinä on suomenkieliset Mercantile - Koneosasto - Käyttötoimisto -leimat. Eli manuaali on Suomesta lähtöisin!

http://www.wwiiaircraftperformance.org/P-36/Curtiss_Hawk_75-A_Detail_Specifications.pdf

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, Mercantile oli monessa mukana. Jo vuodesta 1901. Toi myös nuo Hawkit Englannista Suomeen. Koneosasto on tietenkin hankkinut omien suhteidensa kautta tarvittavat manuaalit Suomeen. Kiinnostavaa olisi tutkia, tuliko myös varaosia suoraan valmistajalta ? Noissa sodan aikaisissa kauppatoimissa olisi vielä hyvin paljon tutkittavaa. Monenlaisia välikäsiä kun oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawk-kaupassa kuten muun muassa Gnat-kaupassakin agenttina toimi Machinery Oy. Mercantilen muinaisia ilmailutoimia olivat ainakin ruotsalaisen Avestan terästehtaan edustus ja Helvar-radiotehtaan omistus (tytäryhtiönä). Avestan teräksestä tehtiin Valtion Lentokonetehtaalla selkäpanssareita, ja Helvarin hävittäjäradio valmistui jatkosodan aikana ainakin kokeiluasteelle. Saattoi olla Curtissin tai sen isomman edustajan kompuksessa ennen sotia. Veikkaan, että ym. esite on skannattu Hallinportista.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydän anteeksi häpeällisen nimisekoiluni. Mercantile on tuon Aminoffin suvun konsernin yrityksiä. Helvar, Veho, Fastem, Electrosonic, Qualitron etc., kuten Jukka kertoi ( monia on tullut ja mennyt ) Machinery taas Timosten. Jäi vaan mieleen Machineryn lukittu Hawk-osasto kun muuten firmassa kävin. Toimitti mm. 300-metristen mastojen hissit ja muuta erikoista, kuten ruumisautot.  Eräs tuttu taas toimi Mercantilessa. Olisihan tämä kaikki  pitänyt muistaa.

Kuten sanoin, tämä ilmailupuolen yrityshistoria voisi olla mielenkiintoinen selviteltävä. Näitä agentuureja oli ennen vanhaan runsaasti. Palataan peltipenkkeihin....Mistä ovat ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähde: P-39 Airacobra in detail/Bert Kinzey. Pienillä keskinäisllä eroilla näyttävät istuimet saman kaltaisilta. Tässä Airacobran istuin:

IMG_4034.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatorjuntamuseon Airacobrassa on komposiittipenkki, mutta ilmeisesti myös alumiinisiakin käytettiin. Tässäkin on urakantaruuvit.

IMG_4055.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12.12.2020 at 17.22, Marko Rintanen kirjoitti:

Penkkiä on selvästi käytetty paljon. Selkänojan syvät naarmut on pensselöity mustaksi useamman kerran ja istuinosa hyvinkin kulunut. Tämä penkki on ollut aikoinaan näytillä myös Karjalan Lennoston killan perinnehuoneessa jonkin aikaa. Edesmenneen vanhan keräilijän kokoelmista tullut, eli uskoisin että jokin Suomikytkös tällä on.

 

11.12.2020 at 18.06, Marko Rintanen kirjoitti:

Olisi kiva tietää tämän penkin historiasta. Onko kenties tullut varaosaksi meille aikoinaan. Käytettiinkö tätä penkkimallia joissakin muissa meidän ilmavoimien koneissa? Suomen ilmavoimien Brewsterissä tämä ei ole voinut olla käytössä, koska panssarointia varten tehty muutos on tässä penkissä tekemättä.

Istuin johon panssarointiin viittaavia muutoksia ei ole tehty mutta silti siinä on paljon istuttu?

Tähän yhdistelmään sopii sellainen istuin joka tosiaan on tullut varaosana Suomeen mutta "ei ole ollut käyttöä 3 vuoden aikana; saatu v. 1941". Sitaatti on 26.8.1944 tehdystä poistoehdotuksesta. Lopullinen poisto tapahtui kuitenkin vasta 1952. Porissa sijainnut Lentorykmentti 1:n upseerikerho halusi tehdyn laajennuksen myötä kalustaa lisätiloja Curtiss´in istuimilla joihin laitettiin pehmusteeksi Myrskyn istuimien huopatoppaukset. Kerholle myönnettiin osto-oikeus, joka sai 8 mk/kilohintaan á 7 kg. painavia CU:n istuimia 9 kpl. sekä 25 kpl. MY-istuinpehmikkeitä. Myös CU:n valonheittimiä kuului näiden lisäksi ostettaviin esineisiin. Kyllähän kerhon penkit sopi maalata vaikka mustaksi.

En väitä että tässä joukossa olisi Markon istuin mutta pistää kuitenkin miettimään...

IMG_4685.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimon löytämä paperi ja tarina noista upseerikerhon Curtiss-penkeistä on mielenkiintoinen, ja ainakin minulle uusi. Kaikkea sitä pula-aikana on keksitty! Minua kuitenkin vähän mietityttää tuo mahdollinen mustaksi maalaaminen, kun nuo ruuvinkannat selkänojassa ovat metallinvärisiä, samoin se se sivulla oleva säätökahva. Näyttää olevan minusta tehtaan jäljiltä, toki voin olla väärässäkin.

Antiltakin mielenkiintoinen tilauspaperi.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Porissa sijainnut Lentorykmentti 1:n upseerikerho halusi tehdyn laajennuksen myötä kalustaa lisätiloja Curtiss´in istuimilla joihin laitettiin pehmusteeksi Myrskyn istuimien huopatoppaukset. Kerholle myönnettiin osto-oikeus, joka sai 8 mk/kilohintaan á 7 kg. painavia CU:n istuimia 9 kpl. sekä 25 kpl. MY-istuinpehmikkeitä.

Koska kyseessä oli Ilmavoimien upseerikerho voisi luulla, että istuinvöillekin olisi ollut joskus käyttöä.

Rodney :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kyseinen penkki on varmuudella ollut tehtaan jäljiltä musta. En tiedä paljonko mustia penkkejä oli. Mutta paljon tätä on käytetty ja "miljoonat" syvät urat selkänojassa pystysuunnassa kertovat kyllä siitä, että liike laskuvarjon kanssa on ollut vilkasta. Sitten selkänojaa on pensselöity kuntoon paksummalla maalilla, jota on valunut reijistä selkänojan takapuolelle. 

_20201214_141820.JPG

DSC_3415.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään