Heikki Knuutila

Pienkone vaikeuksissa Porissa

21 viestiä aiheessa

Porin lentokentällä varauduttiin tänään iltapäivällä lento-onnettomuuden varalta. Ilmailuopiston koneen laskeutumistelineessä oli häiriöilmoitus ja kentälle jouduttiin kutsumaan palokunta. Kuopiosta Jyväskylän kautta Poriin tullut kone pääsi kuitenkin laskeutumaan ongelmitta ja tilanne purkautui.

 

Lähde promenadi.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla onnettomuus listalla kanssa näkyi tuo

 

39-412679 24.10.2005 13:47:45 Pori Ilmaliikenneonnettomuusvaara A/B 731

 

Tosiaan satuin itse olemaan kentällä tuolloin. Kone oli siis Beech 300 OH-BSB. Jännä homma , että tulivat Jyväskylästä takaisin Poriin. Eika tehneet laskua Jyväskylään.

 

Kiinnitin huomiota siihen, että kun sammuttivat moottorit maa kosketuksen jälkeen, taisi tosiaan olla jotain häikkää laskutelineissä. Onko muuten tämä joku yleinen varmistus keino jos vaikka telineet on sisässä?.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla onnettomuus listalla kanssa näkyi tuo

 

39-412679 24.10.2005 13:47:45 Pori Ilmaliikenneonnettomuusvaara A/B 731

 

Tosiaan satuin itse olemaan kentällä tuolloin. Kone oli siis Beech 300 OH-BSB. Jännä homma , että tulivat Jyväskylästä takaisin Poriin. Eika tehneet laskua Jyväskylään.

 

Kiinnitin huomiota siihen, että kun sammuttivat moottorit maa kosketuksen jälkeen, taisi olla jotain häikkää laskutelineissä. Onko muuten tämä joku yleinen varmistus keino jos vaikka telineet on sisässä?.

 

 

 

Heikkihän tuossa sanoi että tosiaan telineen kanssa oli ongelmia ollut... Mut ehkä ne moottorit sammutettiin siksi ettei niissä olisi vetoa jos esim. lavat ottaisivat kontaktia maan kanssa, voisi edes jotain säilyä moottorista ehjänä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tosiaan satuin itse olemaan kentällä tuolloin. Kone oli siis Beech 300 OH-BSB. Jännä homma , että tulivat Jyväskylästä takaisin Poriin. Eika tehneet laskua Jyväskylään.

 

On järkevämpää tuoda kone kotiin kuin laskea se vieraalle kentälle jos siinä on vikaa ja olisi riski että se jäisi sinne pidemmäksi aikaa korjattavaksi.

 

Heikkihän tuossa sanoi että tosiaan telineen kanssa oli ongelmia ollut... Mut ehkä ne moottorit sammutettiin siksi ettei niissä olisi vetoa jos esim. lavat ottaisivat kontaktia maan kanssa, voisi edes jotain säilyä moottorista ehjänä

 

Juurikin näin. Myös toinen koneen potkureista oli lepuutettuna koko lähestymisen ajan samasta syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tosiaan satuin itse olemaan kentällä tuolloin. Kone oli siis Beech 300 OH-BSB. Jännä homma , että tulivat Jyväskylästä takaisin Poriin. Eika tehneet laskua Jyväskylään.

 

 

 

Eikös tuossa uutisessa sanottu että oli tulossa Kuopiosta reittiä Kuopio - Jyväskylä - Pori ? Tietty nyt herää kysymys missä vaiheessa tuo ongelma telineissä / telineiden antureissa on havaittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa uutisessa sanottu että oli tulossa Kuopiosta reittiä Kuopio - Jyväskylä - Pori ? Tietty nyt herää kysymys missä vaiheessa tuo ongelma telineissä / telineiden antureissa on havaittu.

 

Ilmailuopiston koneet lentävät näitä koulutusreittejä ja tekevät reitillä oleville kentille lähestymisiä. Joskus useampiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On järkevämpää tuoda kone kotiin kuin laskea se vieraalle kentälle jos siinä on vikaa ja olisi riski että se jäisi sinne pidemmäksi aikaa korjattavaksi.

 

 

Just. Mutta kun ajettelee jos ongelma olisi ollut vaikka Moottoreissa, no joo eri asia tietysti. Niin oltaisi tultu lähimmälle kentälle laskuun, tässä ei sitten ollut kaan niin vakava asia kuitenkaan kyseessä. Muistelisin että pari kuukautta sitten oli sama ongelma OH-BBK:ssa Beeh A36 Bonanza. lentävät muuten niillä tällä Porissa jatkuvasti. Eilen oli hyvä kun meni varmaan joku 3H tuosta BSB jutusta, niin eikö se jo ollut tekemässä jotain lähestymisiä Porissa, kun katson takapihaltani, että tekivät laskuja 30:lle. Ei tosiaan ollut sitten mikään vakava ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just. Mutta kun ajettelee jos ongelma olisi ollut vaikka Moottoreissa, no joo eri asia tietysti. Niin oltaisi tultu lähimmälle kentälle laskuun, tässä ei sitten ollut kaan niin vakava asia kuitenkaan kyseessä. Muistelisin että pari kuukautta sitten oli sama ongelma OH-BBK:ssa Beeh A36 Bonanza. Ei tunnu oikeen Ilmailu Opiston koneet toimivan, lentävät niillä tällä Porissa jatkuvasti. Eilen oli hyvä kun meni varmaan joku 3H tuosta BSB jutusta, niin eikö se jo ollut tekemässä jotain lähestymisiä Porissa, kun katson takapihaltani, että tekivät laskuja 30:lle. Ei tosiaan ollut sitten mikään vakava ongelma.

 

Niin no. Ilmailussa kun voi niitä ongelmiakin olla niin monenlaisia. Kaikki ongelmat eivät välttämättä johda välittömiin pakkotoimenpiteisiin ja katastrofiin. Oman ymmärtämykseni mukaan yleisin syy noihin "laskutelineongelmiin" on se, että yksi polttimo laskutelineen merkkivaloista sisällä ohjaamossa on palanut. Tällaisessa tapauksessa kun ei voida tietää onko polttimo palanut vai eikö teline ole oikeasti lukittunut paikalleen, niin siitä aiheutuu kaikenlaisia toimenpiteitä. Veikkaanpa, että noissa opiston tapauksissa on ollut jotakin tuollaista kyseessä. Ja jos noin on asian laita, niin sen perusteella ei voi varmaankaan sanoa, että "ei tunnu oikein opiston koneet toimivan".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

. Ei tunnu oikeen Ilmailu Opiston koneet toimivan, lentävät niillä tällä Porissa jatkuvasti. Eilen oli hyvä kun meni varmaan joku 3H tuosta BSB jutusta, niin eikö se jo ollut tekemässä jotain lähestymisiä Porissa, kun katson takapihaltani, että tekivät laskuja 30:lle. Ei tosiaan ollut sitten mikään vakava ongelma.

 

Niin. Päätä jo kumpaa mieltä olet. Jos ne koneet kerran lentää jatkuvasti niin silloinhan ne toimivat, eikös niin? Jos olisit ollut tekemisissä leko-huollon kanssa ymmärtäisit että näitä pikkuvikoja yms tulee aina silloin tällöin eikä niistä aiheudu monestikkaan sen isompaa porua. Ilmailuopiston koneiden käyttöaste on kohtuu suuri joten kun koneille kertyy paljon tunteja niin silloin tällöin jotain pientä vikaa ilmenee. Sama koskee ihan kaikkia operattoreita ja instansseja jotka käyttävät lentokoneita. Ei tuollaisten perusteella voi vetää mitään johtopäätöksiä koneiden kunnosta. Jos koneessa olisi esim. tuo Pekan mainitsema tilanne, eli laskutelineen merkkivalo paneelissa tuliskin vain kaksi kolmesta valosta vihreäksi ja tämä tapahtuisi lähestyttäessä jotakin lentokenttää muualla päin suomea, on vain järkevää tuoda kone laskuun kotikentälle missä on koneen tekninen tuki ja henkilöstö missä se voidaan korjata ja vika tutkia. Oli laskun lopputulos sitten mikä hyvänsä. Tietenkin-niinkuin Kristian sanoit-jos koneessa olisi vakava lentoturvallisuutta vaarantava häiriö niin toki kone laskun lähimmälle soveltuvalle kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs Siilinjärvellä tapahtui? Tänään: Ilmailuonnettomuusvaara, keskisuuri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NettiKaleva:

Karjalan lennoston pienkoneessa epäiltiin laskutelinehäiriötä

Rissalan lentokentällä Kuopiossa varauduttiin lento-onnettomuusvaaraan tiistaina aamulla. Pelastuslaitoksen mukaan kenttää lähestyneessä Karjalan lennoston pienkoneessa epäiltiin laskutelinehäiriötä, koska koneen mittaristo ei antanut oikeaa tietoa siitä, toimivatko laskutelineet kunnolla.

 

Kone kuitenkin laskeutui turvallisesti kentälle jo ennen kuin pelastuslaitoksen yksiköt ehtivät paikalle. Kentällä oli Ilmailulaitoksen ja Karjalan lennoston pelastuskalusto valmiudessa.

 

Koneessa oli neljän hengen miehistö. Tilanne sattui hieman ennen kello kahdeksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli vitsi :P. Ei keikkea pidä nyt niin tosissaan ottaa ;)

 

Kannattaa ihan oikeasti vähän miettiä, että mitä sitä kirjoittelee (edes vitsinä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on se lause korjattu. Pienestä se on kiinni. Siis kyllä ne Opiston koneet toimii ihan hyvin ;). Toivottavasti tuosta ei jää traumoja nyt kellekkään. Tarkoitus ei ollut sellainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos 2-moottorikoneessa epäillään (tai saadaan esim. lennonjohtotornin ohi lentämällä visuaalisesti lennonjohtajalta vahvistettua,) että telineet eivät ole tulleet täysin ulos, luulisin, että useimmissa malleissa on telineiden hätäulosottojärjestelmä. Joko käsipumppu tai esim. Aztecissa painepatruuna, joka laukaistaan metallirenkaasta vetämällä. Telinevipu vain alas-asentoon ja sitten joko pumpattiin pirusti tai laukaistiin patruuna.

 

Aztecin ongelma oli, että jos patruunaa käytettiin, mekaanikko joutui tekemään töitä, ennenkuin koneella voitiin lähteä uudelle lennolle, koska patruuna oli kertakäyttöinen.

 

Tiedä nyt sitten, mitä King Airille tapahtui. Ehkä telineet otettiin takaisin sisään ja lennettiin kotikentälle. Ja telineet (osittain/kokonaan) ulkonakin voi varsin hyvin lentää, kunhan gear extended-ilmanopeutta ei ylitetä. Kyyti on vain vähän hitaampaa.

 

Ja tosiaan, ei välttämättä ole kyse palaneesta lampusta, vaan se kytkin, joka telineen ulostullessa sytyttää lampun, on kaikelle roskalle ja sään vaikutuksille alttiina ja ehkä todennäköisempi vikapaikka kuin palanut lamppu.

 

Kumminkin, kuulostaa ihan oikealta, että moottorit sammutettiin ja luultavasti vielä polttoaineensyöttö katkaistiin potkuri/moottorivaurioiden ja tulipalovaaran takia. Vaikken olekaan ko. tyypin emergency checklistiä lukenut. Ainakin mukanaolleille tuli tarpeellista harjoittelua...joka olisi kyllä parempi tehdä simussa kuin todellisuudessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos 2-moottorikoneessa epäillään (tai saadaan esim. lennonjohtotornin ohi lentämällä visuaalisesti lennonjohtajalta vahvistettua,) että telineet eivät ole tulleet täysin ulos, luulisin, että useimmissa malleissa on telineiden hätäulosottojärjestelmä. Joko käsipumppu tai esim. Aztecissa painepatruuna, joka laukaistaan metallirenkaasta vetämällä. Telinevipu vain alas-asentoon ja sitten joko pumpattiin pirusti tai laukaistiin patruuna.

>>

Ja tosiaan, ei välttämättä ole kyse palaneesta lampusta, vaan se kytkin, joka telineen ulostullessa sytyttää lampun, on kaikelle roskalle ja sään vaikutuksille alttiina ja ehkä todennäköisempi vikapaikka kuin palanut lamppu.

>>

Kumminkin, kuulostaa ihan oikealta, että moottorit sammutettiin ja luultavasti vielä polttoaineensyöttö katkaistiin potkuri/moottorivaurioiden ja tulipalovaaran takia. Vaikken olekaan ko. tyypin emergency checklistiä lukenut. Ainakin mukanaolleille tuli tarpeellista harjoittelua...joka olisi kyllä parempi tehdä simussa kuin todellisuudessa?

 

Kyllä ne olivat kokeilleet myös Kingissä varaulosottoa käyttää. Ja ihan oikessa olet Ilkka tuosta mikrokytkin asiasta-juuri siihen vika tarkentui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viallisen lampun voi paikantaa, painamalla kyseistä indikaatori-nappia. lampun pitäisi syttyä jos on ehjä.

Jos ei syty, vaihdetaan siitä viallinen lamppu pois ja otetaan ehjästä valonapista poltin kokeeksi.

 

että kyllä ne vialliset polttimot voidaan tarkistaa.

 

mulla oli kerran valokytkimet ihan epäloogiset. Kaikki polttimot ehjiä, mutta vasen valo ei näyttänyt telineelle mitään valoa, oli sitten ylhäällä tai alhaalla.

Syy; telineiden sisäänmenon aikana oli vasemman päätelineen johtonippu leikkautunut poikki, kaikki piuhat.

 

Telineet pakkolaukaisulla ulos ja laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa uutisessa sanottu että oli tulossa Kuopiosta reittiä Kuopio - Jyväskylä - Pori ? Tietty nyt herää kysymys missä vaiheessa tuo ongelma telineissä / telineiden antureissa on havaittu.

 

Oletan, en tiedä, että Jyskälään lähestyttäessä ovat valot temppuilleet ja opettaja päättänyt jatkaa matkaa, välilaskutta, kohti Poria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään