Matti Palosuo

Hawk Suomi 40v

9 viestiä aiheessa

Tasan 40 vuotta sitten 16.12.1980 laskeutui Poriin ensimmäinen meille hankittu Hawk suihkuharjoitushävittäjä.

http://www.lentoposti.fi/artikkelit/ilmavoimien_hawk_suihkuharjoituskoneet_suomeen_40_vuotta_sitten_lento_jatkuu_pitk_lle_2030_luvulle 

 

Vuosijuhlan kunniaksi HW-340 on saanut aika siistin sinivalkoisen juhlaliveryn.

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo
Typo korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Ilmavoimien pressitiedote: https://ilmavoimat.fi/-/hawk-40-vuotta-suomessa

Lainaa

Hawk 40 vuotta Suomessa

Ilmavoimat 15.12.2020 14.40
Tiedote

Hawk Mk51, Mk51A ja Mk66 vuonna 2011.
Vanhan maalauskaavion mukainen Hawk Mk51, harmaa Mk51A ja punavalkoinen Mk66 vuonna 2012. Kuva: Ilmavoimat / Ville Tuokko.

Hawk-suihkuharjoituskoneilla on ollut keskeinen rooli Ilmavoimien taistelulentäjien taktisessa lentokoulutuksessa 1980-luvulta alkaen. Huomenna 16. joulukuuta 2020 tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta ensimmäisen Hawkin saapumisesta Suomeen.

Ilmavoimat käynnisti Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskoneen seuraajan hankinnan valmistelun vuonna 1974. Kandidaatteja Fougan korvaajaksi oli viisi: britannialainen Hawker Siddeley Hawk, ranskalainen Dassault-Breguet Alpha Jet, ruotsalainen Saab 105G, italialainen Aermacchi MB.339 ja tšekkoslovakialainen Aero L-39 Albatros. 

Tarjousten saavuttua suomalainen evaluaatioryhmä kiersi loppuvuoden 1975 aikana kaikkien valmistajien tehtailla koelentämässä koneet ja tutustumassa niiden huoltojärjestelmiin. Tulosten analysoinnin jälkeen koelentoryhmä päätyi suosittelemaan Hawkia, jota se piti kandidaateista parhaana. Vuonna 1974 ensilentonsa lentänyt konetyyppi oli tuolloin vielä kehitysvaiheessa, joten suomalaisten koelentäjien havaitsemat puutteet korjattiin yhteistyössä valmistajan kanssa. Neuvottelujen jälkeen päätös 50 Hawk Mk 51 -suihkuharjoituskoneen hankinnasta tehtiin joulukuussa 1977. 

00e878d2-a048-d685-a833-6377b0f8a4d9?t=1608014139729&imagePreview=1
HW-302 koelennolla Englannin kanaalin yllä Doverin valkoisten kallioiden edustalla lokakuussa 1980.

Hawker Siddeleystä oli tullut huhtikuussa 1977 osa British Aerospace -yhtymää (nyk. BAE Systems). Joulukuussa solmittu kauppa oli historiallinen, sillä Suomi oli Hawkin ensimmäinen vientiasiakas. Sopimuksen mukaan neljä ensimmäistä konetta rakennettiin Ison-Britannian Dunsfoldissa, ja loput 46 koottiin ja koelennettiin Suomessa Valmetin tehtaalla Hallissa. Ilmavoimien ensimmäinen Hawk Mk 51, HW-302, saapui Dunsfoldista Poriin majuri Paavo Janhusen ja insinöörimajuri Keijo Kokon lentämänä 16. joulukuuta 1980. 

Hawk korvasi Fougan Ilmavoimien suihkuharjoituskoneena vaiheittain sitä mukaa, kun koneita valmistui Valmetin kokoonpanolinjalta. Viimeinen Hawk Mk 51, HW-350, luovutettiin Ilmavoimille lokakuussa 1985. Vuonna 1990 Ilmavoimien Hawk-kalustoa päätettiin täydentää seitsemällä uudella Mk 51A -mallin koneella. Ensimmäinen Hawk Mk 51A, HW-351, saapui Suomeen British Aerospacen Wartonin tehtaalta lokakuussa 1993.

e557c1e1-849a-4e12-c526-e17f7e5f3054?t=1608014140225&imagePreview=1
HW-350 moottorin koekäytössä Valmetin tehtaalla Hallissa elokuussa 1985.

Kolmannen kerran Suomi osti Hawkeja vuonna 2007, jolloin päätettiin 18 Mk 66 -mallin koneen hankinnasta Sveitsistä. Hyväkuntoiset ja vähän lennetyt koneet saatiin erittäin edullisesti. Koko hankinnan hinta oli 41 miljoonaa euroa, mikä vastasi tuolloin kahden uuden Hawkin hintaa. 

Rivissä 32 modernisoitua Hawkia

Nykyisin käytössä on 32 täysin modernisoitua Hawkia, joilla lennetään 2030-luvun loppupuolelle asti. Hawkeista 16 on Sveitsistä ostettua Mk 66 -mallia, seitsemän Mk 51A -mallia, ja yhdeksän alkuperäisiä Mk 51 -koneita. Viimeisin modernisoitu Hawk Mk 51, HW-340, valmistui modifikaatiosta sopivasti juuri ensimmäisen koneen Suomeen saapumisen 40. vuosipäivän alla. Hawk-kalustoa ylläpidetään ja kehitetään jatkuvasti tiiviissä yhteistyössä Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen ja Patrian kanssa.

Käytössä olevien Hawkien elinkaarta on jatkettu rakennevahvistusohjelmalla, joka turvaa koneiden runkojen ja siipirakenteiden kestävyyden vaativassa koulutuskäytössä. Viimeisten 10 vuoden aikana Hawkien päivityksissä on panostettu lentokoulutuksen jatkuvaan kehittämiseen. Ohjaamouudistustyön yhteydessä vanhat analogiset mittarit on korvattu modernilla "lasiohjaamolla". Hawkeihin on asennettu mm. monitoiminäyttö, HUD-heijastusnäyttö sekä paikannus- ja tehtävätallenninjärjestelmät. 

c2e99cdc-b931-feed-51ec-979de1e67fb8?t=1608028334746&imagePreview=1
Ohjaajan näkymä modernisoidun Hawkin HUD-heijastusnäytön läpi. Kuva: Ilmavoimat / Oskari Tähtinen.

Tuorein askel Hawkien modernisoinnissa on ollut tiedonsiirron, tilannetietoisuuden ja verkottumiskyvyn kehittäminen. Datalinkkien avulla ilmassa lentävät koneet voidaan verkottaa samaan operaatioon maassa olevien simulaattorien kanssa. Samalla on mahdollista luoda lentävän koneen ohjaamon näytölle simuloituja maaleja ja muita koulutuksen haastavuutta lisääviä elementtejä. Tämän ansiosta Hawk-kalustolla voidaan harjoitella aiempaa tehokkaammin ja todenmukaisemmin modernin ilmasodankäynnin kannalta keskeistä näköetäisyyden ulkopuolella (beyond visual range, BVR) tapahtuvaa toimintaa, joka haastaa ohjaajan tilannetietoisuuden.

Yhdessä Patrian kanssa kehitetty Live, Virtual & Constructive (LVC) -koulutusympäristö hyödyntää Hawkien modernisoituja ohjaamoja ja datalinkkejä. "Live" viittaa ilmassa tapahtuvaan lentokoulutukseen, "virtual" maassa olevien simulaattorien verkottumiseen samaan koulutusympäristöön, ja "constructive" tietokoneiden skenaarion osaksi tuottamiin toimijoihin, jotka muuntavat omaa käyttäytymistään ohjelmoitujen mallien tai tekoälyn mukaisesti. Kustannustehokkaan LVC-koulutusympäristön ansiosta tulevat taistelulentäjät pääsevät harjoittelemaan suuria ja monipuolisia ilmaoperaatioita jo Hawk-koulutuksensa aikana. 

97a2a830-3bb7-4f1e-8400-2c269987fe3b?t=1608028281380&imagePreview=1
LVC-koulutusympäristö mahdollistaa simulaattorien verkottumisen samaan operaatioon ilmassa lentävien koneiden kanssa. Kuva: Ilmavoimat / Ville Tuokko.

Hawk-koulutusta kuudella vuosikymmenellä

Palvelusvuosilla mitattuna Hawk tulee olemaan Ilmavoimien historian ylivoimaisesti pitkäikäisin konetyyppi. Hawk-kaluston on määrä olla käytössä kuudella vuosikymmenellä, aina 2030-luvun loppupuolelle asti. Konetyypin merkityksestä kertoo se, että kaikki Ilmavoimien F/A-18 Hornet -lentäjät ovat saaneet ja tulevat saamaan taktisen lentokoulutuksensa Hawkin ohjaamossa. Jo ennen Hornet-kalustoon siirtymistä useat ikäluokat Draken- ja MiG-21-ohjaajia ehtivät aloittaa suihkukonelentämisen Hawkilla. Modernisoiduilla Hawkeilla tullaan kouluttamaan useita ikäluokkia myös HX-hankkeessa valittavan Hornetin seuraajan ohjaimiin. 

Hawkien kehittämistä jatketaan tulevaisuudessa tiiviissä yhteistyössä Patrian kanssa. HX-valintapäätöksen jälkeen Hawkien ohjaamot modernisoidaan mahdollisimman hyvin yhteensopiviksi Hornetin seuraajan kanssa. Näin pyritään takaamaan lento-oppilaille sujuva ja nousujohteinen siirtymä Hawkista tulevaan HX-kalustoon.

Hawkit ovat olleet suomalaisten taistelulentäjien koulutuksen selkäranka 1980-luvulta alkaen, ja tulevat olemaan sitä vielä lähes 20 vuoden ajan. Konetyypin pitkää elinkaarta turvaa osaltaan laaja käyttäjäkunta. Teknisesti luotettavaksi osoittautuneen Hawkin eri versioita on valmistettu yhteensä noin tuhat, ja se on ollut käytössä 18 eri maan asevoimissa. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö / erottaako kukaan tuossa, ilmeisesti Kauhavalla otetusta kuvasta koneiden tunnuksia? Siitä sais hyvän pienoismalli-dioraaman!!

hawk x 3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maastokuvioinen on HW-337, keskimmäinen on HW-357 ja Sveitsin lahja ilmavoimille eli punavalkoinen on HW-363

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarissa oli vuodenvaihteessa kelvollinen koko aukeaman juttu Hawkeista ja Janhusista. Valitettavasti maksumuurin takana. 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007713833.html

Quote

Kolmen polven lentäjät

Isoisä oli lentäjä. Isä oli lentäjä. Ja niin pojastakin tuli lentäjä. 

Joulukuussa tulee täyteen 40 vuotta siitä, kun Suomen ilmavoimat sai ensimmäisen Hawk-harjoitushävittäjänsä. Sen lensi Englannista Poriin majuri Paavo Janhunen. Hän oli 1970-luvulla alkaneen harjoituskonehankinnan pääkoelentäjä ja oli mukana valitsemassa konetyyppiä, kun Suomi etsi seuraajaa Fouga Magister -suihkuharjoituskoneelle.

Janhusten suku kietoutuu aivan erityisellä tavalla Hawkeihin. Paavon poika Kari Janhunen, 60, on entinen Satakunnan lennoston komentaja, joka lensi Hawkilla 1 200 tuntia ja jäi everstinä eläkkeelle vuonna 2010.

Ja nyt Karin poika, kapteeni Tero Janhunen, 31, lentää Hawk-hävittäjiä koelentäjänä Pirkkalassa, jossa hän kuuluu Tukilentolaivueeseen.

...

Suomessa on yksi Hawk-harjoitushävittäjä, jonka kyljessä on Paavo Janhusen nimikirjoitus. Se on kopioitu nimikirjoituksesta, jonka hän kirjoitti kolmatta luokkaa kansakoulussa käyvän poikansa Karin koulutodistukseen vuonna 1969 Kuorevedellä. Nimikirjoitus koneen kyljessä on Ilmavoimissa erityinen kunnianosoitus. Pojanpoika Tero lentää yhä silloin tällöin samaa, isoisän nimikirjoituksella varustettua konetta. Se on viimeinen Valmetin Kuoreveden Hallissa koottu yksilö.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/cedee3c7-047d-49fe-a2db-6a90f71f7c87 

Quote

Suomen hävittäjäkalusto oli 1980-luvulla Hawk-suihkuharjoituskoneen kanssa vaikeuksissa: ”Ne ammuttiin alas” 

...

Hawkien suorituskyky aiheutti ikäviä yllätyksiä ensimmäisissä taisteluharjoituksissa Draken- ja MiG-21 -kaluston kanssa.

”Ensikosketus oli hävittäjien kannalta murskaava. Ne ammuttin alas”, Huotarinen totesi juhlapuheessaan.

Hän painottaa, että hävittäjälentäjät oppivat tilanteesta ja nostivat nopeasti myös omaa suorituskykyään uudelle tasolle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Hesarissa oli vuodenvaihteessa kelvollinen koko aukeaman juttu Hawkeista ja Janhusista. Valitettavasti maksumuurin takana. 

Ja tämäkin jäi tällaiseksi heittolaukaukseksi. 

CF3978AA-A5DB-46C4-8B63-650A8AB6AC6F.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään