Sami Virkkula

Mikä ilmiö?

32 viestiä aiheessa

Eilen huomasin A319:n siivellä tällaisen ilmiön. Oi, suuret ilmailugurut kertokaa mitä tässä tapahtuu?

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh, tuota tekstiäkö tarkoitat?

 

Eli siis siinä vaan piiretään siivelle rajat, joita ei saa ylittää, jotta ei kompuroi laskusiivekkeissä.  :P

Tarkoitettu vissiin huoltohenkilökuntaa varten..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh, tuota tekstiäkö tarkoitat?

 

Eli siis siinä vaan piiretään siivelle rajat, joita ei saa ylittää, jotta ei kompuroi laskusiivekkeissä.  :P

Tarkoitettu vissiin huoltohenkilökuntaa varten..

 

Eikä... vaan nämä vääristymät.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasitko nuo vääristymät:

a) siivessä (tuskin)

b) ikkunassa (ikkunan "ominaisuus")

c) kuvassa (tätäkään en ihmettelisi, mutta joku muu saa selittää syyn)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasitko nuo vääristymät:

a) siivessä (tuskin)

b) ikkunassa (ikkunan "ominaisuus")

c) kuvassa (tätäkään en ihmettelisi, mutta joku muu saa selittää syyn)

 

MikkO

 

a) Ei tieteenkään siipi vääristynyt.

b) Sama mistä kohtaa ikkunaa katsoi eli ikkunan vääristymä pois suljettu.

c) Siksi juuri kysyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä on kyseessä siiven yläpinnan aiheuttama ilmavirran kiihtyminen lähelle äänen nopeutta. Olet saanut sen aivan erinomaisesti kuvattua. Tämä on aivan varma juttu että tästä juuri on kyse. Joku viisaampi on tätä tutkinutkin ja kuvannutkin. Mahtoiko olla Jyrki Laukkanen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä on kyseessä siiven yläpinnan aiheuttama ilmavirran kiihtyminen lähelle äänen nopeutta. Olet saanut sen aivan erinomaisesti kuvattua. Tämä on aivan varma juttu että tästä juuri on kyse. Joku viisaampi on tätä tutkinutkin ja kuvannutkin. Mahtoiko olla Jyrki Laukkanen?

Supersonic flow. Komija on Samin kuva!

Tossa yx toinen kuvajainen samasta ilmiöstä:

http://www.jori.ws:443/albums/airliner_goes_supersonic/supersonic_flow.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on aivan varmasti heijastus klingonien Petolintu-luokan taistelulaivan verhouslaitteesta :laugh:

Sitäpä se juuri on, ehdottomasti!

Tossa on kuva joka on napattu juuri verhouslaitteen kytkeydyttyä äkillisesti pois päältä ylikuumenemisen vuoksi. Jolloin Kanalja-luokan hävittäjä tulee ulos peiteverhostaan vihulaisen silmien edessä... :D

http://www-paoc.mit.edu/labweb/images/supersonic.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten niin tyhjästä päästä? Kyseessä on mitä todennäköisimmin paikallinen äänennopeuden ylitys, mikä johtuu siiven yläreunan kaareutumisesta ja virtauksen kiihtymsestä. Tämä ylitys aiheuttaa kohtisuoran tiivistysaallon, joka pudottaa virtauksen nopeuden "hyppäyksenomaisesti" alle 1:n machin. Jos tästä on todellakin kyse, niin ovat aivan loistavia kuvia! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä väitän ja olen omin silmin nähnyt, että MD-11:sta siiven moottorin ympäristöön muodostuu joskus samanlaista ilmiötä kauniiseen puoliympyrään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa mikä on varmaa, että tuo on näköhavainto.

 

Nuo muutamat vastaukset tulevat suoraan,,,,,,,,,,,, tyhjästä päästä >:(

 

Osaatko eritellä tarkemmin mitkä noista vastauksista tulevat mieletäsi suoraan,,,,,,,,,,,, tyhjästä päästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse näin moisen ilmiön 24.5.2004 jossakin keskilännen yllä istuessani United:n B757:ssa. Kuvat otettuani ajattelin, että näistä en kerro kyllä kenellekään, jotta kestäisin terveen kirjoissa.

 

Kun Sami nyt sitten avasi pelin, niin heitän ottamani kuvat jakoon tänne foorumille. Tuo valon taittuminen oli aika erikoinen ilmiö. Kyseinen "taittumisaalto" kulki siiven pinnalla eteen- ja taaksepäin. Missään vaiheessa se ei tullut siiven keskilinjan etupuolelle, vaan pysyi siiven takareunassa tai keskellä, niinkuin kuvista näkyy.

 

En pysty sanomaan mikä oli nopeus ja korkeus taikka mikä oli ilman lämpötila, kosteus tai ilmanpaine. Näin ollen ainoat faktat tämän ilmiön selvittämiselle ovat nämä kuvat.

 

aalto.jpg

 

aalto2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin muistan nähneeni tollasia juttuja 757:ssa ja A300:sessa, jossa oon eniten lentäny, aatellu lähinnä, että ikkuna tekee kepposet, mutta ei näköjään tee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaatko eritellä tarkemmin mitkä noista vastauksista tulevat mieletäsi suoraan,,,,,,,,,,,, tyhjästä päästä?

 

Se on aivan varmasti heijastus klingonien Petolintu-luokan taistelulaivan verhouslaitteesta 

 

Käviskös tuo esimerkistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on aivan varmasti heijastus klingonien Petolintu-luokan taistelulaivan verhouslaitteesta 

 

Käviskös tuo esimerkistä?

 

No kyllä tuon verran pitää huumorintajua olla. Minua ja näköjään muitakin se nauratti. Pieni huumorin kukka siellä täällä ei takuulla haittaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä tuon verran pitää huumorintajua olla. Minua ja näköjään muitakin se nauratti. Pieni huumorin kukka siellä täällä ei takuulla haittaa...

 

Noita kukkiakin on monenlaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita kukkiakin on monenlaisia.

 

Ja hyvä niin. Tylsäähän se olisi, jos kaikki kukat olisivat samanlaisia ;)

 

Ja sitten takaisin aiheeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä on kyseessä siiven yläpinnan aiheuttama ilmavirran kiihtyminen lähelle äänen nopeutta. Olet saanut sen aivan erinomaisesti kuvattua. Tämä on aivan varma juttu että tästä juuri on kyse. Joku viisaampi on tätä tutkinutkin ja kuvannutkin. Mahtoiko olla Jyrki Laukkanen?

 

Jep, vastaan vaikken Jyrki olekaan, mutta Laukkanen kuitennii. Kyse on kuitenkin hyvin tavanomaisesta ilmiöstä transsoonisilla lentokoneilla, jota on tutkittu jo aikana on ennen omaa syntymääni.

 

Kyseessä on suora tiivistysaalto joka syntyy kun virtaus hetkellisesti saavuttaa äänennopeuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään