Kalle Keihänen

Mythbusters - 2 ilmailujaksoa

20 viestiä aiheessa

Tulipa sitten viikonloppuna herkuteltua muutamallakin Mythbuster-jaksolla, joista kaksi keskittyi vahvasti lentokoneesta pelastautumiseen.

Olisin voinut tämän postata tuonne laskuvarjo/pelastusliivi- tai ilmailua TVstä -threadiin, mutta veikkaan että kommentointi menisi sen verran 'omaan kastiinsa' että päätin avata ihan oman threadin. Tässäpä siis antia:

 

Episode 37: Escape Slide Parachute

Join the MythBusters as they test three tall tales of high flying and free falling. The first pits them against Hollywood logic with Buster doing his best Indiana Jones impression, the second tests the explosive properties and decapitation potential of hair cream, and the third addresses surviving a fall from 33,000 feet without a parachute. So, basically, it's business as usual at the "Mythbusters Flying Circus"!

premiere: Aug. 10, 2005

 

Tästä jaksosta jäi mieleen, että jos koneesta on pakko hypätä lennossa, niin turvallisimmaksi todettiin liukumäen keskellä makoilu ja sillä maahan leijailu, jossa hengissäselviäminsen mahdollisuuksia on jonkin verran (Buster ei hajonnut). sen sijaan pyöreä pelastuslautta menee helikopteriksi, eikä siinä selviä hengissä.

 

Huisvoiteen (Brylcreem, Suave) käyttö ei ole suotavaa hävittäjälentäjille, koska maskin happipitoinen ilma yhdistettynä mikrofonista saatavaan kipinään sytyttää tukkasi palamaan  :o:laugh:

 

Lopuksi testattiin Guinnesin ennätyskirjassakin mainittu lentoemon ihmepelastuminen ilman laskuvarjoa kun DC-9 räjähti alta. Mythbusters totesi 'plausible' eli mahdollista, joskin aika pienellä todennäköisyydellä.

 

Episode 33: Killer Brace Position

Everyone knows that talking on a cell phone while driving is potentially dangerous, but is it as risky as driving drunk? To find out, Adam and Kari head to a local raceway to try their hand at driving a skills course, first, while being distracted on a cell phone, and then after knocking back a couple of rounds of beers. Then, the guys strap themselves into their own homemade mock airplane and go for a little ride straight down to test the efficacy of that oh-so-familiar brace position that airlines outline in their safety procedures.

premiere: June 22, 2005

 

Tässä jaksossa väitteenä oli, että pakkolaskuasento (kädet edessä puuskassa, etunoja) on itse asiassa vaarallisempi kuin suorana istuminen, johtuen selkärangan katkeamisesta ja siitä johtuvasta kuolemasta. Tämä tulisi lentoyhtiöille halvemmaksi (kertakorvaus kuolemasta) kuin vuosikausia jatkuvat korvaukset vammautumisesta. Mythbusters todisti että pakkolaskuasento on turvallisempi. 

 

Jaksossa ilmeni tosin mielenkiintoinen syy mielenkiintoiselle tilastolle: FAAn tilastojen mukaan lento-onnettomuuksissa menehtyneistä matkustajista vain 20% menehtyy itse törmäykseen, ja 80% tulipalon, savumyrkytyksen tai muun vastaavan 'jälkiseurauksen' vuoksi. Mythbusters totesi testeissään, että pitää varmaan paikkansa, koska matkustajalentokoneen istuimet on suunniteltu siten että tuoli itsessään ottaa vastaan iskuenergiaa painuen kasaan, näin 'säästäen' matkustajaa vammoilta. Ongelmana vain on että jokaisessa tehdyssä testissä Busterilta meni jalat poikki, ja osassa tapauksista jäi penkkien väliin puristuksiin. Lähde sieltä sitten evakuoimaan itseäsi koneesta, kun olet 2 penkin välissä puristuksissa, ja jalat poikki  :o :'(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana vain on että jokaisessa tehdyssä testissä Busterilta meni jalat poikki, ja osassa tapauksista jäi penkkien väliin puristuksiin. Lähde sieltä sitten evakuoimaan itseäsi koneesta, kun olet 2 penkin välissä puristuksissa, ja jalat poikki  :o :'(

 

 

Oliko mitään väliä, istuiko business-luokan penkeissä vai turisti-luokassa?

 

Vois muuten vaihtaa pelastusliivit airbageihin jaloille ja 6-piste turvavyöt penkkeihin. Saakohan lentokoneessa pitää moottoripyörän kypärää päässä? Ja HANS-niskatukea...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko mitään väliä, istuiko business-luokan penkeissä vai turisti-luokassa?

 

 

Testasivat turistipenkeillä ja 'first class' -penkeillä, jotka tosin olivat jotain vanhempaa kaliiperia, menisivät nykyisistä business-penkeistä ehkä. Ero ei ollut suuren suuri, mutta niillä firstin penkeillä tuli vähemmän vaurioita, tosin molemmat jalat poikki edelleen.

 

Turvallisin penkki oli lentoemojen jumpseat, jossa niskaan kohdistuva rasitus oli pienin johtuen selkä menosuuntaan istumisesta ja 4-pistevöistä. Toinen jalka meni Busterilla poikki siltikin.  :-\  FAAn edustaja totesikin, että vaikka tulevaisuuden lentokoneita suunnitellessa olisi ehken fiksua laittaa matkustajatkin istumaan selkä menosuuntaan, niin a) matkustajat eivät siitä pitäisi ja b) törmäyksessä matkustamosta irralleen päässeet esineet lentävät sitten juuri niitä jumpseateja päin, kun normaalia matkustajaa noilta irtorojuilta suojaa se oman penkin selkänoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettiinkö tuossa testissä muuten sitä pakkolaskuasentoa, joka on esitelty siinä turvaohjeessa (eli pää polvissa), vai sitä johonka tällainen normaalikokoinen miesmatkustaja mahtuu. En ole ensimmäisessa luokassa koskaan matkustanut, mutta tavallisen airbussin busineksessa en saa millään päätäni sullottua sinne polviin asti. Otsa törmää edessäistuvan penkkiin.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettiinkö tuossa testissä muuten sitä pakkolaskuasentoa, joka on esitelty siinä turvaohjeessa (eli pää polvissa), vai sitä johonka tällainen normaalikokoinen miesmatkustaja mahtuu. En ole ensimmäisessa luokassa koskaan matkustanut, mutta tavallisen airbussin busineksessa en saa millään päätäni sullottua sinne polviin asti. Otsa törmää edessäistuvan penkkiin.

 

-Juha

 

Sekä että. Penkkejä oli testissä kahdessa rivissä, ja ainakin 'first' -istuimen kanssa testattiin sitä 'pää polviin' -asentoa. Busterin turistitesti oli toisessa rivissä, jossa testattiin sekä suorana istumista, että sitten sitä edessä olevan penkin niskatyynyn halailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen pojat testasi kolmosen jaksossa, että mitä käy kun koneen kylkeen ampuu aseella. Ensin ammuttiin kattoon ja sitten ikkunaan, tulos molemmilla kerroilla sama.

 

No, tämän jälkeen luonnollisesti hakemalla haettiin sitä, mitä haluttiin.  ;D

 

Hauska jakso, ja siellä lentokoneiden parkissa oli vaikka mitä mielenkiintoista katseltavaa. Finski vois käydä hakemassa MD:t veks sieltä käristymästä.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska jakso, ja siellä lentokoneiden parkissa oli vaikka mitä mielenkiintoista katseltavaa. Finski vois käydä hakemassa MD:t veks sieltä käristymästä.  8)

Tuolta löytyy lisää tarinaa Mojavesta ja sen tapahtumista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, mullaki otti luonnon päälle, kun siellä koneet vain oli ja odotti kunnes hajoavat/hajotetaan..Mutta eikös ne myytinmurtajat sanoneet, että osa koneista palaa vielä reittiliikenteeseen?

 

"Niin paljon koneita, mutta niin tyhjänpanttina"...Runosuoli ruplattaa :laugh:

 

vili-vilperi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siellä aavikolla ole yhtään sopivaa MD:tä Finnairille.

 

Joo, siis mulla ei ole harmainta hajua, mitä siellä on ja mitä F tarvitsee. Mutta katsoin vain, että kai siinä joku MD-11 pyrstö vilahteli ohimennen.

 

Pojat tosiaan sanoivat, että suurin osa "on vielä lähdössä" sieltä liikenteeseen. Ajattelin vain, että jos niitä ykstoistasia on "etsitty", niin tuskin on ainakaan Mojaven aavikolta on niitä scoutattu.

 

Mutta kuten totesin, olen täysi amatööri, suu vain käy  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu nuo aavikot ovat yleensä vain säilömispaikkoja ja tuossa jaksossahan mainittiin syytkin miksi. Suurin osa koneista jatkaa matkaansa jos ostaja löytyy, mutta osa päätyy romuksi.

 

Pidetäänhän Davis-Monthaniakin lentokoneiden hautausmaana. (http://www.airliners.net/open.file/0449326/L/, http://www.airliners.net/open.file/0662826/L/, http://www.airliners.net/open.file/0160032/L/)) Kuitenkin todellisuus on aivan eri. Onhan tuolla uudempiakin koneita kuten F-117 jne. Koneet tuodaan tuonne säilöön, koska aavikon olosuhteista johtuen koneet silyvät siellä todennäköisemmin paremmin kuin jossain rannikolla sijaitsevassa tukikohdassa käyttämättömänä. Tietysti osa saa sen rajun käsittelyn, kuten Phantomit  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä sinne Mojaveen ja muille hiekkakentille on viety PW:n moottoreilla varustettuja MD-11 -koneita. Swissin koneitakin seisoo/seisoi siellä pitkän aikaa, sen sijaan GE:lla varustetut lähtevät aina suoraan konvertoinitiin rahtikoneiksi.

Kaksi GE-motorisoitua varastoissa on myös jonkin aikaa seissyt mutta ne molemmat on jo Finnair hakenut pois.

 

Deltankin MD-11 -koneet (PW) seisoi pitkän aikaa ihan toimettomana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, tämä DC-9N räjäyttämisjakso oli sangen hyvä. Kunhan ei ota touhuja liian tosissaan, sillä eihän niiden touhussa paljoa järkeä ole. Sääli vain katsoa vanhojen lentokoneiden tuhoa :(

 

 

;D ;D

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan ei ota touhuja liian tosissaan, sillä eihän niiden touhussa paljoa järkeä ole.

Kyllähän tuo sarja on varsin pilke silmäkulmassa tehty, mutta kuitenkin nuiden testaustavat - viihtellisyydestään huolimatta - on suhteellisen järkeviä. Ei tuo ainakaan totaalista huuhaata ole mitä ne tuossa säätää monesti vaikka joskus väärässä ovatkin, mutta sitä varten on jokaisen kauden alussa Myths Revisited-jaksot. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö jompi kumpi noista kahdesta, DC-10:n vieressä olevasta ysistä,  tuossa kyseisessä Mythbustersin jaksossa käytetty yksilö:

 

[ attachment removed ]

 

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö jompi kumpi noista kahdesta, DC-10:n vieressä olevasta ysistä,  tuossa kyseisessä Mythbustersin jaksossa käytetty yksilö:

 

Toisesta ainakin puuttuu sopivasti persaus. Matkustamon perällähän ne sen kokeensa taisi tehdä. Ja eikös ne siinä lopussa vielä jollakin mällänneet sen rungon poikki? Jäänyt vaan sellainen hämärä muistikuva. Siitä on kuitenkin jo varmaan kuukausia, kun tuon jakson katsoin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö jompi kumpi noista kahdesta, DC-10:n vieressä olevasta ysistä,  tuossa kyseisessä Mythbustersin jaksossa käytetty yksilö:

 

Ihailtavaa salapoliisityötä :). Taitaa olla se runneltu, räjäytyskohta vähän siivestä taaksepäin:

 

 

[ attachment removed ]

E: kuvassa näkyy poikien käyttämä kompressori (valkoinen mötikkä), sillä kuulemma saa Jumbonkin moottorit käyntiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintoinen alue muutenkin tehdä ylilento google earthilla.

 

34 57 11.56N 117 53 02.82W

 

Blackbird ? Mielenkiintoisen näköinen kenttä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään