Markku Koivurova

Eindhoven - Darwin intercontinental Air Race

5 viestiä aiheessa

En tiedä, kuuluisiko tämä enempi tuonne kysy ilmailusta -alueelle (vai ilmailuhuumoria) mutta kun on historiallinen juttu niin laitan tänne.

Löysin tuollaisen sivuston http://www.marceldulong.com/plastics/polikarpov-i16

Näytti niin utopistiselta jutulta, että yritin löytää lisää informaatiota mutta huoniolla menestyksellä. Onkohan tämä joku fantasia -juttu?

PS. Utopialla tarkoitan I-16:n käyttöä tuollaisessa kilpailussa.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Koivurova
Lisäsin PS:n

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei löydy tietoa mistään ainakaan googlaamalla, tarina on kyllä täyttä satua. Samassa mielikuvitusjutussa mainitaan I-16:n lisäksi kilpailukoneena saksalainen Heinkel He 219 UHU. 

Tässä on kerrottu, miten kolmelle sodan jälkeen säilyneelle Heinkel He 219 UHU:lle kävi. Ei niillä lennetty rallia vuonna 1947, ei todellakaan. (lähde. wikipedia)

"When the war had ended in Europe, the U.S. Army Air Forces Intelligence Service, as part of "Operation Lusty" (LUftwaffe Secret TechnologY), took control of three He 219s at the Grove base of the 1st Night Fighter Wing (Nachtjagdgeschwader 1) in Jutland, Denmark starting on 16 June 1945. These aircraft were made flight-worthy by "Watson's Whizzers" and flown to Cherbourg, France. He 219 A-2 Werknummer 290202 was shipped to the United States with 21 other captured German aircraft on board the British escort carrier HMS Reaper, and was reassembled at Newark Army Air Field, Newark, New Jersey.

Werknummer 290202 was given the foreign equipment number FE-614, and later T2-614. The aircraft was flown to Freeman Field, Indiana for flight testing along with a second of the three He 219s: a He 219 A-5 prototype, Werknummer 290060 and given the foreign equipment number FE-612. The fate of Werknummer 290060 is unknown. Following testing, He 219 A-2 Werknummer 290202 was then moved to Orchard Place Airport in Park Ridge, Illinois in 1946. It was stored in a vacant aircraft factory and then transferred to the Smithsonian's National Air Museum on 3 January 1949. Finally, the He 219 was crated and shipped to the Smithsonian's Silver Hill, Maryland storage facility in early 1955.

He 219 A-2 Werknummer 290202 is undergoing restoration in the collection of the Smithsonian National Air and Space Museum in Washington, D.C., USA. The fuselage has been put on display at the Steven F. Udvar-Hazy Center by Dulles Airport, however, the wings were not attached as of late August 2016. The wings had been stored at the Paul Garber Facility in Silver Hill, Maryland. The repainted wings were displayed during the 30 January 2016 open house in the restoration hangar paint shack. As of 2016, the completely restored fuselage and tail surfaces, along with the aircraft's partially restored DB 603 engines and nacelles (possibly as Heinkel-designed specific, Kraftei unitized powerplant installations) displayed nearby, can be seen displayed near the museum's Arado Ar 234, the only surviving example of that aircraft existing in 21st century aviation museums anywhere, and which was an aircraft that accompanied WkNr. 290202 across the Atlantic over 60 years ago.[28] By August 2014 the wing structure (without control surfaces fitted) had been essentially restored, and was ready for the trip to the NASM's Udvar-Hazy shops within its integral Mary Baker Engen Restoration Hangar, to join the fuselage and engine nacelles there, with replacement Hirschgeweih VHF-band radar antenna components to be fabricated, based on a preserved example located in Europe and loaned to the NASM for replication, as part of the ongoing restoration process.[29"] 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Utopialla tarkoitan I-16:n käyttöä tuollaisessa kilpailussa.

I-16 koneella olisi tuollaisessa kilpailussa todennäköisesti saanut Darwin Award'in, vaikkei olisi voittanutkaan. Hyvä stoori ja pienoismalli.

Rodney :cool:

https://darwinawards.com

P.S. Jukka unohti saksalaisen U-977 sukellusveneen, jolla Hitler eräiden lähteiden mukaan pakeni Argentiinaan ja johon varmaan mahtui yksi UHU osina. :cool:

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään