Jorma Kosonen

TUR European Airways vaaratilanne EFHF läheisyydessä 23.5.1991

7 viestiä aiheessa

Tekniikka ja Talous kirjoittaa turkkilaisen B727 koneen vaaratilanteesta Malmilla lähes 30 vuotta sitten.

Rodney

P.S. Helsingin kaupungin pitkäaikainen lentoturvallisuustyö tehnee tulevaisuudessa tälläisen vaaratilanteen epätodennäköiseksi.

"Voiko Malmin lentoasemaa luulla Helsinki-Vantaaksi? Turkkilaiskoneen lentäjät luulivat, kyydissään 177 lomailijaa

Helsingin taivaalla (ja melkein maassa) koettiin keväällä 1991 melkoinen läheltä piti -tilanne."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/voiko-malmin-lentoasemaa-luulla-helsinki-vantaaksi-turkkilaiskoneen-lentajat-luulivat-kyydissaan-177-lomailijaa/a4b5190f-2234-4a1f-899d-ff4534ff0742

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/vanhemmattutkintaselostukset/xtRduYYRL/1_1991L_Tutkintaselostus.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tutkijoiden toive toteutui. Helsinki-Vantaan kiitotie 33:lle on nykyisin RNP RWY 33- ja VOR RWY 33-menetelmät, ja AIP:ssa olevia karttoja kun katsoo, niin molempien karttojen oikeassa laidassa on varoitus

Caution: Helsinki-Malmi airport lies under final approach course 4 NM before threshold 33 and can be mistaken for Helsinki-Vantaa

sekä huomautus

Note: Helsinki-Malmi airport VFR traffic circuits at 600 ft MSL. 

nimenomaan muistona turkkilaisista. - En ollut itse paikalla todistamassa tapahtumaa, mutta vahva huhu kertoo, että Shellin öljysheikki Kananen oli koppinsa luona silloin ja veti maihin kun turkkilaiset yrittivät tulla iholle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

En ollut itse paikalla todistamassa tapahtumaa, mutta vahva huhu kertoo, että Shellin öljysheikki Kananen oli koppinsa luona silloin ja veti maihin kun turkkilaiset yrittivät tulla iholle.

Pakko oli soittaa Kanaselle ja varmistaa tämäkin ilmailuhuhu. Martti kertoi, että asia pitää paikkansa. Hänen mukaansa lennonjohtaja tornissaan oli tehnyt samoin.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoisenkin ilmailuhuhun muistan, että Malmin lennonjohto oli silloin remontissa ja töitä tehtiin väistotiloista jossain parakissa pihalla?

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Semmoisenkin ilmailuhuhun muistan, että Malmin lennonjohto oli silloin remontissa ja töitä tehtiin väistotiloista jossain parakissa pihalla?

Tälla lailla ne jutut menee. Eihän Kananen tainnut sananmukaisesti puhua tornista, mutta minä oletin, että missäs muualla. Täytyy seuraavalla kerralla varmistaa.

Rodney

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tapauksesta on keskusteltu vuonna 2003. "Ohjaamossa oli maksava matkustaja koko lennon aja. Lentoyhtiön sääntöjen mukaan saa ohjaamoon ottaa matkustajan vain lento-osaston johtajan erikoisluvalla. Tällaista lupaa tälle lennolle ei ollut. "

Muokattu: , käyttäjä: Jarmo Toivonen
Lisätty lainaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Jarmo Toivonen kirjoitti:

Tästä tapauksesta on keskusteltu vuonna 2003.

Sieltähän se 17 vuotta vanhasta säikeestä löytyy vahvistus Paulin muistelulle.

Rodney

"Kentälle oli pystytetty tilapäinen lennonjohto-parakki, josta lennonjohtaja Harri Tiessalo pinkaisi karkuun, koska iso liikennekone tuli matalalla suoraan kohti. Parakki oli ihan suunnitellun laskualueen vieressä."

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään