Rolf Niemi

Pohjoismaat

25 viestiä aiheessa

Aloitetaan kierros totuttuun tapaan Malmilta ja suunnataan Malmöhön. Myöhemmin suuntaan kohti Norjaa. Alun perin lentokorkeus oli suunniteltu 12 000 jalkaa, mutta massiivinen pilvisyys pakotti nousemaan lopulta 18 000 jalkaan asti. Kokeilin lentosuunnitelmaa tehdessäni tuota TBM Performance Calculatoria. Mielenkiintoinen ja monipuolinen ohjelma.

EFHF - ESMS -> Sää = Live

 

 

cal2.JPG

cal3.JPG

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka teille antoi ilman? Kuka antoi veden? Entäs tulen?

Harmittaa kun uudessa ei kehitetä tarpeeni nopeasti vesi ja suksilla toimivia. Joo, keskitie ei ole ongelma minulle. Hyvät täyspäiset on jo FMC:n kera koettu. Tahtoo  kalalle. Ja Hirveesti paljon muuta hyvää;)))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan asiassa. Matka jatkuu kohti Tanskaa ja Roskildea eli ESMS - EKRK. Lyhyt pyrähdys, mutta Roskilde loi hieman haasteita laskeutumiseen pyörivän että kovan tuulen vuoksi eikä näkyvyyskään nyt ihan sieltä parhaasta päästä ollut. Maisemia ei juurikaan päässyt ihailemaan, mutta ehkä sitten kun suuntaan seuraavaksi Norjaan kunhan säätila edes hieman paranee.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roskildesta Bergeniin. Ei säät suosi retkeilyä niin että pääsisi maisemia ihailemaan paitsi nousujen ja laskujen aikana. Seuraavaksi pitäisi pyrkiä Islantiin Shetlandin ja Färsaarten kautta. Viimemaimittuhan kuuluu Tanskalle, joten tässä pysytään aiheen parissa. Tuleva Shetland on pakko ottaa mukaan, jotta etappi pysyy kohtuu aikarajoissa.

Tein plaanin vaihteeksi Little NavMapilla, siirsin sen simun omaan plaanikansioon josta latasin sen siten Map-sovellukseen. Lisäksi käytin AivlaSoftin EFB:tä ja sinne sama reitti, mutta navigointipisteet ei sitten oikein natsannetkaan ja painoin EFB:ssä Sync-nappia niin kas kummaa - EFB:n reitti siirtyikin simuun vaikka se ei GPS.ssä näkynytkään. Siitä syystä reitti GPS:ssä näyttää omiaan noissa joissakin kuvissa.

 

1.JPG

2.JPG

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan, Esa.

Jatketaan kierrosta. Tällä kertaa suuntasin Skotlannille kuuluvalle Shetlandin saarelle (EGET, Tingwall) Norjan Bergenistä. Saapuminen Tingwalliin oli hieman epävarma johtuen karttojen puutteesta ja oman osuutensa toi lähestymisen aikana esiintynyt melko raju turbulenssi. Seuraava etappi olisi sitten Färsaaret ennen Islantia.

GPS toimi tällä kertaa lähes yhtä hyvin kuin Flight1 GTN750 kun käytin erästä toista modia WorkingTitlen lisäksi. Pientä harjoitusta se tosin vaati ja yhtä ahaa-elämystä.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiertue jatkuu ja on edennyt jo Färsaarille säätilan pysytellessä edelleen yhtä ankean pilvisenä. Tehtävää haittaa simun vajaat navigointimahdollisuudet johtuen puuttelisesta AIRACista. Tässäkin laskeutumisessa meinasin karauttaa kuvassa näkyvään kallioon näkyvyyden ollessa melko surkea. RNAV-mahdollisuus olisi auttanut asiaa huomattavasti. EGET - EKVG (Vagar)

Jäljellä Islanti ja paluu Malmille Pohjois-Norjan kautta...

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennä nyt Islannissa kuitenkin jollekin eksoottisemmalle kentälle kuin BIRK tai BIKF. Vaikka BIEG tai BIAR. (Näistä BIAR kivempi, niin näkee enemmän maisemia)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin - en tiedä, miltä defaul BIEG tai BIAR näyttää. Olen ladannut flightsim.to 2 lisäosaa Islantiin ja toinen tietysti on Keflavik. Akuryer näyttäsi olevan mielenkiintoisessa paikassa - ehkä suuntaan siis sinne :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Niin - en tiedä, miltä defaul BIEG tai BIAR näyttää. Olen ladannut flightsim.to 2 lisäosaa Islantiin ja toinen tietysti on Keflavik. Akuryer näyttäsi olevan mielenkiintoisessa paikassa - ehkä suuntaan siis sinne :cool:

En tiedä kuinka paljon tämä vaikuttaa Akureyrin maisemiin, mutta ylipäänsä näyttäisi olevan asiallinen lisuri Islantiin.

https://forums.flightsimulator.com/t/update-11-30-lighthouses-freeware-iceland-overhaul/212134

 

P.S.

Islannin Aip:n saa ladattua pädille appina, tai sitten kartat netistä. http://eaip.samgongustofa.is/04-Dec-2020-NA/

Tokihan myös Navigraph charts on toimiva, jos sellaisesta on maksanut. Akureyriin on aika villejä lähestymisiä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo linkin takana oleva lisäosa on toinen niistä lataamistani Islantiin. Karttasovellus minulla on - en nyt muista, mutta joku Ultimate Charts se oli. SimMarketista aikoinaan ostettu. Päivittyy melko tiheästi ja on aika kattava, mutta Shetlantiin ei löytynyt yhtään karttaa edes netistä.

Haasteet ovat mukava lisä, joten suuntaan siis Akuyeariin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Islantiin päästiin, mutta maisemat jäivät Islannin osalta ihailematta ainakin tällä saapumislennolla. Välillä ajattelin, että Hekla tai Krafla on hönkäillyt jotain sisuksistaan, mutta taisivat olla vain tavallisia pilviä. ILS meni automaatilla jostain syystä lähes katastrofaalisesti sivuun sen verran, että tuli niin sanotusti kiire. Pakko oli laskeutua kun löpöä ei ollut kuin höyryt jäljellä. Alashan pääsee aina, mutta se pitäisi suorittaa aina hallitusti tuo laskeutuminen. AivlaSoftin EFB tekee jostain syystä muutoksia tuohon TBM:n gepsiin ja sotkee vähän kuvioita - tutkinnan paikka.

EKVG - BIAR RWY 01

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Akureyri on siitä jännä, että ILS on älyttömän jyrkkä lähestyminen, 5.3 astetta ja Localizer sivussa 2.6 astetta vasemmalle kiitotiestä. Sitten on LOC lähestyminen, mikä ei ole niin jyrkkä, mutta suuntasäde 37 astetta, ja kiitotie 8. :cool:

Maisemasta näköjään puuttuu toinen PAPI, ne ovat nimittäin eri asteilla eri puolin kiitotietä. Toisella puolen normaali(hko) VFR lähestyminen, ja muistaakseni oikealla puolella ILS vastaava.

Sään puolesta normaalia Islantia, vettä tulee sivuttain, mitään muuta kuin harmaata ei näe päiväkausiin...

Ja vieläkin edittiä.... vetäse nyt sitten kun lähdet paluumatkalle vielä BIAR - BIVM legi, niin sattuu Heklakin matkan varrelle. Kantsii, ehkä, tutustua jossain määrin BIVM karttoihin ennen lentoa....

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puutteet kyseisellä kentällä johtuvat luultavasti syystä että tuo default-kenttä. Niin - sää oli karsea eikä ilman IFR-laitteistoa olisi pärjännyt. Sikäili kun olen ymmärtänyt ja vissiin jostakin lukenutkin, että Islanti on lähellä sydäntäsi ja tunnet maan melko hyvin. Minua on aina harmittanut, että merellä työkseni olleena en päässyt koskaan käymään Islannissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Puutteet kyseisellä kentällä johtuvat luultavasti syystä että tuo default-kenttä. Niin - sää oli karsea eikä ilman IFR-laitteistoa olisi pärjännyt. Sikäili kun olen ymmärtänyt ja vissiin jostakin lukenutkin, että Islanti on lähellä sydäntäsi ja tunnet maan melko hyvin. Minua on aina harmittanut, että merellä työkseni olleena en päässyt koskaan käymään Islannissa.

On kai se lähellä sydäntäni, kun asuin siellä melkein 12 vuotta.... ja se on myös maa, missä olen oikeasti itse lentänyt (PPL).

Se, että sää on karsea, on sitä oikeaa Islantia.... :D leuto, loskainen, tuulinen talvi, kolea, tuulinen kesä. :P

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

On kai se lähellä sydäntäni, kun asuin siellä melkein 12 vuotta.... ja se on myös maa, missä olen oikeasti itse lentänyt (PPL).

Se, että sää on karsea, on sitä oikeaa Islantia.... :D leuto, loskainen, tuulinen talvi, kolea, tuulinen kesä. :P

Ilmankos Tatu muutti Rovaniemelle.;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin Norjaan. TBM meni myyntiin/vaihtoon ja tilalle hankin jetin Citation CJ4. Lähtö eikä itse retki tuottanut mitään tuskaa. Polttoaine riitti kuten olin laskeskellut eikä mitään CTD:tä ollut havaittavissa kuten joillakin on tapahtunut Working Title CJ4 0.81 kanssa. Plaanin syötin piste pisteeltä käsin enkä siis käyttänyt import-toimintoa,

Ainut mysteeri ja ongelma oli, että mihin ihmeeseen syötetään VOR/ILS lukemat. Täytyy katsoa joku video tuubista. Tulihan kone kiitoradalle tosin ilman apujakin näkyvyyden ollessa huippua jos vertaa koko retkeä. Enää yksi matka jäljella eli kohti Suomea.

BIAR - ENBN

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Ainut mysteeri ja ongelma oli, että mihin ihmeeseen syötetään VOR/ILS lukemat.

FMS:n vasemmassa laidassa alin nappi TUN vie oikealle sivulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

FMS:n vasemmassa laidassa alin nappi TUN vie oikealle sivulle.

Joo - kiitos infosta. Katsoin yhden tuohon modiin liittyvän ILS-videon, josta asia selvisi ainakin alustavasti. Kaveri siinä teki kaiken melko nopeasti, mutta periaate selvisi kyllä. No kun itse tekeeperässä, niin eiköhän se tuosta mene. Itse tutustuin asiaan vasta lennon puolivälissä FMS:sää tonkimalla, mutta tuota nappia en sitten jostain syystä huomannut tuolla sivussa. Jotkut näppylät toimii ja toiset taas INOP.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kierros tuli lähes täydellisesti tehtyä, mutta päättyi ILS-harjoituksen vuoksi Tampereelle. ILS toimi lähes kuten pitikin, mutta vetää jonkin verran sivuun - tällä kertaa vasemmalle. Johtuu kenties siitä, että reitti on tehty Route Finderillä, joka taas ei taida natsata simun pisteiden kanssa yhteen. Nämä navigointipisteiden paikkansapitämättömyys on melko häiritsevä tekijä. Visuaaliretkillä se ei niinkään haittaa, mutta IFR vaatisi tarkkuuta.

ENBN - EFTP

 

a.jpg

1.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS ei pitäisi heittää, koska on maassa oleva navigointilaite, myös simussa. Tosin jotain kummallista siinä on, varsinkin liukupolun suhteen. Ei kyllä aina johda sinne mihin pitäisi.

Komea oli taivas sulla lennellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - 41 000 jalkaa, niin ei pilvet haittaa menoa, mutta sitten se synkkyys alkoi kun tulin alemmas. Aika hyvin kaverit ovat modanneet tuon vehkeen GPS:ssän. Vähän erilainen kuin mihin olen tämän harrastuksen parissa tottunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään