Juha Ritari

Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa

169 viestiä aiheessa

9/3/2021 at 15.50, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

NASA testaa koelentojen avulla erilaisia lentäviä takseja, ts. eVTOL-lentolaitteita, suunnitelmana tutkia mahdollisuutta tarjota niillä kaupallista lentokuljetusta lähitulevaisuudessa.

Ensimmäisenä on työn alla alalla vakiintuneen nimen, Joby Aviationin eVTOL-lentotaksi, jota NASA tutkii kaksi viikkoa. Koelennoilla kerätään infoa mm. siitä, miten laite liikkuu, miten äänekäs se on ja miten laite/laitteen lentäjä kommunikoi muiden ilmatilan käyttäjien tai lennonjohdon kanssa.

Koelennoilla saatu data auttaa määrittelemään standardit tulevaisuuden lentolaitteille ja lennoille. Samalla Joby Aviation saa NASA:n prosesseista tietoa lentoturvallisuuden määrittelyyn ja matkustajien kuljettamiseen..

https://hypebeast.com/2021/9/nasa-air-taxi-tests-electric-california

Jobyn sivuilta lyhyesti muutama saavutus:

Sertifiointiperusteet on alustavasti sovittu FAA:n kanssa. Tuotantoprototyypillä on takanaan yli 1000 koelentoa.Kaupalliset lennot ovat mahdollisia v. 2024. Katsotaan, paljonko aikataulu venyy, vai onko NASA:n koelennoista hyötyä sertifiointiin ja kaupallisiin lentoihin aikataulullisesti.

https://www.jobyaviation.com/about/

USA:n ilmavoimat on solminut Joby Aviationin kanssa 55 miljoonan dollarin sopimuksen, jonka mukaan Joby toimittaa ilmavoimille ensin kaksi ja mahdollisesti aina 9:ään yksilöön asti Jobyn eVTOL-lentotakseja, joilla ilmavoimat arvioi mahdollisen tarpeensa ottaa käyttöön sähkökäyttöisiä VTOL-lentokoneita.

Lainaa

(Reuters) - Electric aircraft maker Joby Aviation will deliver up to nine air taxis to the U.S. Air Force under a $55 million contract extension that marks the company’s first revenue-generating operations, the company announced on Tuesday.

Joby will deliver the first two aircraft to Edwards Air Force Base in California by March 2024 for field exercises that will help the Air Force determine whether to adopt electric vertical takeoff and landing (eVTOL) aircraft.

The contract affords an opportunity for the California-based startup to test its proposed pilot training regime, maintenance processes and charging infrastructure ahead of the expected start of commercial operations in 2025, Joby Executive Chairman Paul Sciarra said.

https://finance.yahoo.com/news/joby-aviation-lands-55-million-093222691.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko väliaikaraportin nyt kun vuodet kuluvat. 

Mihin Euroopan kaupunkeihin sähkölentokoneet ovat ”tulleet?” 

Montako sähkölentokonetta on tullut?

Minkä merkkisiä ne ovat?

Ketkä käyttävät niitä?

Mihin niitä käytetään?

Luulen että kansallinen sähkölentokoneasiantuntijamme Janne Vasama tietäisi antaa parhaan vastauksen.

https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/sahkolentokoneet-talla-vuosikymmenella-reittiliikenteeseen/

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

Saanko väliaikaraportin nyt kun vuodet kuluvat. 

Mihin Euroopan kaupunkeihin sähkölentokoneet ovat ”tulleet?” 

Montako sähkölentokonetta on tullut?

Minkä merkkisiä ne ovat?

Ketkä käyttävät niitä?

Mihin niitä käytetään?

Luulen että kansallinen sähkölentokoneasiantuntijamme Janne Vasama tietäisi antaa parhaan vastauksen.

https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/sahkolentokoneet-talla-vuosikymmenella-reittiliikenteeseen/

 

 

Ei vielä. Tämä säie on aloitettu 2021, muutama vuosi olisi 2024 eli ensi vuonna vasta niitä on sitten joka puolella.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähänhän voisi pistää rinnalle ”ihmislentämisen” historiajanan alkaen vaikka George Cayleysta 1804 Wright-veljeksiin 1903 jne. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi tällainen CNN:n uutinen ”Why electric airplanes are taking off at flight schools” viime syksyltä. Muutamia klippejä jutusta:

Lainaa

Since it was launched in 2020, Pipistrel says it has sold around 100 of the electric planes, priced at €175,000 ($175,500).

Lainaa

The Green Flight Academyin northern Sweden has three Velis Electros as part of its private and commercial pilot license training programs, which use sustainably powered planes where possible.

Lainaa

Around 30% of the flying hours required for a commercial pilot’s license take place in the electric aircraft, Johan Norberg, head of flight training at the academy, tells CNN. 

There is “a huge difference” in operational energy cost, he says, estimating a 40-minute flight in the Velis Electro uses $2 to $3 of renewable electricity, compared to roughly $45 of aviation gasoline for the same flight in a traditional single-engine training aircraft, like a Cessna 172, using a Lycoming O-360 engine.

Pipistrel says batteries need to be replaced after around 2,000 flight hours (an indicator on the batteries says exactly when) and the price for a new pair is approximately $20,000.

Lainaa

Even with the cost of replacing batteries, Norberg estimates the electric aircraft is cheaper to run than the academy’s diesel counterpart, although he adds that “the long-term operational costs are still to be verified.”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.flightglobal.com/air-transport/sas-to-offer-seats-on-first-es-30-flights-but-dates-and-destinations-remain-unclear/153500.article?utm_campaign=FG-AEROSPACE-SUBS-010623-DE&utm_medium=email&utm_source=email&utm_content=newsletter

SAS to offer seats on first ES-30 flights but dates and destinations remain unclear...

 

Huomenna voi varata liput, jonnekin - liekö pelkkä meno vai meno-paluu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Esa Harju kirjoitti:

SAS to offer seats on first ES-30 flights but dates and destinations remain unclear...

Silkkaa hyvesignalointia, jossa yhtiö pönkittää sosiaalista statustaan omassa viiteryhmässään julistamalla kannattavansa vihreitä arvoja näkemättä kuitenkaan varsinaista vaivaa asioiden edistämiseen.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Kalle Heinonen kirjoitti:

Silkkaa hyvesignalointia, jossa yhtiö pönkittää sosiaalista statustaan omassa viiteryhmässään julistamalla kannattavansa vihreitä arvoja näkemättä kuitenkaan varsinaista vaivaa asioiden edistämiseen.

Konkurssikuntoinen yhtiö kerää rahoitusta. Ainakaan muulla kuin luottokortilla ei kannata maksaa näitäkään lentolippuja.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Ne on niin hiljaisia, vaikea huomata!

Hankoon se tuli Nummelasta peräkärrissä, luultavasti odottaen akkuteknologian kehittymistä.

Rodney :cool:

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.6.2023 at 19.24, Jorma Kosonen kirjoitti:

Hankoon se tuli Nummelasta peräkärrissä, luultavasti odottaen akkuteknologian kehittymistä.

Rodney :cool:

 

Purjelennossa on sanonta "se mikä lentäen menee, se putkella tulee". Sähkölentokone ilmeisesti menee ja tulee putkella. Milläs käyttövoimalla kärryn veturi kulki? Diesel?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Sähkölentokone ilmeisesti menee ja tulee putkella. Milläs käyttövoimalla kärryn veturi kulki? Diesel?

Eipä jäänyt muistiin ja kuviinkin tallentui tuona päivänä autoista vain Procopterin paku.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Tecnam heittää pyyhkeen kehään ja tunnustaa tosiasiat.  Ja tämän(kö) kuviteltiin lentävän Norjassa kaupallisesti jo 2026….

https://tecnam.com/tecnam-to-postpone-the-p-volt-programme/

Tecnamilla on muitakin tulonlähteitä kuin typerät sijoittajat. Heillä on varaa myöntää tosiasiat toisin kuin jollain Heart Aerospacella jolla ei ole muuta tulonlähdettä kuin ihmisten hyväuskoisuus.

 

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi yrittäjä jolla on mielessä hybridisähköinen 9-paikkainen eSTOL

Lainaa

Electra.aero rolled out its hybrid-electric short takeoff and landing (eSTOL) technology demonstrator for the first time this week. Called the Model EL-2 “Goldfinch,” the two-seat test vehicle will be used to “track performance and inform the design” for the company’s nine-passenger production aircraft concept. As previously reported by AVweb, Electra completed a fully integrated ground test of its hybrid-electric propulsion system in September 2022.

https://www.avweb.com/aviation-news/electra-unveils-hybrid-electric-stol-demonstrator/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Juri Pelkonen said:

Ei jumankauta näille kyhäelmille nauretaan kymmenen vuoden päästä 🤣😂🤣😂🤣

Veikkaan että todennäköisemmin vaan haudataan noloina hiljaisuudessa rahoittajien järkiintyessä kuten niin moni muukin monella tapaa huono, mutta aikanaan suurella metelillä ja innolla esitelty hanke, kuten vaikka Kirkkoniemen rata tai Hyperloop.. 🙈 

.. Ellei sitten akkutekniikassa tapahdu todellista mullistusta.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Toivoa on..
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Markku Koivurova said:

Tuossa voi tosiaan olla ainakin periaatteessa järkeä Norjassa, joka on nykyäänkin hyvä paikka kotimaan lentojen kannattavaan operointiin. Linnuntietä matka vuonolta toiselle tai läheisen pikkusaaren laiturille vielä voi onnistua 170km toimintamatkan sähkökoneellakin jo nykyiselläkin tekniikalla matka-ajan lyhentyessä selvästi serpentiiniteitä ja lauttoja käyttäviin vaihtoehtoihin verrattuna.

Mutta riittääkö Norjan ja muiden puskamaiden markkinat järkevään lyhyen kantaman lentoveneen tuotantomäärään? Ja tuleeko tarkemmissa laskelmissa nykyisten akustojen kestoikä ja vaihtotarve lisäämään kiinteät kustannukset realistisilla käyttöprofiileilla kestämättömiksi kuten tuossa Kyyrösen Markun linkkaamassa Tecnamin projektissa?

Ja onko sähkölentoveneessä, tai sähkölentokoneessa ylipäänsä, mitään etua vastaavaan polttomoottorivehkeeseen verrattuna kuin puhdas omatunto, joka sekin on suhteellinen asia nykyakustojen vaatimien materiaalien tuotannon aiheuttaessa omat, isot ympäristöongelmansa? 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään