3 viestiä aiheessa

Yli 15 vuoden takainen Copterlinen onnettomuus Tallinnan edustalla maksoi paitsi 14 ihmisen hengen, myöskin turmaan saakka erinomaisesti menestyneen Copterline-yhtiön tulevaisuuden. Tässä kuuteen ja puoleen minuuttiin tiivistettynä tapahtumien kulku videomallinnuksena. T. Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tekijöille, uskallan varmaan kiittää myös Copterlinen silloisen henkilöstön puolesta. Monet heistä saivat onnettomuutta seuranneesta masinoidusta parjauskampanjasta sieluunsa sen verran syvät haavat, etteivät tule julkisuuteen. En ole koskaan työskennellyt Copterlinessa, mutta olen hyvin perillä tutkinnasta ja sen tuloksista. Videolla tuotiin esille servon männän plasmapinnoitteen irtoaminen, mikä aiheutti onnettomuuden. Jossakin vaiheessa varmaan uskalletaan sanoa sekin, miksi se plasmapinnoite irtosi? Syy ei todellakaan ollut se, että huoltotyö suunniteltiin tehtäväksi aivan laillisesti prosenttisäännön puitteissa. Ja edelleen jossain vaiheessa uskalletaan sanoa sekin, että Sikorskyn johto oli hyvin tietoinen ongelmasta. Ja uskalletaan sanoa sekin, että männät oli pinnoitettu vastoin USA:n viranomaisen ohjeita ja eri ainekoostumuksella kuin millä olisi pitänyt. Ei sekään ole salaisuus, ettei tämä Copterlinen onnettomuus ollut edes viimeinen tästä syystä tapahtunut Sikorskyn onnettomuus. Eikä sitäkään ole syytä piilotella, kuinka härskisti Copterlinesta yritettiin löytää minkälaista moitittavuutta tahansa, että suurelle yleisölle olisi muodostunut käsitys, että firmassa itsessään olisi ollut syy onnettomuuteen. Medialle syötettiin tarkoituksella puolivillaisia asioita, joilla ei ollut mitään tekemistä onnettomuuden kanssa. Tämän propagasodankäynnin osa-alueen amerikkalaiset osaavat meitä paremmin ja tietysti raha on halpaa, kun palkkaavat tähän Copterlinen mustamaalaustyöhön Suomen parhaat tahot.   

Seppo

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
Kirjoitusvirheiden korjaus
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos!

Olen toki lueskellut aiempia kommenttejasi koskien tätä turmaa ja tapaukseen nyt perehdyttyäni, tosin vain pintapuolisesti, olen näkemystesi kanssa paljolti yhtä mieltä. Miksi Copterline olisi ylipäätään riskeerannut menestyksekkään liiketoimintansa laiminlyömällä jonkin rutiinihuollon? Vaikka tutkinta löysikin joitakin puutteita mm. yhtiön dokumentointikäytänteistä ja joidenkin pilottien lisäkoulutustarpeista oli jo aiemmin yhtiötä ohjeistettu, niin kaikki toimintaan liittyvät luvat olivat turmahetkellä asianmukaisessa kunnossa. Yhtiöllä oli täysi syy luottaa siihen, että vain viisi vuotta käytössä ollut kopteri on kaikin osin turvallinen, kun se on määräysten mukaan huollettu.

Se on myönnettävä, että ennen kuin ryhdyin tätä mallinnusta tekemään ja tutkintaan perehtymään, olin myöskin piirun verran ennakkoluuloinen. Muistikuvat pohjautuivat paljolti siihen uutisvirtaan, jossa operaattoriyhtiön katsottiin itse, ainakin osittain, omilla huoltoon liittyvillä päätöksillään lisänneen turmariskiä.

Itse mallinnuksessa pyrin simuloimaan tapahtuman kulun vastaamaan pääpiirteittäin todellisuutta. Monet yksityiskohdat saattavat siltikin poiketa merkittävästi siitä, miten oikeasti meni. Vaikka kyseessä on paljolti pelkästään ajanvietteeksi tehty video, niin tekstikerrontaan en lisäile mielipiteitä tai tulkintoja, vaan kirjoitettu pohjautuu tinkimättömästi tutkintaan, vaikka sanasta sanaan en selostuksia kopioikaan. Jos videon pohjalta käydään keskustelua ja jos sen kautta tulee tarjotuksi tietoa, joka kuka ties kumoaa huhuja ja epätosia, niin olen saanut videon tekoon käyttämästäni ajasta vallan kelvollisen palkkion.  T. Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään