Jukka Raunio

FIAT G.50 erikoisnumero

10 viestiä aiheessa

Ajattelin, että ilmoitus 48-sivuisen erikoisnumeron ilmestymisestä tavoittaa kiinnostuneet paremmin täältä kuin osto- ja myyntiketjusta. Jos ei ole sovelias paikka, ylläpito poistanee. Hintaan 15 euroa + postikulut 3,50 euroa osoitteesta vlhistoria@luukku.com

137217204_467215341109218_3082161566965043689_n.jpg

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkaisu tunkeutuu Fiiun sisuksiin perusteellisesti. Sisältää kokemuksia myös italialaisten itsensä käytössä, monitaho- sekä yksityiskohtaisia piirroksia, taulukoita ja monia ennen näkemättömiä valokuvia. :thmbup:

Tässä taitaa olla suurin kappale säilynyttä FA-konetta Suomessa:

IMG_3309.thumb.JPG.a44046edaa7f3ec1c9016681b9add369.JPG

Kuvattu Hallinportti-näyttelyssä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset J. Rauniolle mainiosta Fiat-julkaisusta. Viimeinen jäljellä ollut lähes kokonainen Fiat taisi olla FA-1. Sivu kirjoittamastani ja Ilmailumuseoyhdistys ry:n julkaisemasta kirjasta ”Kauhavan apu-ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla” vuodelta 2017.

Jukka

866FCFFE-6247-4FC1-B7C8-C9C8EADF6A38.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys Jukan N:n viestiin liittyen FA-1:een Siikakankaalla: Onko tietoa miten kone oli sinne joutunut? Lennettiinkö se sinne vai vietiinkö osina maata pitkin? Ja minkä vuoksi? Eihän Siikakangas kaiketi ollut vanhojen lentokoneiden romuttamo, vai oliko? Eikös sota-ajan hävittäjäkoneet tuhottu suurelta osin Härmälässä (Uolamon kirjan mukaan)?

t. jorma

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siikakankaalle koottiin ja varastoitiin vanhoja koneita sodan jälkeen, mm. Lentosotakoululta. Koneita jäi sodan jälkeen ”raadoiksi” Härmälään, Kuorevedelle, Parolaan ja Luonetjärvelle. Tämän FA-1:n Siikakankaalle jäämisestä en nyt osaa sanoa. Kone kuului ilmeisesti LeSK:n kalustoon tuolloin. Kuva samasta kirjastani. Heikkisen Raimolla lienee koneyksilötiedot ylhäällä.

Jukka

5848929E-295D-447C-A1E0-B5E8DA1B1C5B.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista tietoa minulle Siikakankaan vaiheista jatkosodan jälkeen. Varsin suurista konemääristä voinee (?) päätellä, että lentäen ne sinne vietiin ja sieltä ne oli tarkoitus pois myös lentää. Jos sitten jostakin koneesta oli tullut lentokelvoton, niin raato saattoi varmaankin jäädä kentän laidalle. Ehkä FA-1:lle kävi juuri näin. Onko FA-1:n lentopäiväkirja tallella ja päättyykö koneen lentojen tarina Siikakankaalle?

Olivatko muuten nämä jo ikääntyneet koneet Siikakankaalla "varastoituna" taivasalla?? Talven tullessa? 

t. jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä oli kolme isoa hallia, Vesivehmaan kokoisia, samaa TVH:n mallia joista kaksi on yhä jäljellä ja nykyään muussa käytössä. Uskoisin, että LeSK:n koneet olivat sisällä halleissa.

FA-1 poistettiin lentopalveluksesta (3/LeLv 26) jo 6.7.-43 varaosien puutteen takia. 11.1.-44 luovutettiin varikolle ja poistettiin 4.12.-44. Tiedot vanhasta Keskinen-Stenman-Niska Fiat-kirjasta.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen FA-1:n päiväkirjaan merkatun "matkalennon" lensi ylik Pöysti 6.7.1943. Kone luovutettiin Kuoreveden Hallissa sijainneelle Lentovarikolle (Ha/Le.V) tammikuussa 1944 ja edelleen Kuorevedellä sijainneelle Valtion Lentokonetehtaalle (2VL) korjausta varten maaliskuussa 1944. Kone päätettiin kuitenkin olla korjaamatta (poistoesitys 18.9.44) ja se kuljetettiin kuorma-autolla Siikakankaalle (21VL), jossa purettiin varaosiksi. Käyttökelpoiset varaosat toimitettiin Lentovarikko 2:lle Kuoreveden Halliin 18.10.1944. Loput koneesta jäi Siikakankaalle. FA-1:n poisto ilmavoimien käytöstä tapahtui vasta 4.12.1944.

Sanottakoon Siikakankaalle tapahtuneesta liikenteestä että heinä-syyskuun 1944 aikana sinne kuljetettiin maanteitse lentokoneita 11 kappaletta. Kuskit valittivat varastojen välisistä kapeista, mutkikkaista ja mäkisistä teistä sekä varastohallien ovista, joita on liian vähän ja varastot matalia. (Siikakankaallako pelkästään vaiko myös Hallissa? jäi epäselväksi).

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
varastohallien ovista: ei kapeita, vaan liian vähän
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään