Ilkka Mäkelä

Bye Aerospace eFlyer 800, 9-paikkainen 2-moottorinen sähkölentokone

3 viestiä aiheessa

Jälleen jotain uutta sähkölentokonemarkkinoilla: 9-paikkainen 2-moottorinen eFlyer 800, jota kehittelee denveriläinen Bye Aerospace. Safranin Engineus-moottoreilla varustetulle "liikelentokoneelle" luvataan jo tässä vaiheessa toimintamatkaa 500 nautical mailia (925 km) 320 solmun matkanopeudella ja hyötykuormaa 1540 naulaa eli 700 kg. Tämä 700 kg siis käsittää miehistön, matkustajat ja matkatavarat.

eFlyer 800:ssa tullaan käyttämään englantilaisen Oxis-firman uudenlaisia, patentoituja litium-rikki-akkuja (LiS), joiden energiatiheys tulee Oxiksen mukaan olemaan jopa viisinkertainen litium-ioni-akkuihin verrattuna ja lataukseen tarvittava aika 20-30 minuuttia.

Bye Aerospace kertoo kuitenkin, että tyyppikelpuutuksen saamiseen voi mennä neljästä kuuteen vuotta. Alustavia tilauksia on silti kertynyt jo nyt. Koneen hinta on arviolta 6 miljoonaa dollaria, mutta operoinnissa ja huollossa tulee säästöä.

Bye Aerospace on aloittanut toimintansa v. 2007 ja meriittilistalla on 2-paikkainen eFlyer 2 ja 4-paikkainen eFlyer 4.

Lainaa

Bye Aerospace today unveiled plans to enter the business aviation market with the eFlyer 800, an all-electric aircraft powered by a pair of Safran's Engineus electric motors. The twin will be able to carry seven passengers and two pilots on flights of up to 500 nm at 320 knots, it added.

Denver-based Bye Aerospace indicated it expects to complete type certification in between four and six years from now, but said that it already has “customer deposit agreements” from undisclosed air taxi, charter, and cargo operators in the U.S. and Europe.

The eFlyer 800 is expected to feature new lithium-sulfur batteries being developed by UK-based Oxis Energy. Bye is aiming to achieve a battery recharge time of between 20 and 30 minutes.

According to Oxis, the first-generation of these batteries have a specific energy of 450 Wh/kg and an energy density of 550 Wh/L. The company believes these levels could be boosted to 550 Wh/kg and 700 Wh/L by late 2023, and then to 600 Wh/kg and 900 Wh/L by 2026.

Generally speaking, energy levels of around 400 Wh/kg have been regarded by some as the tipping point for making lithium-ion batteries viable for electric aircraft. Currently, levels of around 220 to 250 Wh/kg are more typical in the sector.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2021-04-22/bye-electric-eflyer-800-seeks-end-king-airs-reign

https://oxisenergy.com/

https://byeaerospace.com/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viisinkertainen energiatiheys kuulostaa huikealta. Tarkoittaisi kilowatti per kilogramma. Onkohan tuommoisia akkuja jo olemassa muualla kuin laboratoriossa. Olen kyllä kuullut, että litium-rikki olisi lupaava tekniikka. Tuo ratkaisisi kyllä harrasteilmailunkin sähköistämisen. Jos tarvitaan 50 kW:n teho matkalennolla ja halutaan vaikka neljän tunnin toiminta-aika tavitaan mukaan 250 kWh energiaa (lentoonlähtö huomioiden, ehkä vähän yläkanttiin). Tamä tarkoittaisi 250 kiloa akkuja. Ei paha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään