Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2021 https://areena.yle.fi/audio/1-1374232 Hävittäjälentäjä Aimo Vahvelainen kertoo Ylen julkaisemassa haastattelussa Nurmoilan kentällä tapahtuneesta onnettomuudesta jossa alasammuttua konetta tutkimassa ollut sotilas kuoli. Tuo kohta tallenteessa alkaa noin kohdassa 12.25. Kyseessä lienee LaGG-3 numero "71" jonka Nurmoilan kentän ilmaturjunta pudotti 6.3 1942 aivan kentän läheisyyteen, SA-kuva 75636. Tehtiinkö k.o tapauksesta virallista tutkintaa, onkohan Nurmoilan kentällä olleiden yksikköjen sotapäiväkirjoissa mitään tarkempaa kuvausta tapahtumien kulusta. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 (muokattu) Aloitetaanpa jostakin. Lentolaivue 24:n 1.lentueen sotapäiväkirja (ylempi kuva, ohessa) kertoo kyllä alasampumisen sekä ohjaajan kohtalon. Muuta ei ole mainittu. Lentolaivue 12:n sotapäiväkirjassa alasampuminen, mutta ei muuta (alempi kuva). 3.lentueen spk:ssa on varsin yksityiskohtainen selostus lentäjän takaa-ajosta sekä kohtalosta, mutta ei tästä jälkitapauksesta / onnettomuudesta mitään. Lentolaivue 32:n sotapäiväkirjassa ei ole mainittu mitään. Lentorykmentti 2:n ja 3:n sotapäiväkirjoissa ei ole tapauksesta mitään, ei myöskään Kenttälentovarikko 3:n spk:ssa. Vahvelainenhan arveli, että kyseessä olisi ollut joku korkea-arvoinen esikuntaupseeri tms. päämajasta. Tapaus sattui muuten Ilmavoimien vuosipäivänä... Jukka Muokattu: Maaliskuu 8, 2021, käyttäjä: Jukka Nisula 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 (muokattu) Tuossa Nurmoilan tapauksessa ei ilmeisesti kaatunut suomalaisia, ei ainakaan kerrota sellaisesta alla mainitussa lehden kirjoitussarjassa. Sen sijaan kerrotaan sotasaaliskone LaGG-3:n evakuoinnin yhteydessä sattuneesta tapauksesta koskien suomalaissotilaan haavoittumista ja sekin Syvärillä. Ilmailumuseoyhdistyksen Tiedote 1.1988. Sotasaaliskoneidemme taustaa osa IV. LaGG 3. "Ensimmäinen uudempaa tyyppiä olevan LaGG-3:n suomalaiset saivat sotasaaliiksi Syväriltä, Kovkenitsin kylän koilispuolelta Segosassa 2.9.42. Paikalla ollut Krh/III/JR 45:n vänrikki L. Terho kertoo siitä taistelukertomuksessaan: "Kello 8..05 kuulin hyvin alhaalla lentävän koneen äänen ja riensin ulos korsun suuaukkoon tähystämään. Kers Sven Nyberg tuli mukaani ja hetken kuluttua näimmekin n. 50-60 m korkeudella lentävän venäläisen hävittäjän. Kers Nyberg sieppasi käteensä puoliautomaattikiväärin ryhtyen tulittamaan konetta. Hän ehti ampua 5 laukausta, ennen kuin kone hävisi puitten taakse. Moottorin ääni oli kuitenkin käynyt epätasaiseksi ja tehtyään kaarroksen kone laskeutui. Sen laskuteline rikkoutui koneen kulkiessa yli yhteyshautamme, mutta muuten kone säilyi ehjänä. Kuullessamme koneen putoavan, säntäsin, kers Nyberg ja lähettini korpr Koffert mukanani konetta kohti. Tultuamme n. 40 m päähän näimme, kuinka tulenjohtajamme stm Vauhkonen ryntäsi konetta päin. Hän oli ampunut siihen kiväärinsä tyhjäksi, eikä malttanut ladata, vaan oli lähtenyt tyhjiltään pidättämään lentäjää. Tämä avasi tulen pistoolillaan osaten häntä vasempaan käsivarteen toisella laukauksellaan. Vauhkonen heittäytyi maahan n. 15 m päähän lentäjästä kykenemättä vastaamaan tuleen. Olin aikonut ottaa lentäjän vangiksi, mutta pelastaakseni stm vauhkosen annoin käskyn avata tulen lentäjään. Saatuaan luvan ampua sai korpr Koffert heti osuman lentäjään, joka tuupertui maahan koneen viereen. Menimme hänen luo. Apuna pari muuta krh:n miestä raahasivat kers Nyberg ja korpr Korreft lentäjän yhdyshautaan..." Lisäys. Koneen taktillinen numero oli 68. Muokattu: Maaliskuu 8, 2021, käyttäjä: Raimo Heikkinen 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 (muokattu) Minulla on sellainen muistikuva, että olen aiemminkin kuullut Vahvelaisen kertomasta tai vastaavasta tapauksesta, jossa alasammutun hävittäjän ohjaamoon istunut on vahingossa painanut liipaisinta kohtalokkain seurauksin. En oikein usko, että Vahvelainen kertoo satuja, sillä oli itsekin paikalla. Kertoo lisäksi, että olivat varoittaneet menemästä koneeseen, koska aseet saattoivat olla ladatut. Luulisi, että tuollainen erikoinen tapaus kyllä jää mieleen. Hän kertoo kuinka koneen nokka oli rikki kuten kuvassa selvästi on näkyvissä. Lentolaivue 24:n 1. lentue, johon Vahvelainen kuului, oli Nurmoilassa tuolloin ja Nurmoilan hän mainitsee paikaksi ja muutkin tapaukseen liittyvät seikat takaa-ajoineen hän kertoo oikein. Eli ilmeisesti kuitenkin sama tapaus kyseessä. Tässä vielä tuo LLv 12:n 3. lentueen spk-ote, jossa mainitaan lentäjän ampuneen itsensä ja kahden suomalaisen pelastuneen. Mutta nythän Markun kysymyksessä onkin kyse aivan muusta. Toki Vahvelainen sanoo, että "joku taisi kuolla", sen vuoksi pelivaraa jää tulkintaan, menehtyikö mahdollisessa onnettomuudessa todellakin joku suomalainen vaiko ei. Kk-vyöt oli Vahvelaisen kukaan katkaistu, mutta ammuksia oli kuitenkin jäänyt aseisiin, ja konekivääreistä oli tullut sarjaa, kuten hän mainitsee. Jukka Muokattu: Maaliskuu 8, 2021, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 Hei! Sodissa menehtyneiden tietokannasta löytyy 12.3.1942 Aunuksesta tapaus "kuolinsyy muu kuin vihollistoiminnasta johtuva" 1.Ssaal.Evak.K/VI AK. Voi olla yhteyttä tai sitten ei. Noin viikon olisi ollut patruuna piipussa. Kari 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 (muokattu) Ainakaan yhtään kadettiupseeria ei tämän mukaan ole menehtynyt kyseisessä mahdollisessa onnettomuudessa maaliskuussa 1942. Helmi-, maaliskuu 1942 – Joukkosi eessä (joukkosieessa.fi) Jukka Muokattu: Maaliskuu 8, 2021, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 Ilmavoimien esikunnan päiväkäskyissä maalis-huhtikuulta 1942, ei mitään mainintaa kuolemantapauksesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 6.3.1942 itsemurhan tehnyt LaGG-3 lentäjä oli 524 IAP:n vanh.luutnantti, lentueenpäällikkö Aleksandr Malikov, ja 2.9.1942 surmansa saanut LaGG-3 (nro "68") lentäjä oli ilmeisesti saman lentorykmentin (524 IAP) vanh.luutnantti Petr Stankevitsh (jonka katoamispäiväksi on tosin ilmoitettu myös 5.9.1942). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 Erään Ilmavoimisssa palvelleen henkilön sota-aikainen päiväkirja julkaistiin kirjana. Hän toimi kameroiden huoltajana. Muistan että hänellä oli päiväkirjamerkintä tästä tapauksesta. Moittivaan sävyyn totesi että eiköhän jonkun pitänyt mennä räpeltämään alasammutussa koneessa. Oli painanut tykin laukaisinta ja ammus oli osunut koneen edessä seisonutta jalkaan. En muista mainitsiko osuman saaneen kohtaloa. Kaverillani pitäisi olla tämä kirja. Täytyypä kysellä häneltä. Kartsokaapa oheisen linkin ylintä kuvaa. Keskellä olevalla henkilöllä vaikuttaisi olevan katkennut jalka kädessään. https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/lagg3/silver71/silver71.html 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 Kenttälentovarikko 3 1942-1942 (14431) : "Sain kapt. Mäkelältä määräyksen 18.8.42 klo 15,00 lähteä komennuskunnan johtajaksi kuljettamaan ryssän IL-2 mallisen koneen Röhön suunnalt Vaaran kylästä. [...] Itse ensin koettamalla koneen aseistusta, eivät aseet toimineet. Otettuani ensin toisen tykin siivestä ja poistamalla ammukset annoin määräyksen varovaisesti ottaa myös toisen tykin pois. Itse taas pidin poistaa ammukset tykistä. Kuljetusta varten läksin Vaaran kylään tilaamaan moottorivenettä samana iltana tapahtuvaa poislähtöä varten. Tällävälin oli korpraali Olavi Koskinen varomattomuudessaan tarttunut irroitetun tykin putkeen, ollen itse sen edessä ja saanut aseen laukeamaan. Tykin lauetessa oli kranaatti mennyt oikean reisiluun yläpää läpi katkaisten sen ja vioittaen ristiluita. [...] Venematkalla haavoittunut kuoli 23.8.42 klo 15,00 elettyään n. 1 tunnin." 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 1 tunti sitten, Martti Kujansuu kirjoitti: Kenttälentovarikko 3 1942-1942 (14431) : "Sain kapt. Mäkelältä määräyksen 18.8.42 klo 15,00 lähteä komennuskunnan johtajaksi kuljettamaan ryssän IL-2 mallisen koneen Röhön suunnalt Vaaran kylästä. [...] Itse ensin koettamalla koneen aseistusta, eivät aseet toimineet. Otettuani ensin toisen tykin siivestä ja poistamalla ammukset annoin määräyksen varovaisesti ottaa myös toisen tykin pois. Itse taas pidin poistaa ammukset tykistä. Kuljetusta varten läksin Vaaran kylään tilaamaan moottorivenettä samana iltana tapahtuvaa poislähtöä varten. Tällävälin oli korpraali Olavi Koskinen varomattomuudessaan tarttunut irroitetun tykin putkeen, ollen itse sen edessä ja saanut aseen laukeamaan. Tykin lauetessa oli kranaatti mennyt oikean reisiluun yläpää läpi katkaisten sen ja vioittaen ristiluita. [...] Venematkalla haavoittunut kuoli 23.8.42 klo 15,00 elettyään n. 1 tunnin." Eli tuo LaGG-3 ei ollut ainoa vastaava tapaus... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 (muokattu) Tässä kuvassa on koneen alasampuja luutnantti Antti Kuokkanen. Kuva on kirjasta Lentäjän albumi 1. Löysin tällaisen lähteen ja maininnan luutnantti Kuokkasesta ja it-yksiköstä, korostukset omiani: Sauli Häkkinen sodassa 18v - 23v: ABITURIENTTI SAULI SOTAAN 1939 (saulihakkinen.blogspot.com) "Minut määrättiin 113. It.KKjoukkueeseen, mutta kun menin saman tien ilmoittautumaan VI Armeijakunnan ilmatorjuntatoimistoon, tuli lomalle lähdössä oleva Helppi ovessa vastaan. Kuultuaan mihin yksikköön minut oli määrätty hän soitti suoraan Rekolalle kehuen aikaisempia toimiani hyvin laveasti. Seurauksena oli, että määräys muutettiin ja siirryin 132. ItKKJ:een. Nimestään huolimatta se oli 40 mm:n Boforsjaos, kuten aikaisemmatkin yksiköt. Tämä aiheutti henkilösiirtoja kahdessa yksikössä, mutta mitäpä oma nolostumiseni siinä auttoi. Helpin adjutantti Ture Pajari, tuttu jo Savitaipaleen ajoilta, saattoi minut tulevaan yksikkööni. Siellä tapasin luutnantti Kuokkasen ja vänrikki Salmisen. Heidän kanssaan tulin sitten viettämään monia Nurmoilan iltoja. Joukkueeni aseina oli kaksi 40 mm:n tykkiä ja it.konekivääri. Aliupseereita ja miehiä oli kolmisenkymmentä, kaikki olivat verraten nuoria.Asemamme olivat lentokentän pohjoislaidalla lähellä lentokonesuojia. Miehistö asui yhdessä puoliksi maahan upotetussa korsussa ja herrat korsun viereen kaivetussaa pahviteltassa. Asin siinä yhdessä joukkueen vääpelin kersantti Ture Skogin kanssa. Hän oli reipasotteinen, huumorintajuinen, murtaen suomea puhuva todellinen joukkueen äiti ja minulle oivallinen tuki. Tässä oli asetelma, jonka puitteissa kului reilu vuosi minun Jatkosotaani." Jukka Muokattu: Maaliskuu 8, 2021, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 Kirja josta kerroin on Kauko Kipon Sotavuodet 1939-1945 tiedusteluilmakuvausryhmässä. Ote kirjasta: ...Kormakassa kone meni pari kertaa ympäri rikkoutuen aika pahoin. Ohjaajalle ei kuitenkaan sattunut mitään. Niinpä hän hiihtikin koneesta ottamillaan suksentapaisilla oikopäätä metsään, mutta meikäläiset näkivät jäljistä ja ajoivat takaa niin kauan kuin tämä huomasi pakoyrityksensä mahdottomaksi. Silloin se onneton , peläten "suomalaisten verenimijäin" kidutuksia, ampua kajautti Naganilla suuhunsa, kuollen tietysti heti. Sattui sen koneen hylyn luona eräs onnettomuuskin. Muutama sotamies ei malttanut olla menemättä urkkimaan koneen toosaan. Veteli siellä jostain nappuloista sillä seurauksella, että koneen pikatykki laukesi ja yksi ammus katkaisi erään pojan jalan. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 Aimo Vahvelaisen kertoma tarina tuossa haastattelussa ei pidä kaikilta osin paikkaansa, jos tässä tapauksessa joku olisi henkensä menettänyt niin siitä olisi varmasti jonkun Nurmoilan kentällä samaan aikaan olleen laivueen sotapäiväkirjassa merkintä. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 1 tunti sitten, Markku Valtonen kirjoitti: Aimo Vahvelaisen kertoma tarina tuossa haastattelussa ei pidä kaikilta osin paikkaansa, jos tässä tapauksessa joku olisi henkensä menettänyt niin siitä olisi varmasti jonkun Nurmoilan kentällä samaan aikaan olleen laivueen sotapäiväkirjassa merkintä. Siltä se vaikuttaa, ja toteaahan Vahvelainen, ”että joku taisi kuolla”, eli ei hän varma asiasta ole. Jos jalka on irti poikki, niin toki lähtö on lähellä, mutta ilmeisesti ”poika” on selvinnyt. Tuon mainitun it-joukkueen sotapäiväkirjaa ei ole ainakaan Kansallisarkiston digipalvelussa, senkin tarkistin. On kyllä samannumeroisen it-jaoksen, mutta se ei ollut Nurmoilassa. Jukka 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2021 (muokattu) Viime sotien 1939 - 45 menehtyneiden tietokannassa olevien 361 Koskisen joukosta löytyy numerolla 195 Sortavalassa 14.8,1922 syntynyt korpraali Olavi Anselm Koskinen, joka oli menehtynyt Kiestingissä 25.8.1942, joukko-osasto 8582, Kle.V 3. Kuolinsyy muu kuin vihollistoiminnasta johtuva. Koskinen on haudattu Nokialle, joka oli merkitty kotipaikaksi. Muokattu: Maaliskuu 8, 2021, käyttäjä: Seppo Sillanpää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2021 Mannisen Penalta löytyi seuraavaa tietoa ja kommentteja näistä ampumistapauksista: ”Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Vahvelainen on laittanut omiaan tai muistellut jotain muuta. Onnettomuuksiksi luokitellut tapaukset Ilmavoimien esikunnan omista tilastoista 1941-46. 15.2.42 Suulajärvi LeLv 30 oman koneen kk käsiteltäessä laukesi ja osuma varpaaseen 4.3.42 Äänislinna LeLv 16 käsiase laukesi pukeutuessa ja luoti käteen 8.4.42 Kotka LeLv 6 kk luoti teki lievän vamman vatsaan 23.8.42 Röhö KLeV 3 sotasaaliskoneen tykin kranaatin osuma vatsaan 15.3.43 Onttola LeLv 46 asetta puhdistettaessa kk luoti rintaan 12.5.43 KLeV 2 kk luoti lävisti sydämen 2.7.44 Taipalsaaressa HLeLv 34 kk laukesi ja räjähtävä luoti mekaanikkoa sääreen 24.8.44 Värtsilä HLeLv 28 MT:n konekivääri (7,9 mm) ampui potkuriin moottoria käynnistettäessä ja kimmokkeista kaksi osui käynnistyskampea pyörittäneen mekaanikon selkään 28.11.44 PLeLv 42 BL-200 Kemin kentälle pudottaman 50 kg pommin haavoitti mekaanikkkoa Tämä lista ei välttämättä ole täydellinen, sillä kuollut tai vammautunut on voinut olla jv:n tai romun keräykseen palkatun siviiliyrityksen kirjoilla. t. Pentti” 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2021 Menee vähän sivuun mielenkiintoisesta aiheesta, mutta oliko niin, että pala jonkun pudotetun LaGG-3:n runkoa olisi tallessa Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa? t. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2021 20 minuuttia sitten, Harri Mustonen kirjoitti: Menee vähän sivuun mielenkiintoisesta aiheesta, mutta oliko niin, että pala jonkun pudotetun LaGG-3:n runkoa olisi tallessa Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa? t. Harri On, tai voi se olla vielä Vantaallakin? Käytin sitä Sotaromut-näyttelyssä joskus 15-20 vuotta sitten. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2021 54 minuuttia sitten, Harri Mustonen kirjoitti: Menee vähän sivuun mielenkiintoisesta aiheesta, mutta oliko niin, että pala jonkun pudotetun LaGG-3:n runkoa olisi tallessa Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa? t. Harri "Vesiksellä" kuvattua LaGG-3.sta ja takana siipeä MiG-3:sta heinäkuussa 2010: 4 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2021 3 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: "Vesiksellä" kuvattua LaGG-3.sta ja takana siipeä MiG-3:sta heinäkuussa 2010 Onkohan tuo Vesivehmaalla oleva MiG-3:n siipi samasta koneesta, jonka rungon takaosa on Tuusulan Ilmatorjuntamuseossa? Kuvattu 6/2018 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 10, 2021 Jatketaan MiG-3 "punainen ykkönen" juttua omassa ketjussa. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla