Pekka Suuronen

Lisunov Li-2 ja Lavotshkin La-5:t Malmilla 1.10.1944

30 viestiä aiheessa

Kuvat via Mark Baker. Kuvat ovat todennäköisesti salaa otettuja Malmin lennonjohtotornista 1.10.1944. Kuvan ottaja tuntematon. Alkuperäiset printit ovat kovin pieniä paperikuvia, ilmeisesti aikansa "pinnakkaisia". Laatu on mitä on. 5ff1fd6e81cd3_Sotakuva1.thumb.jpg.027588941335ca2584fffa23bc079259.jpg

5ff1fdae18f08_Sotakuva2.thumb.jpg.7cc47f7e2ecedea800a15e27cf6d5694.jpg5ff1fdeb7a95a_Sotakuva3.thumb.jpg.c590dfce5d5d2d5b6aa98a42e8aeb5eb.jpg

Ns. ”liittoutuneiden valvontakomissio” (käytännössä vain Neuvostoliiton edustajia) tulivat ja asuivat Suomessa 1944-1947. He majoittuivat valtaosin Hotelli Torniin. Kuljetusvälineinä Moskovan ja Helsingin välillä olivat mm. Lisunov Li-2 ja Douglas DC-3/C-47 lentokoneet.

Pyydän ilmailuhistorioitsija Carl-Fredrik Geustia arvioimaan tilannetta. Kerron vain vähän koneista. Pääasiallinen lähde on wiki (EN).

 Lisunov Li-2 on Neuvostoliitossa lisenssillä valmistettu DC-3 lentokone. Boris Pavlovitsh Lisunov oli Douglasin tehtaalla Santa Monicassa 1936-1939. Hän käänsi rakennusohjeet venäjäksi ja muutti brittiläiset (tuumaiset) mittayksiköt metrisiksi. Alunperin siviilikoneen merkintä oli PS-84. Saksan/Neuvostoliiton sodan sytyttyä 1941 koneita muutettiin sotilaskäyttöön sopiviksi mallimerkinnällä Li-2. Vuosien 1939-1952 Neuvostoliitossa valmistettiin 4.937...6.157 Lisunov PS-84/Li-2-lentokonetta Moskovassa, Tashkentissa, Kazanissa ja Komsomolsk-na-Amuressa.

Koneesta valmistettiin useita versioita. Sodan jälkeen sitä käyttivät mm. lentoyhtiöt Aeroflot, Tšekkoslovakian CSA, Puolan LOT, Unkarin MALÉV, Kiinan CAAC ja Romanian Tarom.

 Venäläiset valitsivat moottoriksi 9-sylinterisen Wright Cyclone 9 R-1820-moottorin, jota Shvetsov valmisti mallinimellä ASh-62. Nousutehoksi ilmoitetaan 1000 hv/2200 rpm ja 850 hv/2100 rpm 4200 m korkeudessa. Suomessa käytetyt DC-3-variantit käyttivät 14-sylinterisiä Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp moottoreita. Wright Cyclone 9-moottoreita nähtiin Suomessa mm. Brewstereissa (BW), DC-2:ssa ja Lockheed Lodestarissa.

Rungon päällisessä tykkitornissa oli esim. 3 kpl 7,62 mm ShKAS-konekivääriä tai 1 kpl 12,7 mm Berezin-konekivääriä.

Saattohävittäjät ovat tyyppiä Lavotškin La-5. Se tuli käyttöön 1942. Moottori oli Shvetsov ASh-82FN 14-sylinterinen kaksirivinen tähtimoottori, 1960 hv. Huippunopeus 6.250 metrissä oli 648 km/h. Aseistuksena 2 x 20 mm tykkiä. Sitä on verrattu suorituskyvyltään jopa Focke-Wulf FW 190 ja North American P-51 Mustang-hävittäjiin.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen
Kuvanottohetki löytyikin valokuvan takapuolelta!
12 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka, suurkiitos ainutlaatuisista kuvista!

19. syyskuuta 1944 solmitun välirauhansopimuksen mukaisesti Malmin lentokenttä (sekä myös Turun Artukaisten, Kymin Ohrakankaan ja Hangon Täktomin kentät) luovutettiin Liittoutuneiden (Neuvostoliiton) Valvontakomission (LVK) käyttöön. Varsinainen luovutus tapahtui syyskuun lopussa, mutta jo illalla 15. syyskuuta laskeutui ensimmäinen punatähtinen lentokone, Li-2 Malmille. Tämä kone tuli hakemaan Moskovassa sairastuneen pääministeri Antti Hackzellin puolison, lääkärin ja sairaanhoitajan, sekä ulkoministeri Carl Enckellin Moskovaan. Li-2 kone palasi matkustajineen seuraavana päivänä 16.9.1944 Moskovaan. (Rva Hackzellin tyttärentytär on kertonut miten hermostunut isoäiti joutui matkustamaan venäläisellä "pommikoneella" Moskovaan - koneessa ei ollut todellakaan mitään "business luokkaa"...)

Suomen rauhanvaltuuskunta palasi (ja ilmeisesti samalla lennolla palasi myös Moskovassa vammautunut pääministeri Hackzell saattajineen)  20.9.1944 Uttiin.

Malmilla kävi myös Itämeren laivaston ilmavoimien 51 MTAP:n A-20 Boston kone 24-25.9.1944. Tämä kone tuli hakemaan Ahvenanmaalle pelastuneen, Itämeren pohjoisosassa 18.9.1944 alasammutun 51 MTAP:n toisen Bostonin miehistön (uponnut Boston löydettiin muutama vuosi sitten, mistä Suomen Ilmailumuseon Matias Laitinen on laatinut seikkaperäisen selvityksen).

Nyt löydetyt valokuvat on tiettävästi otettu 1.10.1944, jolloin kenttä oli siirtymässä NL:n hallintaan, mutta joitakin suomalaisia (mm. lennonjohtotornissa, mistä kuvat on otettu) oli vielä paikallaan. Kuvissa näkyvät La-5 hävittäjät olivat Itämeren laivaston ilmavoimien ässärykmentin, ev.luutnantti Vasili Golubevin komentaman 4. Kaartin hävittäjälentorykmentin (4 GIAP) koneita, joiden tehtävänä oli lähinnä suojata LVK:n puheenjohtajaa, kenraalieversti Andrei Zhdanovia.

Lisätietoja: ks. artikkelini Stalinin haukat Suomen kentillä (Sotahistoriallinen aikakauskirja nro 17/1997, sivut 157-178) ja Malmi-Helsingin lentoasema (Sipilä-Haikarainen-Wahl, 2008), sivut 150-160 (missä muokattu ote em. artikkelista).

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
12 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäys edelliseen:

Pääministeri Antti Hackzellin johtaman Suomen rauhanvaltuuskunnan pitkästä odotusajasta Moskovassa ennenkuin tuli kutsu Kremliin, NKVD:n jatkuvasta valvonnaosta ja salakuuntelusta, sekä Hackzellin kohtalokkaasta sairastumisesta juuri ennenkuin piti lähteä ensimmäiseen neuvotteluun, on seikkaperäisesti kerrottu Martti Häikiön syksyllä ilmestyneessä Antti Hackzell-kirjassa. Suosittelen! 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäys 2:

Rauhanvaltuuskunnan asiantuntijajäsen vuorineuvos Berndt Grönblom saapui Helsinkiin 15.9.1944 Li-2 koneella, ja toi rauhansopimuksen luonnoksen presidetti Mannerheimin ja hallituksen muiden jäsenten tietoon. Grömblom palasi seuraavana päivänä Moskovaan yhdessä yllä mainittujen henkilöiden kanssa. Li-2 kone kuului ilmeisesti ADD:n erikoisosastoon, joka vastasi neuvostojohdon kuriirilennoista. 

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 La-5:n kaasarin ilmanotto oli moottorin päällä ja La-7:ssa siiven juuressa ja öljynjäähdytin moottorikopan alta oli siirtynyt rungon alle.  Oikeanpuoleisessa La:ssa niin näyttäs olevan?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

 La-5:n kaasarin ilmanotto oli moottorin päällä ja La-7:ssa siiven juuressa ja öljynjäähdytin moottorikopan alta oli siirtynyt rungon alle.  Oikeanpuoleisessa La:ssa niin näyttäs olevan?

Lehden kannessa piirros La-5:sta.

IMG_4042.thumb.JPG.7c85455faf69aad5e936db2efef88fb1.JPG

La-7 Prahan ilmailumuseossa Kbely´ssa. Samaan kuvaan on mahdutettu myös Li-2.

Praha_2011-La7.JPG.4108b481d3ac3a5eb9082eb573fb5234.JPG

Kuva: Kyösti Partonen.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4 GIAP:n sotapäiväkirjan mukaan rykmentti sai käskyn siirtyä Malmille vasta 16.10.1944, ja 18.10.1944 rykmentin kaikki 30 hävittäjää oli saapunut Malmille. Ennen sitä oli La-hävittäjiä käynyt saattolennoilla Malmilla, esim. 11.10.1944 tuli kuusi La-5 Malmille. Vasta lokakuun alussa rykmentti sai ensimmäiset yhdeksän La-7 hävittäjää, jotka lennettiin Malmille 15.10.1944. Tämän ketjun kuvien päiväykseen pitää näin ollen suhtautua varovaisuudella.

Toinen epävarmuus liittyy Malmilla 15.-16.9.1944 käyneen "Li-2" koneen tyyppiin. Vaikuttaa siltä että neuvostojohto luotti kuriirilennoillaan enemmän amerikkalaisiin C-47 koneisiin (joita oli saatu runsaasti Lend-Lease sopimuksen perusteella) kuin omaan Li-2 versioon. Niinpä LVK:n etukomennuskunta saapui Malmille 23.9.1944 C-47 koneella 42-83117 (ks. SA-kuvasarja 164063...164070, alla kuva 164067 missä amerikkalainen numero näkyy selvästi). Suomen rauhanvaltuuskunta saapui taas Uttiin 20.9.1944 C-47 koneella 42-93211, taktinen 894; ks. alla - kuva julkaistu Red Stars 4-kirjassa). Tämä kone tiedetään myös käyneen Malmilla, onkin hyvin mahdollista että 15-16.9.1944 Malmilla käynyt kone olisi C-47, eikä Li-2. Suomen Ilmailumuseossa olevassa Malmin starttipäiväkirjaan on merkitty "Douglas"-kone, joka saattaa viitata sekä C-47 että Li-2 tyyppiin.   

Ilmailuhistorian kannalta on tietysti harmillista ettei konebongareita ollut syyskuussa 1944 Malmilla paikalla...

     

164067comp.jpg

C-47 42-93211 , 894, Utti 20.9.1944 RS4.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti Salosen koosteen mukaan kävivät ensimmäiset La-5 hävittäjät (n:ot 36, 38, 72) Malmilla 22.9.1944. Koneet myös poistuivat Malmilta samana päivänä.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt löytyi C-47/Li-2 mapistani eräs leikattu kuva Ilmailu-lehdestä, ilmeisesti osa Pekka Suurosen kuvasta? 

Valitettavasti en ole kirjoittanut ylös lehden vuosikertaa eikä numeroa!

Kun ilmeisesti tulee kestämään kauan ennenkuin taas pääsee kirjastoihin; ehkä jollakin on hyllyssä Ilmailu-lehdet vuodesta 1945 lähtien, ja voisi ystävällisesti tarkistaa lehtien sivut 14

4123 Malmi, Ilmailu s. 14.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun, tai SIL:n, vanhat kuvat on aikoinaan toimitettu Suomen Ilmailumuseoon. Lienevätkö jo löydettävissä digimuodossa?

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Nyt löytyi C-47/Li-2 mapistani eräs leikattu kuva Ilmailu-lehdestä, ilmeisesti osa Pekka Suurosen kuvasta? 

Kun ilmeisesti tulee kestämään kauan ennenkuin taas pääsee kirjastoihin; ehkä jollakin on hyllyssä Ilmailu-lehdet vuodesta 1945 lähtien, ja voisi stävällisesti tarkistaa lehtien sivut 14

Onkohan leike ylimalkaan Ilmailu-lehdestä? Pläräsi tuossa omia arkistojani, enkä huomannut, että minkään vuoden lehtien sivunumeron perässä sanaa "ILMAILU"

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

Onkohan leike ylimalkaan Ilmailu-lehdestä? Pläräsi tuossa omia arkistojani, enkä huomannut, että minkään vuoden lehtien sivunumeron perässä sanaa "ILMAILU"

Markku

Ja tuo suora moderni fontti, millä sana ilmailu ja numero 14 on kirjoitettu, viittaa kyllä selvästi tuoreempiin vuosikymmeniin. Voisiko olla jonkun erikoislehden ”ilmailu-osiosta”?

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Ja tuo suora moderni fontti, millä sana ilmailu ja numero 14 on kirjoitettu, viittaa kyllä selvästi tuoreempiin vuosikymmeniin. Voisiko olla jonkun erikoislehden ”ilmailu-osiosta”?

 

Fontti tunnetaan Helveticana. Se syntyi noin 1957 jos se jotain auttaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennähdin jostakin syystä palstalta ulos jokin aika sitten, mutta oheisena tiedoksi Callelle lähetämäni viesti:

Calle!

Lisäohjeilla kuva löytyi suhteellisen helposti. Se on Ilmailu-lehden numerosta 1/2008 ja liittyy Pentti Salmisen kolmiosaiseen artikkelisarjaan Malmin kentän historiasta osana 3 ”Liittoutuneet ottivat kentän haltuunsa”. Aikaisemmat osat ovat ”Tattarisuon sumut ja huurut" Ilmailu 9/2007 ja ”Tuhot toivat kyyneleet silmiin” Ilmailu 10/2007.

Tällä palstalla tuskin koskaan jää vaille vastausta!

T. Osmo

P.s. Hakemiseen meni yli neljä tuntia, mutta siitä suurin aika kului nostalgisissa tunnelmissa kertaillessani 40-luvun lopun ja 50-luvun ilmailuhistoriaa. Vietin hienon iltapäivän! Tuli vastaan monta tuttua nimeä, tapauksia, paikkoja ja lentokoneita, jotka olivat jo jääneet vuosikymmenien mukanan tuoman materiaaliläjän alle. 

 

OJ

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Osmo!

Sisältääkö löytämäsi artikkeli mitään  konkreettisia tietoja liittyen Li-2 kuvaan, tai ylipäätään venäläisten touhuista Malmilla?

t. Calle

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sivujuoni -  kun katson ketjun alussa Pekan toisen kuvan, niin kuvan yläreunalla näkyy laskutelineet jotka ovat (ensimmäisen kuvan) Li-2/C-47 koneen laskutelineet. Eli ilmeisesti samana päivänä kävi Malmilla kaksi eri Li-2/C-47 konetta..? 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kolme osaa sisältävät Malmin kentän historian pääpiirteissään kentän paikan valinnasta aina sen luovuttamiseen venäläisten  (valvontakomission, niin kuin asia virallisesti esitettiin)  käyttöön 28.9.1944 kolmannessa osassa. Myös saksalaisten toiminnasta on osio. Kolmannessa osassa kirjoittaja Salminen pääsee 1944 15-vuotiaana apumekaanikoksi Aerolle ja kertoilee vuoden 1944 tapahtumista omasta näkökulmastaan. Lisunoveista yksi maininta. Ihan mielenkiintoista luettavaa noin muistelmana, mutta ei merkitävää LI-2:n kannalta.  Yritin kopioida paria sivua, mutta kun ne on sidottu kirjaksi, selkää lähellä oleva osa ei kopioidu kunnolla.

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

sivujuoni -  kun katson ketjun alussa Pekan toisen kuvan, niin kuvan yläreunalla näkyy laskutelineet jotka ovat (ensimmäisen kuvan) Li-2/C-47 koneen laskutelineet. Eli ilmeisesti samana päivänä kävi Malmilla kaksi eri Li-2/C-47 konetta..? 

Olet kyllä aivan oikeassa, itse tulkitsin sen hässäkän vain joksikin telineeksi - no olihan se sellainen ;).

Matti Salosen koostetta jälleen lainatakseni saamme Pekan kuville varmistusta että kyseinen kuvauspäivä on hyvinkin saattanut olla 1.10.44. Nimittäin kello 10:00 ja 10:05 laskeutuivat Leningradista tulleet ´DC-3´ -koneet Malmille. Tosin kuvassa näkyvien La-5/-7 hävittäjien kohdalla eivät asiat ole näin selkeät, koosteen mukaan on vain yksi kone merkattu saapuneeksi Malmille, sekin jo 30.9. kello 13:35. Muita aikaisemmin tulleita (ja Malmille jääneitä) La-viitosia ei ole näköpiirissä. Tämä kone poistui Tallinnaan 1.10. kello 14:10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tämä ketju on osoittautunut odotettua paljon mielenkiintoisemmaksi ja tietorikkaammaksi, haluan kysyä löytykö tietoja (valokuvia, asukkaiden muistokuvia tms) muista kolmesta valvontakomission käyttöön siirretystä lentokentästä (eli Turun Artukainen, Kymin Ohrakangas ja Hangon Täktom)?

Utti, mihin venäläinen C-47 laskeutui ainakin 20.9.1944 oli kai koko ajan Suomen (ilmavoimienko?) hallinnassa?

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.1.2021 at 19.58, Pekka Suuronen kirjoitti:

Kuvat ovat todennäköisesti salaa otettuja Malmin lennonjohtotornista 1.10.1944. Kuvan ottaja tuntematon.

Helsingin Lentoaseman (Malmin) päällikkö oli tuolloin Liikennetarkastaja, majuri Eero Erho. Samalla todennäköinen päiväkirjan pitäjäkin: "Olin virkamatkalla, sijaisena Tulosmaa.". Mahdollinen ehdokas kuvien ottajaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään