Esa Sairio

Airbus A32NX ja FS2020

9 viestiä aiheessa

Tein tähän oman threadin, koska yrittäessäni laittaa nämä "sekailaisten screenshottien" perään, tekee sivusto väkisin vastauksen edellisen lähettäjän viestiin vaika juttuni on erillinen ja uusi.

Kokeilin Airbussia suunnilleen ensimmäistä kertaa FS2020:ssä siten, että lähdin EFHK 22L Koivu ja paluu Intor EFHK 22L ILS. Ei tuulia eikä muutakaan ihmeellistä säätä.

Muutama huomio.

1. Lentotietokoneeseen onnistuin syöttämään tuon reitin. Reitistä tuli heti jatkuva ilman puuttuvia osuuksia. Tekeekö tämä Airbus tuon asian automaattisesti?

2. V1 Rotate ja V2 nopeudet eivät tulleet automaattisesti lentotietokoneelle, kuten Preparissa tapahtuu, kun syöttää muut asiat oikein. Keksin ne itse tähän simuun ja lentoon.

3. Aikamoinen pompotus kuului lähtökiihdytyksessä. Joo, ääntä voinee vaimentaa asetuksista. Asennettua parempi EFHK jotteivat kiitoradat ole perunapeltoa.

4. Asiallisesti kone nousi. Toiveenani on kuitenkin että MS/Asobo lisää rakennusten ja puuston näkyvyyden aidoksi. Kuten kuvista näkee, rakennukset loppuvat ihan kesken kaiken Helsingin päällä, samoin metsät. Ei ole luonnollisen näköistä.

5. Maatekstuurit ovat liian epätarkkoja. Tähän toivon korjausta.

6. Lyhentääkseni lentokierrosta menin DIR-komennolla reittipisteelle HEL jotain, jonne kone kyllä kääntyikin. 

7. Jossain vaiheessa kone alkoi kääntyä itsestään reitiltä vasemmalle, vaikka olisi pitänyt seurata reittiä, joka siis kaartaa pohjoisen kautta takaisin EFHK:lle 22L:n suuntaan.

8. Annoin kaartaa aina 22L:n linjalle saakka, paonoin APPR ja kon elalkoi seurata suuntaa. Mitään ILS:iä ei taaskaan tullut näkyviin.

9. Laskeuduin sitten käsin (kytkin ap:n pois), autokaasu jäi päälle ja pienensin nopeutta ja lisäsin laippoja ja gearit asianmukaisesti.

10. Lasku onnistui tyydyttävästi. 

Erikoishavainto: Airbus-ohjaimet ja kaasu kombinaatio (Thrustmaster) toimii hienosti, myös reverssinamiskat.

Onko asiallista kommentoitavaa?:)

screenshot.7.jpg

screenshot.8.jpg

screenshot.9.jpg

screenshot.10.jpg

screenshot.11.jpg

screenshot.12.jpg

screenshot.13.jpg

screenshot.14.jpg

screenshot.15.jpg

screenshot.16.jpg

screenshot.17.jpg

screenshot.18.jpg

screenshot.19.jpg

screenshot.20.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Eikö se sen tehnyt?

2. Airbus ei laske V nopeuksia automaattisesti toisin kuin Aerosoftin realistinen ammattilaistason Airbus Prepar3D:ssa.. Saat lasketut arvot näkyviin, kun klikkaat esim V1 ensin kerran, jotta nopeus tulee scratchpadiin ja sitten lisäät sen siihen.

4. Miten sä saat tähänkin aiheeseen liitettyä puiden ja rakennusten piirtoetäisyyden?

7. Kun katsot ND:tä koneen alkaessa kaartamaan vasemmalle, huomaat oikeassa yläkulmassa lukevan RW22L eli se siis otti kiitotien seuraavaksi reittipisteeksi ja lähti ihan oikein kaartamaan sinne. Kyseessä on tiedossa oleva bugi, jonka voi ohittaa direct toiminnolla tai sitten heading modella.

8. Oliko ILS taajuus asetettu ja varmistettu RAD NAV sivulta? Ilman taajuutta ei ILS voi toimia. 

9. Airbusilla voi laskeutua ihan normaalisti käsin ilman ILS:ää. Voit laittaa nopeiden managed tilaan, kun olet loppuliu'ussa niin FMS ohjaa nopeutta.

Mesh unohtui ;)Jatketaanko keskustelua toisessa aloittamassasi samannimisessä ketjussa:

 

Muokattu: , käyttäjä: Joona Väisänen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

2. V1 Rotate ja V2 nopeudet eivät tulleet automaattisesti lentotietokoneelle, kuten Preparissa tapahtuu, kun syöttää muut asiat oikein. Keksin ne itse tähän simuun ja lentoon.

Tähän toimii että painaa MCDU vasemman puolen nappeja V1, rotate ja V2 kohdilta, jolloin ekalla painalluksella se näyttää ehdotus lukeman ja kun uudestaan painaa niin kuittaa ko. kohdalle lukeman. :)

1 tunti sitten, Esa Sairio kirjoitti:

8. Annoin kaartaa aina 22L:n linjalle saakka, paonoin APPR ja kon elalkoi seurata suuntaa. Mitään ILS:iä ei taaskaan tullut näkyviin.

Tarkistettu että näkyykö MCDU:n RAD NAV napin painalluksen jälkeen niissä taajuuksissa ILS taajuus? Aina se ei nimittäin sitä sinne lyö automaattisesti. Itse ainakin joskus joudun naputtelemaan sinne sen manuaalisesti taajuuden.

EDIT:

Joona ehtikin just vastata samat :D

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Rasmussen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

1. Eikö se sen tehnyt?

2. Airbus ei laske V nopeuksia automaattisesti toisin kuin Aerosoftin realistinen ammattilaistason Airbus Prepar3D:ssa.. Saat lasketut arvot näkyviin, kun klikkaat esim V1 ensin kerran, jotta nopeus tulee scratchpadiin ja sitten lisäät sen siihen.

4. Miten sä saat tähänkin aiheeseen liitettyä puiden ja rakennusten piirtoetäisyyden?

7. Kun katsot ND:tä koneen alkaessa kaartamaan vasemmalle, huomaat oikeassa yläkulmassa lukevan RW22L eli se siis otti kiitotien seuraavaksi reittipisteeksi ja lähti ihan oikein kaartamaan sinne. Kyseessä on tiedossa oleva bugi, jonka voi ohittaa direct toiminnolla tai sitten heading modella.

8. Oliko ILS taajuus asetettu ja varmistettu RAD NAV sivulta? Ilman taajuutta ei ILS voi toimia. 

9. Airbusilla voi laskeutua ihan normaalisti käsin ilman ILS:ää. Voit laittaa nopeiden managed tilaan, kun olet loppuliu'ussa niin FMS ohjaa nopeutta.

Mesh unohtui ;)Jatketaanko keskustelua toisessa aloittamassasi samannimisessä ketjussa:

 

Kiitos vastauksista Joona ja Jouni.

Kirjoitan kuitenkin tähän kommenttini. En muistanut että tämän niminen ketju jo on olemassa. Ikä teettää kaikenlaista!

ILS ei varmaankaan ollut asetettu minulla oikein. Kokeilen neuvojenne mukaan jatkossa.

Puiden ja rakennusten piirtoetäisyys on todella harmittava asia ja se taas näkyi kun katselin Hesaa Airbussin ikkunoista. Asiaa ei voi olla kommentoimatta, ennen kuin se on ratkaistu.

Ei mesh unohtunut. Jätin tarkoituksella kommentoimatta. Ei ole syytä enää valittaa siitä Suomen osalta, koska Mörkö teki erinomaisen DEM 20 m mallinnuksen ja asia on kunnossa.

 

PS: Voisiko tämän palstan moderaattori siirtää nää mun viestit siihen toiseen samannimiseen ketjuun? 

 

.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava kun tämä bussi on kehittynyt ja vaikuttaa siltä, että sillä voi tehdä aika onnistuineita lentoja. Upea fiilis lähestyä La Guardiaa. Koneen jäätyminen on jotain käsittämätöntä, eikä sitä näköjään saa pois, mutta jospa tämä jäätävä keli joskus rauhoittuu. Parkissa on paljon Frontierin eläimiä, kun niille busseille on nyt liveryitä asennettu. Pitänee karsia, jättää parhaimmat ja asentaa jotain vähän muutakin. :cool: Mutta kaiken kaikkiaan, mukava, että homma alkaa pikku hiljaa pelittää.Screenshot-(525).thumb.jpg.2ac37110c15bd9e32a90a1a0ea18fe47.jpgScreenshot-(526).thumb.jpg.115b8542ebc71362a27f86ac42884a8e.jpgScreenshot-(528).thumb.jpg.236b94150d69625f3e73a8f6b49b69ea.jpgScreenshot-(529).thumb.jpg.01d38c800b7d44479b4d9797cd3bf033.jpgScreenshot-(530).thumb.jpg.635fc7388667362833b04ced2a268c7b.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, katoppas, tämä onkin tällä hetkellä "Boeing style bus". Vähän mietiskelin, kun descent "lätkämailaa" ei tule näkyville, mutta kun ruuvaa ajoissa Altitude ikkunaan alemman korkeuden, niin bussi aloittaa descent vaiheen (virheellisesti) itsestään. OK, tällä mennään, hieno lento PHKO - PHNL, vihdoinkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Jaa, katoppas, tämä onkin tällä hetkellä "Boeing style bus". Vähän mietiskelin, kun descent "lätkämailaa" ei tule näkyville, mutta kun ruuvaa ajoissa Altitude ikkunaan alemman korkeuden, niin bussi aloittaa descent vaiheen (virheellisesti) itsestään. OK, tällä mennään, hieno lento PHKO - PHNL, vihdoinkin. :)

Jos ruuvaat hiirellä altitudeen alemman korkeuden  FCU:sta niin ei lähde alaspäin ennen kuin nupista on vedetty/painettu ainakaan mulla mutta mulla on myös throttlen nappeihin bindattu altitude selector increase/decrease ja jos näistä laitan korkeutta niin bussi lähtee välittömästi ylös/alas ilman, että tarttee valita selected/managed.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.12.2020 at 12.14, Joona Väisänen kirjoitti:

Jos ruuvaat hiirellä altitudeen alemman korkeuden  FCU:sta niin ei lähde alaspäin ennen kuin nupista on vedetty/painettu...

Jep, ei lähde oikea bussi, eikä parhaimmat mallinnokset, mutta tämä bussi lähtee joissakin olosuhteissa.

Testasin eilen LIRF-LEBL, siinä oli pidempi Cruise osuus ja hockeystick näytti olevan hyvin kohdallaan, eikä bussi lähtenyt itsestään laskeutumaan.

Screenshot-(534).thumb.jpg.d8be3e87c5d591dafc412fabbce3cd6a.jpg

Tänään lensin PHNL-PHKO ja kun saavutin cruise korkeuden 15000 jalkaa ja kone meni ALT CRZ moodiin ruuvasin korkeudeksi 3000, eikä minuuttia mennyt kun kone oli itsestään Descent mode päällä laskeutumassa. (Aivan liian aikaisin). Tämän lisäksi kun asetin Autobraken LO asentoon, tuli BRK LO ilmoitus myös PFD:lle, mitä en ole aikaisemmin missään bussimallinnoksessa nähnyt.

Screenshot-(535).thumb.jpg.34677881b290c1d2f15d0ced2f6580e7.jpg

Ei tässä mitään, ymmärrän, ettei ole ihan helppo tällaista konetta mallintaa ja huimaa kehitystä on tapahtunut reilun kuukauden aikana.

Screenshot-(536).thumb.jpg.cecd7823e9deb778983eabc001929fc8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi autobrake-asetus näkyy FMA:lla joissain 320NEO-koneissa. Mulla ei tuota descendiä/climbia tapahdu ellei vedä/paina nupista. Ainoastaan, jos throttlen napista ruuvaan niin silloin lähtee välittömästi ilman lupaa. Nämä(kin) bugit onneksi korjautuu varmasti, kunhan saavat tuon oman autopilotin valmiiksi. Sekin on kehittynyt huimaa vauhtia. Koodaavat siis täysin omaa FBW-lentomallia ja autopilottia tähän. Vanhat muumiot,  kuten PMDG, valittaa, etteivät pysty tekemään mitään ilman SDK:ta ja samaan aikaan muut jo koodaa täyttä häkää täysin nollasta kokonaisia järjestelmiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään