Jorma Kosonen

De Havilland Vampire Jyri Mattilan kertomana

8 viestiä aiheessa

Tekniikka & Talouden artikkelissa Ilmavoimien pääkoelentäjä everstiuutnantti Jyri Mattila kertoo millaista on lentää de Havilland T.55 Vampirella.

Rodney

"Puurakenteinen De Havilland Vampire palveli Ilmavoimissa 1953–65 – Pysähtyessä kiitotiellä ”vaarana on, että asfaltti sulaa”

Everstiluutnantti Jyri Mattila kertoo, millaista on lentää hävittäjällä, joka suunniteltiin lähes kahdeksan vuosikymmentä sitten."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/e76ef9dc-4f20-43d2-982f-90acc12db8c5?ref=newsletter:8239&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puurakenteinen on lievästi liioiteltu. Olihan siinä nokka vaneri/balsakerroslevyä. Asfaltin sulaminen taisi olla muinoin ongelma, kun Vampin moottoria käytettiin autoon asennettuna kiitoteiden jäänpoistoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asfaltin sulamisongelmaan haettiin ratkaisua kun esim. Oulun kentällä kitotien 12-30 päät valettiin betonista. Alkuun v.1958 100metriä ja 1960-luvulla kun rataa jatkettiin 2,500 metriin, oli betonia 200m per pää plus asematasot. 1975_735.thumb.jpg.e88b08c4e9713fe351a675046fb80f6f.jpg

Ilmakuva v.1975. Betonit piilotettiin asfaltin alle vasta 1980-luvun puolivälissä.

Markku  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Puurakenteinen on lievästi liioiteltu. Olihan siinä nokka vaneri/balsakerroslevyä. Asfaltin sulaminen taisi olla muinoin ongelma, kun Vampin moottoria käytettiin autoon asennettuna kiitoteiden jäänpoistoon.

Ja kyllä se asfaltti saa kyytiä ilman sulatustakin:

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Ja kyllä se asfaltti saa kyytiä ilman sulatustakin

Jukka

Palaset näyttää niin ohuilta ja keveiltä, ettei tuota kenttää ole päällystetty 'oikealla' asfattilla vaan päällysteenä on ns. lietepintaus. 

Markku

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se vähän kevyeltä pinnoitteelta näyttää. Palasia lentää vielä kiitotien päässäkin kun kone nousee! Öljysora taitaa myös olla vähän heikompaa sorttia kuin varsinainen asfaltti. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee jo kauas Vamppiaiheesta mutta...

Tuota mainitsemaani emulsiolietepintausta on harrastettu Suomenkin lentoasemilla. Tuossa juttu Kruunupyyn kentän asfaltin pinnoituksesta.

 https://www.lehtiluukku.fi/esikatselu/keskipohjanmaa/3.7.2002/136473.html

Vähäliikenteisillä kentillä menetelmällä asfalttipinnan ikää saatiin jatkettua muutamalla vuodella ja pinnoite kerros pysyi paikoillaan. Oulussa taas sivutielle on noita emulsiolietteitä levitetty pelkälle sorapinnalle. Vuonna1985 suihkuliikenne yritettiin siirtää sivutielle päätien päällystyksen ajaksi mutta kun ensimmäinen Ysi laski, löi reverssit päälle niin kävi juuri noin, eli emulsiopinnan (ohuita, alle sentin) kappaleita lenteli samaan malliin...

Markku 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään