Tatu Kantomaa

Tiesitkö nämä MSFS2020?

152 viestiä aiheessa

Kun en mistään mitään tiedä, niin kyselen onko virtuaalimuistin lisäämisestä hyötyä jos RAM-muistia on asennettu 32 Gt?:hmm:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Kun en mistään mitään tiedä, niin kyselen onko virtuaalimuistin lisäämisestä hyötyä jos RAM-muistia on asennettu 32 Gt?:hmm:

Ei.

Jos laitat simusta päälle Developer moden ja sieltä FPS näytön, niin sieltä näet kuinka paljon muistia kuilloinkin käytetään. En usko, että 32 gigaa loppuu kesken, ei minulla ainakaan. Poikkeuksena ehkä jotkut raskaat "Google-maisemat", joita ei ole osattu optimoida, jolloin voidaan myös kyseenalaista niiden asentaminen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Mulla on kyllä 32GB muistin kanssa loppunut muisti kesken. Toki mulla on taustalla muutakin auki kuin pelkkä simu. Virtuaalimuistia mulla on silti 50GB laitettu. Ei lopu kesken.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ärsyttääkö, kun unohtaa asettaa polttoaineen ja painot, ennen kuin käynnistää lennon. Ja sitten siinä valikossa, minkä saa lentonäkymästä esille, ei enää näe kaikkea tarvittavaa infoa.

Screenshot-(57).thumb.jpg.c91a0a158e3fba3a5fe7cfbc30584139.jpg

Homman jujuhan on siinä, että vain raahaa ikkunan isommaksi oikeasta laidasta, niin näkyy kaikki. :)

Screenshot-(58).thumb.jpg.b828c0fdc175b9d00b875b03aa888f6e.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten lentäjillä on toiminut AP FS:ssa? itse en ole saanut autopilottia toimimaan. Olen asettanut nopeuden, suunnan, korkeuden ja nousunopeuden ja nousen käsiohjauksella ylös. Kun yritän panna ohjauksen auto asentoon, niin nopeus ja korkeus yleensä menee automaatille, mutta suunta ei " tartu kiinni".  Muutaman kerran "sattumoisin" olen onnistunut saamaan myös ohjauksen mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä koneella oot kokeillu.Jos AP on valittu niin ootko painanut myös HDG painiketta?Sitten valitsee vaan ohjaussuunnan mihin haluaa lentää.Sillä tavalla pitäis toimia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä näistä autopiloteista kannattaa kysellä erikseen ja yksityiskohtaisemmin omassa ketjussa. Autopilotit toimivat kyllä, paitsi B787, B747 ja A320 eivät välttämättä ole ihan totuudenmukaisia mallinnoksia oikeista vastaavista. Ymmärtääkseni G1000 on hyvinkin lähellä oikeaa ja toimii kyllä. Varsinkin G1000 NXi, mikä on ilmainen lataus Marketplacesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaako tuo huomautus jotenkin tuon maiseman toimintaan?On kuitenkin uusin versio 1.24.5.0 asennettu.Olen poistanut aika paljon koneita ym.mitä en tarvitse.Sama huomautusmerkki tulee muidenkin world update maisemien mukana.Kaikki kuitenkin ajan tasalla.624e965452e89_MicrosoftFlightSimulatorScreenshot2022_04.07-10_09_21_98.thumb.jpg.3ab39367e75ff85fca8b73809d08d592.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä olikin merkillinen asia.Asensin takaisin noi kaksi puuttuvaa konetta,mitkä tossa huomautuksessa mainittiin.Sen jälkeen meni uudestaan markkinapaikkaan ja klikkasin  tuon ja huomautus hävisi.On paljon muutakin mitä olen simusta poistanut mutta niistä ei tule mitään mainintaa "Jotkin edellytykset puuttuvat tai eivät ole ajan tasalla" Ihmetyttää kovasti miksi toi huomautus ilmestyy jos noita kahta konetta ei ole asennettu!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Bamce Fabricius kirjoitti:

Vaihdoin aikoinaan kielen suomeksi. Sitten tuli virheilmoitus, jossa todettiin englanniksi ettei virheilmoitusta voi kääntää! Asensin simun uudestaan ja nyt olen pysynyt englanninkielessä varmuuden vuoksi. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Tapio Ehder kirjoitti:

Vaihdoin aikoinaan kielen suomeksi. Sitten tuli virheilmoitus, jossa todettiin englanniksi ettei virheilmoitusta voi kääntää! Asensin simun uudestaan ja nyt olen pysynyt englanninkielessä varmuuden vuoksi. 

Muuhunkin tietokoneiluun kuin simuiluun kannattaa käyttää englannin kieltä. Esimerkiksi kun käyttiksen tai muiden ohjelmien kanssa tulee ongelmia, löytää niihin englanniksi netistä hyvin todennäköisesti vastauksen (suomeksi on harvinaisempaa). Jos on suomenkielinen käyttöjärjestelmä, joutuu yhtenään sen ongelman eteen, että mitenhän tuokin englanniksi oleva termi nyt suomenkielisessä käyttiksessä tai muussa ohjelmassa suomeksi on käännetty. Tämä kieliongelma voi joskus olla suurempi kuin se alkuperäinen ongelma. Minulla on ollut tietokoneissani englanninkielinen käyttöjärjestelmä jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Kaikki tuo tietenkin sillä edellytyksellä, että englanti on hallussa. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jostain muistan lukeneeni,en muista mistä että MSFS 2020 ei toimisi kunnolla ilman että lataa englanninkielistä kielipakettia toiseksi kieleksi.Mutta kyllä ainakin mulla on toiminut tää simu ilman että olisi kertaaakaan tarvinnut asentaa sitä uudelleen.Kannattaako sitten jo ostovaiheesa ladata suomenkielinen versio?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu näin on...mulla kun ei ole kielet eikä oikein mikään muukaan vahvasti hallussa, niin tuo gugelikääntäjä on melko hyvänä apuna. Tietysti se ei ihan kaikkea käännä, mutta antaa osviittaa kuitenkin. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan katsonut viime aikoina esim. 2020 fs'ers vidoita Nvidia ajureiden ja säädön optimoimiseksi simuun?

https://youtu.be/-q6ZJIUnoqg

Linkkaamani video on pääosin ihan hyvä, mutta koska kokoonpanomme ovat erilaisia, niin tässäpä yksi vinkki, jos joku on potenut samaa kuin minä.

Kanavalta löytyy myös toinen uudehko video, missä selitetään kuinka Nvidia ajurit pitäisi asentaa poistamalla totaalisesti vanha ensin, esim. DDU softalla. No, ehkäpä niin, varsinkin jos asentaa vanhemman ajurin uudemman tilalle, mutta monet muut eivät suosittele DDU softan käyttöä. Itse olen välillä käyttänyt ja myös viimeisimmät ajurit asentanut Nvidia slimmer ohjeman kautta. Eli ei mitään kilkkeitä, ei GeForce Experienceä tms.

Mutta tuo Nvidia Control panel. Melkein kallistun siihen, että default asetuksilla pärjää parhaiten. Vaan se miksi nyt täällä kirjoittelen on lähinnä tuo Low latency asetus.

Videolla ohjeistetaan asettamaan se Ultra asetukseen. Default on "Off". Minun koneella tämä aiheutti lämpöjen nousun, huomattavasti, tuulettimet pyörivät ja sitten kun törmäsin siihen että aina hetkittäin näyttiksen tuulettimet kävivät täysillä aloin epäillä, että asentamani uusin ajuri on jotenkin tuunattu. Kokonaisuus vaikutti huonolta ylikellotukselta. No, ei ollut, vaan kyseessä on tuo Low latency Mode asetus. Screenshot-(198).jpg.e8ed80c7ae91a6dbb680ac9f000d1edf.jpg

Luettuani asiasta lisää, ymmärsin miksi lämmöt nousi. Homma menee niin, että "OFF" asetuksella annetaan näyttikselle 3 freimiä työstettäväksi kerrallaan. "On" asetuksella 1 ja Ultra asetuksessa näyttis saa 1 freimin ihan viime tipassa. Tämä johtaa siihen, että CPU tekee suurimman osan työstä, ja selittää minulla lämpöjen nousun. Ultra asetus on tarkoitettu tilanteisiin, jossa GPU (näyttis) on "tukossa", eli MSFS varmaan aika harvoin, tosin voi nyt riippua tietysti harwaresta. Simu on prosessoripainotteinen, joten minä mieluummin pukkaan näyttikselle enemmän hommaa.

Jos olet VR käyttäjä, niin suositus varsinkin silloin on Low Latency Mode = OFF

Toinen on Texture filtering asetukset. Negative LOD bias on vähän kyseenalainen, eli toimiiko ollenkaan. Mutta jos toimii, niin Clamp vaikuttaa hyvältä asetukselta. Tämä liittyy tekstuurien mip mappien tarkkuuteen/terävöitykseen. Ei ole mitään syytä yrittää terävöittää kaukana ja huonommin näkyviä objekteja tällä tavoin, ja se voi johtaa objektien välkkymiseen ja ilmeisesti MSFS:ssä varsinkin pilvien pikselöitymiseen. En ole varma huomaanko itse eroa, mutta Clamp asetuksesta ei näytä olevan haittaakaan. Screenshot-(199).jpg.ff33730435c9797853378721f136e6af.jpg

Pahoittelut, pitkä postaus, mutta kaiken kaikkiaan... kuten jo sanoin, näyttää siltä, että kovin paljon ei tarvitse lähteä säätelemään Nvidia Control panelista MSFS asetuksia.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13.5.2022 at 18.38, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Onko kukaan katsonut viime aikoina esim. 2020 fs'ers vidoita Nvidia ajureiden ja säädön optimoimiseksi simuun?

Ultra asetus on tarkoitettu tilanteisiin, jossa GPU (näyttis) on "tukossa", eli MSFS varmaan aika harvoin, tosin voi nyt riippua tietysti harwaresta. Simu on prosessoripainotteinen, joten minä mieluummin pukkaan näyttikselle enemmän hommaa.

kuten jo sanoin, näyttää siltä, että kovin paljon ei tarvitse lähteä säätelemään Nvidia Control panelista MSFS asetuksia.

Tässä juuri eilen katselin aiheeseen liittyvän videon, nyt kun alkanut taas tuolla MSFS:llä lentämään. Ilmeisesti simukin päivittyy sitä tahtia, että vanhimmat "twiikit" ei enää päde tai ovat turhia tms. Kannattaa vilkaista tuokin pätkä.

Ja onko muka prosessoripainotteinen? Mulla ainakin on juurikin niin päin, että GPU huutaa koko ajan 100% käytöllä, kun taas prosessorin käyttö on jotain 30-40% luokkaa. Täytyy varmaan testata tuota LLM -asetusta, jos sillä saa allokoitua tuota kuormaa näyttikseltä prossulle...

EDIT: En huomannut mitään vaikutusta ainakaan pikaisella testauksella tuossa LLM Ultra vs. OFF... testasin myös tuossa videolla suositeltua FPS:n rajoittamista tuonne 30-35, mutta ei aiheuttanut mulla muuta kuin nykivän ja tahmaisen kuvan.:thmbdn:

Muokattu: , käyttäjä: Petri Koivisto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Petri Koivisto kirjoitti:

Tässä juuri eilen katselin aiheeseen liittyvän videon, nyt kun alkanut taas tuolla MSFS:llä lentämään. Ilmeisesti simukin päivittyy sitä tahtia, että vanhimmat "twiikit" ei enää päde tai ovat turhia tms. Kannattaa vilkaista tuokin pätkä.

Ja onko muka prosessoripainotteinen? Mulla ainakin on juurikin niin päin, että GPU huutaa koko ajan 100% käytöllä, kun taas prosessorin käyttö on jotain 30-40% luokkaa. Täytyy varmaan testata tuota LLM -asetusta, jos sillä saa allokoitua tuota kuormaa näyttikseltä prossulle...

EDIT: En huomannut mitään vaikutusta ainakaan pikaisella testauksella tuossa LLM Ultra vs. OFF... testasin myös tuossa videolla suositeltua FPS:n rajoittamista tuonne 30-35, mutta ei aiheuttanut mulla muuta kuin nykivän ja tahmaisen kuvan.:thmbdn:

Parhaiten näet kaiken tämän kun laitat simusta Developer moden päälle ja sieltä FPS näytön. Limited by Main Thread on CPU, Limited by GPU luonnollisesti näyttis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tapa saada Nvidian näytönohjaimesta enemmän tehoa irti, itselläni toi lisää sujuvuutta:thmbup:

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

Mielenkiintoinen tapa saada Nvidian näytönohjaimesta enemmän tehoa irti, itselläni toi lisää sujuvuutta:thmbup:

En jaksa tuollaisia 15min videoita, joista todennäköisesti puolet on turhaa hölötystä. Mikä se keino on?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Joona Väisänen kirjoitti:

En jaksa tuollaisia 15min videoita, joista todennäköisesti puolet on turhaa hölötystä. Mikä se keino on?

Poistaa näytönohjaimen ajurit DDU softan avulla ja asentaa sitten Nvidia slimmer tai jonkun muun apuohjelman kanssa vain näytönohjaimen tarvittavat ajurit. Ei mitään GeForce experienceä ym. palikoita, mitä ajurin mukana nykyään tulee. Siinä tuo pääpiirteissään. Juurikin tuo mistä jo aiemmin kirjoittelin. Jos ei näkyviä ongelmia ole esim. simussa, niin tuskin tämä mitään tuo lisää.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse teen aina "puhtaan" asennuksen enkä asenna experienceä milloinkaan. Puhdas asennus poistaa kaiken vanhan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse tein nuo modaukset mitä tuossa videolla esiteltiin ja minulle siitä oli ihan silminnäkyvää hyötyäkin 👍Tuo video oli ihan siitä syystä että siinä käytiin kaikki toimenpiteet ja ohjelmat läpi mitä muutoksiin tarvitaan, niitä oli useampia, samalla tubettajalla on myös video grafiikka-asetuksista, pc ja vr-käyttöön😉 .

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun en vieläkään mistään mitään tiedä, niin voisiko ken minua ystävällisesti valistaa, mitä tämä tarkoittaa:

Options kohdasta näpäyttämällä Dislplay FPS ilmestyy ruudun oikeaan yläkulmaan loota, jossa ...käsittääkseni varsinainen FSP esiintyy ylimmässä lootassa. Olen nähnyt kuvakaappauksia muiden ruuduista niissä tämä loota on vihreä....oheinen kuva selvittänee

Näyttökuva 2022-06-26 113425.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
26.6.2022 at 11.41, Juhani Pelli kirjoitti:

Kun en vieläkään mistään mitään tiedä, niin voisiko ken minua ystävällisesti valistaa, mitä tämä tarkoittaa:

Aivan oikein, FPS on se ylimmäinen isolla fontilla oleva luku. Se on punainen siksi, että olet rajoittanut FPS johonkin korkeampaan arvoon, esim. 60. Vasta kun tavoite saavutetaan se muuttuu vihreäksi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään