Markku Valtonen

Heinkelit Käkisalmella

8 viestiä aiheessa

SA-kuvagalleriasta poimittu mielenkiintoinen kuva, numero 111084, alla kuvaan liitetty teksti;


"Vesitasolaivue Käkisalmessa. Suurin osa miehistöä ja koko päällystö ovat eestiläisiä vapaaehtoisia.
Käkisalmi 1942.09.14"

 

Mistä operaatiosta on kyse, oma villi veikkaus että liittyy jotenkin Leningradin piiritykseen...?

Kaksimoottorinen lienee Heinkel He 59, kahta muuta en tunnista.

 

111084.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Markku Valtonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuvatiedoston mukaan "Kuvassa Heinkel He 59 ja kaksi Heinkel He 60 -konetta meripelastuskomennuskuntana."


Myös kuva nro 110078 on todennäköisesti samasta tapahtumasta. Lisätietoina teksti: "Eestiläisten vapaaehtoislentäjien vesitaso viimeisellä lennollaan Käkisalmen päällä klo 16.20. Koneet (2 kpl) siirtyivät muualle samana päivänä."

6068a04209dbf_47717_r500Kkisalmi.jpg.19bd104185971fdb6b5a8d3b6e085571.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
Kuva lisätty
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Kyseessä on Laatokalle lähetetty saksalainen Seenot eli meripelastusosasto. He 59 yksikköä en osaa sanoa, mutta He 60 koneet tulivat Sonderstaffel Buschmannista.

En tiedä oliko osaston tarkoitus olla tukemassa Siebel-lauttojen toimintaa vai laivasto-osasto K:ta ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Laivasto-osasto_K ), mutta jos muistan oikein virolaiset tulivat Laatokalle vasta Suhon saaren operaation jälkeen. (väärin muistettu, katso jäljempänä). Tässä vaiheessa esim. JG 54 osasto Phillips oli jo enimmät JaBoilunsa ja muun lentämisen suorittanut. Kovinkaan montaa kirjattua lentoa eivät virolaiset lentäneet Laatokalla.

He 59 on saattanut olla paikalla jo aikaisemmin. Hämärä muistikuva on, että ehkä sama kone paluumatkallaan joutui onnettomuuteen Suomen puolella. Se pitäisi silloin löytyä esim. Valtosen Luftwaffe-kirjasta.

Laatokan Rannikkoprikaatin sotapäiväkirjassa muistaakseni on saksalaisten Laatokan osaston päiväkirjakopio. Enimmäkseen lauttatouhuja, mutta myös lentoja kirjattu.

Ilmavalvontakomppanioiden lokeista voidaan seurata koneiden tuloa ja menoa, mutta muistini mukaan ei aukottomasti tuon Laatokan operaation suhteen. Virolaiset kävivät Käkisalmella heidän (Buschmann) Dragon Rapidellaan ilmeisesti logistisena tukena. Salosen Matin ja Mannisen Pentin datasta löytynee parhaiten ja nopeiten, jos tarvetta tietää virolaisten lennoista Laatokalla.

Kuvan toisen He 60-koneen evässä on valkoinen numero (16?, 18?). Valtosen vanhassa Luftwaffe Suomessa kirjassa (punainen) on valokuvia ilmeisesti samasta alkuperäisyksiköstä samanlaisilla numeroilla. Sitä kautta yksilön tunnistus saattaisi olla mahdollinen. Itse en ole siinä onnistunut. Numero ei mielestäni ole Buschmannin merkintöjä.

t.

Kari

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Lentorykmentti 3:n tiedote 14.9.1942 ja virolaisten He 60-koneiden tukikohta Käkisalmessa 6.9.1942 (SA-kuva 108244).

42-09-14 LW meripelastus T13699.8-22.JPG

108244_Käkisalmi_Virol_lentueen_tukikohta_6.9_1942.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
Lisätty SA-kuva 108244
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtosen "Luftwaffe Suomessa" osa 2 (se punainen) sivu 72: "Heinkel He 60 meritoimintakoneita kuului, sekä Suomenlahdella toimineen Lfl.1.n alaisen SA Gr 125:n, että Pohjois-Norjassa olleen Ky, Fl. Gr 406:n kalustoon" Kuvat:  UA+IK pyrstönumero 10 ja UA+WK n:o 24.

"Luftwaffe Suomessa" osa 2 sivu 104: "Heinkel He 60C-1 Santahaminassa 1942. (n:o 16) Taustalla on Do 22 Kl (DR-198)"

Keskinen&Stenman SIH16 "Saksalaiset koneet Suomessa" sivu 121: "Kurierkette OAK Lapplandin Heinkel He 60C vesikone tunnuksella IR+ZG (n:o16) Santahminassa elokuussa 1942"

Markku 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunnan Yleisesikuntaosaston Toimisto III:n sotapäiväkirjan kirjeenvaihtoa. Lähde: Kansallisarkisto

3A71B480-4F12-4AF6-8970-C503AEF63A17.jpeg

7FBE32E3-2655-409D-9670-9B95B8062B68.jpeg

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Laatokan Rannikoprikaatin Esikunta, (sotapäiväkirja 17756)

Einsatzstab Fähre Ost'in (EFO) tilanneilmoitukset aikana 1.9.-30.9.1942

alkaen (jakso 518): http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3604655

Lentotoiminta ml. JG 54 ja Buschmann sisältyy ilmoituksiin.

 

Jälleen kerran tuli todistettua, että ilmailussa ei pidä tehdä mitään muistinvaraisesti. Ensimmäinen maininta virolaisista EFO:n ilmoituksissa on jo 10.9.42:

"... Sonderstaffel Buschmann 2 Einsätze. Raum Käkisalmi, Valamo, Sortavala, Käkisalmi ohne Feindbeobachtung."

 

Kari

PS IvK 7:n omat lennot -tietojen kirjausten perusteella Sonderstaffel Bushmannin He 60 -koneet lensivät kantatunnuksilla. 1R oli Aufklärungskette AOK Lappland (F-kette Norwegen, Kurierstaffel AOK Lappland) ykisikkötunnus. ZG saattoi olla kantatunnuksen loppu.

PPS

Ehdin nyt tarkastelemaan Kannisen Markun antamat tiedoja (UA+IK/10 & UA+WK/24) Excelin avulla ja nuo kaksi pistettä menevät aakkosten rytmissä. Nro 16 olisi silloin UA+OK ja nro 18 UA+QK. Kiitos.

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään