Kari Lumppio

Lantakuskin elämää

13 viestiä aiheessa

 

Hei!

Törmäsin tällaiseen vlogiin. Nuorempana levitin apulantaa ihan zetor tractorilla. Jiisus, että  Air Tractor olisi ollut päheempi.

 

Kari

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha. Lentokuoleman sijaan minua jää mietityttämään se, että noissa videoissa korkeusperäsin on lähes koko ruiskutuksen ajan pikkuisen työnnön puolella. Ilmeisesti vakaaja on säätyvä ja trimmattu nousuun.

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuon Air Tractorin ohjaamon ympärillä jonkinlainen turvakehikko? Putket näyttäisvät olevan samaa kaliiperia, kuin autoissa.

AirTractor.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Eli ohjaamon ympärillä on tosiaan turvakehikko, kuin ralliautossa ikään.

Etelä-Amerikan vientiversioissa on pohja- ja muu panssarointikin. Siellä maanviljelijät eivät tykkää hallituksen pyytämättä ja yllättäen lähettämistä lannoittajista.

Rodney :cool:

"missions in South America resulted in the development of lightweight composite ballistic armor for the AT-802U cockpit “bathtub” and engine compartment."

https://802u.com/aircraft-capabilities/aircraft-survivability/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Näyttää tuolla 802u versiolla levitettävät "lannoitteet" olevan kovin rautapitoisia.

Valtaosa 802-versioita on neste- ja jauhemaisten lannotteiden levitykseen, ml. sammutus. Colombian versiot saattoivat olla ensimmäisiä, joissa panssarointia käytettiin. UAE lienee ollut suurin räjähtävien lannoitteiden käyttäjä ja ne toimitetaankin aivan eri korkeudelta kuin perinteinen lannoite.

Rodney

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Tractor_AT-802

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
lannoituskorkeus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsissa Fire Bosseja lentää Eder, joka on tehnyt aika viileitä videoita hommasta.

Kannattaa kurkata: 

Harri

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.3.2021 at 22.24, Seppo Kohonen kirjoitti:

Tähän löytyikin vastaus ihan valmistajan nettisivulta: https://airtractor.com/about/safety/

Eli ohjaamon ympärillä on tosiaan turvakehikko, kuin ralliautossa ikään.

 

Suurin osa lantakoneista perustuu jo ulkonänkin perusteella Fred Weickin suunnittelemaan AG-1 -lentokoneeseen, jossa oli paneuduttu tällaiseen passiiviseen turvallisuuteen. Toisaalta samanlaista kromi-molybdeeniteräksestä tehtyä turvakehikkoa perinteiset hitsatut putkirunkorakenteen ovat olleet 1930-luvulta asti. Esimerkiksi Piper Pawnee ja Cessna Agwagon-koneissa (kts. esim. profiilikuvani) on ihan vastaava rakenne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve! Mielenkiintoista löytyi Ruotsin maalta. You Tube, Skogsgödsling Räka, Voxna 1-7-1987. Lantaa metsään AT:n voimalla.

T. Janne

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Janne Rantamaa kirjoitti:

Lantaa metsään AT:n voimalla.

Näyttäisi siltä, että molemmat Tractorit (SE-IMK ja SE-IMN) ovat vielä rekisterissä Michiganissa Jenkeissä, Al's Aerial Spraying'in käytössä. Ei huono! P&W Dependable Engines.

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään