Mika Laakso

Kirpparilöytöjä

28 viestiä aiheessa

Löytyi:

Pari Fouga-kylttiä, isompi 75x100cm

Valintaventtiilissä kiinni olevassa lapussa mainitaan LNH, Voisiko olla IL-28? (NH-?)

Magneettokytkin, Vihurin kytkin näyttää samalta, ja Mersun....?

IMG_3559.JPG

IMG_3560.JPG

IMG_3562.JPG

IMG_3563.JPG

IMG_3564.JPG

IMG_3565.JPG

IMG_3566.JPG

IMG_3567.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Mutta onko Mersun?

jos katsot tämän kuvan, niin laiteessa on vielä lisää numeroita jottka voisivat auttaa eteenpäin...

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LNH lyhenne tarkoittaa ilmeisesti Lentokone NH, eli juurikin Iljushin Il-28 ”Nikita”. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

jos katsot tämän kuvan, niin laiteessa on vielä lisää numeroita jottka voisivat auttaa eteenpäin...

Lähteekö tuo vipu irti 0 -asennossa kun siinä näkyy olevan ketju?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Lähteekö tuo vipu irti 0 -asennossa kun siinä näkyy olevan ketju?

Joo, lähtee. Varmaan irrotettavissa ettei kytketä edes vahingossa päälle huollon aikana.

Esim täällä:https://stephentaylorhistorian.files.wordpress.com/2020/04/bf109e-handbuch.pdf

Moottorin käynnistyksestä, kohta 9.:

 Anlassen  des  Motors  
 ...
 9. Auf  "Frei" Schlüssel in Zündschalter stecken und auf "M1+2" schalten.
 ...

Eli "Työnnä avain katkaisijaan ja siirrä se asentoon M1+2"

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä mun magneettokatkaisija täsmää numeroiltaan täysin tuon Arminin laittaman linkin katkaisijaan.

Tässä vain on Bosch'in logo (logokuva netistä).  FL21119, 126-1004A4, SSH45/8Z

Ja kuten linkin alimmasta kuvasta näkyy, vipu on ruuvilla kiinni. Ei lähde irti. Lähtipäs! 0-asennossa jousikuormitteisen

pykälän takana. FL21119 haulla internjet ilmoittaa konetyyppejä: Fw 190, Bu 133, Bf 108, Do 24, ERLA 5D.

Il-28:n (?) 3-tie valintaventtiilistä löytyy numero P-5502-10, sama kuin saattokortista. Ja kynällä teksti: 3-67 HL

 

Bosch 1.JPG

Bosch 2.JPG

Bosch 3.JPG

Bosch 4.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
korjattu väärä tieto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin Il-28:n teknistä proopuskaa eri järjestelmien osalta, mutta en löytänyt ihan tuollaista valintaventtiiliä yksityiskohtakuvista. Lähinnä ulkomuodollisesti sitä jossainmäärin muistuttaa oheinen hydraulijärjestelmän "regulaaattori" ja toiminnallisesti käyttövipuun liitetty venttiili.

 

 

hantaaki.jpg

rekkula.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16.3.2021 at 22.54, Mika Laakso kirjoitti:

Mutta onko Mersun?

No, sama malli kuin mersussa. Se onko se ollut mersussa kiinni, niin mahdotonta sanoa varmaksi, mutta mahdollisesti on.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Kiitos Ari!

Tommonen "pölykapseli" löytyi kans, halk. n. 185mm. Ilmeisesti Saab Safir?

IMG_3587.JPG

Juu, On Safirista.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samannäköisen julkisivun omaavissa magneettovipusissa on pienten ulkomitta- ja muotoerojen lisäksi eroavaisuuksia sähköisissä kytkennöissä ja laitevalmistajissa. Näitä oli käytössä useissa saksalaisvalmisteisissa lentokonetyypeissä. Olikohan muuten G-2 ja G-6-koneissa molemmissa tuo Fl.21121-2-tyyppinen kytkin?

 

fl21118.jpg

fl21119.jpg

fl21121.jpg

fl21124.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17/03/2021 at 18.34, Mika Laakso kirjoitti:

Ja kuten linkin alimmasta kuvasta näkyy, vipu on ruuvilla kiinni. Ei lähde irti. 0-asennossa jousikuormitteisen pykälän takana.

Onko tosiaan noin?

Ettei se vipu olisi kaksiosainen ja ruuvin alla oleva jousi pitää "avaimen" paikallaan. Kytkimessä olevat ketju/naru ja käynnistysohje viittaisivat tosiaan siihen, että vivun voisi vetää irti katkaisijasta.

"9. Auf  "Frei" Schlüssel in Zündschalter stecken und auf "M1+2" schalten."
Eli "Työnnä avain katkaisijaan ja siirrä se asentoon M1+2".

Stecken tarkoittaa sananmukaisesti pistämistä tai jonkin työntämistä pieneen reikään

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Ettei se vipu olisi kaksiosainen ja ruuvin alla oleva jousi pitää "avaimen" paikallaan. Kytkimessä olevat ketju/naru ja käynnistysohje viittaisivat tosiaan siihen, että vivun voisi vetää irti katkaisijasta.

Kyllä se oli tosiaankin niin  kuin Seppo epäili, lähtihän se "avain" irti kun oikein kiskoi! Voimaa sai kyllä käyttää..Nyt rasvattu ja toimii.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Mika Jääskeläinen kirjoitti:

Miksi tuossa magneetovalitsimessa oli tuo ketju? Oliko jostain syystä tuo vipu irroitettava? Jos oli, niin miksi?

Veikkaisin mekaanikkojen turvallisuuden takia. Ahtaassa ohjaamossa liikkuessa on ainakin teoriassa mahdollista osua vaikka polvella tuohon magneettokytkimeen ja kytkeä se päälle. Sitten mekaanikko pyörittelee jostain syystä potkuria jne...

Viimeisimmissä kytkimissä on ketjun sijasta pelkkä naru.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.3.2021 at 21.20, Raimo Heikkinen kirjoitti:

MT- lentolaitteen osa- ja varusteluettelosta:

MT.thumb.JPG.1b6d2b3af19c7cca9c5ba3b604dccaba.JPG

 

Vähän asiansyrjästä jatkan vielä hiukan. Jäi nimittäin mietityttämään, miksi tuossa asiakirjassa on kahden magneettokytkimen Fl-numero, joista toinen on nimetty käynnistyskytkimeksi. Olisikohan tässä(kin) aikalaisille sattunut pieni sekaannus.

Mielestäni rivien kuuluisi olla muodossa:

112 1 sytytyskytkin SSH 45/7 Z Fl. Nr. 21118

113 1 käynnistyskytkin SSH 51/1 Z Fl.Nr. 21211

Käynnistyskytkin on hantaaki, jolla täyteen vauhtiin veivattu inertiakäynnistin kiskaistaan pyöräyttämään moottori käyntiin.

 

 

fl21118.jpg

fl21211.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.3.2021 at 10.25, Ari Oksanen kirjoitti:

Vähän asiansyrjästä jatkan vielä hiukan. Jäi nimittäin mietityttämään, miksi tuossa asiakirjassa on kahden magneettokytkimen Fl-numero, joista toinen on nimetty käynnistyskytkimeksi. Olisikohan tässä(kin) aikalaisille sattunut pieni sekaannus.

Mielestäni rivien kuuluisi olla muodossa:

112 1 sytytyskytkin SSH 45/7 Z Fl. Nr. 21118

113 1 käynnistyskytkin SSH 51/1 Z Fl.Nr. 21211

Käynnistyskytkin on hantaaki, jolla täyteen vauhtiin veivattu inertiakäynnistin kiskaistaan pyöräyttämään moottori käyntiin.

Hyvä huomio Arilta, sekaannusta on havaittavissa MT-lentolaitteen luettelossa. Tässä JK-tyyppisen lentolaitteen osa- ja varusteluettelossa ovat kytkimet oikeassa järjestyksessä.

Mikalla on muun muassa Junkers Ju 88:ssa käytetty sytytystyskytkin:

IMG_8563.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jovain ovat puukstaavit kohallaan. :-)

 

sytkä.jpg

sytkä2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumalta tupsahti esille lisää teknistä tietoa Il-28:sta. Tuo venttiili on ko. konetyypistä. Osa (tai kaksi sellaista) sijaitsee molemmissa päätelinekuiluissa ja ovat telineluukkusylintereiden suuntaisventtiilejä.

vena28.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Ylimääräisen kuvan poisto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ari, tämäkin selvisi! Saisitko postattua nuo kolme piirrosta erillisinä, ilman tuota valokuvaa?

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voe tokkiisa! Tässähän näetä. Telinepiirroksessa siis venttiilit positioilla 6 ja 28.

 

IL1.jpg

il2.jpg

il3.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään