Juha Ritari

Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa

198 viestiä aiheessa

18/10/2024 at 10.47, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Ihan mielenkiintoista, pintaa syvemmällekin menevää asiaa eräästä amerikkalaisesta EVTOL -startupista (Archer aviation), jolla vaikuttaisi olevan ainakin tekninen puoli kohtuullisen hyvin hanskassa.:thmbup:

 

Archer Aviation on saanut FAA:lta luvan kouluttaa lentäjiä Midnight-eVTOL:iinsa omassa lentokoulussaan. Myös Joby on saanut vastaavan luvan.

Lainaa

eVTOL manufacturer Archer Aviation has received Part 141 Federal Aviation Administration approval to begin flight training operations—a key milestone as the company advances toward commercial air taxi services with its Midnight aircraft.

“With this certificate, Archer can now train and qualify pilots as part of its newly launched training academy, with plans to build a pipeline of pilots in preparation for its planned commercial air taxis services with its Midnight aircraft,” the company stated in a Feb. 18 press release.

https://www.avweb.com/aviation-news/archer-aviation-secures-faa-approval-for-pilot-training/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun vihreä kupla uhkaa puhjeta

Nyt eletään vuotta 2025.
Avausviestissä vuonna 2021 visioitu "sähkölentokoneiden tuleminen Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa" antaa vielä odottaa toteutumistaan.

Luulen, että se tavoite siirtyi taas kauemmaksi kun kaksi valmistajaa luopui asian kehittämisestä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/puhkesiko-ilmailun-vihrea-kupla-ainakin-kaksi-valmistajaa-lopetti/044ebb1a-1d10-43cd-9b85-05c5b2fbee2e

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittaja Anni Lassila kirjoitti Hesarissa 3.3.2025 Nesteestä. Lainaus tekstin puolivälistä:

"Nestekin on panostanut uusiutuvaan lentopolttoaineeseen, safiin. Lentokoneet eivät lähitulevaisuudessa sähköisty, ja ne ovat suhteellisen suuria saastuttajia."

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/1/2025 at 20.28, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Aerokurierin mukaan Volocopter on vuorostaan ilmoittanut maksukyvyttömyydestä:

https://www.aerokurier.de/elektroflug/evtol-hersteller-volocopter-geht-in-insolvenz-lilium-ist-gerettet/

Kiinalainen Zhejiang Wanfeng Auto Wheel Co., Ltd. on hankkinut Volocopterin 10 miljoonalla eurolla. Volocopterin omaisuuden arvoksi lasketaan 42 miljoonaa.

https://verticalmag.com/news/volocopter-acquired-by-chinese-automotive-firm-in-e10-million-deal/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

According to the stock market filing, Wanfeng is acquiring Volocopter for €10 million, even though the company’s assets and intellectual property are valued at €42 million (US$45.9 million).

Justiinsa juu. Yhtiön omaisuuden ja IP:n arvo on tasan tuo 10 miljoonaa euroa. Sen verran niistä maksettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minutes ago, Juri Pelkonen said:

Justiinsa juu. Yhtiön omaisuuden ja IP:n arvo on tasan tuo 10 miljoonaa euroa. Sen verran niistä maksettiin.

Ottivatko velatkin hoitaakseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/a/74-20150557

"Merenkurkun yli lennetään matkustajaliikennettä sähkölentokoneilla vuonna 2028.

Näin ainakin uskoo Merenkurkun neuvoston EAYY:n johtaja Mathias Lindström.

Vielä vuonna 2022 arveltiin, että lennot alkaisivat vuonna 2024. Nyt tavoitetta on siirretty reilusti eteenpäin.

Syy on se, että liikenteeseen sopivia sähkölentokoneita ei ole.

– Sertifioituja koneita ei ole vielä käytettävissä, mutta niitä on kyllä lähiaikoina tulossa, Lindström uumoilee."

 

Usko on niin kova, että kohta ei tarvitakaan lentokonetta, kun vaan kävellään vetten yli. Vai miten se menikään....?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus aikoo kehittää konseptin, jossa koneen tarvitsema sähkö tuotetaan nestemäisestä vedystä polttokennoilla. 

https://www.hs.fi/talous/art-2000011122577.html

Lainaa

Airbus ilmoitti tiistaina, että se uskoo kykenevänsä valmistamaan nestemäistä vetyä polttoaineena käyttävän lentokoneen kaupalliseen käyttöön sadalle hengelle.

Tarkkaa aikataulua ei tällä kertaa julkistettu.

Aiemmin Airbus oli kaavaillut, että vetykone saataisiin jo 2035. Nyt sanottiin, että ongelmana on se, että vetykoneiden valmistus ei ole vielä kannattavaa.

Uudet tekniikat esiteltiin osana suunnitteluasteella olevaa vetylentokoneiden konseptia, jossa on neljä kahden megawatin sähkömoottoria.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Televisiossa sanottiin että Thaimaahan lennetään sähkölentokoneilla vuonna 2035. 

Ymmärsin että asia on enää kiinni sertifioinnista. 
Asia kuulosti jännältä. En toki vielä saanut selkoa, MISTÄ  sinne Thaimaahan silloin vuonna 2035 lennetään. Sähköllä siis. 
 

Ehkäpä Myanmarista?

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Peter Lord said:

Televisiossa sanottiin että Thaimaahan lennetään sähkölentokoneilla vuonna 2035. 

Ymmärsin että asia on enää kiinni sertifioinnista. 
Asia kuulosti jännältä. En toki vielä saanut selkoa, MISTÄ  sinne Thaimaahan silloin vuonna 2035 lennetään. Sähköllä siis. 
 

Ehkäpä Myanmarista?

Täsmennetään vielä tietolähde.

https://www.mtvuutiset.fi/videot/video/prog20025962?utm_source=native_share&utm_medium=native_share&utm_campaign=share&utm_term=production,mtvuutiset

Screenshot_20250326_092107_MTV Uutiset.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin nyt yo. linkistä tuon haastattelun pariin kertaan uudelleen.

FAI:n hallituksen jäsen, SIL pj kertoi kohdassa 6:50 lentämisestä ThaimaaSEEN.  Se kuulosti jännittävältä, vähän kuin lentäisi AhvenanmaaSEEN.

Mutta sopisiko pieni faktantarkistus
1. Pj Hyvönen sanoi ohjelmassa kohdassa 26:50, että sähkökäyttöisiksi modifioituja Cessna Caravan-koneita lentää jo *) Kanadassa.  En ole tällaisesta kuullut, joten kysyn parviälyltä referenssiä tällaiseen merkittävään uutiseen.  Haluan vain varmistua että operaattorina ei ole Lygg **)  jolla on näitä mielikuvituslentokoneita merkittävästi operatiivisessa käytössään ymäri maailman. 
2. Pj Hyvönen kertoi kohdassa 27:27 appiukkonsa lentäneen (lentäjänä) Finnairin reittiä Helsinki-Mikkeli-Varkaus-Kuopio-Jyväskylä-Helsinki.  Onko Finnair lentänyt koskaan  tällaista reittiä?

 

Hiukan taustoitusta


*) Löysin v 2021 julkaistun lehdistötiedotteen sähkö-Caravanin kehittämisAIKEESTA ja että sellaisen sähkökoneen PITÄISI lentää 2024.  Nyt on 2025. Onko lentänyt ?  https://www.aviationtoday.com/2021/07/20/electric-cessna-grand-caravan-development-fly-2024/

Selvyyden vuoksi totean että tämä kehittäjäyhtiö SurfAair on kylläkin avannut viime vuonna commuter-reittejä Amerikassa mutta niiden tiedotteissa ei sanallakaan puhuta mistään sähkö-Caravanista.

 

**) Kuluvan kevään vaalimainoksessaan sähkölentokonemies Vasama kertoo omistavansa "siivun Lygg-lentoyhtiöstä".  Oivaa vaaityötähän tämä ulostulo HuomentaSuomessa sinänsä onkin....
 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Peter Lord kirjoitti:

 

Hiukan taustoitusta


*) Löysin v 2021 julkaistun lehdistötiedotteen sähkö-Caravanin kehittämisAIKEESTA ja että sellaisen sähkökoneen PITÄISI lentää 2024.  Nyt on 2025. Onko lentänyt ?  https://www.aviationtoday.com/2021/07/20/electric-cessna-grand-caravan-development-fly-2024/

Selvyyden vuoksi totean että tämä kehittäjäyhtiö SurfAair on kylläkin avannut viime vuonna commuter-reittejä Amerikassa mutta niiden tiedotteissa ei sanallakaan puhuta mistään sähkö-Caravanista.

 

**) Kuluvan kevään vaalimainoksessaan sähkölentokonemies Vasama kertoo omistavansa "siivun Lygg-lentoyhtiöstä".  Oivaa vaaityötähän tämä ulostulo HuomentaSuomessa sinänsä onkin....
 

Näyttää Ampairen hybridi-Caravan saaneen lennettyä tänä vuonna USA:ssa peräti 85 mailin matkan. Kai silläkin voisi Thaimaaseen lentää, jos lähtökenttä on sopivan lähellä. Toki hybridi ei taida olla sama kuin sähkö.

 

-M-

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

Airbus aikoo kehittää konseptin, jossa koneen tarvitsema sähkö tuotetaan nestemäisestä vedystä polttokennoilla. 

https://www.hs.fi/talous/art-2000011122577.html

 

Jep jep. Nyt täytyy pitää mielessä pari seikkaa:

Tutkimushankkeet ovat usein kannattavia, koska niihin saa, aiheen osuessa, hyvin avustusta EU:lta. Siinä sivussa voi sitten apurahasateenvarjon alla tehdä oikeitakin töitä.

On myös tärkeää pitää kilpailijat varpaillaan kehittelemällä kaikenlaista tolkutonta. Apple harrastaa tätä paljon julkaisemalla kaiken maailman höpöhöpöpatentteja (esim. halkaistu kuulokeliitin tilan säästämiseksi). Sitten kilpailija käyttää energiaa jonkun ihan pöhkön idean tutkimiseen ettei vaan jäisi jälkeen.

Vedyn energiatiheys on huono, ja nestemäisenäkin korkeintaan kelvollinen. Lisäksi se on hyvin vihamielinen kaasu, joka vaatii komponenteilta erityisen paljon. Sen jäähdyttäminen vie energiaa, ja säilyttäminen nestemäisenä vaatii aika tuhteja tankkeja.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.3.2025 at 10.00, Peter Lord kirjoitti:


Mutta sopisiko pieni faktantarkistus
1. Pj Hyvönen sanoi ohjelmassa kohdassa 26:50, että sähkökäyttöisiksi modifioituja Cessna Caravan-koneita lentää jo *) Kanadassa.  En ole tällaisesta kuullut, joten kysyn parviälyltä referenssiä tällaiseen merkittävään uutiseen.  Haluan vain varmistua että operaattorina ei ole Lygg **)  jolla on näitä mielikuvituslentokoneita merkittävästi operatiivisessa käytössään ymäri maailman. 
 

Faktantarkastus lienee paikallaan, niitä sähköCaravaneja ei lennä Kanadassa tai missään muuallakaan lukuunottamatta mahdollista protoa, josta tosin siitäkin on jo valmistajatkin vaienneet sujuvasti. 

Tietoni mukaan vain Pipistrelin Velis Electro on tyyppihyväkstty sähkövoimalla lentävä ilma-alus je senkin "range" on valmistajan mukaan 50 minuuttia. Näitäkään ei tietoni mukaan Kanadassa lennä.

MTV:lle voisi lähettää pienen oikaisupyynnön.

 

-M-

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko lie homma edennyt tästä neljän vuoden takaisesta uutisesta? magniX kehittää etupäässä sähkömoottoreita ja akkuja, eli niinkään lentokoneita. eCaravaneja on ilmeisesti vain yksi.

https://www.aerotime.aero/articles/25091-cessna-ecaravan-magnix-first-flight

Cessna eCaravan becomes largest electric aircraft to fly

May 29, 2020, 18:16 (UTC +3)
Civil Aviation cessna_ecaravan_plane_powered_by_magnix.jpg magniX

magniX announced that it has completed its first flight with a modified Cessna Caravan, which was powered by magniX’s electric engine, the magni500.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Paljonko lie homma edennyt tästä neljän vuoden takaisesta uutisesta? magniX kehittää etupäässä sähkömoottoreita ja akkuja, eli niinkään lentokoneita. eCaravaneja on ilmeisesti vain yksi.

Tämä on se ainut sähkökaravaani. Lisäksi taisivat laittaa voimalinjan Beaveriin kellukkeilla. Lentoajat minuuteissa, ei tunneissa ja ihmisiä ilmeisesti vain koelentäjä. Sittemmin ovat olleet hiljaa edistymisestä. Jos hybridilläkin päästään vain alle 100NM niin ollaan vielä melko kaukana siitä, että "koneita" lentäisi jossain saati Kanadassa, missä etäisyydet ovat pitkiä. Eipä sillä pipistrelilläkään 100NM onnistu.

muoks: MTV:n klipin katsottuani eihän Hyvösen ja Vasaman väitteissä ollut totuutta nimeksikään. Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrelillä ei voi kouluttaa, kuormattavuus ei riitä eikä kyseinen yksilö ole se tyyppihyväksytty versio. Suomessa ei sähkökoneilla siis kouluteta. Kanadassa tai missään muualla ei ole sähkökaravaaneja kellukkeilla lentämässä reittia saati mitään muutakaan. Toimittajakin oli saatu alkuun toteamaan sähkölentokoneiden olevan tätä päivää. Aika voimakkaasti sanottu. Onhan Suomessa muutama ilma-alus jotka kykenevät lentoonlähtöön sähkövoimalla, ei niitä useita ole.  

-M-

Muokattu: , käyttäjä: Matti Huoviala
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.3.2025 at 14.06, Matti Huoviala kirjoitti:

Onhan Suomessa muutama ilma-alus jotka kykenevät lentoonlähtöön sähkövoimalla, ei niitä useita ole.  

;D:P:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/27/2025 at 14.06, Matti Huoviala kirjoitti:

Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrelillä ei voi kouluttaa, kuormattavuus ei riitä eikä kyseinen yksilö ole se tyyppihyväksytty versio. Suomessa ei sähkökoneilla siis kouluteta.

Silläkö siis voi lentää mielestäsi mitään koululentoa? Oletko aivan varma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Silläkö siis voi lentää mielestäsi mitään koululentoa? Oletko aivan varma?

Ultraksi rekisteröitynä niin kyllä sillä mitään teknisesti ottaen voisi lentää jos löytää riittävän kevyen miehistökombon. Kaikki 20 + minuuttia kerralla. Laite soveltunee toiminta-aikansa puolesta paremmin rullauskoulutukseen.

Nämä toimivammat sähköllä lentävät koneet Suomessa ovat purjekoneita, sähkö-Arcus (oikeasti kaksipaikkainen ja toiminta-aikaakin on) ja pari? Mini-LAKkia FES-varustelulla. Se kykenee lähtemään maasta sähkömoottorilla. Niillä voi oikeasti tehdä sitä mihin ne on suunniteltu.

-M-

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Matti Huoviala kirjoitti:

Ultraksi rekisteröitynä niin kyllä sillä mitään teknisesti ottaen voisi lentää jos löytää riittävän kevyen miehistökombon. Kaikki 20 + minuuttia kerralla. Laite soveltunee toiminta-aikansa puolesta paremmin rullauskoulutukseen.

Nämä toimivammat sähköllä lentävät koneet Suomessa ovat purjekoneita, sähkö-Arcus (oikeasti kaksipaikkainen ja toiminta-aikaakin on) ja pari? Mini-LAKkia FES-varustelulla. Se kykenee lähtemään maasta sähkömoottorilla. Niillä voi oikeasti tehdä sitä mihin ne on suunniteltu.

-M-

Noni, eihän tollasessa kipossa viitsi 4-5 läpäriä enempää kerralla istuakaan :-)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

31.7.2022 näköjään istuin PIAE-tyyppejä ottaessani peräti kuusi laskua 40 minuutin koululennolla. (Joo, se viimeinen oli kuin olikin loppulasku). ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään