Topi Falkenberg

Rajan Dornier-valvontalentokoneille haetaan seuraajaa

17 viestiä aiheessa

Rajan Dornier-valvontalentokoneille haetaan seuraajaa. 
https://yle.fi/uutiset/3-11714791

Lainaa

Sisäministeri Maria Ohisalon (vihr.) mukaan päätös Rajavartiolaitoksen kahden valvontalentokoneen korvaamisesta uusilla koneilla on tarkoitus nuijia läpi jo hallituksen kevään kehysriihessä.

– Nämä kaksi rajalla olevaa Dornier-valvontalentokonetta ovat tulossa tiensä päähän. Vuonna 2025 koneita ei voi enää käyttää ja tarkoituksena on, että uusien koneiden hankinta ajoittuisi vuosille 2022–2025, jotta meillä varmuudella on ennen vuotta 2025 uudet koneet käytössä, Ohisalo sanoo.


Kommodori Laaksosen ajatuksissa korvaavalla konetyypillä täytyy olla myös kyky henkilöstön siirtoihin. Ehkäpä esim.  Ålandiin voisi tulla joskus kiire? ja toisaalta onhan sitä EU-rajaa valvottavana aina Välimerellä asti. 

Lainaa

Laaksosen mukaan esimerkiksi nykyisten lentokoneiden lentoaika ja kuljetuskyky eivät vastaa nykyajan vaatimuksia. 

– Tarve kyetä siirtämään henkilöstöä tarvittaessa nopeastikin paikasta toiseen edellyttää isompaa kuljetuskykyä ja myös hieman isompia koneita

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Ehkäpä esim.  Ålandiin voisi tulla joskus kiire?

Kyllähän rajavartiolaitos on jo nyt Ahvenanmaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vapaan keskustelun puolen Arvaa paikka -ketjussa etsittiin äskettäin Vartiolentolaivueen Helsinki-Vantaan tukikohdassa näytteillä olevia merestä nostettuja pelastusrenkaita. Kuva on otettu tätä juttua tehdessä.

"Suomen F/A-18 Hornet -hävittäjien seuraajaa etsivä Ilmavoimien HX-hanke on tuon tuostakin otsikoissa. Sen varjossa on käynnissä aivan yhtä tärkeä mutta ei ehkä yhtä mediaseksikäs MVX-hanke. Siinä Rajavartiolaitos etsii seuraajia kahdelle jo neljännesvuosisadan palvelleelle Dornier 228 -monitoimikoneelleen."

https://www.reservilainen.fi/uutiset/dornier_25_vuotta_rajan_silmana_-_seuraaja_haussa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Kyllähän rajavartiolaitos on jo nyt Ahvenanmaalla.

Kyllä kyllä ja poliisivoimat. Ruotsi on luvannut myös yhden yksikön sinne, mutta sitten kun on oikea kiire, niin tarvitaan äkillistä kuljetuskapasiteettia. 

Ruotsin maajoukoista ei ole nyt mihinkään, paitsi jos he päättävät lähettää sinne 5000 sotilasta uhraten vaikkapa Tukholman sijaan oman Öllannin saaren 🤔.  Ruotsi ei joudu sotaan ennen Suomea, paitsi jos Putin on seniili. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MVX-hanke on päivän lehtitietojen mukaan saanut kehysriihestä peräti163 m€ rahoituksen.   Vuosi sitten (mm. Lentoposti 15.4.21) puhuttiin 60 miljoonan budjetista. Ja nyt siis rapiat 100 m€ lisää?   Tuleeko koneita enemmän kuin kaksi, haaveiltua komeampaa kalustoa vai sekä että?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Tuleeko koneita enemmän kuin kaksi, haaveiltua komeampaa kalustoa vai sekä että?

Veikkaisin optimistista budjetointia ja alunperin suunnilleen saman tason korvaavaa konetyyppiä eli potkuriturbiinia. Nyt laittaisin vedonlyöntirahani isomman potkurittoman konetyypin puolesta. Saatan tietysti olla täysin väärässäkin.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikka&Talous uutisoi Rajan valvontakoneiden tietopyynnön julkistamisesta.

Rodney

"Rajavartiolaitoksen valvontakoneiden tietopyyntö julki: Alustavissa vaatimuksissa muun muassa signaalitiedustelukyky, kahdeksan tunnin toiminta-aika ja 3000 km toimintamatka

Myös vähän käytetty konekalusto voisi tulla kysymykseen."
 
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selkeästi haetaan suihkukonetta.

Koneella tulee päästä vähintään FL250:lle, mieluusti FL400. 8 tunnin toiminta-aika on minimi, mieluusti 9 tuntia. 1600 nm minimi toimintamatka, mieluusti 2000 nm (3700 km). Matkanopeutta vähintään 230 KCAS sea level ISA, mieluusti 350 KTAS @ FL250.

Ehkä mielenkiintoisin pakollinen vaatimus on se, että koneella pitää voida lentää sivuluisua ja tämän pitää sopia myös autopilotille: The aircraft SHALL be equipped with navigational equipment, attitude and heading reference system, FMS and autopilot systems, which together are capable of sustaining safe flight conditions in scenarios including prolonged: shallow turns, steep turns, low level flight, low speed flight and flight in side slip.

Onko jollakulla ideaa siitä, miksi suihkukoneella pitäisi lentää jatkettua sivuluisua rajan käytössä?

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lentää eteläistä ilmatilan rajaa pitkin kohti itää kylkimyyryssä SLAR näkee paremmin sinne minne pitääkin 😏

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Onko jollakulla ideaa siitä, miksi suihkukoneella pitäisi lentää jatkettua sivuluisua rajan käytössä?

Eiköhän tuo kaksoispisteen jälkeinen vaatimus kokonaisuudessaan liity Mark One Eyeballin käyttöön etsinnässä, vaikka olisi nykyistä isompikin kone (suihkari)?

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Tietopyyntöön vastanneista 22 toimittajasta tarjouspyyntökilpailuun on kutsuttu yhdeksän lentokonetoimittajaa. Valittavaa lentokonetyyppiä on jo kartoitettu, ja Rajavartiolaitos on päättänyt, että tulevat monitoimilentokoneet tulevat olemaan suihkukoneita.

Konetyypin valinnassa huomioidaan esimerkiksi, että samasta konetyypistä on jo toteutettu vastaavassa erikoiskäytössä olevia koneita. Lisäksi koneiden käyttö- ja ylläpitokustannusten tulee olla kohtuulliset ja koneiden ominaisuuksien ja tilojen vastata suunniteltua käyttöä ja toimintaympäristön vaatimuksia.

Alustavasti seuraavilla suihkukonetyypeillä on mahdollista täyttää suorituskykyvaatimukset:

  • Bombardier Challenger 650
  • Cessna Citation Longitude
  • Dassault Falcon2000LXS
  • Embraer Praetor 600
  • Gulfstream G280

 

Tarjouspyyntökilpailussa mukana olevat toimittajat ja heidän tarjoamansa konetyypit:

  • Dassault Aviation – Falcon 2000LXS
  • Elbit Systems LTD – Embraer Praetor 600 tai Bombardier Challenger 650
  • ELTA Systems – Gulfstream G280
  • Field Aerospace – Bombardier Challenger 650
  • General Dynamics Mission Systems-Canada – Bombardier Challenger 650
  • L3Harris Technologies – Falcon 2000LXS
  • PAL Aerospace Ltd. – Ei tiedossa
  • Sierra Nevada Corporation - Bombardier Challenger 650
  • ST Airborne Systems – Bombardier Challenger 650 tai Cessna Citation Longitude

 

 

https://raja.fi/-/rajavartiolaitoksen-lentokoneiden-korvaamista-toteuttavan-mvx-hankkeen-ratkaisuna-tulee-olemaan-suihkukone

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään