Markku Valtonen

Blackburn Ripon RI-140 potkuri

9 viestiä aiheessa

RI-140 koneessa ollut potkuri jossa tämä merkintä "korj 20.7.34"

K.o potkuri on tällä hetkellä erään valtion viraston seinällä. Onko tietoa mitä tai miksi potkuri on korjattu?

Itse Ripon RI-140 taitaa olla Vesivehmaan museossa. Raimo H. varmaan saa kaivettua konekirjoista tietoa esiin.

Ripon RI-140.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ripon RI-140:n koneyksilöhistoria ei tunne mitään isompaa kaputtia noina -30-luvun alkuvuosina. 12.6.1935 suoritettiin koneelle Valtion Lentokonetehtaalla peruskorjaus. Ilmeisesti potkureita vaihdettiin koneista toiseen, joten luulenpa että Raimolta löytyy potkurin sarjanumeron perusteella ehkäpä vastaus; mahdollinen kaputti on siten voinut sattua toisella koneyksilöllä. Tai sitten lähteeni ”Meritoimintakoneet” (Keskinen-Stenman -Niska SIH 15), ei ole noteerannut kaikkia pienempiä ”kolhuja”.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mistä potkuri on nykyiseen paikkaansa siirretty, se on tällä hetkellä Traficomin Vallilan toimipisteessä, olin siellä työkeikalla käymässä kun huomasin sen erään käytävän seinällä, liitteenä vielä toinen kuva, sorry huono kuvan laatu.

IMG_20210104_111533.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Markku Valtonen kirjoitti:

RI-140 koneessa ollut potkuri jossa tämä merkintä "korj 20.7.34"

K.o potkuri on tällä hetkellä erään valtion viraston seinällä. Onko tietoa mitä tai miksi potkuri on korjattu?

Itse Ripon RI-140 taitaa olla Vesivehmaan museossa. Raimo H. varmaan saa kaivettua konekirjoista tietoa esiin.

Ripon RI-140.jpg

Pelkästään korjauspäivästä ei kyllä löydä tarvittavia tunnistustietoja potkurista, mutta jos keskiön molemmin puolin olevat tekstit/numerot saisi selville olisi etsiminen helpompaa. Sieltä löytyy moottorin tiedot johon tämä potkuri on valmistettu. Ainakin valmistusnumero pitäisi saada selvitettyä, silloin on mahdollista päästä juuri tämän ko. potkurin käyttöhistorian poluille,:)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ainakin valmistusnumero pitäisi saada selvitettyä, silloin on mahdollista päästä juuri tämän ko. potkurin käyttöhistorian poluille,:)

Otan potkurin tarkempaan tutkintaan kun Traficomilla Vallilassa seuraavan kerran käyn...🤗

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16.3.2021 at 17.22, Markku Valtonen kirjoitti:

RI-140 koneessa ollut potkuri jossa tämä merkintä "korj 20.7.34"

K.o potkuri on tällä hetkellä erään valtion viraston seinällä. Onko tietoa mitä tai miksi potkuri on korjattu?

Itse Ripon RI-140 taitaa olla Vesivehmaan museossa. Raimo H. varmaan saa kaivettua konekirjoista tietoa esiin.

Ripon RI-140.jpg

Aloitan vastaamalla näihin esittämiisi kysymyksiin.

Laatan sanomasta huolimatta potkuri ei ole koskaan ollut Ripon´in ´RI-140´:n nokalla. Koneessa oli koko sen käyttöhistorian ajan pelkästään Panther-moottoreita asennettuina. Uuden RI-140 luovutus- ja vastaanottotilaisuus Valtion Lentokonetehtaalta (VL) ilmavoimille tapahtui 12.11.1931. Kone poistettiin 1268 tuntia lentäneenä pvm:llä 16.9.1943. Vesivehmaalla varastoidussa museokoneessa on edelleen nokallaan Mikan kuvissa näkyvät Panther-moottori ja potkuri.

RI-140:n Panther moottorit  koneen elinkaaren alussa ja lopussa:

kuvah.thumb.JPG.5a6971f2f83735820e024568d1146cf9.JPGkuvai.thumb.JPG.a7ab2c5e7825f5f039382b6d5bd80690.JPG

Markun kuvien potkuri viraston seinällä on kuulunut Pegasus-moottoriin. Riponeissa kokeiltiin monenlaisia moottoreita. Panther´in lisäksi toinen tärkeä moottori oli Pegasus joka asennettiin valmistuviin III. sarjan Ripon-koneisiin, tunnukset RI-150-158 (luovutukset välillä 24.3.- 24.9.1934). Myös ensimmäiseen alkuperäiseen englantilaiseen Riponiin, tunnus RI-121, asennettiin Jupiter-moottorin jälkeen Pegasus:

kuvaa.thumb.JPG.b83a65217bf0e6cea7608d19c78068b1.JPG

Olen aamupäivän katsellut asiakirjoja ja nyt tuntuu että tämä Markun kuvien englantilaisvalmisteinen potkuri on mitä todennäköisimmin ollut ensimmäisessä sarjavalmisteisessa Pegasus-Ripon´issa, RI-150. Myös RI-121 on hyvin mahdollinen.

Markun kuvien potkurista ja lentopäiväkirjoista löytyy seuraavia tietoja:

Pegasus II L 3 [580-600 hv.]

Nousu 11´- 1 1/2"

Läpimitta 13´-0"

Potkurin N:o 16309 (ks. lyijykynämerkintä asiakirjassa)

Englannissa valmistetun potkurin valmistuspäivä 28.7.1933.

Näissä kahdessa paperissa on lyijykynällä tehdyn potkurin numeron lisäksi selitystä stanssaukselle; ´korj. 20.7.34´:

kuvad.thumb.jpg.1da02f6387c84acdf89c7fd321615a70.jpgkuvae.thumb.jpg.c92e0cfdd549e45137f0cdb9c8f5d828.jpg

Tämä tie johti Pegasus-potkurien kotimaiseen valmistukseen VL:lla:

kuva.thumb.JPG.bfa2715b96e7b3b98e0703c4abb57ca2.JPGkuvab.thumb.JPG.a54f7be43022b73963224afb83498a01.JPGkuvac.thumb.JPG.a5f3d0fa2b12cc37124ad35b72a46986.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään