Jukka Raunio

I-16 UTI poiston syy

13 viestiä aiheessa

Jollakulla voi olla asiakirja, miksi tämä museokone poistettiin käytöstä syksyllä 1942 vain nelisenkymmentä tuntia lennettyään. Kuvat Olli Riekki.

img848 (6).jpg

img848 (4).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Jollakulla voi olla asiakirja, miksi tämä museokone poistettiin käytöstä syksyllä 1942 vain nelisenkymmentä tuntia lennettyään. Kuvat Olli Riekki.

Koneelle tuli kokonaislentoajaksi Suomen ilmavoimissa kaikkiaan 43.25 tuntia, josta suurin osa (36.25 h.) kertyi Lentolaivue 48:ssa "hyökkäysharjoitus" koneena. Pvm:llä 10.8.42 siirtyi UT-1 palveluskelpoisena Täydennyslentolaivue 35:n koneeksi. Siellä tuli vain pari tuntia lisää lentoaikaa, sillä jo kuukauden kuluttua kone luovutettiin palveluskelpoisena Ilmavoimien Romuvarikolle (Ilmav. RomuV.) Parolaan 11.9.42, tarkemmin Parolan metsään. Siellä se riisuttiin moottorista. Vaikka tämä näyttikin huolestuttavalta oli koneelle kuitenkin luvassa vielä käyttöä. Vuoden ulkonaseisokin jälkeen:

22.11.1943. Sähke Lentovarikolle. "UT-1 saa seistä ilman moottoria siksi, kunnes IR-koneet valmistuvat korjauksesta ja UT-1:ä tarvitaan tyyppikoulutusta varten.

Käskystä: ins.maj O. Salminen".

Mainitut IR-koneet eli I-16 eivät koskaan valmistuneet, vaan tehtiin päätös töiden keskeyttämisestä. Sen myötä UT-1:sta tehtiin poistoesitys Parolassa 16.7.44. Kone poistettiin 9.8.44 "huonon yleiskunnon takia.".

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo.

oliko Ilmavoimien romuvarikko aivan "virallinen" ilmavoimien yksikkö? En ole löytänyt mistään KA:n tiedostosta!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Callelta hyvä huomio, olisi pitänyt olla tarkempi.

UT-1:n asiakirjassa oleva peiteluku 8478 tarkoittaa Ilmav. Romuv./Parola. Romuvarikko vaihtuu romuvarastoksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen löytyi :

4.5 Mekanikkokoulu Parolassa
Mekaanikkokoululle saapui 14.7.1941 IlmavE:n asiakirja n:o 470/II/l b sal, jolla Mek.K:n toiminta keskeytettiin toistaiseksi [209] 19.7.1941 ja kurssin oppilaat ja lähes kaikki opettajat siirrettiin töihin Kenttävarikolle.[210] 15.7.1941 koululla aloitettiin tavaroiden pakkaus.[211] 18.7.1941 suurin osa oppilaista ja neljä aliupseeri opettajaa siirrettiin pois koulusta. 19.7.1941 loputkin henkilöt lähetettiin pois koulusta. 31.7.1941 koulun irtaimisto lähetettiin Parolaan ja 1.8.1941 loput henkilökunta lähetettiin IlmavE:n määräämiin paikkoihin[212] IlmavE:n kirj n:o 746/II/lf sal 24.7.1941 annetun käskyn mukaan majuri Könni luovutti koulun kaluston, kirjeenvaihdon asiapaperit ja opetusvälineet kapt Appelrothille. Tavarat varastoitiin Parolaan. Kaluston siirron suoritti majuri Könnin johdolla sitä varten muodostettu komennuskunta. Majuri Könnin määrättiin Ilmavoimien romuvaraston päälliköksi, mutta pääsi kuitenkin anomuksesta kenttäarmeijaan.[213] Kersantti Haapasaari jäi Parolaan varastonhoitajaksi[214] ja Mek.K:n vartiokomennuskunnan päälliköksi.[215]

lähde :

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/153498/TOU35.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Panssaripataljoonan komentaja everstiluutnantti Björkman on kirjoittanut oheisen kertomuksen Troitsankonnun lentokentän valtauksesta 7. syyskuuta 1941: "[...] Oli vielä melkoisen pimeätä, klo oli n. 4,30 kun yhtäkkiä tien eteläpuolella aivan läheltä kuului voimakasta surinaa ja 5 vihollishävittäjää nousi ilmaan siellä olevalta lentokentältä, jonka olemassaolosta meillä ei ollut mitään tietoa. Koneet syöksyivät raivoisasti kimppuumme aiheuttaen aluksi aika paljon hämminkiä, mutta pian huomasimme, että niin hyvin pommit kuin kk.patruunatkin olivat lähtökiireessä jääneet ryssiltä ottamatta mukaan. He väsyivät pian leikkiin ja lähtivät tiehensä etelään. [...]

Alla on Lentovarikko 1:n kirje Ilmavoimien komentajalle koskien Valtion Lentokonetehtaan laatimaa selostusta lentokoneesta. Kenraali Jarl Lundqvist on kirjeen sivuun kirjoittanut "LLv 35" ja "Hyväksyn". Valtion Lentokonetehtaan selostuksesta käy ilmi koneen kunto syksyllä 1941:

"Sivuperäsin käyttökelvoton (Ilm. Varikolta). Evä osittain murskaatunut. Rungon kuorivaneeri osittain rikkoutunut. Siipien kangasverhouksissa reikiä. Siivekkeiden käytötangot osittain rikkoutuneet, Laskutelineiden suojalevyt vääntyneet. Potkuri vääntynyt (Voidaan oikaista). Moottorin suojalevyt kolhiintuneet. Koneen korjauskustannukset ovat mk 25.000-30.000:- ja korjausaika 4-6 viikkoa."

I16UTI.thumb.jpg.8777eba2a06196820cef71ccd95b17b9.jpg

I16UTI_2.thumb.jpg.3bbbba609ec4ebd196b30bca492f95a8.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Troitsankonnun lentokentästä täällä:  https://www.flightforum.fi/topic/28228-troitsankonnun-lentokenttä/ 

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parolan romuvaraston lyhyt historia:

 

 

 

IMG_8112.JPG

IMG_8609.JPG

IMG_9245.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.1.2021 at 12.17, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Parolan romuvaraston lyhyt historia:

Ilmavoimien huoltokäskyssä n:o 17/41 oli jo alla olevanlainen maininta romuvarastosta.

msDSCN9045.jpg.c89bd84a53c026f06418ecceb2468681.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään