Mikko Kärkkäinen

Digital Combat Simulator — DCS

67 viestiä aiheessa

Ei löytynyt DCSlle omaa topikkia, niin perustetaan tämä nyt sitten. Voin Tatun kanssa jauhaa täällä kaksin, kun kaikki muut lentää Mikrosoftin uutukaisella. :) Nyt on mielenkiinnon kohteena (vaihtuu usein!) Tomcatti. Viime viikolla lennettiin Miragella. Siihen on tullut kasa uudistuksia, joita ei ole dokumentoitu, niin aseet eivät toimi. Siis olen kokeillut raketteja ja pommeja. Meni maku ja hermot tuon kanssa, niin kaivoin Top Gunin laatikosta ja heittäydyin F-14 -maailmaan.

Vinkiksi kaikille; nyt saisi hetken kokeilla kaikkia DCSn lentokoneita ilmaiseksi. Kannatan kokeilua. Upea simu kyseessä, varsinkin kun tässä keväällä julkaistaan uudet pilvet!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan hyvä tuoda tämäkin simu esille tälleen uutena ketjuna. Täytyy omasta puolesta sanoa, että olen lentänyt lähes yksinomaan DCS:llä viimeiset kuukaudet. Haastetta riittää, asioita pitää oikeasti opetella ja harjoitella mielettömästi, mutta on suunnattoman palkitsevaa kun onnistuu niissä. Opettelin pidemmän pätkän Hornetin juttuja, mutta ajauduin sitten (kyllä täälläkin, Top Gunin kautta, kun muksun kanssa yks ilta katottiin) Tomcattiin. Eilen onnistuin jopa laskeutumaan niin, että Jester kommentoi takapenkiltä "That was a great landing". Suurin piirtein ainoa positiivinen asia mitä sieltä on kuulunut tähän mennessä.... :D

Ilmeisesti joskus asiat menevät pieleen ja simu (tai joku moduuli) rikki aina välillä, mutta päivityksiä tulee mukavaan tahtiin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikolle voisin sanoa, että kaikki kuvat joita olet postannut niin olen katsonut! Osa niistä on ollut uskomattomia. Vaikka tunnustan, että DOS -aikana tuli itsekin F/A Hornettia lennettyä, niin silti en oikein enää tykkää sotaisista simuista:hmm:

Täytyy nyt kuitenkin sanoa, että vaikken ole tykännyt, niin upeita kuvia ne on olleet! 

Arvostan siis, ja nyt se tuli sanottuakin.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Mika Virolainen kirjoitti:

niin silti en oikein enää tykkää sotaisista simuista:hmm:

Minäkin olen joutunut miettimään tätä kysymystä. En voi sanoa, etteikö lennot DCS:llä liittyisi jotenkin sotaan, mutta jotenkin itseäni kiehtoo haasteellisuus ja lentämisen realistisuus. Tai ainakin nämä parhaimmat koneet tuntuvat todella realistisilta. Olen ottanut tämän harjoituksen kannalta, mutta aluksi piti vähän oman asenteen kanssa taistella. (Vieläkin välillä). Kun vastustaja räpsii päin naamaa ja tilanne on "game over".... meni jonkun aikaa, että totuin siihen, tai toisin sanoen osasin suhtautua siihen. Huomasin vältteleväni simua... mieluummin etsin YouTubesta jonkin aiheeseen liittyvän videon, kuin että kokeilisin itse simussa.

Pikku hiljaa aloin ajatella simua enemmän harjoituksena, joskus onnistuu, enimmäkseen ei, mutta jos ei harjoittele, niin ei onnistu senkään vertaa. Lisäksi on mahdollista ihan vain lennellä huvikseen tai harjoitella vaikka lentotukialustoimintaa. Opin myös olemaan kärsivällisempi. Monet asiat ovat niin monimutkaisia, ettei niitä voi jotenkin intuitiivisesti osata. Pitää tutkia, harjoitella, vähän kerrallaan.... tekee ihmiselle hyvää ja samalla antaa mukavan simukokemuksen.

Tämän tarkoitus ei ollut verrata eri simuja keskenään, lähinnä tällaista DCS pohdiskelua, mutta täytyy myöntää, että DCS:n kynnys oli valtava, vaikka olen liiankin aktiivisesti harrastanut simuja MSFS5.1 lähtien.

EDIT

Jaa paitsi että... jo Commodore 64:lle oli Gunship ja mikäs se toinen oli, Stealth Fighter? Löysin myös vastikään Falcon 3.0 laatikon ja ohjekirjan omasta kätköstä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin olen lentänyt DCS:llä vuosia. En muista, että koska olisin siinä viimeksi käyttänyt aseita. Pääasiassa lennän kaikkea kivaa ja opettelen uusia juttuja. Taitolentoa, tukialusjuttuja tai ihan vain huonossa kelissä ILS-laskeutumisia.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Minäkin olen lentänyt DCS:llä vuosia. En muista, että koska olisin siinä viimeksi käyttänyt aseita. Pääasiassa lennän kaikkea kivaa ja opettelen uusia juttuja. Taitolentoa, tukialusjuttuja tai ihan vain huonossa kelissä ILS-laskeutumisia.

Itselläni on Jukan kanssa hyvin samanlainen suhtautuminen DCS:ään. Hornetin kanssa tulee pääasiassa pyörittyä tukialuksen laskukierroksessa tai muuten ihailtua maisemia ja lennettyä temppua. Uusia pilviä odotellaan vesi kielellä, vievät kokemuksen varmasti vielä uusiin korkeuksiin, toivottavasti eivät suorituskyvyn kustannuksella...

Varsinainen sotiminen tulee tehtyä tänä päivänä pääasiassa Falcon BMS:n kanssa sekä jonkin verran IL2-sarjan simuilla.

5 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Tämän tarkoitus ei ollut verrata eri simuja keskenään, lähinnä tällaista DCS pohdiskelua, mutta täytyy myöntää, että DCS:n kynnys oli valtava, vaikka olen liiankin aktiivisesti harrastanut simuja MSFS5.1 lähtien.

Sotasimut ovat aina olleet enemmän omaan makuuni, vaikka sekä FS2020 että Prepar3D löytyvät myös koneelta Airbus-lentelyä varten. Koen, että saan sotasimuista lentotuntia kohden irti enemmän "actionia", vaikka toki tämähän riippuu ihan siitä, mitä reittiä siviilipuolella lentää... Hauskaa on myös ihmetellä Tacviewin kanssa sotalennon jälkeen, kuinka tilannetietoisuus (situational awareness) on hukkunut aivan täysin heti taistelun alettua tai kuinka olisi pitänyt tippua taivaalta ainakin kolmesti, mutta kuitenkin täysin tuurilla kotiin on selviydytty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9.2.2021 at 14.51, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Minäkin olen joutunut miettimään tätä kysymystä. En voi sanoa, etteikö lennot DCS:llä liittyisi jotenkin sotaan, mutta jotenkin itseäni kiehtoo haasteellisuus ja lentämisen realistisuus. Tai ainakin nämä parhaimmat koneet tuntuvat todella realistisilta. 

Jäi tämä sanomatta, ja toisaalta en uskoisi enää pystyväni torjumaan tai väistelemään esim. SAM,eja;D Taitaisi olla liiankin haastavaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9.2.2021 at 14.51, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Jaa paitsi että... jo Commodore 64:lle oli Gunship ja mikäs se toinen oli, Stealth Fighter? Löysin myös vastikään Falcon 3.0 laatikon ja ohjekirjan omasta kätköstä.

Gunshipiä en oikein koskaan tajunnut (HEKO -peli). Fighter pilot sopi hyvin laskeutumisen, ynnä muunkin harjoitteluun. Sitten oli vielä joku "kämänen" F16 -peli, jolla oli kyllä kiva lentää, mutta aina tuli kyllä alas-ammutuksi.

Varhaisin oli itselläni SubLogic Flight Simulator (FS:n edeltäjä)... ja ensimmäinen ihan alan liikkeestä tilattu FS5.1 (kuten sinullakin). 

Eli vaikkei tykkää sotakoneista vs. siviilikoneista, niin kyllähän niitä aikoinaan tuli tahkottua paremman puutteessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin täytyy ottaa osaa tähän topikkiin! Tuli hankittua F/A 18 DCS:ään ja ensikokemus koko simusta oli melkoisen mahtava... :thmbup:Vanhan X45:sen mappaus toimi erittäin hyvin ja simu oli helppo conffata omalle kokoonpanolle sopivaksi. :)Ensimmäinen lento Hornetilla ja voi jumpe, ne äänet!!! Muutenki suhteellisen vaivaton kone opetella, hyvät opastusvideot Youtubessa ja simun oma tutoriaali oli selkeä. Eli ensipuraisu todella mielekäs ja mukava opetella uutta! ;)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve foorumille, vanha palaa vuosien jälkeen huomatakseen ettei vanhat tunnukset enää pelita. No, uusillakin pärjää. Mielenkiinnolla olen seurannut (salaa) täällä keskustelua uusista lentosimuista. Itsekin siirryin MSFS ja DCS aikaan, samalla joutui matolaatikkoon uusia komponentteja pulttailee, mutta yllättävän hyvin pärjää näinkin vanhalla raudalla kuin gtx1070/8Gt.  
Itse asiassa DCS:n kaivoin kunnolla laatikosta juurikin samoihin aikoihin kun tämä ketju aloitettiin ja covid19 teki integraatiota suomen yhteiskuntaan. Tuli siinä huumassa hankittua niin vegasia kuin lähi-idän perslahti. Koneista Harrikka, F/A18 ja F16 ja vintageosastoa edustamaan Sabre. Veneilyä harrastan Supercarrierin kautta.

Koska aiempi kokemus Benchmark simin F16 koneesta painaa, niin edelleen olen sillä koneella parhaiten kärryillä ja saankin se kylmästä tulille lihasmuistista. En kuitenkaan kaikkia systeemejä hallitse. Toki Dcs:n kone ei ole kuin beta ja monia systeemejä ei ole edes mallinnettu (vielä). Kone itsessään on - kuten oikeat pilotit kertoo - kuin hansikas joka puetaan ylle. F18:aa olen sorvaillut, mutta jotenkin sen masiinan sielunelämä ei aukea kun tuo Viper on kummittelemassa. Toki tukialusoperaatiot on hanskassa, ei nyt by the book mutta saatiin muutaman kerran LSO ihan OK:ta huutelemaan, parempaa ei mokoma nirso pysty sanomaan, varmaan kade.

Kun useimmiten DCS lentelyä harrastan, menen online. Joskus kaipailen jotakuta, yhtä uunoa harkkakaveriksi ihan vaikka muodostelmaa reenaa ja kokemuksia jakaamaan. 

Niin, kun tässä joku intoutui oikein vanhoja aikoja muisteloo... Omat ensimmäiset oli kai myös taistelukoneviritelmiä. ACE, Jet ja vieläkin hyllystä löytyvä Project stealt fighter c64 disc versiona. Those were times...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin nyt DCS, ja täytyy tosiaan vain kehua, ja ihmetellä, miten joku oikeasti osaa multitaskata noita hommia. Hatunnosto kaikille hävittäjäpiloteille! Ja toki muillekin...

Online en ole uskaltautunut, koska tosiaan olen keskittynyt lähinnä vain lentämiseen. Asejutut tutkineen vaativat vielä paljon harjoitusta. Mukavaa olisi, jos löytyisi täältä pieni "laivue", jonka kanssa yhdessä lentelisi ja harjoittelisi!:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki online uskaltaa mennä - siellä vain saa välittömästi selkäänsä. Kun siihen on kyllästynyt alkaa oppimaan antaa takaisin. Tiedä sit jos on mallinnettu, mutta olisi harjoittelun kannalta hyvä olla oikeasi laukaistavat "harjoitusohjukset" samoin kuin kumiluodit. Tarkoitus että osuma näkyisi, muttei tuo konetta alas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama täällä, aika isolta tuntuu kynnys lähteä tuonne online maailmaan. Itsetuntoon otti kyllä myös nuo ylivoimaiset AI koneetkin, mutta kun niiden kanssa on harjoitellut, niin ei se nyt enää niin kamalaa ole. Ja onhan noita onnistunut ampumaan alaskin.

Aseiden opettelu on ollut kyllä todella työlästä sekin, myös hauskaa. Vähän kerrallaan. Minulle DCS näyttää ottavan noin vuoden, että saa asioita kunnolla hanskaan ja tottuu simuun.

Opettelin ensin F-18, mutta sitten jotenkin Tomcat iski vahvasti viime aikoina. F-16 on myös hankittuna, mutta se vaatii sitten taas ihan erilaista ajattelua kuin kaksi edellä mainittua, joten se odottaa nyt sitä fiilistä, että tekee tosissaan mieli lentää Viperillä.

Vaikka kaikki nuo palikat ovatkin early access, niin siviilisimuhistoriani aikana ehkä Concorde ja Ready for Pushback 747 classic ovat olleet jossain määrin yhtä työläitä ottaa hanskaan, kuin F-18, F-16 ja Tomcat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Arttu Lahdenperä kirjoitti:

Minullakin nyt DCS, ja täytyy tosiaan vain kehua, ja ihmetellä, miten joku oikeasti osaa multitaskata noita hommia. Hatunnosto kaikille hävittäjäpiloteille! Ja toki muillekin...

Online en ole uskaltautunut, koska tosiaan olen keskittynyt lähinnä vain lentämiseen. Asejutut tutkineen vaativat vielä paljon harjoitusta. Mukavaa olisi, jos löytyisi täältä pieni "laivue", jonka kanssa yhdessä lentelisi ja harjoittelisi!:thmbup:

Minkä moduulin hankit?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ymmhhh...?? Moduulin?:-[ Tarkoitatko, mitä lentokoneita löytyy hangaarista?

juuri sitä hän tarkoitti

Muokattu: , käyttäjä: Andres Kesküla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla kirjaketjua erikseen, niin kysyn täällä. Onko kellään before Topgun days -kirjaa? Onko hankkimisen arvoinen? Mulla on nuo kaksi muuta, ja kiinnostaisi tuo kolmas...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Mikko Kärkkäinen kirjoitti:

Onko hankkimisen arvoinen? Mulla on nuo kaksi muuta, ja kiinnostaisi tuo kolmas...

Taisit vastata jo omaan kysymykseesi. Minulla on Topgun Days ja Before Topgun Days. Hanki sarja täyteen.

Rodney

P.S. Itse olen tilaamassa Tomcat RIOn.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään