Janne Matilainen

True Altitude kysymys

7 viestiä aiheessa

Ei ole mahdollista määritellä tietämättä, mikä on sen aseman korkeus merenpinnasta, jossa QNH on mitattu/määritelty, koska lämpötilavirhe korkeuteen määritellään tuolla 4 %:n säännöllä vain tämän kyseisen korkeuden yläpuolelle, ei alapuolelle. Terkkuja Easalle ja Traficomille, jos tuollainen kysymys ECQB:ssa sattuu olemaan...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatun huomio on hyvä. Tarkkana pitää olla. Siis mihin verrataan !

Tästä koko ketjusta tulee mieleen eräs tarina iloisella lentäjäystävällisellä 1970 luvulla kuulemani keskustelu. Tuohon aikaan kaikki pienet ja suuret julkkikset ja muuten vaan innokkaat harrastivat lentämistä. Malmilla vedettiin kursseja urakalla. Teoriaa opetti mm. hyvä ystäväni Väiski. Väiski pudisteli välillä päätään, kun osalla ei edes Kallion laskuoppi ollut hallussa. Yksi oppilas ( ollaan korrekteja eikä mainita oletettua genreä tms. ) lausahti: ” Se lentäminen on niin kamalan vaikeaa kun siinä on niin paljon matematiikkaa ”. Sai toki lopulta lupakirjan.

En muista oliko se sama, joka ensimmäisellä yksinlennolla eksyi kiertäessään Turun kenttää. Lopulta hän äkkäsi rautatien ja seurasi sitä. Rata oli Tampereen suuntaan. Toijalasta valitsi vaihteen Tampereelle. Lopulta löysi itsensä Härmälästä lennonjohdon avulla. Opettaja haki kotiin.

Muuten. Jatkokysymys. Minkä järjestelmän mukaan määritellään nykyisin korkeudet ? Maa kun Suomessa nousee. Nyt en tarkoita siis paineita....vaan karttoja jne. Merikortit kuulemma menee kohta uusiksi. 

Tässä ihmettelyn pohjaa, mutta mikä noista on ilmailussa käytössä ?

https://www.maanmittauslaitos.fi/tutkimus/tutkimustoiminta/tutkimusryhmat/paattyneet-tutkimusryhmat/koordinaattijarjestelmat-ja-0

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Muuten. Jatkokysymys. Minkä järjestelmän mukaan määritellään nykyisin korkeudet ? Maa kun Suomessa nousee. Nyt en tarkoita siis paineita....vaan karttoja jne. Merikortit kuulemma menee kohta uusiksi. 

Tässä ihmettelyn pohjaa, mutta mikä noista on ilmailussa käytössä ?

https://www.maanmittauslaitos.fi/tutkimus/tutkimustoiminta/tutkimusryhmat/paattyneet-tutkimusryhmat/koordinaattijarjestelmat-ja-0

Suomen ilmailussa on tällä hetkellä käytössä N2000. 

Geoidin korkeus ellipsoidista (GUND) on määritelty EGM96:lla, heittää joitain kymmeniä senttejä tarkemmista kansallisista geoidimalleista.

Lentäjän kannalta varmaan tärkein yksittäinen ymmärrettävä tai tiedostettava asia näihin malleihin ja järjestelmiin liittyen on se, miten GPS-korkeus eroaa tosikorkeudesta ja tietysti vähän tuohon alkuperäiseen tehtäväänkin liittyen edelleen polkuna, että miten tosikorkeus eroaa erilaisista painekorkeusmittarin korkeuksista. GPS-korkeuksia ei lentäjän tarvitse osata laskea, riittää kun ymmärtää, ettei niitä saa käyttää ns. omin päin :-)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

True altitudea ollaan tuomassa laajemminkin ilmailuun, mutta siitä puhutaan geometric altitudena.

IFALPA:lta löytyy kanta aiheeseen, eli ainakaan lentäjät eivät sitä vastusta. Olettaen että se tehdään turvallisesti.

https://www.ifalpa.org/media/3579/20pos06-geometric-altitude.pdf

GPS-korkeutta käytetään nykyisellään osassa liikennekoneista poikkeustilanteissa, eli se on saatavilla korkeusmittarin tilalle jos painekorkeutta ei ole mahdollista määrittää.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Tuomisto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään