Antti Hyvärinen

Radio..

29 viestiä aiheessa

Lorenz ja Graetz, tunnettuja saksalaisia radiomerkkejä ja laitteen kielestäkään ei liene epäselvyyttä. Muutapa en osaa minä tähän sanoa.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Kaveri löysi ullakolta. Mistähän lienee kotoisin? Eikös tämä ole kuitenkin ilmailukäytössä ollut?

Ilmailukäytössä kyllä. Suomessa Messerschmitt Bf 109 G-6:n radiossa FuG 16 Z. Muuttajan alusta; Ln26986.

 

UF17.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Hienoa, kiitokset! Pääseekö tuolla numerolla vielä koneyksilöön käsiksi?

Olisin mielelläni löytänyt ja yritin etsiä kaikenlaisista luetteloista. Lisäksi katsoin noin 10 MT-G-6:n vastaavan paperin, eikä mistään löytynyt muuttajien werke-numeroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittynee automaattiohjaukseen

Automaattiohjausjärjestelmä SIEMENS K4ü (Junkers Ju 88 ja Dornier Do 17)

LEF3B-1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duoda...nyt kehtaisin olla vähän eri mieltä tuosta sähkömekaanisesta toimilaitteesta. Siemens-Hakenfelden esitteessä, josta Tapion kuva on, esitellään lukuisa määrä vastaavia kamppeita. Prosyyrin mukaan ne ovat kehitetty korvaamaan aiemmin runsaasti lihasvoimaa tarvinneita manuaalisia käyttökampia ym. sähköisellä moottorilla. Mainitaan mm. laskusiivekkeiden, jäähdytyskidusten ja ohjainpintojen käytön helpottaminen.

Kuitenkaan Kurssteuerung (suunta-automaatti) järjestelmiin, joita myös esitteessä on monta versiota mainitun lisäksi, ei ko. toimilaite kuulu. Yritin etsiä muutaman lentokoneen varaosaluetteloista (mm. Do 17 ja Ju 88) tuota keksintöä, mutta toistaiseksi se on jäänyt löytämättä.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kirjoitusasun korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyypillinen käyttökohde tuolle Siemensin toimilaitteelle on vaikkapa oheinen Ju 88:n ketjukäyttöinen moottorin jäähdytyskidusten mekanismi:

 

kituset.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kirjoitusasun korjaus
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja löytyihän se Ju 88.n varaosakatalookistakin, kun otti silmän käteen ja katsoi tarkemmin. ;-)

 

kidusmoottori.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kirjoitusasun korjaus
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmennetäänpäs tätä vielä hiukan:

Ju 88:ssa oli yhteysradiona FuG 10:n lisäksi myös FuG 16. Raimo varmaan saa selville , oliko Junkersien radiokalustodokumenteissa nämä yhtään paremmin yksilönumeroitu kuin Messerschmittien luetteloissa ja löytääkö Antin kampe sittenkin "kotinsa" pommikoneesta?  :-) Mietin vaan, että voisiko nuo ullakkolöydöt olla kaikki peräisin samasta konetyypistä /-yksilöstä...myöskin tuo muuttajan sähköliitin.

 

Ju 88 Fug 16.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä vihjeenä  liittyen   ko. laitteisiin    :    JK-256  ja JK-261

Molemmat  lähellä laitteiden  löytöpaikkaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Hämmennetäänpäs tätä vielä hiukan:

Ju 88:ssa oli yhteysradiona FuG 10:n lisäksi myös FuG 16. Raimo varmaan saa selville , oliko Junkersien radiokalustodokumenteissa nämä yhtään paremmin yksilönumeroitu kuin Messerschmittien luetteloissa ja löytääkö Antin kampe sittenkin "kotinsa" pommikoneesta?  :-) Mietin vaan, että voisiko nuo ullakkolöydöt olla kaikki peräisin samasta konetyypistä /-yksilöstä...myöskin tuo muuttajan sähköliitin.

Saksalaisten luovuttajien ja ilmavoimiemme asiakirjoissa ei mainita muuttajien U 17 yksilönumeroita. Paras ja samalla ainoa yksilönumeroiden kanssa pelaaja oli Valtion Lentokonetehdas. Tosin sielläkin vain kuuden JK:n kohdalla löytyy numerot seuraavasti: JK-252; 26158-40, JK-260; 32900, JK-264; 28578, JK-268; 30658-42, JK-271; 39612 ja JK-272; 37556-42. Täytynee vielä tarkistaa MT-G-6 -koneiden kohdalla U 17:t laajemmin, toistaiseksi olen käynyt vasta 10 koneen tiedot.

kuva1.thumb.JPG.97a9f7744f513e3f814deb2d34fd0926.JPG

Antin valokuvaamaa aparaattia "Fl 27357" ei ole lainkaan JK-pommittajien luetteloissa. Kaikki löytyvä tieto on yhteydessä FuG VIIa -radiolaitteeseen, joka oli käytössä MT-G-2-hävittäjissämme. Alla olevan päiväämättömän listan mukaan niitä on toimitettu 115 kappaletta.

kuva2.thumb.JPG.36c2bd1b3d5dbd2f0938482e0979afca.JPG

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FuG 7a:n ohjekirjasta:
Muuttaja U. 4b/24

FL 27357 näyttää kuuluvan samaan pakettiin

sivu 14.png

27357_2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hokasin tuossa, että mikäs tämän Antin muuttajan Werk-Nummer oikeastaan on? Meillähän on tiedosa vain pohjalevyn Ln.27026 yksilönumero 2514-41. Jalkalevyssä Ln.26986 yksilönumeroa ei ole, puhumattakaan itse kokonaisen muuttajan Ln.26985 yksilönumeroa. Sehän ei välttämättä ole sama kuin laitteen muissa osissa. Kokonaisen muuttajan tiedot löytyisi laitteen peltikopasta, jota ei tässä yhteydessä nyt ole.

Esimerkkikuva deutscheluftwaffe.de.

 

Ln.26985-Umformer-U.17-_12.jpg

U-17.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään