Osmo Sintonen

Blenheim kadoksissa, jäljitysapua kaivataan

8 viestiä aiheessa

12.6.44 yöllä oli pommituslentolaivueen 48 kone BL-202 pommittamassa tietä Kivennapa-Mainila ja sai

ilmatorjuntaosuman syöksyen alas.  Mutta kun ei meinaa löytyä. Huhujen mukaan kone olisi syöksynyt järveen,

mutta mihin ? Tämän koneen löytämisen ja nostamisen voisi ryhmämme Ozernyij ottaa tämän kesän ohjelmaan

samalla kun MT-414 Saarni on työn alla.  Molemmista koneista on tarkoitus viedä jotain Kuuterselän

VT-aseman muistopaikalle, linjallahan on nyt vuosien työn tuloksena läpimurtokohta entisöity museokohteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunnan sotapäiväkirjasta kaksi peräkkäistä sivua. Ja viimeisenä laivueen omasta spk:sta kouriintuntuva toteama ”BL-202 ei palannut lennolta”. 

Jukka

AB0D2211-C14F-4128-B82B-B9BE95A1FE47.jpeg

7C27631B-7E6C-47A7-986B-DEDC041EBEF0.jpeg

B1831DC3-AE56-46E3-8388-95E0F918C096.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä olevissa papereissa on kerrottu BL-202:n pommitusoperaatioon osallistumisesta ja kohtalosta. Sen sijaan BL-202 on jäänyt pois Pommituslentolaivue 48:n päälentopäiväkirjasta kun muut 12.6. pommitusoperaatioon osallistuneet konekunnat on sinne viety. Myöskään Lentorykmentti 4:n - tuolloin tuoreessa - historiakirjoituksessa ei tätä konetappiota ole mainittu.

IMG_4711.thumb.JPG.5a1d3a6db9f447ef0d274e7c88c6b25b.JPG

BL-202:n konekohtaisissa asiakirjoissa on kyllä reilusti tallella tunnistamista helpottavia numerotietoja koneen osista ja varusteista.

BL-202:n viimeinen lentosivu:

IMG_9440.thumb.JPG.36aaa0efeea65024c6da4960bdd7f50f.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentorykmentti 4:n Esikunnan sotapäiväkirjaliitteissä mainitaan, että ”1 kone kateissa Tammiselän paikkeilla nähtiin suuri leimahdus klo 23.25 joka jäi palamaan.”

Lisäksi Lentorykmentti 4:n Operatiivisen toimiston sotapäiväkirjassa (alin liite) on maininta BL-202:sta.

edit: Pommituslentolaivue 48-kirjassa (Matti Hämäläinen) on sivulla 221 seuraavasti:

”Laukkasen poistuttua muodostelmasta neljä jäljelle jäänyttä konetta jatkoivat matkaa kohteelle. Yksi koneista oli BL-202, jossa ohjaajana oli vänrikki Volmar Koskinen, tähystäjänä luutnantti Timo Suhonen ja sähköttäjä-kk-ampujana alikersantti Boris Sjölund. Kone ei koskaan palannut Onttolaan, eikä sen kohtalosta saatu muuta tietoa kuin että paluulennon alettua toisesta Blenheimistä nähtiin it-ammuksen räjähtävän voimakkaasti koneen oikean siiven alla, jolloin BL-202 oli kallistunut voimakkaasti vasemmalle häviten pian näkyvistä.”

Jukka

3424C0AA-1EE1-4DFC-BD64-9F003B1715F5.jpeg

7D822DC9-9F07-432E-96C1-CD83C0D41817.jpeg

A51D17E2-0292-44C4-998A-2551EAC57F2C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäyksiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä yksi dokumentti Le R 4:n sotapäiväkirjan liitteistä. Tässä on kerrottu pommikoneiden tulo- ja menoreitit paikkatietoineen. Eri asia tietenkin on kuinka reittiä on tositilanteessa lennetty kovan ilmatorjunnan vuoksi. Sen verran on läpikäymissäni ilmavoimien asiakirjoissa mainintoja omista jalkaväen ym. joukoista, että niitä oli mm. Kivennavan suunnalla pommitushetkellä. Eli tulen tässä siihen, että koneen putoaminen on melko varmasti nähty omien joukkojen toimesta ja se on voitu kirjata jonkin osaston sotapäiväkirjaan. Koska en ole tarkemmin perehtynyt maajoukkojen toimintaan tuolla alueella tuolloin varsin sekavana ajanjaksona, niin jätän sen puolen jonkun paremmin tietävän pengottavaksi. Jos vaan intoa löytyy! (;

Jukka

94DEA766-A712-400F-A850-87524A8BF6C9.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitokset Jukalle ja muille keskusteluun osallistuneille.  Dokumenttien perusteella näyttää siltä, että jäljillä 

ollaan; pommitus alkoi klo 23.24 ja klo 23.25 nähtiin leimahdus Tammiselän suunnalla.  Kone oli saanut it-osuman

ja kallistunut vasemmalle eli juuri sinne Tammiselän suuntaan. Näillä tiedoilla lähdetään etenemään ja Ozernyin pojat

maastotöihin. Huhut järveen tippumisesta koskevat varmaan jotain muuta konetta.  Maajoukot olivat ehkä jo hieman

liian kaukana, mutta pitää tutkia sotapäiväkirjoja vielä tietojenne perusteella. Taistelu Kuuterselästä alkoi jo 12.6 päivällä.

Tavoite on, että tämä BL-202 asia selviää tämän kesän aikana ja ilmoitan mahdollisesta etenemisestä.

Tervetuloa tutustumaan Kuuterselän VT-aseman muistoalueeseen kunhan raja taas avautuu!

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Maajoukot olivat ehkä jo hieman liian kaukana, mutta pitää tutkia sotapäiväkirjoja vielä tietojenne perusteella.

2. Divisioonan sotapäiväkirjan mukaan sen joukot olivat 12.6.1944 linjalla Kekrola-Seppälä-Ronnunkylä-Metsäkylä tai vetäytymässä. Lähimmät suomalaisjoukot olivat pommitushetkellä noin 9-10 kilometrin päässä Tammiselästä. En löytänyt suomalaisten divisioona-, rykmentti tai pataljoonatason sotapäiväkirjoista mitään viittauksia suomalaisiin lentokoneisiin ajalta 12.-13.6.1944.

Ohessa on Päämajan sotapäiväkirjan liitteenä ollut (sodanjälkeinen?) kartta tilanteesta 13.6.1944. Tammiselkä sijaitsee karttaan merkityn Jäppilän itäpuolella.

Kannas_13_6_1944.thumb.jpg.63ec1c024566289bd3a2ff52e6a92a74.jpg

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään