Pasi Pirttikoski

Hoffman "R" varjot ja niiden historia

8 viestiä aiheessa

Herra Hoffman suunnitteli ja teki laskuvarjoja 30-luvulla USAssa. Niissä oli normaalista puolipallosta poikkeava ulkonäkö. Suomalaiset saivat sekä talvi- että jatkosodan aikana sotasaaliiksi neuvostoliittolaisia varjoja. Esimerkkinä vaikkapa IV Armeijakunnan Esikunnan ilmoitus (15.1.40) alla. msDSCN9751.jpg.16afa0eef934af020593f5b2009a3918.jpg

Kyseiset varjot laitettiin meillä "kirjoihin ja kansiin" Irvin "R" nimellä.
Sitävastoin laskuvarjotehtaalle korjaukseen tulleita varjoja kutsuttiin heti Hoffman "R" nimellä. Mistä nimi juontuu? Nimi esiintyy esimerkiksi Ilmapuolustuksen Esikunnnan korjaustilausesityksestä (2.4.40).

msDSCN7169.jpg.fe47cce99737768985cd13df63afe5f0.jpg

Hoffman mainosti kolmikulmaisia varjojaan 30-luvulla seuraavasti.
60991f405edc5_Hoffman2.thumb.jpg.2356869238d6596578794795c178d9e3.jpg

Oletus, olisiko nelikulmaiset neuvostoliittolaisvarjot saaneet tästä syystä Hoffman "R" nimen, vai onko nimeen joku parempi syy? Toistaiseksi en ole löytänyt tietoja, että amerikkalaisia Hoffman varjoja olisi viety Neuvostoliittoon. Samalla tiedustelen, että löytyisikö lisätietoja tuosta SB-2 koneesta, joista esimerkkinä olevat Irvin "R" varjot saatiin?

Hoffman "R" varjoja on käsitelty aikaisemmin myös tässä ketjussa:

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Suomalaiset saivat sekä talvi- että jatkosodan aikana sotasaaliiksi neuvostoliittolaisia varjoja. Esimerkkinä vaikkapa IV Armeijakunnan Esikunnan ilmoitus (15.1.40) alla. msDSCN9751.jpg.16afa0eef934af020593f5b2009a3918.jpg

 

Tämä ei ole ihan sitä mitä Pasi kysyy mutta sopinee tähän kuitenkin...

Liitekuvassa mainitut laskuvarjot eivät pelastaneet vihollisen SB-pommarin lentäjiä talvisodassa. Sen sijaan nämä samat varjot (tarkemmin niiden kuvut) olivat tarpeen jatkosodan aikana kun Blenheim BL-142:sta päätettiin hypätä suksilaskutelineiden suksien nurjahtaessa kärjet alaspäin 20.1.1942. Kapteeni Niemisen ja luutnantti Kokon lisäksi koneesta hyppäsivät radiosähköttäjä kersantti Olavi Kurko laskuvarjolla Irvin "R" Pak/T N:o 4353 ja lentokonemekaanikko Esko Salo varjolla Irvin "R" Pak/T N:o 30531. Tämän jälkeen Ilman miehistöä ollut kone laskeutui itsekseen siksi vähin vaurioin että se korjattiin lentokuntoon.

 


 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Raimo on ollut tarkkana, eikä ole luottanut virallisiin listoihin. Nimittäin koosteessa "Tilasto, Laskuvarjolla pelastuneista 1.9.44 mennessä" kyseiset hyppääjät käyttivät PAK-varjoa. msDSCN3951.jpg.518f0da5b374437a7356579bfef15701.jpg
Tämän mukaan neljättä hyppääjää ei ollut tai sitten hän menehtyi ...
Mutta listan "LASKUVARJOLLA PELASTAUTUNEET" listalta löytyy neljäskin mies. Varjot ovat tässäkin listassa PAK-tehtaan tuotantoa joskin yhdestä puuttuu nimitiedot.

msDSCN6663.jpg.e0f06ae3956ff037f9363d9b12195df3.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Etelä-Pohjanmaan itäisen suojeluskuntapiirin esikunnan ilmasuojelutoimiston sotapäiväkirjasta ajalta 2.1.-31.12.1942. Tässä puhutaan kolmesta varjosta ja Pekka Kokkokin mainitaan. 

Jukka
 

98C690A8-7F4D-4A47-8F3C-BBEED4642312.jpeg

1A35639E-DF15-4A07-AFB5-265933245E6A.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä yksi maininta, jossa luutnantti Pekka Kokko mainitaan. En heti huomannut. Eli kyllä Kokko oli mukana myös koneessa ja hyppäsi. Tämä on ollut tiedossakin, koska tapaus on tuttu. 

Jukka

EB8A32D5-DDB3-4B9A-91A0-9D4741B2A6D7.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syskyjärvi esiintyy kaksi kertaa punailmavoimien tappioluetteloissa:

- 13 SBAP:n SB (c/n 16/118) katosi 29.12.1939 Syskyjärven suunnalla, miehistö v.luutn Vasili Popov (ohj), luutn Mihail Atashkin ja vääpeli Nikolai Zabavin (kk-ampuja)

-  18 SBAP:n SB nro 13 (c/n 20/99) putosi 1.1.1940 Syskyjärvellä (2.5 km Rajakonnusta pohjoiseen), pudottajana oli 49 IAP:n luutn I. Gluhov (Gluhih?) joka siis pudotti oman pommikoneen! SB-koneen turmassa kaatuivat ohjaaja vanh.politrukki Petr Kotshetov ja tähystäjä luutn Konstantin Novikov, kk-ampuja Nikolai Skoselev selvisi turmasta (hyppäsi?), mutta yrittäessään päästä rintaman läpi omalle puolelle joutui omien rajavartioiden uhriksi. 

Pasin mainitsemat varjot (tämän ketjun ensimmäisessä viestissä) saattavat näin ollen olla peräisin viimeksi mainitusta, 1.1.1940 pudotetusta SB-koneesta. 

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään