Ilkka Mäkelä

Heart Aerospacen 30-paikkainen sähkölentokone

234 viestiä aiheessa

3 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Laivapuolella aletaan puhua aivan tosissaan ydinvoimaloiden ottamisesta käyttöön kauppalaivojen voimanlähteenä. Milloinkahan ilmailupuolellakin aletaan tätäkin tarkastella uudelleen? Toki ilmailupuolella paino- ja tilavaatimukset ovat paljon haastavampia, mutta niinhän ne ovat akkutekniikan suhteen. 

Laivapuolella laajemmin kuin kauppalaivoja tarkastellen ydinvoimaloita on käytetty jo pieni ikuisuus. Ryssä laski ensimmäisen ydinkäyttöisen pinta-aluksen / siviilialuksen vesille jo 50-luvun lopulla. Muutamaa vuotta aiemmin jenkki oli laskenut vesille maailman ensimmäisen ydinkäyttöisen laivastopalvelukseen otetun aluksen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ydinkäyttöinen_jäänmurtaja

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_submarine

Kyllä varmasti jostain ilmestyy pian joku kusettaja, joka ryhtyy haalimaan rahaa atomilentokonehankkeeseen, mutta mitään järkeviä syitä sellaisen vaihtoehdon tarkasteluun tai tarkastelun rahoittamiseen ei ole.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän laivapuolen innostusta asiaan selittää pienten, lähinnä maapuolelle kaupunkien yms. energiantuotantoon soveltuvien modulaaristen ydinvoimaloiden SMR tulo. Tällaiset saa jo mahtumaan suurempien laivojen konehuoneisiin eikä hintakaan sarjavalmisteisille moduleille ole enää mahdoton huomioiden pitkä takaisinmaksuaika  Lentokonekäyttöön vaaditaan tietenkin muita ratkaisuja, mutta ehkä sellainenkin vielä keksitään. 

Tuossa luokituslaitoksen kannanotto asiaan, lähinnä turvallisuus edellä.  https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/2024/fuel-for-thought-nuclear/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a... laivoissa ensimmäisen käyttäjän kuoletusaika on nykyään noin 20v (ennen 30-40v) ja sitten laite laitetaan kiertoon ns. toisille ja kolmansille operaattoreille (yleensä kolmansiin maihin, Kanaalin liikenteeseen  tai Välimerelle). Kuinkahan noissa maissa ydinvoiman hallinta konehuoneissa? 5 vuotis telakoinnit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heart Aerospace ilmoittaa, että ensimmäinen täyssähköinen koelento suoritetaan ensi vuoden alussa, muttei Ruotsissa, vaan Plattsburghissa New Yorkin osavaltiossa. Toisinsanoen koelentoyksilö, Heart Experimental 1, eli Heart X1, kuljetetaan Atlantin toiselle puolelle.

Prototyypin 2, HX-2, odotetaan tekevän ensilentonsa 2026 ja sertifiointia odotetaan vuosikymmenen lopulla.

Lainaa

Heart Aerospace ska genomföra sin första helt elektriska experimentflygning i början av nästa år. Men debutflygningen sker inte i Sverige, utan i Plattsburgh i delstaten New York. Så nu packas demonstratorn med ett vingspann på 32 meter för att transporteras över Atlanten till USA.

Demonstratorflygplanet Heart Experimental 1, eller Heart X1, är snart redo att göra sin första flygning från Plattsburgh International Airport i delstaten New York. Heart X1 blir därmed det största elektriska flygplanet någonsin att flyga, och Heart Aerospace tar ett stort kliv framåt mot utvecklingen av ES-30: ett så kallat hybridelektriskt flygplan för 30 passagerare.   
 
ES-30 kommer att ha en helelektrisk räckvidd utan utsläpp på 200 km och en utökad hybridräckvidd på 400 km. En andra förproduktionsprototyp, HX-2, förväntas göra sin första hybridelektriska flygning 2026 innan den certifieras i slutet av decenniet.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=16119

Heart Aerospacen sivuilla kerrotaan sama asia englanniksi - muttei kuitenkaan esim. sitä, miten kone kuljetetaan Atlantin ylitse.

http://heartaerospace.com/newsroom/heart-aerospace-to-conduct-first-fully-electric-experimental-flight-in-plattsburgh-ny/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla syy tähän hyvin kalliiseen ja epäekologiseen ratkaisuun?

Joko jenkeistä yritetään kinuta rahoitusta tähän pyramidihuijauksen kaltaiseen projektiin, tai sitten luodaan tekosyytä sille, miksi ensilento viivästyy. Sillähän saa vuoden lisää kun huomaa jenkeissä, että sähkö on eri taajuista niin tässä menee nyt 2026 puolelle ennen kun saadaan se 60 Hz sähkö laitettua akkuihin. Sitä ennen voi matkatavarat (lentokone) myös kadota kuljetuksessa. Ois lennetty, mutta laivayhtiö sitoi kontin huonosti ja se putos mereen.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään