Lauri Lahtinen

Millaisia välilaskut esim. Finnairilla?

26 viestiä aiheessa

Iltapäivää!

 

Finnairilla en ole muistaakseni välilaskuja koskaan kokenut, muilla yhtiöillä kyllä. Eräs tuttavani on lähdössä parin viikon päästä Brasiliaan Recifeen, ja tuolla lennollahan välilasku taitaa tapahtua Las Palmasissa (?).  Ilmeisesti välilaskuun kuuluu koneen tankkauksen lisäksi pikainen siivous matkustamossa, joten olettaisin että matkustajat saavat poistua tunnin tauon ajaksi terminaaliin? Onko Finnairilla tämänlainen käytäntö? Jotain muita ajatuksia ja keskustelua välilaskuista lukisin mielelläni, mikäli sellaisia kehittyy.

 

Kiitos,  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus lensin Finnairilla HEL-MUC ja silloin tehtiin välilasku ARN:ssa. Koneena taisi olla MD83 Silloin ainakin istuskeltiin kiltisti koneessa ja katseltiin kun kolme ruotsalaista siivoojaa (1 nainen ja 2 seksuaalivähemmistöä edustavaa miestä) teki työtään. Tankkauksen ajaksi vaan vyöt auki, pöydät ylös ja penkit pystyasentoon, että pääsee tarvittaessa nopeammin ulos.

 

Toinen välilasku oli myöskin Finnairin lennolla HEL-CHQ, jolla pysähdyttiin JTR:ssa. Silloin ei muistaakseni siivottu tai tankattu, vaan lähinnä heitettiin osa matkustajista laukkuineen tuliperäiselle saarelle ja lennettiin nopeasti pois. Kone oli MD11 tai 83.

 

Iltapäivää!

 

Finnairilla en ole muistaakseni välilaskuja koskaan kokenut, muilla yhtiöillä kyllä. Eräs tuttavani on lähdössä parin viikon päästä Brasiliaan Recifeen, ja tuolla lennollahan välilasku taitaa tapahtua Las Palmasissa (?).  Ilmeisesti välilaskuun kuuluu koneen tankkauksen lisäksi pikainen siivous matkustamossa, joten olettaisin että matkustajat saavat poistua tunnin tauon ajaksi terminaaliin? Onko Finnairilla tämänlainen käytäntö? Jotain muita ajatuksia ja keskustelua välilaskuista lukisin mielelläni, mikäli sellaisia kehittyy.

 

Kiitos,  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kokemusta välilaskuista kun Bangkokin kautta Singaporeen mentäessä.

Vaikka henkiläkunnan toivomus on, että Singaporeen jatkavat jäisivät koneeseen niin kyllä todellakin tekee mieli lähteä köpöttelemään Don Muangin terminaaliin 10 tunnin istunnon jälkeen turistiluokassa. Vajaan tunnin ehtii tuolla jaloittelemaan.

Ja sama Singaporesta Helsinkiin päin tullessa.

 

Muista välilaskuista ei tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulopuheitten perusteella ainakin aasian lomalennoilla on välilaskupaikalla päässyt ulos jaloittelemaan. Omaa kokemusta aasian lomalennoista ei ole, eikä toivottavasti tulekkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalennolla Thaimaaseen tehtiin välilasku Ahmadabadissa (kirjoitinkohan nyt oikein) Intiassa. Porukka ajettiin ulos koneesta terminaaliin maleksimaan. Suoraansanoen kuppanen paikka, ei saanut kuvata, "kioski" oli epämääräinen kärry täynnä epämääräistä tavaraa, hygieniasta ei ollut tietoakaan etc... No ainakin voin nyt sanoa käyneeni Intiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku talvi tuo lomalentojen välilaskupaikkahan muutettiin Jaipuriksi. Siinä oli vaan sellainen ongelma, ettei sinne kovinkaan usein päästy. Taisi olla keli aina takuu huono.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No okei tunnustetaan että olen ollut lukuisia kertoja

Finnairin kaukolomalennoilla ja niiden välilaskuilla  ;)

 

Homma menee siten että koneesta poistutaan ja

arvoesineet kannattaa ottaa mukaan.

Homma kestää aika tarkalleen 40-45min joka

odotellaan kenttärakennuksessa.

Ehtii käydä vessassa tai vaikka syödä nopeesti.

 

Aina itselläni ei ole ollut koneessa edes

istumapaikkaa  8) mutta toisaalta reissut

olleet niin halpoja äkkilähtöjä että sillä

hinnalla seisoo vaikka päällään  ;D

 

MyTravelilla kun joskus tehtiin välilasku

Bahrainissa niin olivat järkänneet niin

hienosti että mennentullen oli odottamassa

buffet-pöytä. Finnairilla syödään aina koneessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs tuttavani on lähdössä parin viikon päästä Brasiliaan Recifeen, ja tuolla lennollahan välilasku taitaa tapahtua Las Palmasissa (?).

 

 

Nopeammin kait sujuisi jos menis suoraan köpiksen kautta Blue 1/SAS/Finnair ja sieltä Varigilla Barziliaan?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeammin kait sujuisi jos menis suoraan köpiksen kautta Blue 1/SAS/Finnair ja sieltä Varigilla Barziliaan?  :)

 

Negative. ( :D)

 

Hän on jo varannut matkan, ja Finskillä menee. Hänen käyttämä matkatoimisto (josta hän saa myös alennusta) käyttää Finnairia tällä reitillä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Negative. ( :D)

 

Hän on jo varannut matkan, ja Finskillä menee. Hänen käyttämä matkatoimisto (josta hän saa myös alennusta) käyttää Finnairia tällä reitillä..

 

Jaa, lomalento..ookke :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeammin kait sujuisi jos menis suoraan köpiksen kautta Blue 1/SAS/Finnair ja sieltä Varigilla Barziliaan?  :)

 

Ei nyt ihan. :laugh:

Varigilla on pikkaisen pakka sekaisin kun talous on kuralla:

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2398729/4/

 

Brasilia on iso maa. Varig lentää Köpiksestä vain Sao Pauloon sekin mennentullen Lontoon kautta. Siis silloin kun lentää

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku talvi tuo lomalentojen välilaskupaikkahan muutettiin Jaipuriksi. Siinä oli vaan sellainen ongelma, ettei sinne kovinkaan usein päästy. Taisi olla keli aina takuu huono.

 

Joku sanoi että Jaipurissa torni ja kerosiinikauppias olivat hyviä kavereita ja holdausta kai sitten harrastettiin bisneksen piristämiseksi..? Tiedä sitten häntä ;D

 

//T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittipuolella harvoja välilaskuja on BKK SIN/HKG reiteillä, samoin kun Ilkkakin jo totesi niin yleensä tulee itsekin mentyä koneesta ulos (paluussa joskus nukuttua, kylläkin) ihan ajankulun vuoksi....

 

Bangkokissa voi välilaskun aikana myös harrastaa lentokonekuvausta matkustamon ikkunan läpi tai avoimelta takaovelta http://www.airliners.net/open.file/558174/M/.

 

Arlandan kautta taitaa olla lentoja Madridiin tms...muistan tuossa katelleeni että siellä olisi ollut...en tiedä laskevatko koneesta ulos, ei ole ko. reitistä kokemusta....josko joku nyt haluaakaan vapaaehtoisesti astua Ruotsin kamaralle ;)

 

Arlandan välilaskun aikana (ainakin Madrid ja Oslo) koneesta ei pääse ulos. Kääntöhän on aika lyhyt ja jos porukka päästettäisiin ulos terminaaliin harhailemaan, niin takuuvarmasti lähtö myöhästyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äiti kävi Dominikaanisessa Tasavallassa pari vuotta sitten ja tuolloin oli kyseessä Finnairin lomalento. Välilasku oli USA:ssa Mainen osavaltiossa (paikkaa en tiedä) ja tuolloinkin porukka käskettiin ulos koneesta noin tunnin ajaksi. Hauskinta tässä oli kuitenkin se, että tuolloin turvallisuushömpötys oli kaikkein pahimmillaan ja matkustajat joutuivat hakemaan ruumassa ollet tavaransa hihnalta ja viemään ne uudestaan lähtöselvitykseen tuon välilaskun aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juujuu välilaskulla ollaan oltu! Jonnekkin kanarialle oltiin menossa MD83 koneella ja välilasku oli Bordeaux'ssa. Koneessa istuttiin kiltisti tankkauksen ajan, ja matka jatkui kun oli tankattu.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nytpä muistuikin mieleen. Joskus 1987-88 tienoilla mentiin Rodokselle Finnairin DC-9:llä. Tuolloin tehtiin välilasku Wienissä. Syynä oli varmaankin kova vastatuuli ja siten polttoaineen tarve. Itse olin tuolloin jotain 6-7-vuotias, joten muistot eivät ole kamalan kirkkaat. Sen verran kyllä muistan, että koneessa oltiin koko ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2005 tammikuussa tuli mentyä Finnairilla Dominikaaniseen Tasavaltaan, välilaskun piti tapahtua menomatkalla Islannissa, paluumatkalla Irlannissa. Jostain syystä reittiä muutettiin kesken kaiken ja molempiin suuntiin mentäessä välilasku oli Kanadassa, Ganderissa. Menomatkalla välilaskun aikana emme päässeet koneesta ulos, kun jonkun mamman pumppu veteli viimeisiään ja ambulanssin kanssa paikalle tulleet lääkärit taiteilivat keskellä käytävää, ja aikaa tuhrautui ylimääräiset 3h. Menomatka siis yhteen pötköön lentokoneen sisällä n. 15h. Paluumatkalla välilasku näytti menevän ongelmitta, mutta kapteeni kuulutti n. tunnin odottelun jälkeen että kiitoradat ovat niin jäässä että kone on jäänyt jumiin sinne. Siinä sitten 3h odoteltiin (taas) ilman toivoa kunnon jaloittelusta, huoltomiesten sulattaessa "urealla" kiitoratoja  ;D Paluumatka siis sekin 15 tuntia ja rapiat  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Valokuvaus vielä menee hienosti, sääli ettei Finnairin välilaskussa aika riitä Don Muangin golfkentän pelaamiseen

 

Kantarat Golf

http://www.golfthink.com/kantarat.htm

golfthink Tidbits

Before entering the course, your golf bag will be checked for surface-to-air missiles (seriously), so don't be afraid they're after you're 50 fake watches or 10 pounds of cheap jewelry you stashed in there thinking you'll make a quick buck off your mates back home.

 

Edellisellä reissulla oli tarkoitus käydä Carrefourista ostamassa polkupyörä ja sotkea tuonne golfkentän portille kokeilemaan pääseekö sinne miten sisään.

Mutta kahden päivän oleskelulla Bangkokissa jäi fillarointi vähän vähemmälle...

 

Jos pelaisin golfia niin olisin aina tuolla. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaisi tietää minkälainen välilasku ja miksi Tel Avivista tullessa käydään Riikassa?

 

21:35 

Tel Aviv

Riga

AY1922 

21:40

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänkin välilaskun syy olisi kiva tietää:

 

01:45 

Las Palmas

Amsterdam

AY2514

Voisko syy olla tässä:

Lauantaina klo 18:06 laskeutui A320 AY845 Amsterdamiin.

19:05 sen (AY846) piti lähteä takaisin Helsinkiin mutta lento on peruttu

eli kone on jäänyt Amsterdamiin.

 

Olisiko ollut niin hyvä säkä että Las Palmasin koneessa olisi

ollut tilaa tai jopa niin että Las Palmasiin mennyt B757 on sattunut

tulemaan kotiin tyhjänä ja tuonut tullessaan lastin Amsterdamista kotiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ollut niin hyvä säkä että Las Palmasin koneessa olisi

ollut tilaa tai jopa niin että Las Palmasiin mennyt B757 on sattunut

tulemaan kotiin tyhjänä ja tuonut tullessaan lastin Amsterdamista kotiin.

 

Ajankohtaan nähden (näihin aikoihin nuo Kanarian lennot alkavat) pistäisin roponi tuon jälkimmäisen vaihtoehdon puolelle. Onko tietoa, miksi tuo AY845 peruttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajankohtaan nähden (näihin aikoihin nuo Kanarian lennot alkavat) pistäisin roponi tuon jälkimmäisen vaihtoehdon puolelle. Onko tietoa, miksi tuo AY845 peruttiin.

AY845 siis oli laskeutunut Amsterdamiin mutta

paluulennon AY846 kohdalla luki CANCELLED

joka siis viittaisi siihen että kone olisi jäänyt/hajonnut

Amsterdamiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään