Sami Konttinen

Finnairin vanhat reittikohteet

35 viestiä aiheessa

Hei.olisin kiinnostunut tiedoista Finnairin vanhoihin reitti/charter kohteisiin,varsinkin noihin vähän harvinaisempiin.Joskun on lennetty Baghdadiin,mutta onko AY operoinut myös esim Beirutiin,Tehraniin,Detroittiin ym?.Olisin kiitollinen tiedoista,koska kohteet ollut tarjolla,millä konetyypeillä ne on operoitu,ja aikataulut plussaa,jos vain jollain tietoa on.Finnair kirja ei kerro kaikkea,ja tieto hyvin rajallista.samoin olisin hurjan kiinnostunut menneistä charter kohteista.Tiedän että AY operoi ainakin yksittäisiä lentoja esin YVRään ja Duluthiin,Suomi seuralle,mutta onko AY operoinut esim joskus Tangeriin?, joskus Bahrainiin mentiin talvikaudella jopa DC-10llä(yhden kauden,luulisin).Varsinkin konetyypit reiteillä kiinnostaa,ja ajanjaksot,ihan lyhyetkin.Kiitos jo vaivannäöistä etukäteen.Odottelen innolla vastauksia,mikäli haluatte tietojanne jakaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilisin edellämainittuja kaukoidän kohteita charttereiksi mutta Kairossa ja Ateenassa olen käynyt Finnairin reitillä, Kairoon ainakin mentiin MD87:lla, Ateenaankin yleensä.

MD87 oli kone jonka kohdalla kysyttiin aina "mitä tehdä lentokoneella joka vie 100 matkaajaa Helsingistä päiväntasaajalle"? Siis pitkä range ja vähän väkeä/rahtitilaa.

Tämä on ohi aiheen mutta Transwede niminen lentoyhtiö vei turisteja Tukholmasta Floridaan samaisella masiinalla, joskus -90-luvun taitteessa/alussa. Kaksi tankkausta muistaakseni ARN-KEF-YQX-FLL ... ahdasta lie ollut, kieltäydyin matkoista jo tuolloin (187cm) vaikka lentoyhtiö "edullisesti" työhön liittyen tarjosikin. Charteryhtiöllä toki oli istumapaikkoja vajaa 150 eikä "100" joten tiukkaa lie ollut, silloin ei tainnut vielä turisti olla niin valitusherkkä kun nyt? ... Pääasia että pääsi perille, eikä se että minkä firman mustikkamehu on parempaa kun jonkun toisen...  ;) 

Edit: Toronto ainakin ollut kesäreittinä, sinne pääsi 757:llakin suoraan ja sittemmin laajarunkobussilla. Sitä mielestäni ei ole nyttemmin vime vuosina näkynyt, Vancouveria en muista? 

Beirut taisi olla reittivalikoimassa ihan lähiaikoina kunnes korona... 

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Helenius

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Timo Helenius said:

Tämä on ohi aiheen mutta Transwede niminen lentoyhtiö vei turisteja Tukholmasta Floridaan samaisella masiinalla, joskus -90-luvun taitteessa/alussa. Kaksi tankkausta muistaakseni ARN-KEF-YQX-FLL ... ahdasta lie ollut, kieltäydyin matkoista jo tuolloin (187cm) vaikka lentoyhtiö "edullisesti" työhön liittyen tarjosikin. Charteryhtiöllä toki oli istumapaikkoja vajaa 150 eikä "100" joten tiukkaa lie ollut, silloin ei tainnut vielä turisti olla niin valitusherkkä kun nyt? ...

Eipä se ole voinut olla herkkua istua -LMG:n, -LPB:n tai -LPC:n kyydissä Helsingistä Mombasaan Luxorin kautta 90-luvun talvina. Kysyin kerran seiskahallin työnjohdosta miksi vain nuo kolme koneyksilöä lensivät Kenian chartereita. Vastaukseksi annettiin, "Ne on niin hienoja koneita!" :laugh:

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Eipä se ole voinut olla herkkua istua -LMG:n, -LPB:n tai -LPC:n kyydissä Helsingistä Mombasaan Luxorin kautta 90-luvun talvina. Kysyin kerran seiskahallin työnjohdosta miksi vain nuo kolme koneyksilöä lensivät Kenian chartereita. Vastaukseksi annettiin, "Ne on niin hienoja koneita!" :laugh:

Hienojen koneiden lisäksi oli niissä kolmessa käisttääkseni isommat tankitkin... Voih tuota aikaa.... Nyt on vaan Nintendoja...tjsp...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minutes ago, Timo Helenius said:

Hienojen koneiden lisäksi oli niissä kolmessa käisttääkseni isommat tankitkin... Voih tuota aikaa.... Nyt on vaan Nintendoja...tjsp...

 

No ne olivat niitä MD-83 koneita joissa oli isommat tankit (joistain kasikolmosista Finnairin tekniikka oli käsittääkseni lisätankit poistanut), mutta myös suunnistusjärjestelmät niissä olivat kehittyneempiä kuin muissa kasikymppisisssä. Joku asiaa paremmin tunteva voisi valaista paremmin.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Helenius kirjoitti:

 

Beirut taisi olla reittivalikoimassa ihan lähiaikoina kunnes korona... 

 

Beirut nyt viimeisillään oli täysin tilauslentokohde.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos -60 luku kiinnostaa. HEL - Dubrovnik - Ateena , Caravelle. Dubrovnik - Ateena kierrettiin Albania Italian kautta.

Charter , HEL - Amsterdam - Mallorca. Amsterissa vaihtui puolet matkustajista hollantilaisiin ja samoin puolet emännistä vaihtui hollantilaisiin.

Tässäkin kone Caravelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki vanhat reitti,ja charter kohteet kiinnostavat.Itse olen nähnyt kuvia kun perhetutut kävivät 70 luvun lopulla Vancouverissa,kuvista päätellen se oli DC-8,oliko se suora,en tiedä,mutta luulisin,kyllähän kasi tuohon pystyy.Itse olen 757 kyydissä ollut mm Fortalezaan,Ho chi minhiin,Panama cityyn ja Carthagenaan,mutta vieläkin aiemmin on AY ajellut mm Liberiaan/Costa Ricaan,yhden talven ainakin.Reittiliikenteesta juurikin tuo lähi-idän liikenne aikoinaan kiinnostaa.Toki muidenkin yhtiöiden vanhat reitit ovat mielenkiintoisia,kuten tuo edesmennyt transweden reitti.Muistan itsekkin vielä muutaman.Sterling operoi aikoinaan HEL-LCA-DXB-MLE sektoria(saa korjata jos välilaskupaikat väärin) ja itse olen istunut tuskallisen lennon Sunwaysin kyydissä HEL-ARN-DXB-GOI mennessä 12h myöhässä,kun joku pamautti sliden auki Stokiksessa.Kiitos jo jakamistanne tiedoista,ja pistäkää lisää postia tulemaan :) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisipa Finnairin DC8 käydä 70-luvun alkupuolella myös Nassaussa, Bahamalla. En muista oliko kyseessä yksittäinen lento vai tilaussarja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ed. kirjoituksiini viitaten luinpa vain sanan "reitti"- mutta lukeehan tuolla Samin tekstissä myös charterlennot. Pahoittelen sotkemuksiani. :-\

Lisätään Finnairlistalle mm. Pori, Lappeenranta, Savonlinna, Mikkeli, Varkaus, Uumaja, Sundsvall, Kirkkoniemi, Luxembourg, Seattle-Los Angeles, Montreal. 

Sapporoon oli jokunen vuosi sitten lyhyt chartersarja jotain "ystävyys" tjsp-lentoja. Agadir oli aikoinaan suosittu charterkohde. Fortaleza ja joku toinenkin kohde samalla suunnalla jonne mentiin 757:lla LPA/TFS:llä tankaten. Colombo Sri Lankalla oli yksi suosittu charterkohde. 

Yksittäisiä chartereita lienee n. mahdoton määrä. 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Caravelle , HEL - Luxenbourg - Malaga, ainakin -60 luvulla.

Vielä -70 luvullakin oli Caravelle mm. HEL-LUX-AGP/BCN/LIS. Tankillako käytiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otettiin myös matkustajia Hel-Lux ja Lux-Bcn/AGP/Mad/Lis. Reitti lopetettiin ku Lux vei oikeudet matkustajien ottoon LuxIsta eteenpäin Espanjaan ja Lissaboniin. Muistelen. Korjatkaa jos väärin.

Goa 757 Via Dubai ja lopussa jokunen vuosi sit A330 nonstop useamman kerran viikossa. Mumbai MD11.  Boston 757 kesäreittinä. Fort Lauderdale tais olla charterina vain yhden talven 757:lla(?). Kuubassa Varadero ja Holguin 757:lla  (olikohan lopussa laajarunkokin?) ja  Meksikossa Cancun MD11, DC-10 ja A330 tai 340.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 hours ago, Sami Konttinen said:

AY ajellut mm Liberiaan/Costa Ricaan,yhden talven ainakin.

Muistaakseni Costa Rican talvia oli kaksi ja matkanjärjestäjänä toimi vielä tuolloin Finnairin omistama Finnmatkat. Tässä OH-LBR saapumassa ensimmäisenä talvena 25.12.2000 Daniel Oduber Quirós International Airportille Liberiaan (LIR/MRLB). Välilasku noilla lennoilla oli mennen tullen Bangorissa, Mainessa Yhdysvalloissa (BGR/KBGR).

OHLBR_MRLB_251200.jpg.7517e3579ddb85691ef451a83b92e2a8.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sairaita matkoja vedetty noilla marsuhäkeillä. :o

Oliko Finnairin 757 väljemmällä istuinvälilä ennen 227 penkin sisustusta? Ei jaksa enää muistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minutes ago, Ilkka Mannikainen said:

Oliko Finnairin 757 väljemmällä istuinvälilä ennen 227 penkin sisustusta? Ei jaksa enää muistaa.

Oli. Vuoden 1998 vuosikertomus esimerkiksi kertoo, että tuoleja oli 219 kappaletta. Ainakin vielä noiden Liberian reissujen aikaan mentiin tällä "väljällä" sisustuksella.

Edit, vuoden 2001 vuosikertomuksessa istuinmääräksi kerrotaan tuo 227 penkkiä.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Oli. Vuoden 1998 vuosikertomus esimerkiksi kertoo, että tuoleja oli 219 kappaletta. Ainakin vielä noiden Liberian reissujen aikaan mentiin tällä "väljällä" sisustuksella.

Edit, vuoden 2001 vuosikertomuksessa istuinmääräksi kerrotaan tuo 227 penkkiä.

Täältä löytyy Blue Wingsin antamia siitinmääriä. Eli joskus 2001 puolivälissä ehkä muuttunut.

Rodney

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

 

. Välilasku noilla lennoilla oli mennen tullen Bangorissa, Mainessa Yhdysvalloissa (BGR/KBGR).

Taisi olla myös miehistönvaihto Bangorissa, molempiin suuntiin. Muistan joidenkin kertoilleen että ei ollut aivan niitä hohdokkaimpia reissuja, ja juuri tämän välilaskupaikan takia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12/28/2020 at 16.49, Timo Helenius kirjoitti:

Kairossa ja Ateenassa olen käynyt Finnairin reitillä, Kairoon ainakin mentiin MD87:lla

Neljänkymmenen vuoden työmatkojen ja tuhansien lentojen joukoista jotkut ovat jääneet mieleen. Seitsemäs maaliskuuta vuonna 1990 lensin AY:llä HEL-CAI lennon, joka oli Timon mainitsema reittilento. Koko putki lienee ollut turistimatkalla itseäni lukuunottamatta. Pysähdyin Kairoon reiluksi vuorokaudeksi neuvottelemaan ja jatkoin sitten Singaporen kautta KL:iin. AY-lento jäi mieleen koska olin ainoa business-luokkalainen. Se tosin tarkoitti, että verho erotti ekan penkkirivin muulista. Jos oikein muistan jalkatilakaan ei ollut kehuttava etuseinän takia. Saatan muistaa väärinkin.

Toisestakin jutusta ko. lento jäi mieleen. Kun olin päässyt terminaalista ulos huomasin hotellini pikkubussin ja kuskin AY-lennonnumerokyltin kanssa. Hyppäsin kyytiin ja ainoastaan arabiaa puhuva kuljettaja yritti kysyä jotain. Arabian sanavarastoni ei ollut kehuttava, joten ymmärrystä ei syntynyt. Odottelun jälkeen lähdimme, minä ainoana matkustajana, kohti hotellia. Hotelliin saavuttuamme respassa luonnollisesti puhuttiin englantiakin ja ensimmäinen kysymys oli, että missä muu miehistö on. Olin ottanut lennon miehistölle tarkoitetun pikkubussin itselleni. No, kuljettaja lähti takaisin terminaaliin hakemaan miehistöä. Hotelli (Swissotel?) oli Heliopolisissa eli 10-15 minuuttia terminaalista, joten puolen tunnin kuluttua käytävällä kuului jo suomenkielistä keskustelua.

Aiemmin olin käyttänyt Cairossa hotellina Sheraton Heliopolis'ia, kuten AY:kin miehistölleen. Siellä oli kuitenkin viikkoa aikaisemmin ollut tulipalo, jossa 16 henkeä kuoli. Muistaakseni myös yksi Finnairin purseri. https://apnews.com/article/10936fecebceeead2f6a55a37d066855

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Jorma Kosonen said:

 

Aiemmin olin käyttänyt Cairossa hotellina Sheraton Heliopolis'ia, kuten AY:kin miehistölleen. Siellä oli kuitenkin viikkoa aikaisemmin ollut tulipalo, jossa 16 henkeä kuoli. Muistaakseni myös yksi Finnairin purseri. https://apnews.com/article/10936fecebceeead2f6a55a37d066855

Rodney

Pitää paikkansa. 1.3.90 vein Jetfliten Hawkerilla, OH-JET, Finnairin kriisiryhmän (mikä sen virallinen nimi lieneekään) Kairoon. He olivat henkisenä tukena tulipalosta pelastuneelle miehistölle, joka tuli kyydissämme paluulennolla Helsinkiin samana iltana. Oli varsin surullinen keikka.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään