Marko Rintanen

Kokkojuhla ja Lentopäivä 23.6.1939

2 viestiä aiheessa

Olen näin paimiolaisena selvitellyt erästä ilmailutapausta Paimiossa. Paimion Peuraniemessä järjestettiin 23.6.1939 perinteiset Kokkojuhlat. Tämä vuoden -39 juhla poikkesi kuitenkin niin, että paikallisessa lehdessä jo mainostettiin lentokonetta, lentonäytöstä ja yleisölennätystä. Kellukekone sinne sitten juhannuksena rantautuikin ja yleisöä vei taivaalle. Juhlista ja koneesta löytyy sangen vähän tietoa ja olisikin mahtavaa jos jostakin selviäisi varmuudella, mikä kone se on ollut. Löysin yhden vanhan valokuvan ja kuva on otettu Paimiosta. Kuvassa näyttäisi olevan OH-VKD eli "Räkkä". Uskoisin tämän kuvan olevan kyseisestä tapahtumasta, mutta mitään varmuutta minulla ei ole. Sain käsiini myös kyseisen juhlan pääsylipun. Olisikohan jossakin saatavilla konekohtainen lentopäiväkirja tai muu sellainen, josta voisi koneyksilön todentaa ja jopa lentäjän kuka yleisöä on taivaalle vienyt?

 

IMG_7582 2.jpg

IMG_7584 2.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markon kuvassa De Havillland D.H.60X Mothin nokassa näyttää todellakin lukevan lempinimi Räkkä. Kone oli rakennettu lisenssillä Veljekset Karhumäellä ja rekisteröitiin 10.7.1936. OH-VKD oli pakko-otettuna 20.10.1939 lähtien, ja siirrettiin Kauhavalle Ilmasotakouluun 28.1.1940. Samana vuonna se sai uuden tunnuksen MO-93. Kone siirrettiin Le.R 3:lle 15.8.1940. LLv 32 luovutti koneen 22.3.41 Halliin Lentovarikolle ja siihen vaihdettiin 115 hv:n Cirrus Hermes moottori. Kone myytiin Ilmavoimille 17.10.1941 ja poistettiin siviili-ilmailurekisteristä. Moth kävi välillä Lentovarikolla korjauksessa, oli sen jälkeen LLv 30:lla ja lokakuusta 1943 LLv 16:lla. Sillä tehtiin yksi pakkolasku koneen mennessä ympäri Suulajärvellä koelennolla 1942. Kone tuhoutui lopullisesti Hirvaksessa huoltohallin tulipalossa 9.4.1944.

Tässä kone on kuvattuna 1930-luvun lopulla Keljossa, koneen lentokelpoisuustodistuksen kuva (diginarc). Kaksi lehtileikettä, joissa on tapahtuman mainos, ensimmäinen Turun Sanomista ja toinen Varsinais-Suomi -sanomalehdestä, molemmat päivätty 20.6.1939. (digi.kansalliskirjasto)

Ismo Tervosen kirjassa "Veljekset Karhumäki Suomen ilmailun pioneereina 1924-1959" kerrotaan, että "Lisäksi kone sai kutsumanimen "Räkkä" eli Sääskiparvi. Konetta käytettiin Lokin ja Ilmattaren tavoin laajoilla lennätyskiertueilla. Syyskuussa 1939 Niilo Karhumäki suoritti kellukkeilla varustetulla Räkällä onnistuneen pakkolaskun eräälle pellolle Nakkilassa."

Jukka 

OH-VKD Räkkä Keljossa.jpg

 

 

8.jpg

6.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
täydennystä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään