Mika Laakso

AERO A-11 potkuri

12 viestiä aiheessa

Kaverilla on tommonen "vähän" rispaantunut potkuri. Tekstiä siitä löytyy:

AERO HISPANO SUIZA 300HV

D-2590  GN-2490. D on halkaisija  ja GN on potkurin nousu.

Ja sitten 2??4. Kakkosen ja nelosen väli epäselvää, onko 1 tai 2 merkkiä välissä?

Mistäköhän koneesta?

Kirjasta "Utin koneet siipi maassa"  selaten ehkä AE-47 30.01.1926 tai AE-44 08.08.1929?

 

IMG_3837.JPG

IMG_3838.JPG

IMG_3839.JPG

IMG_3840.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika, löytyisikö potkurista valmistusnumeroa? Potkuri on kotimaista valmistetta VL-tarran perusteella, joten sen valmistusnumero on korkeintaan kaksinumeroinen.

Sen sijaan tsekkiläisvalmisteiset Suomeen toimitetut Aero A.11:n potkurit olivat kaikki nelinumeroisia eikä niitä näin ollen voi sekoittaa kotimaisiin VL:n valmistamiin potkureihin.

Ryhdyn haeskelemaan mahdollisia ehdokkaita tuolle potkurille. Se valmistusnumero olisi kyllä kaikkein tärkein apu.

Tässä esimerkkinä tsekkiläisen potkurin numero AE-42:ssa, joka muistuttaa merkintääsi 2??4.

IMG_5896.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkuria numerosarjaa tutkittu lisää. Siinä on nelinumeroinen sarja, jonka toisesta merkistä ei saa selvää.

Eli 2?34. Tuo kolmonenkin on vähän epävarma..

Varovasti hiomalla se selvisi! No34

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtitietoa, Isoo Kiitos Raimo!

Tulkitsinko oikein? VL potkuri No34 on ollut AERO A-11 koneessa AE-41 1.4.1936-29.4.1936.

28.4.1936 AE-41 ja AE-44 törmäsivät rullatessaan Santahamina(?). Potkuri vioittui.

Ohjaaja Ltm Tirkkonen, Tähystäjä ins.luutn. Östring

Ja AE-41 tuhoutui 11.3.1937 opp. Linkula.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Ja AE-41 tuhoutui 11.8.1937 opp. Linkula.

Pieni korjaus nimeen, pitää olla oppilas Linkola, ei Linkula.

Paavo Sakari Linkola (ent.Collan), IRUK 6 eli Ilmareserviupseerikurssi 6, alkoi 6.6.1936 ja päättyi 15.5.1937. Lentomerkki nr 528 reservin vänrikkinä 21.1.1940.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Mahtitietoa, Isoo Kiitos Raimo!

Tulkitsinko oikein? VL potkuri No34 on ollut AERO A-11 koneessa AE-41 1.4.1936-29.4.1936.

28.4.1936 AE-41 ja AE-44 törmäsivät rullatessaan Santahamina(?). Potkuri vioittui.

Ohjaaja Ltm Tirkkonen, Tähystäjä ins.luutn. Östring

Ja AE-41 tuhoutui 11.8.1937 opp. Linkula.

Laitan pientä tarkennusta. Nimi on Linkola. Kun koneet AE-41 ja -44 kolaroivat, rikkoutui siinä yhteydessä AE-41:n potkuri n:o 12, ja tilalle vaihtui n:o 34. Potkuri n:o 34 oli myös toisen kerran asennettuna tähän AE-41:een, ajalla 18.2.-11.3.1937. Tähän päättyi n:o 34:n käyttö joka rikkoutui koneen mukana 11.3./Linkola.

Huomaa! kaikki nuo lentopäiväkirjan lennot on lennetty tämän huiskan pyöriessä nokalla. Oikeastaan päiväkirjan sivuilta puuttuvat vain Valtion Lentokonetehtaalla tehdyt koelennot kun kone lähti VL:lle peruskorjaukseen huhtikuun lopulla 1936, palaten Kauhavalle Ilmailukoulun Ohjaajaosastolle maaliskuun alussa 1937.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Potkurin numero
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Pieni korjaus nimeen, pitää olla oppilas Linkola

Ilmeisesti kyseessä oli Lonkero-Linkola-Lunkulasta. (Ref. Pauli Hirvonen: Siivet kiharassa, s.32)

Rod :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Laitan pientä tarkennusta. Nimi on Linkola. Kun koneet AE-41 ja -44 kolaroivat, rikkoutui siinä yhteydessä AE-41:n potkuri n:o 12, ja tilalle vaihtui n:o 32. Potkuri n:o 32 oli myös toisen kerran asennettuna tähän AE-41:een, ajalla 18.2.-11.3.1937. Tähän päättyi n:o 32:n käyttö joka rikkoutui koneen mukana 11.3./Linkola.

Huomaa! kaikki nuo lentopäiväkirjan lennot on lennetty tämän huiskan pyöriessä nokalla. Oikeastaan päiväkirjan sivuilta puuttuvat vain Valtion Lentokonetehtaalla tehdyt koelennot kun kone lähti VL:lle peruskorjaukseen huhtikuun lopulla 1936, palaten Kauhavalle Ilmailukoulun Ohjaajaosastolle maaliskuun alussa 1937.

Pitäisikö tuossa olla n:o 34 (eikä n:o 32), vai menikö minulta nyt jotain ohi? ::)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Pitäisikö tuossa olla n:o 34 (eikä n:o 32), vai menikö minulta nyt jotain ohi? ::)

Kiitos, on korjattu.

Laitan jatkoksi koneen AE-41:n tutkintapöytäkirjan sivuja, jossa silminnäkijöiden kertomuksia ja Lyyti-emännän järkyttävä kokemus. 

IMG_5843.JPG

IMG_5844.JPG

IMG_5845.JPG

IMG_5846.JPG

IMG_5847.JPG

IMG_5848.JPG

IMG_5849.JPG

IMG_5850.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään