Juha Ritari

Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa

169 viestiä aiheessa

13 hours ago, Juha Ritari said:

Tässä olisi tutkivalle journalismille ja faktantarkatukselle tuhannen taalan paikka. Jostakin syystä yhdelläkään "sähkölentokoneita suunnittelevalla" yhtiöllä ei ole EASA:n Design Organisation Approvalia, eikä myöskään niitä löydy luettelosta nimeltä "List of all approved Organisations with Alternative Procedures to DOA." Tähän on varmaan joku syy. Olisiko ollut niin kiire käyttää etsikkoaika rahankeruuseen ympäristöasioilla, että tämmöiset pikkujutut on unohtuneet tjsp.

Muutoin kannattaa miettiä vaikkapa semmoista asiaa, että Cessna on tuomassa markkinoille mallia 408 SkyCourier. Se on 19 matkustajan paineistamaton ja kiinteälaskutelineinen lentokone, voimanlähteenä kaksi vanhaa kunnon P&W PT6-moottoria. Koneen kehittäminen julkistettiin vuonna 2017 ja ensilento tapahtui viime vuoden toukokuussa. Pari kuukautta sitten kolmella prototyypillä oli lennetty tyyppihyväksyntään tähtäävää koelento-ohjelmaa runsaat 700 tuntia. Lähiaikoina koelentoihin liittyy (tai on jo liittynyt) kaksi konetta lisää, ja homma on tarkoitus saada valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä. Siis Cessna, jossa ollaan harjoiteltu enemmän kuin hiukan lentokoneiden tyyppihyväksyttämistä, käyttää pitkästi toista tuhatta lentotuntia melkoisen yksinkertaisen, perinteisellä voimanlähteellä liikkuvan lentokoneen tyyppihyväksymiskoelentoihin. Nyt sitten puskista tulee mitä ihmeellisimpiä virityksiä, joilla ei ole edes suunnitteluun tarvittavaa organisaatioita, ja ne mainostavat koneidensa lentävän kaupallista lentoliikennettä muutaman vuoden kuluttua. Keisarin uudet vaatteet tulee mieleen, sitä pikkupoikaa kavattaisiin.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
typo
14 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu-u, ja kun meillä ihan kokeneemmallakin porukalla saatiin yksi konkka aikaiseksi lentokoneen kehittelyssä, niin toki arveluttaa.

 

Näiden sähkölentokoneiden suhteen on semmoinen juttu, että näihin varmaan moni alaa tuntematon pääomasijoittaja tunkee nyt rahaa mun... öh... tuotto-odotus pystyssä ja Teslat mielessä. Jos homma on yhtään uskottavammalla pohjalla, eli hyvin myyty ja markkinoitu, voipi olla että ainakaan rahat ei ole ihan heti loppumassa. Vaikka lupia ja muuta vähäpätöistä ei "vielä" olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti oikein etsiä esiin listaus EASA:n DOA-hyväksynnän saaneista organisaatioista ja syynätä, mitä sieltä löytyy.

 * Yllämainitulla Pipistrelillä on DOA vuodesta 2014 lähtien, rajoituksella "small aircraft".Yksi sähkömoottorilla toimiva 2-paikkainen kone, eli Pipistrel Velis,on saatu sertitfioitua. Se sopinee koulutus- ja harrastuskäyttöön, muttei yleisönkuljetukseen.

 * Saksalaisella Volocopterilla on DOA #678, myönnetty 12/2019 eli aika tuore hyväksyntä, rajoituksella "design for TC of VLR (Type certificate (?) of Very Light Rotorcraft). Volocopter kertoo sivuillaan,että pienemmällä mallilla on lennetty vuodesta 2011 lähtien 1000 koelentoa, mistä voidaan päätellä, että DOA-hyväksyntää ei myönnetä kevein perustein eikä varsinkaan pikaisesti.

Volocopterin Volocity (2 henkeä) ja Voloconnect (4 henkeä) ovat kuitenkin sähköllä toimivia yleisöä kuljettavia eVTOL-takseja, mikä melkein sopii ketjun otsikon alle (Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa). Volocopterin arvio kaupallisen toiminnan aloittamiseen pienemmällä mallilla on 2-3 vuotta. 4 hengen Voloconnect on tuoreempi tapaus ja sen sertifiointiin menee ehkä 5 vuotta. Arvioilla on tapana venyä, katsotaan kuinka käy.

https://www.volocopter.com/

Pipistrelin ja Volocopterin lisäksi en löytänyt listasta nimenomaan sähkökäyttöisiä lentolaitteita suunnittelevia ja valmistavia,yrityksiä, joskin mm. Airbusilla on ollut vuosien varrella useampia sähkölentolaiteprojekteja meneillään, ja Airbus kyllä löytyy listasta:

https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/electric-flight.html

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 hours ago, Ilkka Mäkelä said:

 

Volocopterin Volocity (2 henkeä) ja Voloconnect (4 henkeä) ovat kuitenkin sähköllä toimivia yleisöä kuljettavia eVTOL-takseja, mikä melkein sopii ketjun otsikon alle (Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa). Volocopterin arvio kaupallisen toiminnan aloittamiseen pienemmällä mallilla on 2-3 vuotta. 4 hengen Voloconnect on tuoreempi tapaus ja sen sertifiointiin menee ehkä 5 vuotta. Arvioilla on tapana venyä, katsotaan kuinka käy.

https://www.volocopter.com/

Pipistrelin ja Volocopterin lisäksi en löytänyt listasta nimenomaan sähkökäyttöisiä lentolaitteita suunnittelevia ja valmistavia,yrityksiä, joskin mm. Airbusilla on ollut vuosien varrella useampia sähkölentolaiteprojekteja meneillään, ja Airbus kyllä löytyy listasta:

https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/electric-flight.html

 

 

 

 

Nämä Volocopterin viritykset nimenomaan sopivat "melkein" otsikon alle, mutta ei ihan. Ultrakevyillä kun ei kaupallista lentoliikennettä ole harrastettu, ja tuskin ihan äkkiä harrastetaankaan, ja ne  2- tai 4-paikkaiset eivät ole ymmärtääkseni vielä lentäneet. Puhumattakaan siitä, että tämmöinen kaupunkien keskustoissa päristelevä "lentotaksiliikenne" on vielä ihan oma uusi kategoriansa, jolle ei vissiin ole ihan ehditty edes keksiä vaatimuksiakaan. Olisko joku tutkinut, että onko sille oikeasti tarvettakaan?

Airbus taas ilmeisesti on havainnut, että imagosyistä on hyvä silloin tällöin tehdä tiedotteita, joista saa semmoisen käsityksen, että ollaan jotakin kehittelemässä. Sitten kun akkuteknologia jonakin päivänä ehkä on kehittynyt riittävästi, Airbusin kaltaiset firmat (Boeing, ATR, Embraer ja mitä näitä nyt onkaan) toki ottavat ja tekaisevat ihan oikeasti käyttökelpoiset sähkökäyttöiset lentokoneet. Siihen ei tarvita putiikkeja, joista kukaan ei ole koskaan ennen kuullutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niissä putiikeissa joista kukaan ei ole koskaan kuullutkaan, tehdään kehitystyötä brainstormaten paljon vapaammin kuin vanhoissa mammuttifirmoissa olisi koskaan mahdollista. Proof of concept -vaiheessa ei tarvita DOA:ta. Tuloksena kuitenkin keksitään uusia toimivia(kin) ratkaisuja ja uusia oivalluksia, joista joku tulee ottamaan tuulta allensa jossain muodossa. Jos sallitaan vertaus automaailmaan, ehkä syntyy uusi Tesla joka mullistaa markkinaa ja kasvaa isoksi, tai sitten vanha perinteinen Volkswagen ostaa villien kehittäjien firman tai patentteja ja pääsee uuden tekniikan kanssa sitä kautta vauhtiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volocopter on ylittänyt yhden esteen eli DOA:n saamisen, joten jatketaan vähän seuraavasta viranomaishyväksynnästä, sertifioinnista.

EASA on työskennellyt säännösten parissa ja jo julkaissut ensimmäisen vaiheen niistä vaatimuksista, jotka Volocopterin kaltaisten eVTOL-lentolaitteiden on hyväksyttävästi täytettävä, jotta laite voidaan sertifioida. EASA aikoo julkaista tämän "Means of Compliance"-vaatimusdokumentin vaiheen kaksi tässä kuussa ja vaiheen kolme marraskuussa.

Senjälkeen sähkö-VTOL-laitteita kehittelevillä yrityksillä lienee selkeät säännöt siitä, mitä sertifiointi edellyttää. Pitämässään esitelmässä EASA:n edustaja toteaa, että Volocopterin ja Liliumin suunnittelemat kaupallisten lentojen aloittamisesta urbaanissa ympäristössä v. 2023 tai 2024 tuskin tulevat pysymään aikataulussa, koska EASA:n operointia koskevat säännöt eivät valmistu siihen mennessä, mutta mainitsee silti mahdolliset paikalliset poikkeusluvat joilla operointia voitaisiin aloitella.

Mikäli saavat laitteensa hyväksytysti sertifioitua. Mitähän muuta puuttuu? Pilotti? Kelpuutus? Operaatiomanuaali? En ole säännöistä tarpeeksi perillä, mutta on tätä kehitystä minun mielestäni mielenkiintoista seurata. Omaa rahaa en satsaisi.

Artikkelissa lisätietoa halukkaille mm. sertifioinnista.

Lainaa

EASA intends to publish phase two of the means of compliance (MoC) requirements for its Special Condition-VTOL (SC-VTOL) type certification rules by the end of June. Confirming the European safety agency’s next steps in finalizing the SC-VTOL regulations during a presentation to the Vertical Flight Society’s Forum 77 event on May 13, David Solar, head of EASA’s general aviation and VTOL department, said that phase three of the MoC document will be made public in November.

During his presentation, however, Solar also reported that EASA’s operational rules will not likely be confirmed in time for the first urban air mobility services using eVTOL aircraft. European manufacturers, such as Volocopter and Lilium, have been targeting the start of commercial flights in 2023 or 2024. He indicated that EASA will probably allow some local exemptions so early operations can get underway.

https://futureflight.aero/news-article/2021-05-14/easa-prepares-publish-means-compliance-details-evtol-certification

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Omaa rahaa en satsaisi.

Eli olet siis vihervassari, joka pelaisi kyllä yhteisellä rahalla?

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Eli olet siis vihervassari, joka pelaisi kyllä yhteisellä rahalla?

Rodney :cool:

Kas kun omaa irtonaista satsattavaa rahaa ei oikeastaan ole ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/5/2021 at 10.48, Juha Ritaranta kirjoitti:

Sitten kun akkuteknologia jonakin päivänä ehkä on kehittynyt riittävästi, Airbusin kaltaiset firmat (Boeing, ATR, Embraer ja mitä näitä nyt onkaan) toki ottavat ja tekaisevat ihan oikeasti käyttökelpoiset sähkökäyttöiset lentokoneet. Siihen ei tarvita putiikkeja, joista kukaan ei ole koskaan ennen kuullutkaan.

Embraerilla näkyy jo olevan omansa tuloillaan. Embraerin kehitysyksiköstä EmbraerX:stä erilliseksi firmaksi lohkaistu Eve Urban Air Mobility näyttää vastikään saaneen tilauksen Halo-nimiseltä firmalta 200 eVTOL-lentolaiteesta, joiden nimi näyttää myös olevan Eve.Toimitukset alkaisivat v.2026. Ostaja ja käyttäjä sanoo vertailleensa 12 eri eVTOL-valmistajan lentolaitteet ennen päätymistä Embraeriin..

Lainaa

Halo, the new urban air mobility operational launched by business aviation gro up OneSky Flight, today placed the largest order to date for new eVTOL aircraft. In 2026, the company intends to start taking delivery of 200 of Embraer’s four-passenger Eve aircraft and will split this fleet between operations in the U.S. and the UK.

In a statement today, the company said it had evaluated nearly a dozen other eVTOL aircraft before agreeing on the partnership with the Brazilian manufacturer, which also makes a family of business jets, regional airliners, and military aircraft.

https://www.futureflight.aero/news-article/2021-06-01/halo-agrees-buy-200-eve-evtol-aircraft-urban-air-mobility-network

Kovin paljon detaljeja en löytänyt, mutta täällä on esittely varsin futuristisen näköisestä vehkeestä. Useampia vuosia sitä on kuitenkin kehitelty. 60 mailin toimintamatkasta puhutaan.:

https://eveairmobility.com/

Alle 2 min video:

https://www.youtube.com/watch?v=iV4oUt3R1_s

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Embraerin viritys on ehkä näistä kaikista vakavimmin otettava. Toki tässäkin on semmoinen pikku mahdollisuus, että takana on lähinnä PR-osasto, joka saa halpaa näkyvyyttä firmalle tämmöisillä ns-positiivisilla uutisilla, ja tilaajafirmakin on lopulta Embraerin omistama. Mutta ehkäpä siellä ihan tosissaankin suunnitellaan näitä värkkejä, siltä varalta, että akkuteknologia kehittyy ja sen myötä näillä voidaan oikeastikin kuljettaa hyötykuormaa. Ja joku keksii jossakin ihan oikeaa käyttöä näille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volocopterin eVTOL-prototyyppi 2X on esiintynyt ensi kertaa yleisölle Oshkoshin Airventuressa, joka taitaa päättyä tänään. Laite lensi FAA:n luvalla miehitettynä, siis ei kauko-ohjattuna,.

Lainaa

Volocopter made the first FAA-approved flight of a manned, eVTOL aircraft in a public environment in the U.S. during the EAA AirVenture show in Oshkosh, Wisconsin, this week. The appearance by the German company marked a declaration of its intent to enter the U.S. market with planned air taxi and freight operations using its two-seat VoloCity, and later, the larger, longer-range VoloConnect model.

The crewed Volocopter 2X prototype took off at 2.45 p.m. local time on Tuesday for a four-minute sortie at around 164 feet and logged speeds of 18 mph as it cruised in front of vast crowds at the Wittman Regional Airport, where AirVenture is staged each year.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2021-07-30/volocopter-flies-2x-evtol-prototype-oshkosh

Lisätään lyhyt videonpätkä Volocopterin lennosta:

 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten taas voidaan päätyä lihavaan riitaan, josta hyötyvät vain lakimiehet. Zunum Aerolla oli jo vuonna 2017 suunnitteilla 12-paikkainen hybridisähköinen matkustajakone, jota tukivat Boeing ja JetBlue yhteensä miljoonilla dollareilla. Mutta jo seuraavana vuonna rahat loppuivat, ja Zunum haastoi lopulta Boeingin oikeuteen syyttäen Boeingia petoksesta, teknologiavarkaudesta, sopimusrikkomuksesta ja liikesalaisuuksien väärinkäytöstä ja lisäksi siitä, että Boeing sabotoi Zunumin mahdollisuudet saada lisärahoitusta muualta.

Oikeusjuttu on aloitettu jo viime vuonna, ja tilanne näyttää nyt olevan sellainen, että juttu on siirretty liittovaltion tuomioistuimeen, ja jutun parissa häärää Zunumin puolesta neljä lakitoimistoa ja Boeingin puolesta haasteeseen toki vastataan. Zunumin mahdollisuudet voittaa juttunsa lienevät pienemmät kuin fifty-sixty. Opetus taitaa olla, että kaikkiin tukijoihin ja rahoittajiin ei voi luottaa.

Lainaa

In 2017, Zunum Aero was flying high. The Kirkland, Washington-based aviation startup came out of stealth mode with bold plans to build a fleet of 12-seat hybrid electric jets for short, regional hops between cities. The company, which had received millions of dollars from the venture arms of Boeing and JetBlue, said it would be ready to fly by 2022.

Not long after, those dreams came crashing down to earth. In 2018, Zunum ran out of cash, forcing it to lay off nearly all of its employees and vacate its headquarters. It struggled to raise additional funds that it needed to get its plans back in motion. And now, Zunum is striking back at one of its former investors. The company filed a lawsuit in Washington Superior Court this week accusing aerospace giant Boeing of fraud, technology theft, breach of contract, and misappropriation of trade secrets.

Zunumin suunnittelemista konemalleista lyhyesti:

Lainaa

Founded by former executives from Microsoft and Google, Zunum proposed building several models of hybrid aircraft, one with a 700-mile range by 2022, and another with a 1,000-mile range by 2030. These jets wouldn’t be suitable for flights that are long-haul, cross-country, or transoceanic, but rather short, regional trips under 1,000 miles. (Think LA to San Francisco or New York to Boston.) The idea was to offer cheap flights that are low-emission and low hassle to take off and land.

https://www.theverge.com/2020/11/24/21612702/zunum-aero-sues-boeing-fraud-hybrid-electric-jet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi tietysti olla myös niinkin, että Zunumin konsepti oli pelkkää paskaa, josta syystä Boeing pisti hanat kiinni. Ja sen sijaan että B olisi estänyt muun rahoituksen saamisen, homma ei vaan kiinnostanut muita rahoittajia.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina vain uusia firmoja putkahtaa esiin uusine viritelmineen. Helikopteriyhtiö Bristow on ilmaissut halunsa tilata 50 hybridisähköistä eSTOL-lentokonetta amerikkalaiselta Electra Aero-nimiseltä firmalta. Vielä nimeämätön konetyyppi, jossa on 8 sähkömoottoria siivissä ja generaattori, joka lataa akkuja lennon aikana, aloittanee lennot v. 2026. Kyseessä on siis konventionaalinen short takeoff and landing-lentokone, johon mahtuu 5-7 matkustajaa, mikä helpottaa sertifiointia VTOL-viritelmiin verrattuna.

Lainaa

Helicopter operator Bristow today committed to buying up to 50 hybrid-electric STOL airplanes being developed by Electra Aero for air services starting in 2026, when the aircraft is set to enter service. Under a memorandum of understanding, Bristow will also support the startup in “development of the eSTOL aircraft’s operations, design, and safety features to meet customer, as well as FAA, EASA, and Transport Canada certification requirements.”

In addition, the two companies intend to jointly explore potential new applications for the hybrid-electric short takeoff and landing airplane, with a focus on middle-mile logistics needs for retailers.

The aircraft will feature Electra’s proprietary blown-lift design and eight electric motors, as well as an as-yet-unspecified turbogenerator to recharge batteries in flight. According to Virginia-based Electra, it will be able to carry between five and seven passengers or 1,800 pounds of cargo on trips of up to around 500 miles in all weather conditions.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2021-08-26/bristow-orders-50-estols-launch-air-services-2026

https://www.electra.aero/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadalainen simulaattori- ja lentokoulutusyhtiö CAE ja Volocopter ovat sopineet yhteistyöstä Volocopterin kehittämiseksi ja sertifioimiseksi sekä pilottien kouluttamiseksi, jotta eVTOL-operointi voisi alkaa vuonna 2024. CAE investoi aina 40 miljoonaan dollariiin asti pilottien alkuvaiheen koulutukseen. Volocopter on sopinut ostavansa CAE:ltä erityisesti eVTOL-lentolaitteiden operointiin sovelletun simulaattorin pilottien kouluttamista varten. CAE sanoo käyttävänsä tässä simussa kaikkea mahdollista uutta teknologiaa kuten keinoälyä, virtuaalitodellisuutta, mixed realityä ja data-analyysiä.

Lainaa

Volocopter and aviation training group CAE are partnering to develop, certify, and deploy a pilot training program to support the launch of commercial eVTOL operations in 2024, the companies announced today. The agreement commits CAE to invest up to $40 million to meet Volocopter’s projected demand for eVTOL pilots in the early years of operations. The Canada-based group will deploy training equipment and instructors through a global partnership, with the initial training services expected to be provided outside Europe.

Meanwhile, Germany-based Volocopter has agreed to purchase a simulator from CAE to be used in its pilot training program certification. According to the company, this simulator will be developed specifically for eVTOL aircraft operations and will be equipped to train pilots to fly any of Volocopter’s in-development vehicles, including the two-seat VoloCity and the larger VoloConnect model.

To develop simulators and the overall training program, CAE says, it will employ new technologies including artificial intelligence, virtual reality, mixed reality, and data analytics. The company will be responsible for developing all courseware for training Volocopter pilots and will provide trainees with customized resources.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2021-07-08/cae-volocopter-collaborate-evtol-pilot-training

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin yleisesti ottaen niin moniko lentokone on päässyt liikennöimään samana vuonna kuin mitä koneen valmistaja ensimmäisissä tiedotteissaan luvannut? Suurilla yrityksillä taitavat suunnitelmat pitävät paremmin kutinsa. Pienillä start-up yrityksillä aikataulu taitaa pääsääntöisesti olla yltiöoptimistinen ja todellinen kehitysaika on moninkertainen luvattuun ja lentävä lopputuote taitaa olla melko harvinainen. Ulkopuolinen rahoitus hiipuu projektin pitkittyessä ellei kyseessä ole lentävä auto. Niihin tuntuu löytyvyän aina uusia rahoittajia.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti: Sähkövoimalla tapahtuvien kaupallisten lentojen odotetaan alkavan Euroopassa jo 2024 - 2025. Malmi, kestä vielä hetki lmailun piirissä, kohta kysellään sellaista infraa!https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sijoittajat-pumppaavat-ennatysmaarin-rahaa-lentaviin-takseihin-kaupallisen-toiminnan-odotetaan-alkavan-euroopassa-jo-2024-2025/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NASA testaa koelentojen avulla erilaisia lentäviä takseja, ts. eVTOL-lentolaitteita, suunnitelmana tutkia mahdollisuutta tarjota niillä kaupallista lentokuljetusta lähitulevaisuudessa.

Ensimmäisenä on työn alla alalla vakiintuneen nimen, Joby Aviationin eVTOL-lentotaksi, jota NASA tutkii kaksi viikkoa. Koelennoilla kerätään infoa mm. siitä, miten laite liikkuu, miten äänekäs se on ja miten laite/laitteen lentäjä kommunikoi muiden ilmatilan käyttäjien tai lennonjohdon kanssa.

Koelennoilla saatu data auttaa määrittelemään standardit tulevaisuuden lentolaitteille ja lennoille. Samalla Joby Aviation saa NASA:n prosesseista tietoa lentoturvallisuuden määrittelyyn ja matkustajien kuljettamiseen..

Lainaa

NASA Is Testing Air Taxis in First Round of Flights With plans to offer flying taxis as a commercial service in the near future.

In its plan to advance cargo and passenger air transportation options, NASA has begun running test flights of air taxis. The space agency teamed up with electric aircraft company Joby Aviation to design and test the taxis, launching the debut partnership of its expansive Advanced Air Mobility (AAM) National Campaign when the first flights took off yesterday from a base in California.

During these test flights, NASA will be on the lookout for “information about how the vehicle moves, how the vehicle sounds, and how the vehicle communicates with controllers” in various scenarios planned out by Joby Aviation, per NASA’s press release. It will utilize over 50 microphones to gauge the acoustics of the air taxi throughout its flights.

Data from the tests will additionally serve to establish baseline standards for future vehicles and flights. Joby will be evaluating NASA’s own processes of determining flight safety and approving passengers.

“These testing scenarios will help inform gaps in current standards to benefit the industry’s progress of integrating AAM vehicles into the airspace,” said Davis Hackenberg, NASA AAM mission integration manager.

NASA envisions that future air taxis could provide an affordable commercial service for transporting passengers and goods in cities and surrounding areas, describing that a potential AAM system could encompass services such as “package delivery drones, air taxis and medical transport vehicles.”

https://hypebeast.com/2021/9/nasa-air-taxi-tests-electric-california

Jobyn sivuilta lyhyesti muutama saavutus:

Sertifiointiperusteet on alustavasti sovittu FAA:n kanssa. Tuotantoprototyypillä on takanaan yli 1000 koelentoa.Kaupalliset lennot ovat mahdollisia v. 2024. Katsotaan, paljonko aikataulu venyy, vai onko NASA:n koelennoista hyötyä sertifiointiin ja kaupallisiin lentoihin aikataulullisesti.

Lainaa

In 2020, we agreed to a "G-1" certification basis for our aircraft with the FAA, laying a clear path to certifying our aircraft for commercial flights. The U.S. Air Force also granted its first ever eVTOL airworthiness approval to Joby as part of its Agility Prime program.

With more than 1,000 test flights behind us, we're looking ahead to breaking ground on our first large-scale manufacturing facility later this year, certifying our aircraft in 2023, and starting commercial operations in 2024.

https://www.jobyaviation.com/about/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin pari kk vanhasta uutisesta, että Volocopter, jolla oli ennestään EASA:n DOA eli Design Organization Approval, on saanut myös EASA:n POA:n eli Production Organization Approval-hyväksynnän ostamalla erityisesti purjelentokoneista tunnetun DG Flugzeugbau GmbH:n, jolla on POA, joka siirtyy myös uudelle omistajalle. Se, että Volocopterilla on nyt molemmat hyväksynnät, todennäköisesti nopeuttaa Volocopterin lentolaitteiden saamista markkinoille.

Lainaa

Volocopter, the pioneer of urban air mobility (UAM), announced today that it has secured Production Organisation Approval (POA) in compliance with the European Union Aviation Safety Agency (EASA Part 21G). The company is acquiring its long-standing, trusted partner in innovation and production, DG Flugzeugbau, a global leader in composite aircraft production. Through this acquisition, Volocopter is now the first and only electric vertical take-off and landing (eVTOL) company holding both the required design and production organization approvals (DOA and POA) to advance its aircraft toward commercial launch, giving it a competitive edge in the race to bring UAM to life.

https://www.volocopter.com/newsroom/volocopter-secures-production-organisation-approval/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wright Electric-niminen firma on kehittänyt kahden megawatin sähkömoottorin lentokonekäyttöön sekä siihen tarvittavan invertterin. EasyJetin kanssa yhteistyössä mietitään suurtehoisten sähkömoottorien soveltamista jopa A320-kokoluokan matkustajakoneisiin.

Akut, joista saataisiin tarvittava teho, loistavat poissaolollaan. Tosin tässä tähdätään vuoteen 2030.

Lainaa

Wright Electric has produced and started testing the two-MW electric motor it is developing for trials on a single-aisle airliner in partnership with low-cost carrier EasyJet. The U.S.-based company aims to begin ground testing by the end of 2021 and to flight test at altitudes of 40,000 feet in 2023. It hopes to have an electric powertrain in commercial service on an aircraft such as the Airbus A320 by 2030, following a full program launch in 2024.

The next phase of the project, which started in 2016, will see the motors integrated with an inverter that Wright has developed. The company will also conduct high-altitude chamber testing of the equipment to gather data for future aircraft certification work.

Wright intends to open a dedicated laboratory for the program somewhere in the U.S. later this year with the capability to test high-voltage motors and inverters. The company has received funding from NASA and the U.S. Department of Energy, as well as from the Air Force and the Army.

https://www.futureflight.aero/news-article/2021-09-07/wright-advances-powertrain-tests-planned-all-electric-narrowbody-airliner

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan ajatusleikkinä: mitäpä luulette jos yhtäkkiä markkinoille ilmaantuu Zafap -niminen yritys, joka ilmoittaa kehittäneensä uuden ohivirtsausturbaanimoottorin, moniko lentoyhtiö on jonossa kokeilemaan tuollaista...

Kyllä nyt sähkön ja (lähi)päästöttömyyden nimissä myydään mitä vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään