Mikko Kärkkäinen

Ilmailuradiosta

8 viestiä aiheessa

Sain lahjaksi ilmailuradion. Ajattelin että olisi kiva kuunnella EFTUn tornia. Hirveän opettelun jälkeen olen oppinut syöttämään tuohon vermeeseen taajuuden, mut mitään ei kuulu. Kuinka kauas noiden lähetysten tulisi kuulua? Asun 15km päässä kentältä ...

Turhauttavaa säätämistä. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sulla on varmaankin siinä valittuna Turun tornin taajuus 118.300 MHz? On hyvin mahdollista, että et kuule lähetyksiä lennonjohdosta välillä olevien esteiden vuoksi, mutta lähestyvien tai lähtevien koneiden lähetys pitäisi kyllä kuulua. Eli katso vaikka Aviamapsista tai FR24:stä sopiva lähtevä/saapuva ja siirry varmuuden vuoksi vaikka ulos kuuntelemaan, jotta signaali olisi mahdollisimman voimakas. Jos sitten ei mitään kuulu koneen ollessa kentän lähialueella, niin on syytä palata tarkastamaan vastaanottimen asetukset.

Turun Tutkallehan oon sitten olemassa oma taajuutensa lähestyvää liikennettä varten, 120.475 MHz mutta usein kai oikaistaan suoraan tornin taajuudelle...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan yhden esimerkin. Sain Joululahjaksi kauan sitten Philipsin elektroniikkasarjan. Rakensin siitä myöhemmin ULA-vastaanottimen. 

Minulla ei ollut rahaa ostaa seuraavia sarjoja. Muokkasin sarjaa itse ja ostin sopivia komponentteja. Alkuperäinen säätökondensaattoori muuttui vähän halvemmaksi malliksi. Siinä oli varmaan hieman enemmän säätövaraa. Turun tornin ja koneitten keskustelut kuuluivat hyvin, kun säätökondensaattori oli käännetty täysin vasemmalle. Kun käänsin säädintä oikealle kuului Turun ULA- taksit. 

En kuunnellut mitään. Tai pakko oli testata..  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos ei hirveän huono tsägä ole paikan suhteen, niin kyllä tuo TWR pitäisi kuulua. Tosiaan, Heikin sanoin, ei paljoa ole liikennettä varmaan ollut pariin päivään. Nyt on juuri pian lähdössä Wizz Skopjeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeile alueen taajuuden kuuntelua, esimerkiksi 134.575 pitäisi kuulua kummalki puol jokke. Siellä vois olla ees vähän vilkkaampaa, vaikkei sielläkään joka minuutti kukaan mitään sano.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisi myös kokeilla Turun ATISta 130.050, jolla on kai jatkuva lähetys.

Ainakin 7 km päässä Maycom AR-108:lla torni ja liikennekoneet kuuluu yleensä aina. Pikkukoneet ei aina maasta tai kauempaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään