Tatu Kantomaa

Tiesitkö nämä MSFS2020?

144 viestiä aiheessa

Ajattelin laittaa tähän muutaman asian. Ehkä tuttua monelle, mutta ainahan saattaa oppia jotain uuttakin.

Ensimmäiseksi. FS2020 käyttää säähän MeteoBluen palveluita. Tiesittekö, että verkkosivulla on vaikka minkälaista tietoa?

www.meteoblue.com

Vasemmalla pitäisi näkyä palkki, ja sieltä kun valitsee Weather maps, niin saa aika hyvän käsityksen vallitsevista olosuhteista. Tämä ei taida olla yksyhteen kuitenkaan simussa, mutta pitäisi olla sinne päin. Weather maps (legacy) kautta löytyy myös Metarit, en löydä niitä siitä toisesta (uudemmasta) Weather maps osiosta.

Sitten nämä koordinaatit. Eli esim. Google maps on todella helppo, etsi paikka, oikea hiirenklikkaus valikosta heti ylimpänä näet koordinaatit, klikkaat siinä, niin kopioituvat automaattisesti leikepöydälle. Älkää hämääntykö noista desimaalikoordinaateista. Ne ovat todella kätevät simuhommissa, ei tartte laittaa mitään välejä, pilkkuja, asteita, minuuttimerkkejä yms.

Screenshot-(601).thumb.jpg.590cc45f73fff7142f2d0791c005e2f6.jpg

Simussa Ctrl-V (liitä) tuohon hakulaatikkoonScreenshot-(603).thumb.jpg.42c93465630132a747a9fc886fbf77de.jpg

Custom tekstin alla näkyy nyt muunnetut koordinaatit, klikkaa siitä

Ja sen jälkeen vielä kartalla näkyvää Custom laatikkoa, niin voit valita tämän lähtöpaikaksi tai määränpääksi.Screenshot-(604).thumb.jpg.a4617eaa7b4b8756e34a2e97da5e6291.jpg

Paikasta toiseen pääsee toisellakin tavalla. Developer mode kun on päällä, niin meillä on Teleport ikkuna olemassa. Eli Windows valikosta valitaan Teleport Window. Screenshot-(607).jpg.85101b050dc17ff922b3df29a9c66bc9.jpg

Sitten joko ICAO koodilla tai koordinaateilla uuteen paikkaan. Slew moden saa päälle ja pois tuosta valikosta, mutta sen shortcut on y.Screenshot-(608).thumb.jpg.f71b4a507412dbf173952a71cff6f8b8.jpg

Kun ollaan nyt tässä Developer modessa, niin Windows valikosta normaalisti kannattaa käyttää vain Aircraft selectoria ja Teleport Windowsia.

Options valikosta käyttökelpoisia normikäyttöön ovat (Pause, disable crashes) Local time ja Visual icing sädöt sekä Display FPS jos tarvii sellaista. Mihinkään muuhun ei kannata koskea, jos ei tasan tarkkaan tiedä mitä on tekemässä.

Screenshot-(609).jpg.47d6b75548a82982b798c457bccf97b3.jpg

Multiplayer asetuksista vielä tämä. All players tarkoittaa sitä, että kaikki multiplayer liikenne näkyy minulle. Tämä on se asetus, jossa on vähän varaa pelleillä ja säikytellä toisia, isoissa kaupungeissa siis tolkutonta menoa. Screenshot-(605).thumb.jpg.8cea3e8a2b136d7a933259a968ff444f.jpg

Live players taas on tarkoitettu niin, että kunnioitetaan toisia. Ei ajeta päälle, väistetään tarvittaessa jne. Liikenteestä näkyy vain ne, joilla on myöskin Live players valittuna. Screenshot-(606).thumb.jpg.b3d3d752454008d77d36ea06fd602b56.jpg

Tähän saa muutkin jatkaa, tällä kertaa nyt tämän verran näin alkuun.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tatu selkeästä esityksestä.

Täältä 

löytyy ihan alkeista lähtevä opetusvideosarja MSFS-lentämisestä (jos "kolmas kotimainen" sujuu). Kannattaa siirtyä YouTuben puolelle noita katsomaan niin saa näkyviin kaikki osat.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä avaus on hyvä ja toivottavasti tähän saadaan kerättyä hyödyllistä informaatiota tästä vielä uudesta simusta:thmbup:

Itse olen pohtinut Navigraph Betan hyödyllisyyttä simussa. Kokeilin sitä joskus aiemmin ja poistin sen sitten. Tänään asensin uusimman version testatakseni sitä Bussin kanssa. Sehän toimi 99,9 %:sesti AivlaSoftin EFB:n kanssa. Pieni heitto oli tultaessa finaalin Gatwickissa 26L. Ilman tuota Betaa etenkin SID on ollut usein aika ongelmallinen.

Lentosuunnitelman teen SimBriefin avulla - se on nopea ja toimii erinomaisesti.

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Controls ja Sensitivity asetuksissa on nykyään tuollainen Reactivity liuku. Se auttoi minulla polkimien herkkyyteen, ovat nyt oikein miellyttävän tuntoiset. Screenshot-(634).thumb.jpg.5d43c8c16da3f75c99568b0d661181cd.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö tästä ketjusta tehdä sticky "Käytännön vinkkejä ja oppaita MSFS2020:een"? Vanha sticky-ketju joutaisi jo unholaan.

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS, eli tikun lisäksi TWCS-kaasukahva ja T-Flight polkimet. Tällaisilla käyrillä olen pärjäillyt.

Joystick

Voisi kyllä kokeilla Joystickin sensitivyt laittaa nollille ja säätää Reactivityä, voisi olla tasaisempi lopputulos.Ehkä.

Screenshot-(682).thumb.jpg.7c2204d1e204b7d9038215861cf1a3b5.jpg

KaasukahvaScreenshot-(684).thumb.jpg.a95864f1dc6b491d2e2b316e1d222955.jpg

Joystick slider-Y on polkimet ja R-Axis muistaakseni jarrutScreenshot-(683).thumb.jpg.83bd0fd811668343f8ac1be6a6507d24.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tällä hetkellä koneet jäätyvät miten sattuu ja joissakin koneissa ei ole mitään vipua, millä tuulilasin jäätymisen voisi estää.

Voitte lisätä seuraavanlaisen toiminnon Controls sivulla:

Instruments & systems -> Engine Instruments -> Toggle windshield deice

Tätä ei siis kaikissa koneissa ole, mutta jos ohjelmoi pikanäppäimen, kuten minä tässä "i", niin deice toimii niissäkin koneissa missä sitä ei oikeasti ole.

Screenshot-(719).thumb.jpg.a985e62998a5aebb2be993398954eaec.jpg

Tämän lisäksi Visual icing säätö edelleen siellä Developement valikossa . Jostain syystä aamulla kun testailin, niin vaikka minulla oli icing asetuksissa = Visual icing only, niin kun jäätyminen oli ns. "tapissa" (eli tuo developement valikon liuku oli oikealla 1.00000) niin se vaikutti myös koneen lentoon. Ainoastaan tuolla dev moden liulla sain koneen lentämään taas normaalisti.

Screenshot-(720).jpg.8219f76c5ad2558c749be8836c289a78.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MS2020 saattaa tökkiä, jos Windowsissa taustalla pyörii ohjelmia, varsinkin nämä veijarit, jotka on suunniteltu ruutukaappaukseen.

Windows Xbox Game bar esimerkiksi. Jos et edes tiedä mikä se on, niin kannattaa ehkä ottaa kokonaan pois päältä. Itselleni sillä ei ole mitään käyttöä, joten se on ollut kokonaan pois päältä.

60615f6a83a91_Screenshot(754).png.ea652206fb11b97fb4ed60a2dbc31a12.png

Sitten on pari asetusta, joita toiset suosittelevat ja toiset suosittelevat pidettävän pois päältä. Kannattaa kokeilla. Nämä siis lähinnä auttaa tökkimiseen simussa (microstutters) tai tuoda sitä lisää.

Screenshot (756).png

Screenshot (755).png

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä pieni fakta, ainakin näin maalis-huhtikuun vaihteessa 2021. 

Developer mode antaa muutamia käteviä/hyödyllisiä toimintoja/työkaluja simuun. 

Sivuvaikutuksena simun lokikirja ei toimi oikein, eli lentoja ei Dev Mode päällä ilmeisesti kirjata ollenkaan lokiin. Jos tämä on jollekulle tärkeää, niin there you go. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuntuuko, että koneiden ohjaamot ja näytöt ovat vähän suttuisia? Aivan niin kuin olisi jokin huono anti-alias asetus päällä.

Asetuksista Lens correction -> OFF niin johan kirkastuu. :cool:Screenshot-(788).thumb.jpg.be881559e2fd6437ce2374b26df42dca.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä, ja erittäin tarpeellinen ketju:thmbup:

Sitten kun, tuttavallisemmin sitku ostan MSFS2020, ei tarvitse aloittaa "tyhjästä". Toki seuraan kaikkia ketjuja, ja toivon että joitain perusjuttuja jää mieleen. Muistan, kun otin käyttöön FSX:n erittäin myöhään verraten muihin, mutta olin seurannut ketjua FSX alusta saakka, ja jopa kirjannut ylös tärkeimpiä must to do -asioita. Helpotti kummasti, eikä tarvinnut aloittaa kyselytulvaa joka ikisestä pikkujutusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarviiko PC pelaaminen aina disc1:en? Olisi tiedossa kone jossa ei ole DVD asemaa ja toimiiko ulkoisella DVD asemalla yhtä hyvin. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2.4.2021 at 14.12, Mika Virolainen kirjoitti:

Hyvä, ja erittäin tarpeellinen ketju:thmbup:

Sitten kun, tuttavallisemmin sitku ostan MSFS2020, ei tarvitse aloittaa "tyhjästä". Toki seuraan kaikkia ketjuja, ja toivon että joitain perusjuttuja jää mieleen. Muistan, kun otin käyttöön FSX:n erittäin myöhään verraten muihin, mutta olin seurannut ketjua FSX alusta saakka, ja jopa kirjannut ylös tärkeimpiä must to do -asioita. Helpotti kummasti, eikä tarvinnut aloittaa kyselytulvaa joka ikisestä pikkujutusta.

Sama täällä,mielenkiinnolla seuraan keskustelua MSFS2020 simusta.Toistaiseksi mennään P3Dv4:llä,lähinnä siinä olevien PMDG:n ja FS-Labsin koneitten takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Arto Virtanen kirjoitti:

Tarviiko PC pelaaminen aina disc1:en? Olisi tiedossa kone jossa ei ole DVD asemaa ja toimiiko ulkoisella DVD asemalla yhtä hyvin. 

Nykyiset pelit ja ohjelmat taitavat olla pääsääntöisesti ladattavia versioita. MSFS.stä lienee levyllinen versiokin olemassa, mutta ei siis välttämätön. Ei ole minullakaan enää DVD-asemaa poytäkoneessa, mutta läppärissä on ja jos jotain tarvitsee DVD-levyltä siirtää niin se käy läppärin kautta pöytäkoneelle ainakin niissä tilanteissa joissa on tähän asti tarvinnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Nykyiset pelit ja ohjelmat taitavat olla pääsääntöisesti ladattavia versioita. MSFS.stä lienee levyllinen versiokin olemassa, mutta ei siis välttämätön. Ei ole minullakaan enää DVD-asemaa poytäkoneessa, mutta läppärissä on ja jos jotain tarvitsee DVD-levyltä siirtää niin se käy läppärin kautta pöytäkoneelle ainakin niissä tilanteissa joissa on tähän asti tarvinnut.

Kiitos vastauksesta. Katsoin vain että verkkokauppa.com levyllisessä versiossa oli maininta DVD aseman pakollisuudesta. Eli täytyy siis ostaa esim Steam versio. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Arto Virtanen kirjoitti:

Mikäli muistan oikein mitä olen lukenut MSFS:n levyversio tarvitsee ykköslevyn DVD-asemaan aina pelattaessa. Samoin oli FSX:ssä ja FS2004:ssa, joihin tosin joku oli muokannut käynnistystiedoston siten, että levyä DVD-asemassa ei enää tarvittu. En tiedä onko sellaista MSFS:lle jo olemassa.

Edit: DVD-asemia saa nykyään parilla kympillä (uutena), joten se hinta ei ainakaan ole ongelma.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Holopainen
Ahaa, Arto ehti toteamaan jo levyn tarpeen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pekka Holopainen kirjoitti:

Mikäli muistan oikein mitä olen lukenut MSFS:n levyversio tarvitsee ykköslevyn DVD-asemaan aina pelattaessa. Samoin oli FSX:ssä ja FS2004:ssa, joihin tosin joku oli muokannut käynnistystiedoston siten, että levyä DVD-asemassa ei enää tarvittu. En tiedä onko sellaista MSFS:lle jo olemassa.

Edit: DVD-asemia saa nykyään parilla kympillä (uutena), joten se hinta ei ainakaan ole ongelma.

Miten muistelen, että FSX ei vaatinut levyä asemaan. Toki siitä on jo monta vuotta, kun viimeksi olen FSX:n avannut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuntuuko, että dronella kestää ikuisuus tutkia paikkoja.... Hätä ei ole tämännäköinen. Dronen nopeutta ja muita asetuksia pystyy muuttamaan. Ranskalaisittain tietysti asetukset eivät löydy mistään Drone menusta vaan "Showcase". Go figure... ::) Ja tämä valikko löytyy siis simun yläpalkista Camera ikonin kohdalta.

Screenshot-(943).jpg.227276538c69e79172b6e912891ecb88.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole muutamaan kuunkiertoon tullut avattua flightforumia, mut nyt voisi taas. Uusimman Flight Simulatorin myötä innostus taas heräsi ja parin viikonlopun ja muutaman Euroopan lennon jälkeen Airbussin matolaatikon ohjelmointi sujuu taas. Joskus 15 vuotta sitten tuon osasin FSX:lä mennen tullen. Vielä ei taida olla kunnollisia laajarunkokoneita? Itse olen lennellyt pääosin 320:lä ja FBW-versiolla. Joitakin virityksiä on tullut 340- ja 380-versioille mutta häiritsee aika pahasti kun ohjaamossa on engine master switcejä 2 kun kattiloita on 4. Kesälomalla ajattelin kokeilla muutamia long hauleja, niihin ei ole koskaan aikaisemmin mielenkiinto riittänyt. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä lie nostalgia Asobolla ollut mielessä, kun FS2020 lisättiin FSX liveryt. Jostain syystä minä olen asentanut kaiken, mitä on ollut tarjolla, mutta tulin sitten ajatelleeksi, että eihän noilla mitään tee. Vievät tilaa ja hidastavat simun käynnistystä. Yhteensä noista tulee ainakin yli 1.5 gigan verran tekstuureita, ehkä enemmänkin.

Eli, jos olet asentanut, mutta et tarvitse simussa kuvitteellisia  Kenmore, World travel, Orbit, Emerald, Global ja Pacifica liveryitä, niin ne voi poistaa helposti. Itse poistin myös Asobon omat Aviators club liveryt. Nämä kannattaa poistaa kuitenkin Content Managerista. Search toiminnolla edellä mainitut löytyvät helposti. Kuvassani ne näkyvät nyt "Not installed" valikossa, koska poistin nuo eilen.

Jos käytät AI liikennettä, niin nuo liveryt valikoituvat satunnaisesti AI koneisiin. Eli AI liikenteen liveryiden vaihtelu vähenee jos nuo poistaa, tosin minusta tilalle kannattaa asentaa oikeita liveryitä.

Koneet eivät tarvitse näitä liveryitä toimiakseen.

Screenshot-(975).thumb.jpg.0792975e77ece65f05980b7c1ed205c7.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edelliseen vielä jatkona, että tuolta voi poistaa kaiken ylimääräisen ja "turhan". Olen itse poistanut suurimman osan default-koneista, myös default-A320:n, kaikki training tehtävät ja myös handcrafted Pariisin ja kaikki ylimääräiset liveryt yms

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään