Kirjoitettu Joulukuu 22, 2020 Huomenna jouluaaton aattona tulee kuluneeksi 33 vuotta Finnairin DC-10:n joutumisesta ilmeisesti neuvostoliiton toimesta lähetetyn ohjuksen maalitauluksi Huippuvuorten yläpuolella. Lento AY915 oli matkalla Tokiosta Helsinkiin, ja reitti kulki pohjoisnavan kautta. Tapahtuma tuli julki vasta vuonna 2014 Helsingin Sanomien julkaistua ohjusuhasta laajan artikkelin. Koneessa oli neljän hengen ohjaamomiehistö, joista kaksi työvuorossa ohjaamossa ollutta pilottia päättivät kertoa tapahtumasta kohta sen jälkeen, kun Malaysia Airlinesin lento 17 oli tuhottu ohjuksella Ukrainan yllä heinäkuussa 2014. Ohessa linkki videokertomukseen tapahtumasta. Video perustuu julki oleviin tietolähteisiin, virallista tutkintaa ei ole tehty. Tekstitys/kerronta Fin-Eng. Hyvää joulua! 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2020 Muistan tapauksen. Huonosti dramatisoitu. Osuma ei lähelläkään ja tuolloin tuo Venakon leikki oli normia, Igor testasi laitteitaan omalla maallaan. Etäisyyttä oli mutta toki näkyi ohjaamoon...Iltapäivälehdet oli keksitty jo silloin... 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2020 (muokattu) 1 hour ago, Timo Helenius said: Muistan tapauksen. Huonosti dramatisoitu. Osuma ei lähelläkään ja tuolloin tuo Venakon leikki oli normia, Igor testasi laitteitaan omalla maallaan. Etäisyyttä oli mutta toki näkyi ohjaamoon...Iltapäivälehdet oli keksitty jo silloin... Riippumatta siitä, oliko osuma lähellä vai ei ja oliko vodkan juonti työaikana, ja sen- tai ihan ammattitaidottomuuden - aiheuttamat läheltäpiti -tilanteet ja onnettomuudetkin tavanomaisia, niin hyvä että asia otetaan esille. Kun lentoturvallisuudessa yleensä mennään pienimpienkin riskien eliminoimisen kautta, niin olisihan tällaisten todella pahojen riskien eliminoiminen ottamalla asia esille erittäin tärkeää. Mutta sitten ihan itse tapauksesta puhuen- siinä tuntuu olevan paljon outoja detaljeja. Reitin varrella ei pitäisi olla venäläisten omaa maata, koko reitin ideahan oli välttää venäjän aluetta. Maasta-ilmaan ohjuskaan ei kovin kauas lennä vaakasuunnassa, joten sitten ohjus olisi pitänyt laukaista laivasta- mutta eipä sotalaivojakaan noin pohjoisessa keskellä talvea paljon pyöri. Olisiko lentäjä vahingossa kurvannut pimeässä vaikka Novaja Zemiljan yli? Eikös 33 vuotta sitten Finskilläkin ollut käytössään vain samantapaiset inertiasuunnistusvehkeet, joiden käyttövirhe johti KAL 007:n alasampumiseen vuonna 1983, eli vain vähän aiemmin. Yksi outo seikka on myös se, että asiasta ei tehty virallista raporttia eikä länsimaissa asiasta inahdettukaan, vaikka tuollaisesta olisi luullut revittävän kaikki propaganda-arvo irti. Jos tämä olisi tosiaan tapahtunut huippuvuorten yllä, olisi NATOn sensorit jo tuohon aikaan epäilemättä huomanneet jotain outoa tapahtuvan lähistöllä seilaavan, kylmän sodan aikaan tarkassa valvonnassa olevan venäläisen sotalaivan laukaistessa yllättäen IT-ohjuksen taivaalle. Ja kuten Inarinjärven ohjuksen tapauksessakin, asia olisi varmasti vuodettu ainakin Norjan ja Ruotsin lehdistölle hyvissä ajoin. Lähinnä kuitenkin videossa valittaisin ruotsinlaivan iltaravintolassa joulun aikaan nauhoitetusta ääniraidasta. Vähän cheesyä tässä yhteydessä. Tästä huolimatta paljon kiitoksia kuitenkin mielenkiintoisesta ja tärkeästä tapauksesta, itse en ole tällaisesta tapauksesta ollut kuullutkaan. Pitäisikö sittenkin tilata Hesari PS. Kun kerran vaaditaan suurta tarkkuutta minultakin, niin oliko syypäinä tosiaan venäläiset naiset = venakot?? Millä laitteilla Igor ja Tatjana leikkivät??? Nousiko ohjus yli 45 asteen kulmaan???? Mitä ohjaamoon todellisuudessa näkyi????? Oliko homma liian härskiä jopa iltapäivälehdille... Kysymyksiä on monia, jotka vaativat selitystä. Mutta Joulukin on jo sinänsä suuri mysteeri lentävine poroineen ja nenänpäässä olevine vasemman siiven lento navigaatiovaloineen. Hyvää Joulua! Muokattu: Joulukuu 22, 2020, käyttäjä: Matti Hyötyniemi Tarkkuutta peliin 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2020 (muokattu) Tästä tapauksesta löytyy juttua ainakin Lentopostin puolelta. Myös tällainen muistelo ( on suora lainaus Hesarista ) löytyy eräältä kotiseutusivulta : https://www.kolkkala-rautanen.fi/blogi/lentokapteeni-rautaselta-muistelee-ohjus-oli-osua-finnairin-koneeseen-1987 Muokattu: Joulukuu 22, 2020, käyttäjä: Jorma Laiho Viittaus myös Hesariin 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2020 Wikipediastakin löytyy: https://en.wikipedia.org/wiki/Finnair_Flight_915 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2020 1 tunti sitten, Timo Helenius kirjoitti: Muistan tapauksen. Huonosti dramatisoitu. Osuma ei lähelläkään ja tuolloin tuo Venakon leikki oli normia, Igor testasi laitteitaan omalla maallaan. Etäisyyttä oli mutta toki näkyi ohjaamoon...Iltapäivälehdet oli keksitty jo silloin... Dramatisointissa on takuulla puutteensa, olisi siltikin, vaikka dokumenteista selviäsi aivan tarkasti tapahtumien kulku. Vaan kun ei selviä. Lähtökohta kait on se, että kone ei lentänyt suinkaan Neuvostoliiton ilmatilassa, joten oikeutusta pelotella siviilikonetta ei sillä perusteella olisi ollut. Kuuntelin parikin eri haastattelua, joissa läsnä ollut kippari asiaa kertasi. Hän oli sitä mieltä, että läheltä piti. Eniten siis olisin valmis uskomaan tuohon näkemykseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 22, 2020 (muokattu) 1 tunti sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti: Riippumatta siitä, oliko osuma lähellä vai ei ja oliko vodkan juonti työaikana, ja sen- tai ihan ammattitaidottomuuden - aiheuttamat läheltäpiti -tilanteet ja onnettomuudetkin tavanomaisia, niin hyvä että asia otetaan esille. Kun lentoturvallisuudessa yleensä mennään pienimpienkin riskien eliminoimisen kautta, niin olisihan tällaisten todella pahojen riskien eliminoiminen ottamalla asia esille erittäin tärkeää. Mutta sitten ihan itse tapauksesta puhuen- siinä tuntuu olevan paljon outoja detaljeja. Reitin varrella ei pitäisi olla venäläisten omaa maata, koko reitin ideahan oli välttää venäjän aluetta. Maasta-ilmaan ohjuskaan ei kovin kauas lennä vaakasuunnassa, joten sitten ohjus olisi pitänyt laukaista laivasta- mutta eipä sotalaivojakaan noin pohjoisessa keskellä talvea paljon pyöri. Olisiko lentäjä vahingossa kurvannut pimeässä vaikka Novaja Zemiljan yli? Eikös 33 vuotta sitten Finskilläkin ollut käytössään vain samantapaiset inertiasuunnistusvehkeet, joiden käyttövirhe johti KAL 007:n alasampumiseen vuonna 1983, eli vain vähän aiemmin. Yksi outo seikka on myös se, että asiasta ei tehty virallista raporttia eikä länsimaissa asiasta inahdettukaan, vaikka tuollaisesta olisi luullut revittävän kaikki propaganda-arvo irti. Jos tämä olisi tosiaan tapahtunut huippuvuorten yllä, olisi NATOn sensorit jo tuohon aikaan epäilemättä huomanneet jotain outoa tapahtuvan lähistöllä seilaavan, kylmän sodan aikaan tarkassa valvonnassa olevan venäläisen sotalaivan laukaistessa yllättäen IT-ohjuksen taivaalle. Ja kuten Inarinjärven ohjuksen tapauksessakin, asia olisi varmasti vuodettu ainakin Norjan ja Ruotsin lehdistölle hyvissä ajoin. Lähinnä kuitenkin videossa valittaisin ruotsinlaivan iltaravintolassa joulun aikaan nauhoitetusta ääniraidasta. Vähän cheesyä tässä yhteydessä. Tästä huolimatta paljon kiitoksia kuitenkin mielenkiintoisesta ja tärkeästä tapauksesta, itse en ole tällaisesta tapauksesta ollut kuullutkaan. Pitäisikö sittenkin tilata Hesari PS. Kun kerran vaaditaan suurta tarkkuutta minultakin, niin oliko syypäinä tosiaan venäläiset naiset = venakot?? Millä laitteilla Igor ja Tatjana leikkivät??? Nousiko ohjus yli 45 asteen kulmaan???? Mitä ohjaamoon todellisuudessa näkyi????? Oliko homma liian härskiä jopa iltapäivälehdille... Kysymyksiä on monia, jotka vaativat selitystä. Mutta Joulukin on jo sinänsä suuri mysteeri lentävine poroineen ja nenänpäässä olevine vasemman siiven lento navigaatiovaloineen. Hyvää Joulua! Kiitos, varsin mielenkiintoista pohdiskelua! Luultavasti nuo Finskin käyttämät inertiasuunnistuslaitteet vastasivat KAL 007:n laitteistoja, korealaisethan ammuttiin alas vain neljä vuotta ennen AY915:n tapausta. Ruotsinlaivalla ei ole aikoihin tullut käytyä, ja jos tarkoitat videon englanninkielisiä puheosuuksia, niin hyvä ystäväni, joka ne on äänittänyt, ei tietääkseni hänkään ollut kotioloja kummemmassa paikassa äänittäessään Amatöörivälinein voi joskus syntyä amatööritasoa. P.S. Kun nyt tarkemmin kuuntelin, tai ehkä siksi, kun asiasta mainitsit, niin alkoikin kuulostaa laivan baarissa äänitetyltä. Tuubin kirjastosta tulee valittua musiikit, tähän sopi mielestäni kepeähkö "cocktail hour" -tyyli, kun tapaus kuitenkin päättyi onnellisesti. Muokattu: Joulukuu 22, 2020, käyttäjä: Jukka T Lahtinen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 13 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti: No mikä tohon nyt tuli ^ No samapa tuo. Asia on tuttu, joskus olen tähän törmännyt. Vaan mikä juttu se on tuo videon lopussa lukeva "27 vuoden kuluttua selviää, että AY915 lensi vaaran vyöhykkeellä!"? Ja mielenkiintoisia videoita nämä. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 2 tuntia sitten, Christian Rethmann kirjoitti: No mikä tohon nyt tuli ^ No samapa tuo. Asia on tuttu, joskus olen tähän törmännyt. Vaan mikä juttu se on tuo videon lopussa lukeva "27 vuoden kuluttua selviää, että AY915 lensi vaaran vyöhykkeellä!"? Ja mielenkiintoisia videoita nämä. Kiitos! Tapaus tuli suurelle yleisölle julki vuonna 2014, jolloin oli kulunut 27 vuotta kyseisestä lennosta. Ilmeisesti ohjaamomiehistö ei informoinut tuolloin muuta henkilökuntaa tai matkustajia. Ja kuten sanottu, myöskään raporttia ei havainnosta tehty eikä siten myöskään minkään sortin tutkintaa. Syytä vaitioloon voi vain arvailla, mutta mitä varmimmin vielä 80-luvun lopulla oltiin aika tavalla rähmällään itäisen naapurin suuntaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 Spekulaatiot jostain inertialaitteiston virheestä tai muusta navigointivirjheestä ovat melko turhia. Tuossa vaiheessa oltiin kuitenkin jo Huippuvuorilla ja tulossa reilusti kotiin päin. Minkäänlainen ”napakääntö” ei ollut kyseessä. Aikonaan tätä on kyllä alan piireissä pohdittu. Eräs mahdollisuus on kyllä nämä tutkimusraketit. Jos palasista on tuolla etäisyydellä näköhavaintoja, esine on kyllä kookas. Varsinkin nämä viimeisimmät tutkimusraketit olivat aika järeitä. Niiden lentojälkiä näkyi silloin tällöin Lapissakin asti. Olisiko lento jäänyt vajaaksi. No, spekulaatio se on tämäkin. Eihän sitä kaikesta ennen raportteja tehty ja jos tehtiin, ulkoministeriö leimasi ne salaisiksi. https://www.energia.ru/english/energia/launchers/rocket-r1d.html Itsellä on ollut mahdollisuus kokea tuollainen ”napalento”. Ensimmäinen Japanin matkani. Ei näkynyt raketteja. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 Ehkä kyseessä oli vain Joulupukin ennen aaton sessiota koeajossa ollut uusi rakettireki. Tai siis sen pukin Amerikanserkun, joka asuu Pohjoisnavalla ja nuohoaa jouluöisin ihmisten piippuja. Välähdys lennon lopussa oli todellisuudessa seurausta reen muuttuessa kvantittuneiksi takyoneiksi ja siirtyessä multiversumiin, jolloin pukki voi olla monessa paikassa yhtä aikaa.. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/finnairin-matkustajakone-saastyi-ohjuksen-osumalta-20-sekunnin-turvin-tasan-33-vuotta-sitten-tuore-videomallinnus-nayttaa-miten-tapahtumat-etenivat/8021290#gs.otrx2a Maikkari nosti näköjään videon jutukseen. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 9 minuuttia sitten, Teemu Kokkonen kirjoitti: Maikkari nosti näköjään videon jutukseen. Maikkarin tarinoissa DC-10 on yli 200-päinen Foto olis kiva nähdä. Lainaa Koneen kapteenit kuvailivat Helsingin Sanomien haastattelussa vuonna 2014, kuinka he seurasivat joulukuisena iltapäivänä aitiopaikoilta ohjuksen etenemistä kohti yli 200-päistä matkustajakonetta. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 6 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti: Tai siis sen pukin Amerikanserkun, joka asuu Pohjoisnavalla ja nuohoaa jouluöisin ihmisten piippuja. Hän ei asu Pohjoisnavalla vaan North Pole -nimisessä pikkukaupungissa Alaskassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/North_Pole_(Alaska) 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 23, 2020 54 minutes ago, Harri Koskinen said: Hän ei asu Pohjoisnavalla vaan North Pole -nimisessä pikkukaupungissa Alaskassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/North_Pole_(Alaska) Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan. Minä uskon siihen useimpien lastenelokuvienkin Amerikanpukkiin, joka asuu ihan oikealla pohjoisnavalla. Jos joku Alaskan matkailutoimiston virkailija tai muu tonttu on kirjoittanut Wikipediaan jotain muuta niin hänet pitäisi valjastaa reen eteen yhden joulun ajaksi. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla