Tero Partanen

A340 oskillointi matkakorkeudessa

11 viestiä aiheessa

Moro!

 

Lensin tuossa muutama päivä sitten köpiksestä Shanghaihin SAS:n A340:llä, ja huomasin muutama tunti ennen laskeutumista kiinnostavan ilmiön, jota en ole isoilla bojoilla tai MD:illä lentäessä koskaan aiemmin huomannut. Nimittäin matkapinnalla ihan vaakalennossa kone alkoi oskilloimaan pitch-akselin suunnassa kohtuullisen voimakkaasti, ja sitä kesti noin 20-25 minuuttia. Ensin ajattelin, että kyseessä on vain oman väsyneen mielen tuntoharha pitkän nuokutun yön jäljiltä, mutta laitoin sitten PTV:stä forward-kameran päälle ja huomasin kuinka nokan asento horisonttiin nähden nousi ja laski edestakaisin ihan silminnähden. Säästä sen verran, että turbulenssia ei ollut, ja matkaa taitettiin pinnalla 370 tuolla hetkellä.

 

Kysyin tätä eräällä toisella foorumilla tutuilta bojo-piloteilta, ja heidän paras arvaus oli dösän ns. "soft altitude hold", joka ilmeisesti tarkoittaa, että bussin korkeus voi profiilimoodissa vaihdella jotain +-70ft (tjsp.). Ilmeisesti on polttoainetehokkaampaa antaa korkeuden vaihdella hiukan pinnoilla, ettei tarvitse kokoaikaa autopilotin tehdä trimmi- ja tehomuutoksia. Itselleni tämä oli silti yllätys, koska olen kuvitellut, että tuonkaansuuruinen deviaatio ei olisi sallittua.

 

Jos joukossa on bussilentäjiä tai muita asiasta tietäviä, niin valaiskaapa tyhmää :)

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ihan bussikuski ole, mutta nopeasti ajateltuna mieleen tuli juurikin tuo soft altitude hold. Ideana on, että korkeus säilytetään +-50ft tarkkuudella oikeana, jolloin nopeuden ja korkeuden kontrollointi voidaan toteuttaa pehmeämmin ja säästäväisemmin. Loogisesti ajatellen myös matkustus on tällöin pehmeämmän tuntuista. Tämä siis simulentäjän suusta, suhtautukaa varauksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11 muuten tekee samaa roll-akselin ympäri.  Yritin kerran kuvata revontulia pitkällä valotusajalla, eikä se onnistunut.

 

Edit: joo, kaikki varmaan tekee sitä.  Mutta aiempana mainittiin MD-11, enkä ole huomannut sitä muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, jos keula soutaa ylös-alas. Dutch roll vatkaa pääasiassa pystyakselin ympäri. Phugoidi taasen poikittaisakselin, eli sen tyylisestä tuossa lienee kysymys. Busseissa on tuo soft moodi tungettuna joukkoon tosiaan tuomaan taloudellisuutta, sillä on parempi antaa koneen soutaa hieman korkeussuunnassa, kuin pitää se turhaan turhan tarkoissa toleransseissa.

 

Edit: huupsis... niin siis jos meinasit tota sivuttaiskeikkumista, niin joo, niin se sitten lienee dutch rollia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Niin siis keulan soutamisesta on tässä kyse. Pitääpä googlettaa tuota Phugoidia... Kiinostava juttu.

 

Håkan:  :laugh:

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Niin siis keulan soutamisesta on tässä kyse. Pitääpä googlettaa tuota Phugoidia... Kiinostava juttu.

Håkan:  :laugh:

Tero

 

Tere taas Tero

 

Mitä sitä suotta kaiken maailman pitsin nyökkimisiä kyselet, olisit vaa suoraan retostellut, että jumankekka jätkät meitsi istuu kolome nelikymppisessä ;D ;D

Ai niin Kähkö kävi kyläsä Markun kanssa, ei meinannu ulos saara muutako väkisin ;)

Tuuppa kiltisti kotio, elälä hel.. ssä pyydä ohjaamoon ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sitä suotta kaiken maailman pitsin nyökkimisiä kyselet, olisit vaa suoraan retostellut, että jumankekka jätkät meitsi istuu kolome nelikymppisessä ;D ;D

 

Sen päivän haluan nähdä että Boeing mies retostelee istuvansa bussissa  :laugh: ja varsinkin kun on 340-300.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan lukeneeni a340.net sivuilla miten joku 340-600 pilotti valitteli miten kone oskilloi todella herkasti pienestakin turbulenssista ja olisi muutenkin epavakaa matkalennossa. Mahtoiko tarkoittaa jalkimmaisella sitten tota soft altitude holdia. Tietysti -600 on eri kone kuin -300, mutta tuli kuitenkin mieleen tama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tulihan sitten tämäkin asia selväksi! Olen luullut tuon "keikkumisen" johtuvan FS:n autopilotista, koska sekä MD-80 ja A32S sarjalaiset tuntuvat tekevät sivuttaista liikettä (roll) kun lennetään korkeilla pinnoilla. Taitaakin sitten kuulua asiaan.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään