Jukka Raunio

Keitä kuvassa 1931.

10 viestiä aiheessa

Museoviraston sivulla on hieno Pietisen kuva merkinnällä "Vesitaso lähdössä Tukholmaan 1931". Vesitaso (näkyy toisessa kuvassa) oli Sääski SÄ-130 ja kyseessä lienee ILIS-näyttely. Henkilöistä tunnistan Ilmavoimien komentaja Vuoren keskellä (lempinimi "Kukkula" näkyy kuvasta) sekä toisen oikealta VL:n toimitusjohtaja Erkki Mäkisen. Vuoren vieressä lippalakki päässä voisi olla Väinö Bremer. Loppu menee arvailuksi, onkohan aihe jossakin jo käsitelty?

23E98EF557D29ABBBC5BC981FED4F132.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasemmalla on ilmeisesti konemestari Väinö Vilho Hurme, ja lippalakkipäinen on tosiaan Väinö Bremer.

Tukholmassa oli VL:n koneista näytteillä Kotka ja Sääski, joista ensinmainitun lensi Ruotsiin luutnantti Uuno Elias Mäkelä ja jälkimmäisen Georg Jarmo Jäderholm (tiedot Aero-lehdestä). Näin ollen he voisivat olla nuo lentoasuiset herrat.

Heikki

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukholman Ilmailunäyttely (ILIS) ja Pohjoismaiset lentokilpailut pidettiin ajalla 15.-31.5.1931. Suomesta lähdettiin tapahtumaan kolmessa eri aallossa. Ensin (12.5.) lähtivät Valtion lentokonetehtaan näyttelykoneet VL Sääski II, ohjaajana lentomestari Jäderholm sekä VL Kotka, ohjaajana luutnantti Mäkelä. Seuraavaksi lähtivät lentokilpailuun osallistujat 18.5. (Jukka Raunion kuva) ja lopuksi lähti Tukholmaan - Sotäväen päällikön määräyksestä - eversti Vuori ohjaajanaan kapteeni Hämäläinen (RI-131) ja mekaanikkona Simonen 21.5. Mukaan lähti myös RI-129/everstiluutnantti Opas ja kapteeni Jusu.

Otsikkokuva on otettu 18.5.1931 Santahaminan merilentoaseman laskusillalla, josta koneet tekivät yhteislähdön Ruotsia kohti kello 12:50. Lähtevät koneet olivat SÄ-130/kapteeni Malinen, MO-107/lentomestari Heiskala, MO-112/kapteeni Granroth sekä siviilikoneet OH-ABB/kapteeni Bremer ja Sääski OH-ASB/ohjaajana todennäköisesti herra Kasten. Mikä oli herra Karl Nymanin rooli joka on myös mainittu yhtenä osallistujana, on jäänyt epäselväksi? Näissä koneissa ei todennäköisesti ollut matkustajia johtuen matkaa varten koneisiin tehdyistä lisäbensiinisäiliön asennuksista. Näistä henkilöistä löytyy varmasti Jukan kuvaan sopivaa "täytettä", ainakin ne joilla on lentotamineet päällä ovat lähdössä Ruotsiin.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero-lehden (nro 5/1931) O.Y. Sääskeä käsittelevän artikkelin mukaan herra K. J. Nyman on saavuttanut “Sääski”-koulussa A-todistuksen. Saman lehden numerossa 4/1931 olevassa Tukholman ilmailunäyttelyä koskevassa artikkelissa mainitaan herra Karl Nyman, mistä voinee päätellä, että molemmissa jutuissa on kyse samasta herrasta.

Edelleen kyseessä lienee sama henkilö (Karl Johan Nyman, synt. 12.12.1910 Helsinki), joka suoritti IRUK2/Ohjaajalinjan ajalla 06.06.1932-21.05.1933. Sai SLM:n nro 562 päiväyksellä 27.03.1940.

Ko. henkilön Kansaneläkelaitoksen henkilökortti (reikäkortti) löytyy tästä linkistä

http://digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=641&kuid=40449385&amnimeke=Kansaneläkelaitoksen+henkilökortit+-arkisto&sarnimi=Vuosina+1950-1958+kuolleiden+henkilöiden+hakemistokortit&aynimi=Vuosina+1950-1958+kuolleiden+henkilöiden+hakemistokortit+-1--1+(64)&ay=2115603&sartun=29876.KA&atun=191614.KA&ay2=267197

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Lisätty SLM-tieto sekä Kansaneläkelaitos-linkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Raimo tuli tuossa maininneeksi herra Kastenin, niin hän mitä ilmeisimmin on tuo Jukan laittaman kuvan oikeanpuolimmaisin henkilö, alla Kastenin kuva. Olisiko niin, että Harry Kastenin ohjaaman OH-ASB:n kyytiläisenä olisi ollut juuri tuo Sääski O.Y.:n lentokoulusta valmistunut herra Karl Johan Nyman?

Heikki

Kasten Harry - Kuva 1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Selitys liitekuvan henkilöstä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti:

Kun Raimo tuli tuossa maininneeksi herra Kastenin, niin hän mitä ilmeisimmin on tuo Jukan laittaman kuvan oikeanpuolimmaisin henkilö. Olisiko niin, että Harry Kastenin ohjaaman OH-ASB:n kyytiläisenä olisi ollut juuri tuo Sääski O.Y.:n lentokoulusta valmistunut herra Karl Johan Nyman?

Heikki

Itsekin tuota fundeerasin että voisi hyvinkin olla Harry Kasten. Museoviraston sivuilla on maukkaita kuvia (tif-tiedosto) koneiden lähtötunnelmista. Kuvissa on Kastenin Sääski OH-ASB rullaamassa ja kyllä siinä istuu vain yksi henkilö. Sanoisin että lisätty bensiinisäiliö on vienyt istumapaikan kyytiläiseltä myös tässä siviili-Sääskessä. Lentomestari Jäderholmin 12.5. Ruotsiin lentämässä tuliterässä Sääskessä oli myös lisäsäiliö, ja hän lensi yksin Tukholmaan. Tässä MO-koneita koskeva täydennys:

IMG_5275.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuva: ”Lento on suoritettu ja koneen miehistö keskustelee havainnoistaan vihollisen it-tulesta.
Joensuu, Onttola 1942.11.22”

Tunnistetiedoissa mainitaan, että keskellä on Karl-Johan Nyman.

Toisessa SA-kuvassa saman lennon jälkeen, kahvit ja pullat maistuu: Ensimmäinen vasemmalta: Aarne Helminen, kolmas Erkki Itävuori ja neljäs Karl Johan Nyman. Lentolaivue 44, Joensuu, Onttola 22.11.1942.

Jukka

170ED23B-D85C-42CA-BA5A-61B423F65075.jpeg

B3967A1E-D8D4-4987-BD88-3F496A44B61E.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään