Petri Lehtovirta

Dronadynamics aikoo aloittaa rahtikuljetukset drooneilla Seinäjoelta

23 viestiä aiheessa

Lainaa

 

Brittiläis-bulgarialainen Dronamics on luomassa rahtidrooniverkostoa, johon on ajan kanssa tulossa yli 30 tukikohtaa yhteensä 11 Euroopan maassa.

Seinäjoen lentoasema on tehnyt sopimuksen Dronamicsin kanssa ensimmäisten lentokenttien joukossa.

Kuljetuksissa käytetään kiinteäsiipistä Black Swan -kuljetusdroonia. Se pystyy kuljettamaan kerrallaan 350 kiloa rahtia ja operoimaan 2500 kilometrin säteellä.

Lentojen on tarkoitus käynnistyä jo vuonna 2022. Aikataulu kuulostaa nopealta, mutta ei välttämättä ole sitä. Pakarin mukaan hanketta on valmisteltu pitkään. Seinäjoen lentoasemakin on käynyt neuvotteluja Dronamicsin kanssa jo toista vuotta.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11782229

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"ENNEN lentojen alkamista on kuitenkin sovittava monesta asiasta kuten siitä, kuka ilmatilaa lentojen aikana valvoo.

– Ilmatilaa täytyy olla valvomassa jonkinlainen lennonjohto. Reitin ohjelmoi se operaattori, joka tietää, mistä ollaan tulossa ja mihin menossa.

Tähän liittyen eurooppalainen sääntely on pian valmistumassa.

– Tehtävä näyttäisi tulevan pitkälti kaupungin vastuulle. Tässä mielessä Helsinki on nyt hienossa asemassa, koska se pääsee suoraan vaikuttamaan tämän alan tulevaisuuteen. Tämän vuoksi kaupunki on tässä tutkimuksessakin keskeinen toimija, sanoo Mononen."

Siis tämäkö Helsingin kaupungin vastuulle?  Millä osaamisella?  Ihan vakavissaanko VTT:llä ollaan tätä mieltä, että Helsingin kaupungilta löytyisi mitään kiinnostusta ilmailuun osaamisesta puhumattakaan?  Käykääpä katsomassa tuon Forum Viriumin kotisivuja; täynnä konsulttijargonia myös tämän hankkeen kohdalla: "Forum Virium Helsinki vastaa AiRMOUR-hankkeen viestinnästä ja on näin vahvasti tukemassa tulosten jalkauttamista."  Onpa tosi keskeistä toimintaa vaikuttamassa alan tulevaisuuteen! Vaan onhan tuolla Helsingin kaupungin innovaatioyksikössä jo keksitty ilma-aluksille uusi hieno termi: Ilmakantoiset kulkuneuvot!  Wau!  Siitä se lähtee...  :)  Kivaa puuhastelua EU-rahalla, tänä vuonna vaivaiset 7 m€.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volocopterilla sentään lienee muutakin toimintaa kuin mainosmateriaalin valmistus e-hangin tapaan. Mutta olisiko sekään valmiina jo vuoteen 2022 mennessä, ainakaan autonomisena, tyyppihyväksynnät, operointi- ja huoltojärjestelmät kunnossa, Helsingin kaupungin toimesta? 🤭

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitipä käydä projektin sivuilta (https://airmour.eu/) katsomassa mitä siinä tehdään, kun tuo Helsingin Uutisten juttu tuntui kovin lennokkaalta. Siellä mainitaan seuraavaa:

Main outputs of the project are the following:

  • UAM (Urban Air Mobility) Toolbox for aviation and urban authorities
  • UAM Guidebook for cities, operators and other stakeholders 
  • UAM Training Programme in cooperation with Eurocontrol.

Droonilennätys taitaa olla em. asioihin liittyvää käytännön kokeilua, ei keskeinen kehityskohde. Projektikonsortiossa mukana rahoitusta saaneena Ruotsin ilmailuviranomainen ja muissa ei rahoitusta saaneissa partnereissa mainitaan mm. EASA, NASA ja Eurocontrol, joten aivan pelkästään Helsingin kaupungin ilmailuosaamisen varassa tätä ei tehtäne. Sinänsä kiinnostavaa onko hankkeen rahoittajalla mahdollisesti ajatus, että kaupungeilla olisi jotain isompaa roolia droonitoiminnassa tulevaisuudessa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Taitaa tulla äkkipysäys hankkeelle. 

Paljonkohan meni verorahoja?

 

Ennen teknologiafirmoista pärjäsivät ne, joilla oli parhaat insinöörit. Nykyisin tarvitaan ennen kaikkea parhaat tarinankertojat.  E-hang ja herra Hu on tässä lajissa varmaan aika hyvä. Suomessakin näkyy olevan innokas fanijoukko, jolle ilmailun realiteetit ei ole turhan tärkeitä, kunhan vaan on seksikäs toimiala, Hu:lla hyvät selitykset ja kurssinousut.  https://keskustelut.inderes.fi/t/ehang-holdings-tulevaisuuden-ilmailua/11922/245

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi artikkeli Hesarissa Seinäjoen hanketta koskien, mutta ei sisällä juurikaan uutta tietoa. Kovasti on lupauksia.

Lainaa

Dronamics hakee nyt toimintalupaa Euroopan lentoturvallisuusvirastolta ja uskoo toiminnan alkavan Seinäjoella viimeistään ensi vuoden alussa, kunhan asia on selvä myös paikallisen lupaviranomaisen eli Traficomin kanssa.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007885119.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minutes ago, Petri Lehtovirta said:

Uusi artikkeli Hesarissa Seinäjoen hanketta koskien, mutta ei sisällä juurikaan uutta tietoa. Kovasti on lupauksia.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007885119.html

Haluaako joku lyödä vetoa tuon homman alkamispäivämäärästä? Oma veikkaukseni on, että samoihin aikoihin, kuin Mänttään nousee ensimmäinen talo Airparkiin. 😄

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Haluaako joku lyödä vetoa tuon homman alkamispäivämäärästä? Oma veikkaukseni on, että samoihin aikoihin, kuin Mänttään nousee ensimmäinen talo Airparkiin. 😄

Mitä mahtaa maksaa tavaroiden kuskaaminen Helsingistä, Tampereelta tai Joensuusta maailman napaan Seinäjoelle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Vesanen kirjoitti:

Mitä mahtaa maksaa tavaroiden kuskaaminen Helsingistä, Tampereelta tai Joensuusta maailman napaan Seinäjoelle.

Todennäköisesti Seinäjoelle saapuu rahtikone (tai rahtidrone) esim. Kiinasta ja tavarat siirretään droneihin loppuvaiheen kujetusta varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Jani Hyppänen said:

Todennäköisesti Seinäjoelle saapuu rahtikone (tai rahtidrone) esim. Kiinasta ja tavarat siirretään droneihin loppuvaiheen kujetusta varten.

Todennäköisesti Seinäjoelle ei meidän elinaikanamme saavu yhtään rahtidronea mistään. Miksi saapuisi?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Todennäköisesti Seinäjoelle ei meidän elinaikanamme saavu yhtään rahtidronea mistään. Miksi saapuisi?

Rahtidronet ja -koneet tuleekin ehkä Humppilan rahtihubista.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Rahtidronet ja -koneet tuleekin ehkä Humppilan rahtihubista.

Humppila joo... mitäs sille kuuluu, jokos kohta asfalttia lasketaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta ennen Humppilaa ja S-joen rahtihubia odotellaan vielä Virttaan yliäänikoneiden hubia valmistuvaksi. Siinähän on jo baana valmiina, vieressä vieläpä moottorirata ja golfkenttä.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Ilkka Kangastalo kirjoitti:

Humppila joo... mitäs sille kuuluu, jokos kohta asfalttia lasketaan?

 

Taitaa Hämeessä olla toiminta hidasta sananlaskun mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku tuottaisi moniosaisen sarjan vaikka teemalla Suomen mahtavimmat ilmailuhankkeet, niin varmasti ainankin kymmeneen jaksooin saataisiin sisältöä ihan lähimpien vuosikymmneten ajalta.

Siellä olisi ainakin:

Oulun Aasia -hub

Söderin ikkunattomat lennot Lappiin

Air Balticin Suonen valloitus monella hubilla

Humppila International cargohub

Mänttä Airpark

Go Aviation reittiliikenne Malmilta

 

Rahtidroneilun osalta pari sanaa myös Vantaan Kartanonkosken K-Marketin dronerahtailusta olisi hyvä ikuistaa jälkipolville. Lensihän se reittivuoro ainakin kerran.

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Jos joku tuottaisi moniosaisen sarjan vaikka teemalla Suomen mahtavimmat ilmailuhankkeet, niin varmasti ainankin kymmeneen jaksooin saataisiin sisältöä ihan lähimpien vuosikymmneten ajalta.

Siellä olisi ainakin:

Oulun Aasia -hub

Söderin ikkunattomat lennot Lappiin

Air Balticin Suonen valloitus monella hubilla

Humppila International cargohub

Mänttä Airpark

Go Aviation reittiliikenne Malmilta

 

Rahtidroneilun osalta pari sanaa myös Vantaan Kartanonkosken K-Marketin dronerahtailusta olisi hyvä ikuistaa jälkipolville. Lensihän se reittivuoro ainakin kerran.

 

Unohtamatta Postin ja Verkkokauppa.comin dronetoimituksia Suokkiin.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentojen piti alkaa ensi vuoden alussa mutta homma siirtyy hivenen. On koronaa ja lainsäädäntö hidastaa jne jne mutta ehkä ensi kesänä tai joskus myöhemmin? 1:4 koneella tehty testilentoja ja täyskokoisesta tulikin hivenen liian painava joten tarvitaan vielä muutama kehityssukupolvi että saadaan se toimitaan kuten tarkoitus...sitten joskus. Tarkoitus aloittaa yhdellä koneella ja "jollain aikavälillä" pyritään 10 koneen laivueeseen ja lentoja olisi Seinäjoelta vähintään 30 päivässä.

Maksumuurin takana lisää:

https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/täysikokoinen-dronerahtikone-pääsi-julkisuuteen-seinäjoen-lennoille-uusi-päivämäärä

https://intellinews.com/bulgaria-s-dronamics-launches-unmanned-aircraft-for-cargo-drone-market-that-s-about-to-boom-229640/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jarmo Kohtanen kirjoitti:

 ...mutta ehkä ensi kesänä tai joskus myöhemmin...

...tarvitaan vielä muutama kehityssukupolvi...

...sitten joskus...

Tuossahan olikin kaikki olennainen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Woltille kilpailija. Nyt sapuskat ja paketit helposti ja siististi kotiin. Suomalais­yritys haluaa jakaa sanoma­lehtiä ja paketteja erikoisella tavalla: ”Tällaista ei ole tehty missään päin maailmaa” https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000009347697.html

Kuka todellakin uskoo näihin lennokkilogistiikkasatuihin? Ukrainassa tuolle olisi ihan oikeata käyttötarvetta "paketin" toimituksessa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä voisi oikein hyvin toimiakin, ainakin haja-asutus- ja pientaloalueilla. Kampin kerrostaloitsarikuutioon on vähän haastavampaa toimittaa pakettia tarpeeksi perille...?

Eli käytännön haasteita on kyllä paljon, ja regulaation puolella myös (esim. dronejen lentoalueet/"väylät" vs. helikopterit noin esimerkkinä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään