Jukka Juslin

Vakuutukset ilmailussa - sporttivakuutus

1 viesti aiheessa

Hei!

Ajattelin asian vakavuuden huomioonottaen avoimesti kertoa nyt henkilökohtaisesti vakuutusturvasta. Minulla on ilmailuliiton kautta sporttiturva vakuutus, joka kattaa ilmailuharrastuksen parissa syntyneitä henkilökohtaisia fyysisiä vaurioita - ainakin kilpailutilanteissa. Ranteeni meni poikki 11 vuotta sitten lennokkikilpailuissa ja se leikattiin laittamalla oikeaan ranteeseen metallia. Sporttivakuutuksen puolelta olin hakenut korvausta tosin vain 180 euroa, loput meni toisesta tapaturmavakuutuksesta. Yhteensä leikkaukset tulevat maksamaan noin 7000 euroa minimissään. En tiedä paljonko sporttivakuutuksen maksimi korvausmäärä on.

Ilmeni, että sporttiturva korvaakin ajallisesti vahinkoja vain 3 vuotta tapahtuneesta. Tämähän ei joissain tapauksissa tietenkään riitä kovin pitkälle. Näin esimerkiksi vuotena eräänä tässä laskuvarjohyppytapauksen, jossa hyppääjä mitä todennäköisemmin sai ainakin jotain vammoja muutamiksi vuosiksi. Tästä yksittäistapauksesta en tule kertomaan mitään tietoa lisää, koska en liity tapaukseen, mutta hyvä tietää, että kolmessa vuodessa turva on ohi, sitäkään en tiedä että oliko turva vain kilpailutapahtumiin. Lisäksi vakuutussumma ei ollut kovin huomattava itseen kohdistuvissa vammoissa, valitettavasti en nyt muista paljonko se oli. Sinänsä on tietysti erinomaista, että edes joku turva on, mutta hyvä tietää sen rajoista.

Ehkäpä positiivinen puoli omassa vammassani on, että siitä on haittaa vain rankemmassa fyysisessä työssä, ei normaalissa työelämässäni tai muussa laitteiden käytössä. Esimerkiksi jos pitää päivä heitellä polttopuita, niin vaivaa alkaa olla. Tämä on minulle tärkeä asia, sillä omistan pienen maatilan, jossa on pakko tehdä fyysistä työtä ja on iso haitta minulle, jos en kykene. Ja vian saa ehkä korjattua, kun ranteessa olevan vaivaa aiheuttavan metallituen saa ehkä pois. Se maksaa tosin omista varoistani ilman vakuutusta yli 3000 euroa. Metallituki ei haittaa ollenkaan tietokonetyössä yms. kuten aiemmin totesin.

Tapauksia, joissa vakuutus ei ole juuri korvannut tiedän muitakin, mutta sellaisista kaikista ei oikein voi missään olosuhteissa kertoa mitään, sillä asiathan kuuluvat asianomistajille. Ikävää kuitenkin välillä vakuutusyhtiöiden tapa tehdä bisnestä.

Eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun vakuutus ei korvaa. Kaikkihan periatteessa saattaa lukea vakuutusehdoissa, mutta aniharva niitä tavaa varmasti kaikkia läpi. Välillä vakuutusten kilpailuttaminen arveluttaa, koska siinä voi vaihtua yhtiö, jolloin vakuutusturva katkeaa niiltä osin, että vanhaan caseen liittyvä turva ei siirry. Lisäksi mahtaako halvin vakuutus olla aina varmiten korvaava ja helpoin asioitava?

Muuten ilmailuliiton vakuutukset ovat käsittääkseni erittäin oleelliset, mutta tämmöisessä itseen kohdistuvassa uhassa kannattaa ainakin olla muuta vakuutusturvaa. Eikä olisi kannattanut vaihdella vakuutusturvan antavaa yhtiötä, vaikka se tapahtui itseasiassa minusta riippumattomista syistä. 

Kokonaisuutena ainakin itse olen erittäin tyytyväinen kaikkeen, mitä ilmailuliiton kautta saa. Esimerkiksi kuluneen vuoden aikana ilmailuliitto on keskeisesti auttanut minun ja muutaman muun projektia kerätä vanhojen lennokkisarjojen piirustuksia. Ilman muuta näen tällähetkellä ilmailuliittoon kuulumisen mielestäni erittäin hyödyllisenä asiana, siitä ei ole tässä kysymys. Suosittelen ilmailuliittoon liittymistä. Hyvä tietää vain faktoja ja yksityiskohtia vakuutusturvasta. 

t. Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään