Ilkka Mäkelä

Heart Aerospacen 30-paikkainen sähkölentokone

224 viestiä aiheessa

https://lentoposti.fi/uutiset/heart_aerospace_esitteli_heart_x1_s_hk_lentokoneen_merkitt_v_askel_kohti_es_30_s_hk_hybridikonetta

Heart Aerospace esitteli Heart X1 -sähkölentokoneen - merkittävä askel kohti ES-30 -sähköhybridikonetta

Heart Aerospace esitteli 12. syyskuuta 2024 sähkömoottoroidun Heart Experimental 1 (Heart X1, HX-1) -koelentokoneen, joka on ensimmäinen täysikokoinen malli ES-30 -sähköhybridilentokoneesta. Maakokeiden jälkeen ensilentoa suunnitellaan toteutettavaksi vuoden 2025 aikana.

Varsinaisen ES-30 -koneen tuotannon on määrä alkaa vuoden 2026 lopussa ja tuotantoa on määrä saada vauhtiin vuoden 2028 aikana. Tyyppihyväksyntään tähtäävät koelennot on määrä aloittaa vuoden 2027 aikana ja niiden myötä ES-30 -sähköhybridikoneelle havitellaan tyyppihyväksyntää vuosikymmenen loppuun mennessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan rahat loppumassa, kun taas piti saada joku "uutinen" maailmalle koneen valmistuksesta. Olikin jokunen kuukausi hiljaisempaa tästä tekeleestä hehkuttaminen.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/a/74-20110898

Unelma sähkölennoista toteutuu kohta

Lentoyhtiöt ympäri maailmaa tilaavat ruotsalaisen startup-yrityksen kehittämää sähköhybridilentokonetta. Se voi kuljettaa 30 matkustajaa pelkän sähkön avulla.

...

Kone on vasta rakenteilla, mutta siitä on jo satoja tilauksia

Heart Aerospace on saanut koneesta jo 250 vahvistettua tilausta. Lisäksi optioita on 120 koneesta ja aiesopimuksia 191 lentokoneesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minutes ago, Seppo Kohonen said:

https://yle.fi/a/74-20110898

Unelma sähkölennoista toteutuu kohta

Lentoyhtiöt ympäri maailmaa tilaavat ruotsalaisen startup-yrityksen kehittämää sähköhybridilentokonetta. Se voi kuljettaa 30 matkustajaa pelkän sähkön avulla.

...

Kone on vasta rakenteilla, mutta siitä on jo satoja tilauksia

Heart Aerospace on saanut koneesta jo 250 vahvistettua tilausta. Lisäksi optioita on 120 koneesta ja aiesopimuksia 191 lentokoneesta.

 

Kannattaa suhtautua tähänkin varauksella. Aikanaanhan tämä porukka yritti esittää, että niillä on Finnairinkin kanssa aiesopimus (letter of intent), vaikka oli letter of interest. Sittemminin on se mielenkiintokin tainnut hiipua.

Jos näitä ”tilauksia” on olemassa, niin niissä on takuulla ehto suorituskyvyn, toimintamatkan yms toteutumisesta.

Onkohan tuo kuvissa nähty kone ihan oikea värkki jolla on tarkoitus lentää, vaiko mock-up? En ole jostakin syystä löytänyt ihan selkeää vastausta tähänkään.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva Heart SC-30 koneesta kohta ilmestyvässä MSFS2024 simussa. En vain tajua, kun tuossa sähkökoneessa on kaksi potkuriturbiinia. Tuo ei voi millään mittarilla olla ekologinen kun potkuriturbiineilla rahdataan noita akkuja.

 

 

Heart ES-30.png

Muokattu: , käyttäjä: Jari Kaskelin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usein ennenkin on sisään otettujen ennakkotilausten ja suurten lupausten paineessa ja suuren innostuksen vallassa toimiminen johtanut firmoissa kiireeseen, hätiköintiin, virheisiin ja onnettomuuksiin. Nyt Heart yrittää lisäksi samalla kehittää aivan uutta tekniikkaa, jonka toiminnasta käytännössä ei ole näyttöä. Jää nähtäväksi käykö tässä vähän samalla tavalla kuin sukellusvenepuolen Titaanilla vai selviävätkö hannuhanhet taas kuivin räpylöin, vaikka pyrstösulat kastuisivatkin. 

Onneksi ilmailussa on myös aikuisia, eli viranomaiset. Mutta kuten me muutkin buumerit, ne ovat hitaita, epäuskoisia ja tylsiä. Joskus ne jopa saattavat antaa korvatillikoita mm. sakkojen muodossa, kuten nyt Elon-pojalle, joka ei ole vielä ymmärtänyt samojen sääntöjen koskevan kaikkia. Saapa nähdä saako Elonin vaikutusvaltaiset sedät tukittua aikuisten suut, ja mitä siitäkin seuraisi.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.9.2024 at 17.08, Juha Ritaranta kirjoitti:

Kannattaa suhtautua tähänkin varauksella. Aikanaanhan tämä porukka yritti esittää, että niillä on Finnairinkin kanssa aiesopimus (letter of intent), vaikka oli letter of interest. Sittemminin on se mielenkiintokin tainnut hiipua.

Jos näitä ”tilauksia” on olemassa, niin niissä on takuulla ehto suorituskyvyn, toimintamatkan yms toteutumisesta.

Onkohan tuo kuvissa nähty kone ihan oikea värkki jolla on tarkoitus lentää, vaiko mock-up? En ole jostakin syystä löytänyt ihan selkeää vastausta tähänkään.

"Onkohan tuo kuvissa nähty kone ihan oikea värkki jolla on tarkoitus lentää, vaiko mock-up? En ole jostakin syystä löytänyt ihan selkeää vastausta tähänkään."

Eiköhän tämä kuva kerro tuosta firman ylpeiden perustajien taustalla näkyvän "värkin" lentokelpoisuudesta ihan kaiken?  

ES30.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tuo peltiskeletoni oli vain aiempi osa tätä pyramidihuijausta, eikä liity suoraa HX1-koneeseen. Eikö olekin mahtavaa, että markkinointiosaston tarpeisiin on tuollainenkin rakennettu, jotta saadaan huijattua typerimpiä sijoittajia vielä hieman lisää?

Nuo uutiset kirjoitettu kovasti siihen sävyyn, että HX1 olisi jo rakennettu ja lentäisi alkukesästä 2025, joten oletan sen olevan tuo kuiturunkoinen lentokoneen näköinen laite. Yksi asia, joka siinä kiinnitti oman huomioni, oli se, että siipi ei ollut tuettu siipi, vaikka edelleen kaikki ES-30 promomateriaali on ollut aiemmin tuettuun siipeen perustuvaa, mutta nyt kuvat ovat päivittyneet myös ES-30 osalta itsekantavaan siipeen, samalla, kun materiaali puhtaasta sähkökoneesta on siivottu pois ja kaikki höpinä koskeekin nyt sähköavusteista potkuriturbiinilentokonetta.

Initially, the HX-1 will be used for ground-based testing, focusing on charging operations, taxiing, and turnaround procedures. It is scheduled to undertake a fully electric first flight in the second quarter of 2025. In preparation for this flight, Heart will over the coming months, test critical systems by running hardware tests both on and off the airplane.

Building on the experience of developing the Heart X1, Heart is now focused on creating a state-of-the-art aircraft manufacturing process that leans into the latest technologies in composite manufacturing and product lifecycle management, building a data-driven assembly line with high repeatability, automation and non-destructive inspection.

Yhtiön pressimateriaalista löytyy kuvia kansiosta "how we built heart x1", ohessa pienennettynä (kuvien alkuperäiskoot luokkaa 50 MB/kpl). Kaksi viimeistä kuvaa kuvakaappauksia firman nettisivuilta, tosiaan kuten Harri tuossa ylempänä sanoi, tyyppihyväksyntätavoite on nyt 2029. Hämmentävän kaukana kun miettii juhlapuheita siitä, koska täyssähköinen reittiliikenne alkaa.

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.png

7.png

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyppihyväksyntätavoite on 2029. Arvaus lienee tehty niin, että summataan mitä kaikkea pitää tehdä ja kuinka kauan siihen menee. Todellinen valmistumisaika on paljon tuota arviota myöhemmin. Jos sijoittajien pinna kestää, niin koneen tyyppihyväksyntä on tuossa asussa vuonna 2039.

Minusta tuossa on tehty jo nyt niin suuria kompromisseja, että niitä nähdään vielä lisää. Voi olla, että sähköä riittää vain rullaukseen ja sähköavusteiseen nousuun. Kookkaat akut pienentävät hyötykuormaa ja lisäävät polttoaineen kulutusta. Siksi niitä pienennetään vielä lisää.

On melko selvää, että puhdas sähkömatkustajakone on kaukainen haave. Tuo täysisähköinen range ei riitä edes reserviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän tuo kone kuormataan kun siipi ja oletettavasti CL on tuolla takarivin kohdalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 hours ago, Mikko Tuomi said:

Mitenhän tuo kone kuormataan kun siipi ja oletettavasti CL on tuolla takarivin kohdalla.

 

Varustetaan koneen etupenkit ballastilla, jotka heitetään pihalle sitä mukaan, kuin uhkarohkeita matkustajia saadaan kyytiin! ;)

Ilmeisesti takarunkoon asennettavat, suuret ja painavat akustot näyttävät johtavan aika erikoiseen runkoon. Momenttivarsi pyrstövakaimiin jää aika pieneksi, ja vakaimien kokoa (ja ilmanvastusta) jouduttaneen kasvattamaan normirunkoon verrattuna. Aika suurilta ne näyttävätkin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painava on yhä raskas lentää akulla.

Ei ole olemassa mitään ennennäkemätöntä sähköaerodynamiikkaa. Merkittävät aerodynaamiset keksinnöt on jo tehty.

Sähkölentämistä varten pitäisi aivan ensimmäiseksi kehittää kevyt keino ottaa sähköä kyytiin. Sellaisesta ei ole edes häivähdystä, vaikka sähkö ei paina mitään.

Esa

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin luin, että tuon hybridilentokoneen akut painavat 4,5 tonnia. Tämän takia varmasti pitäisi koneesta rakentaa tukevampi (lue: painavampi) kuin muuten, varsinkin kun ne akut kyydissä pitäisi tulla laskuunkin. Jättämällä ne akut ja kaikki muukin sähkölentämiseen liittyvä pois kone kevenisi varmaan ainakin viisi tonnia, eli noin 60 matkustajan verran. Silloin sillä varmaan voisi lentää tuon mainostetun 800 km matkan noilla kahdella potkuriturbiinimoottorilla varsin mainiosti. Tuskin se kuluttaisi enempää kerosiiniakaan kuin nykyisen suunnitelman mukaan raahatessaan mukanaan viittä turhaa tonnia. Mutta jos näin tehtäisiin loppuisi mahdollisuus hölmöjen sijoittajien kusettamiseen, eivätkä lentoyhtiötkään olisi enää "kiinnostuneita" kun eivät saisi ilmaista julkisuutta moraaliposeeraamalla "päästöttömän lentokoneen" ympärillä.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan sellainen määräys, että kaiken lentokenttien on tarjottava latausmahdollisuus noille koneille. Pienehkö matkustajakone joka soveltuu pikku hyppyihin. Latausaikaa ja lentoaika ovat yhtä pitkiä. Onko sähkö niin halpaa että se kompensoi suuremman kerosiinin kulutuksen ja sen että kone seisoo toimettomana latauksessa?

Muokattu: , käyttäjä: Jari Kaskelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kilpailija, vaikka vain hieman sähköinen... ATR EVO

https://www.atr-aircraft.com/innovation/atr-evo-concept/

The ambition of the ATR EVO is to combine an ultra-efficient thermal engine with a battery-powered electrical motor, to optimise the engine core size through the use of electrical power, therefore maximising the overall efficiency of the propulsive system.  

We target an entry-into-service by 2030. 

Aika hitaita ovat tuolla ATR:n suunnalla kun Heart kuitenkin tähtää vuotta aiemmaksi... ;)

S

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.9.2024 at 09.10, Esa Karanko kirjoitti:

Painava on yhä raskas lentää akulla.

Ei ole olemassa mitään ennennäkemätöntä sähköaerodynamiikkaa. Merkittävät aerodynaamiset keksinnöt on jo tehty.

Sähkölentämistä varten pitäisi aivan ensimmäiseksi kehittää kevyt keino ottaa sähköä kyytiin. Sellaisesta ei ole edes häivähdystä, vaikka sähkö ei paina mitään.

Esa

Mitään ei ole vielä keksitty! ;) Sähkö ei todellakaan paina mitään, tai onhan elektroneilla massa...Elektroni – Wikipedia

Miksi pitää ottaa sähköä kyytiin? Sitä voidaan tuottaa itse lennolla auringosta? Pilvien yläpuolella korkealla ja koneen ollessa auringon paisteessa. Silloin tällä systeemilä tarvittaisiin koko lentokoneen kaikkiin pintoihin kevyet kalvotyyppiset aurinkokennot laminoituna jo valmistusvaiheessa tehtaalla. Koneen väri olisi silloin melkein kiiltävä musta. Päälle tulisi koneen koko käyttöajaksi sopiva kerros jotain kirkasta pinnoitetta. Vaika Grafeeni? Grafeeni – Wikipedia.  Mitään maalauksia ja mainoksia ei voisi olla tietenkään silloin lentokoneessa!  Koneen runko olisi muutenkin mustaa hiilikuitu-laminaattia ja kestävyyttä ja voimaa vaativat osat koneesta olisi hiilikuitu/ Titaani laminaattia ! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Mitään ei ole vielä keksitty! ;) Sähkö ei todellakaan paina mitään, tai onhan elektroneilla massa...Elektroni – Wikipedia

Miksi pitää ottaa sähköä kyytiin? Sitä voidaan tuottaa itse lennolla auringosta? Pilvien yläpuolella korkealla ja koneen ollessa auringon paisteessa. Silloin tällä systeemilä tarvittaisiin koko lentokoneen kaikkiin pintoihin kevyet kalvotyyppiset aurinkokennot laminoituna jo valmistusvaiheessa tehtaalla. Koneen väri olisi silloin melkein kiiltävä musta. Päälle tulisi koneen koko käyttöajaksi sopiva kerros jotain kirkasta pinnoitetta. Vaika Grafeeni? Grafeeni – Wikipedia.  Mitään maalauksia ja mainoksia ei voisi olla tietenkään silloin lentokoneessa!  Koneen runko olisi muutenkin mustaa hiilikuitu-laminaattia ja kestävyyttä ja voimaa vaativat osat koneesta olisi hiilikuitu/ Titaani laminaattia ! :)

Auringosta saa sen suuruusluokkaa 1 kW/m², ei taida paljon tuntua transport-luokan koneessa. MoPu voisi tuolla konseptilla onnistuakin, toki pilvet ja yöt olisivat haastavia. ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoilla jäärillä, kuten minulla, oli ennen käsitys, että mikään ei muutu. Väärin meni.  Kaikki muuttuu... ;)

Tulevat isot matkustajalentokoneet ovat varmasti jatkossa pelkästään sähköisiä. Eivät ole ehkä vielä huomenna., mutta ovat  vamasti myöhemmin....:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ehkä sittenkin sähköllä
 
Aurinko säteilee 1361 wattia neliömetrille. Aurinkokennojen hyötysude on keskimäärin 20 prosenttia. Hevosvoima on 746 wattia. Lentoneen pinta-ala on liian pieni. Lentoliikenne tarvitsee paljon enemmän.
 
Sähkömagneettinen säteily voisi silti olla ratkaisu, mutta spektrin eri kohdasta. Lentokone vastaanottaisi tarvitsemansa sähköenergian radioaalloilla. Ne ovat painottomia ja kulkevat valonnopeudella. Tekniikassa tosin on vielä hiomista.
 
Esa
 
PS. Olen lentänyt aurinkovoimalla. Taidan olla edelläkävijä. Kaikki purjelentäjät ovat.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana on se, että riittävän tehokas säteily on vaarallinen säteilysuojelun kannalta, aika lailla riippumatta taajuudesta.

Tässä puhutaan paljon voimakkaammista kentistä kuin kännyköissä tai jopa ensiötutkissa.

--

-TV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin, että tarkoitettiin auringon säteilyn vastaanottamista antennilla, jolloin hyötysuhde voisi periaatteessa olla hyvinkin korkea. Onhan tätäkin tutkittu, mutta tulokset eivät kai ole olleet kovin lupaavia, kaukana edes siitä 20 %:sta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ilmeisesti ES30 on nyt saatavilla Flight Simulator 24..

Siellä se ainakin lentää vähillä päästöillä.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään