Marko Rintanen

Lars Hattisen Morane MSv-617

14 viestiä aiheessa

Pyörittelin juuri lentokoneenromuja, jotka ovat peräisin Lars Hattisen MSv-617 koneesta, joka putosi 30.7.1944. Olisiko esim Raimolla mahdollista todentaa näiden radiolaitteiden laatoista, että kyseessä on juurikin tuo kyseinen Hattisen kone? Historia kertoo että ovat sieltä aikoinaan Suomeen raahautuneet.

 

Hattinen radio.jpg

Hattinen radio 2.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ihan saanut selvää kaikista numeroista. Näyttää kuitenkin etteivät ole lähettimen ja vastaanottimen numeroita. Kyllä nuo silti ovat saattaneet kuulua radiolaitteeseen Hattisen Moranessa MSv-617. Eipä kone ehtinyt tehtaalta tullessaan olla montakaan päivää rivissä kun se tuhoutui 30.7.1944.

Huom. Alemmassa laatassa oleva nimi BRONZAVIA S.A. ei taidakaan kuulua radion yhteyteen...

Paperissa olevat numerot on ilmoitettu myös MSv-617:n poiston yhteydessä:

IMG_1656.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”BRONZAVIA society was founded in 1931 by an engineer who had invented a new type of spark plug for aircraft engine whose performances were very superior to competition. This activity has grown rapidly and BRONZAVIA has diversified into other equipment manufacturing for Aerospace industry.”

Netistä löytyneiden tietojen mukaan Bronzavia valmisti Morane-Saulnier-hävittäjien moottoreihin pakosarjoja, pakoputkia ja pakokaasunkerääjiä sekä pakoputken päihin ”flame dampereita” eli liekin sammuttajia.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moranen radioasema koostui useista erillisistä yksiköistä ja ne eivät välttämättä olleet numerotarkkoja. Tuosta ensimmäisen kuvan laatikosta ei oikein saa selvää mikä osa se olisi. Jos se on esimerkiksi jokin antenniin liittyvä yksikkö, sen numero ei välttämättä ole sama joka esiintyy lähettimen tai vastaanottimen numerona asiakirjoissa.

Nopealla selailulla selvisi, että vastaanotin 7230 esiintyy Lentokonetehtaan radiokaluston tilanneilmoituksissa alkuvuodesta 1944 varastoituna. Syyskuun ilmoituksessa se on vastaanotettu Viestivarikolta 20.9. (käynyt huollossa?) ja asennettu Moraneen MSv-328.

Jussi

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Markon kuvan tyyppikilven asemointi ainakin vastaisi oheisen kuvan ylärivin keskimmäisen purkin AMPLI BF...(vahvistin?) yläpintaa.

 

RI_537_radio_Morane-Saulnier_MS.406.JPG

Ohessa vielä osasuurennos:

mora.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Tuon Markon kuvan tyyppikilven asemointi ainakin vastaisi oheisen kuvan ylärivin keskimmäisen purkin AMPLI BF...(vahvistin?) yläpintaa.

 

RI_537_radio_Morane-Saulnier_MS.406.JPG

Ohessa vielä osasuurennos:

mora.jpg

Se on juurikin tuollainen laatikko. Romua tuosta Moranesta on pari pahvilaatikollista. Otin vain hätäisesti parista kilvestä kuvat. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jussi Harola kirjoitti:

Moranen radioasema koostui useista erillisistä yksiköistä ja ne eivät välttämättä olleet numerotarkkoja. Tuosta ensimmäisen kuvan laatikosta ei oikein saa selvää mikä osa se olisi. Jos se on esimerkiksi jokin antenniin liittyvä yksikkö, sen numero ei välttämättä ole sama joka esiintyy lähettimen tai vastaanottimen numerona asiakirjoissa.

Nopealla selailulla selvisi, että vastaanotin 7230 esiintyy Lentokonetehtaan radiokaluston tilanneilmoituksissa alkuvuodesta 1944 varastoituna. Syyskuun ilmoituksessa se on vastaanotettu Viestivarikolta 20.9. (käynyt huollossa?) ja asennettu Moraneen MSv-328.

Jussi

MSv-328 ei ollut sotaromua, vaan myytiin "jälkikäsittelijälle" Rissalassa 27.11.1952.

Laitan kaksi esimerkkiä numerotietojen sekavuudesta. Luovuttajan paperissa on eri numerot kuin mitkä vastaanottaja niistä löysi.

kuva1.JPG

kuva3.JPG

kuva4.JPG

kuva5.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kilpi kuuluu muuttajaan. Aiemmin liittämässäni kuvassa pyöreä pötkylä etualalla. Valitettavasti ainakaan noissa Raimon tarkastuspöytäkirjoissa ei näillekään ole kirjattu yksilönumeroita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arin tunnistama laatikko on vastaanottimen pientaajuusvahvistin (amplificateur basse fréquence). Periaatteessa varsinainen vastaanotin on sen vasemmalla puolella oleva laatikko, joten sen koneyksilö taitaa jäädä tunnistamatta. Samoin muuttajakoneen. En ole nähnyt niiden sarjanumeroita edes Suomeen tulleen materiaalin vastaanottopapereissa.

Noihin Moranen radion numeroihin liittyy vielä sellainen epävarmuus, että kaikissa yksiköissä on kaksi sarjanumeroa. Tuossa Ensemble-kilvessä on yksi ja itse koteloon kaiverrettuna toinen.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Tuo kilpi kuuluu muuttajaan. Aiemmin liittämässäni kuvassa pyöreä pötkylä etualalla. Valitettavasti ainakaan noissa Raimon tarkastuspöytäkirjoissa ei näillekään ole kirjattu yksilönumeroita.

 

Kyllä, muuttajan kilpi se on.

IMG_7392.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kyllä, muuttajan kilpi se on.

IMG_7392.JPG

Onko tälle varusteluettelolle päivämäärää? Nimittäin tuossa on mielenkiintoisena yksityiskohtana lähettimen käynnistyskytkin kaasuvivussa, joka pitäisi ajoittua ihan sodan lopulle.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Jussi Harola kirjoitti:

Onko tälle varusteluettelolle päivämäärää? Nimittäin tuossa on mielenkiintoisena yksityiskohtana lähettimen käynnistyskytkin kaasuvivussa, joka pitäisi ajoittua ihan sodan lopulle.

Jussi

Mielestäni se on vuodelta 1944. Katson vielä tarkemmin sen päivämäärän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.3.2021 at 16.39, Jussi Harola kirjoitti:

Onko tälle varusteluettelolle päivämäärää? Nimittäin tuossa on mielenkiintoisena yksityiskohtana lähettimen käynnistyskytkin kaasuvivussa, joka pitäisi ajoittua ihan sodan lopulle.

Jussi

Löytyy:

MSv-tyyppisen lentokoneen osa- ja varusteluettelosta pvm:llä 2.4.1944.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään