Marko Rintanen

Brewsterin penkki?

38 viestiä aiheessa

Kun Brewsterin penkki on 5-53035 ja Markon penkin kahvassa on 23-53063 sekä penkin kiskossa 23-53064, jäljet viittaisivat juurikin BW:n:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Koska kyseessä oli Ilmavoimien upseerikerho voisi luulla, että istuinvöillekin olisi ollut joskus käyttöä.

Rodney :cool:

Rodney, kokemuksenani entisenä messialiupseerina (o.t.o.) YK:n rauhanturvahommissa, voin kertoa, että syöksyvyöt olisivat olleet käypiä myös au- ja miehistökerhoissa;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla


Sain taustatietoa, jonka mukaan Markon istuin ei voisi olla Brewsteristä. Ei ainakaan vuonna 1939-40 Suomeen USA:sta ostettu. Markon mustasta istuimesta puuttuvat kokonaan alkuperäiset US.Navyn lannevyön kiinnittimet, jotka ovat Tikkakosken BW-372 -koneessa selvästi nähtävissä ja kiinni. (Katso oheinen linkki). Nuo olkahihnat laitettiin Suomessa myöhemmin, kuten Antti aiemmin jo mainitsikin, mutta lannevyö on US.Navyn mallia.

https://ilmavoimamuseo.fi/nayttelyt/brewster-nayttelyssa/

Verratkaapa istuimia tarkemmin, niin ero lannevyön kiinnikkeiden kohdalla on huomattava. Matkon istuimessa ei näy myöskään mitään jälkiä, että siinä olisi kiinnikkeet koskaan edes olleet. Minusta myös tuo musta väri, jonka Marko olettaa olevan alkuperäisen, myöskin ”sotii Brewsterin alumiininväristä vastaan”... ja se on pistänyt ainakin minua silmään alusta asti.

Jukka

D0347702-F15C-4CE2-BC1D-1252B496524B.jpeg

0350D1E0-8C49-4060-AE50-2634D5C7B06B.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä huomioita. BW-372:n penkin pohjassa on myös kiinnityskorvake "release tube:lle", eli virtsaamisletkulle. Markon penkissä reiät korvakkeelle ovat eri kohdassa. BW-372:n penkin vyön läpivientikappaleet on siirretty ylemmäs ilmeisesti VL:n vöiden takia.

IMG_0248.jpg

IMG_0245.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

BW-372:n penkin pohjassa on myös kiinnityskorvake "release tube:lle", eli virtsaamisletkulle.

No nyt päästiin asiaan. Pilkunviilaajana viilaan, eli se lienee "relief tube". Mihinkähän letku johti, säiliöön vai ulos? Jos ulos, niin oliko siinä venturi alipainetta luomaan kuten tässä linkissä? https://www.aircraftspruce.com/catalog/pspages/pilotreliefventuri.php

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, mitä sanoitkaan penkin mustasta väristä sivuilla 1 ja 2;).

Tarjoaisin Markolle VL Humun penkkiä vaihtoehdoksi, mutta kun se on edelleen koneessa kiinni, eikä siitä ole piirustuksiakaan käytössäni. VL taisi valmistaa vain tuo yhden penkin valmiiksi mutta teki siitä joitakin puolivalmisteita, (tuo kyllä täytyisi tarkistaa).

VL valmisti kyllä ruuveja BW:n:

IMG_2553.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä minun penkissä on myös selkänojassa putkilenkit tuotu kauemmas nojasta kahdella välilevyllä. Toinen paksu levy ja toinen ohut. Ja kaikissa neljässä sama homma. Otin ne auki niin näyttävät kyllä hyvinkin tehdasvalmisteisilta, joten ovat varmasti olleet siinä jo alusta asti. Tikkakosken penkissä putkilenkit tulevat suoraan nojaan kiinni ilman välilevyjä. 

DSC_3418.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Marko Rintanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Jukka, mitä sanoitkaan penkin mustasta väristä sivuilla 1 ja 2;).

 

Sanoin näin: ”Minua kuitenkin vähän mietityttää tuo mahdollinen mustaksi maalaaminen, kun nuo ruuvinkannat selkänojassa ovat metallinvärisiä, samoin se se sivulla oleva säätökahva. Näyttää olevan minusta tehtaan jäljiltä, toki voin olla väärässäkin.” 

Mustaa väriä olen alusta asti ihmetellyt, niin joko alkuperäistä tai myöhemmin maalattua. Marko sitten vastasi, ettei olisi maalattu jälkikäteen. Olen yhdistänyt penkin koko ajan Curtisseihin, kuvien perusteella lähimmäksi on tullut A75 Hawk. En tiedä oliko näissä Saksasta ostettujen entisten Norjan ilmavoimien tai entisten ranskalaisten koneiden ohjaamoväreissä eroavaisuuksia. Ei ole löytynyt oikein hyviä kuvia.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

"relief tube". Mihinkähän letku johti, säiliöön vai ulos? Jos ulos, niin oliko siinä venturi alipainetta luomaan kuten tässä linkissä? 

Moi!

Hukkaputki vei ulos ja siinä oli venturiputki. Alla kuva (SA 20757 kesä -41). Muistin mukaan myöhemmissä kuvissa näitä näkyy vähemmän eli hukkaputkia poistettiin?

Penkin maalauksesta. JOS se on koneessa asennettuna ollut maalaamatonta alumiinia, niin silloin "alkuperäinen"(?) musta maali voisi silti olla viihdytyskäyttöön siirtymisen jälkeinen?

Kari

BWrelieftube.JPG.4ea2280e9976a79e6dedbb0621733bb9.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Hukkaputki vei ulos ja siinä oli venturiputki. Alla kuva (SA 20757 kesä -41). Muistin mukaan myöhemmissä kuvissa näitä näkyy vähemmän eli hukkaputkia poistettiin?

Kiitos Kari!

Piti heti ottaa Stenmanin viimeisin Brewster-kirja ja sieltähän niitä löytyy isoista kuvista. Etenkin Trollhättanin, mutta myös muista. Ja entisöidystä Humustakin.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Tässä minun penkissä on myös selkänojassa putkilenkit tuotu kauemmas nojasta kahdella välilevyllä. Toinen paksu levy ja toinen ohut. Ja kaikissa neljässä sama homma. Otin ne auki niin näyttävät kyllä hyvinkin tehdasvalmisteisilta, joten ovat varmasti olleet siinä jo alusta asti. Tikkakosken penkissä putkilenkit tulevat suoraan nojaan kiinni ilman välilevyjä.

Kiinnityskorvakkeillakin oli numeronsa, tässä ote CU:n varaosaluettelosta 17.7.1941.cu.thumb.JPG.20dc294acd96ce6820e8deeae21beed9.JPG

Tällainen tiedustelu lähetettiin myös lähetystöömme Roomassa, mutta eivät näyttäneet tuottaneen tulosta. cu1.thumb.JPG.d4f60fca055216b520efa9a410d208ad.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään