Juha Ritari

Sähkölentokoneet tulevat Euroopan kaupunkeihin muutamassa vuodessa

169 viestiä aiheessa

6 hours ago, Juri Pelkonen said:

Ihan vaan ajatusleikkinä: mitäpä luulette jos yhtäkkiä markkinoille ilmaantuu Zafap -niminen yritys, joka ilmoittaa kehittäneensä uuden ohivirtsausturbaanimoottorin, moniko lentoyhtiö on jonossa kokeilemaan tuollaista...

Kyllä nyt sähkön ja (lähi)päästöttömyyden nimissä myydään mitä vaan...

Megawattien tehoiset moottorit ja niiden invertterit ovat aika normisettiä nykyään. Niiden ja ehkä kaapeloinninkin yms. keventäminen ja pienentäminen lekokäyttöön sopiviksi on toki jonkinlainen haaste, mutta akkujen tai muun virrantuottojärjestelmän teho/painosuhde on toki se kertaluokkaa suurempi ongelma, jonka ratkaisemista ennen tuollaiset hankkeet tuntuvat turhilta.

No, suunnitellaanhan laivojakin monesti etukäteen melko pitkälle, vaikka kaupoista ei olisi vielä tietoakaan. Startupilla voi tässä uhkapelissä kuitenkin rahat loppua jo kauan ennen kuin mitään saadaan kaupaksi hyvälläkään tuotteella. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin konseptikehittelyssä 16 vuotta työskennellyt saksalaisinsinööri on skeptinen tuleeko kiinteäsiipisestä matkustajalentämisestä taloudellisesti kannattavaa Suomessa. Toimii itse Helsingissä. Teksti valitettavasti maksumuurin takana.

Raphael Giesecken arvion mukaan Heart ES-19:n turvallinen toimintasäde jää 180 kilometriin, muu sähkölentotoiminta kiinteäsiipisillä rajoittuu hänen mukaansa lentokoulutukseen, maisemalentoihin, laskuvarjohyppääjien kuljettamiseen sekä purjekoneiden hinaukseen. Hänen mukaan suurin osa sähkölentokoneiden suoritusarvoista on laskettu "hyvän sään ja matalalla lentämisen pohjalta". Korkeuseroja (lähtö vs. lasku) tai korkean paikan tai korkean lämpötilan operointeja on harvoin huomioitu. Akkutekniikka jää hänen mukaan odottamaan vielä 10 vuotta parempaa kapasiteettiä.

Tämä ei kuitenkaan estä A350- ja A380-projekteissa toiminutta miestä ja teknologian tohtoria suunnittelemasta omaa eVTOL-lentotaksia yhdessä sveitsiläisen toimijan kanssa.

https://www.hbl.fi/artikel/han-ar-skeptisk-till-elflyg-men-skissar-pa-egen-dronartaxi/

Muokattu: , käyttäjä: Jan-Erik Andelin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volocopterin rahtia kuljettava Volodrone on suorittanut ensimmäisen julkisen lentonsa. Paketteja kuljettavista pienemmistä droneista Volodrone eroaa sikäli, että  maksimikuorma on 200 kg ja dronen sisään mahtuu europaletin kokoinen lasti. Toimintamatka on 40 km. Videossa ensin 3 min lastaus ja sitten muutaman minuutin lento.

Lainaa

Urban air mobility (UAM) company Volocopter completed the first public test flight of its VoloDrone all-electric, heavy-lift utility drone in Hamburg, Germany, last week. Volocopter, which is also developing electric vertical take-off and landing (eVTOL) air taxis, first flew the VoloDrone in 2019. Designed to carry a payload of up to 200 kilograms (441 pounds) for up to 40 kilometers (25 miles), the drone measure 9.15 meters (30 feet) in diameter, 2.15 meters (7 feet) tall and has a 600-kilogram (1,323-pound) maximum takeoff weight (MTOW). The aircraft will be capable of autonomous, beyond visual line of sight (BVLOS) operations.

https://www.avweb.com/recent-updates/unmanned-vehicles/volocopter-conducts-first-public-volodrone-flight/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heathrown kenttä ja Vertical Aerospace, joka rakentelee sähkökäyttöistä eVTOL-lentolaitetta tyypiltään VA-X4, aikovat tutkia yhteistyössä, miten eVTOL-teknologia voidaan sovittaa yhteen Heathrown nykyisen toiminnan kanssa alkaen vuosikymmenen puolivälistä.. 

VA-X4 kuljettaa pilotin ja neljä matkustajaa, valmistajan mukaan yli 300 km/h, toimintamatkana yli 160 km. Jää tietysti nähtäväksi, toteutuvatko lupaukset.

Lainaa

Vertical Aerospace has announced a collaboration with Heathrow Airport to explore how its VA-X4 electric vertical take-off and landing (eVTOL) vehicles could operate from Heathrow by the mid-2020s.

Both claim that the agreement between Heathrow and Vertical is a significant milestone for Britain’s zero-emissions aviation industry.

As a result of today’s announcement, both parties will work closely to explore how this new technology can fit into existing operations at the airport, build understanding of the regulatory changes that would be required, maximise potential job opportunities and minimise any potential impacts on communities surrounding the airport.

With speeds of up to 200mph, it is claimed that Vertical’s piloted eVTOL will be able to transport four passengers in near silence from Heathrow to the City of London in 12 minutes, with zero operating emissions and at a cost similar to a taxi.

https://airport-world.com/new-agreement-means-that-evtol-aircraft-could-operate-from-heathrow/

https://vertical-aerospace.com/

https://vertical-aerospace.com/va-x4/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volocopter, Italian suurin lentokenttäoperaattori Aeroporti di Roma ja infrastruktuuriyhtiö Atlantia aloittavat yhteistyön sähkökäyttöisten lentotaksien saamiseksi Roomaan. Italian viranomaiset eli ilmailuviranomainen ENAC ja Italian kansallinen lennonjohtopalvelutuottaja ENAV aiotaan ottaa mukaan yhteistyöhön jotta UAM eli urbaani lentoliikenne saadaan alkamaan Italiassa seuraavien kahden tai kolmen vuoden kuluessa. Ennen kaikkea on tarkoitus aloittaa ja tuoda julkisuuteen uusi palvelu, joka yhdistää Rooma Fiumicinon kentän lentotaksien avulla eri puolille Roomaa sijoitettaviin "vertiport"-pisteisiin, ts. Volocopterin lentotakseille soveltuviin laskeutumisalustoihin.

Tälle projektille on varmaankin tilausta, mutta kun puhutaan Italiasta, niin aikataulu saattaa venyä. Katsotaan kuinka käy.

Lainaa

German urban air mobility (UAM) specialist Volocopter is partnering with Atlantia, the Italian infrastructure group, and Aeroporti di Roma (ADR), the largest airport operator in Italy, to bring electric air taxis to Rome. The companies are looking to work with ENAC, Italy’s civil aviation authority, and ENAV, the country’s air traffic services provider, to achieve sustainable innovation in aviation.

Together with the Italian authorities and regulators, and with Atlantia’s backing, Aeroporti di Roma and Volocopter aim to raise public awareness about UAM and pave the way for its introduction in Italy within the next two to three years. In particular, they hope to launch new services that will connect Rome Fiumicino International Airport with vertiports at various locations in Rome.

https://www.rotorhub.com/volocopter-aeroporti-di-roma-and-atlantia-form-uam-partnership/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/13/2021 at 19.25, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Wright Electric-niminen firma on kehittänyt kahden megawatin sähkömoottorin lentokonekäyttöön sekä siihen tarvittavan invertterin. EasyJetin kanssa yhteistyössä mietitään suurtehoisten sähkömoottorien soveltamista jopa A320-kokoluokan matkustajakoneisiin.

Akut, joista saataisiin tarvittava teho, loistavat poissaolollaan. Tosin tässä tähdätään vuoteen 2030.

https://www.futureflight.aero/news-article/2021-09-07/wright-advances-powertrain-tests-planned-all-electric-narrowbody-airliner

Wright Electricillä on toinenkin suunnitelma. Kyseessä näyttää olevan sähköistettävä 4-moottorinen BAe 146, 100-paikkainen matkustajakone, jolle on annettu nimi Wright Spirit. Ensin kokeillaan yhden sähkömoottorin ja 3 tavallisen suihkumoottorin voimin lentämistä, sitten kahdella sähkömoottorilla jne. Valmista pitäisi oleman vuonna 2026.

BAe 146 on luonnollisesti sertifioitu, joten nyt pitää sertifioida konetyyppi uudenlaisilla moottoreilla varustettuna. Ei kai se pelkällä STC:llä onnistu? Artikkeli ei siitä puolesta kerro mitään. - Edelleenkin sähkömoottori ja invertteri löytyy, mutta entäs akut? Paljonko akkukapasiteettia saadaan mahtumaan BAe 146:een niin että matkustajiakin mahtuu mukaan?

Toisessa artikkelissa mainitaankin, että vetyä ja alumiinia (!) harkitaan käyttövoimaksi mikäli akkuteknologia ei kehity tarpeeksi nopeasti.

Wrightin omat sivut vielä lopuksi.

Lainaa

Wright Electric plans to bring an electric regional aircraft to market by 2026, aiming to serve short, but busy routes such as London-Paris or Seoul-Juju.

The aircraft is based on the BAe 146 platform, which has four engines and seats 100 passengers. Wright will begin flight testing with one all-electric engine in 2023 and then move to flight tests with two all-electric propulsors by 2024. Wright expects the aircraft will be all-electrically propelled by 2026.

Wright began developing its megawatt propulsion system in 2020. Since then it has been proving key components, such as a high-efficiency, high-power density inverter and a 2 MW (2,700 horsepower) motor. 

The emissions-free propulsion system will be retrofitted to BAe 146 aircraft, replacing its traditional engines. 

Wright is working with airlines Viva Aerobus and easyJet. 

https://www.aerotime.aero/29375-wright-electric-launch-100-seat-plane-2026

Lainaa

Wright plans to build a fleet of the converted planes, which will have a range of about one hour or 460 miles, while using the revamped model -- renamed the Spirit -- as a stepping stone toward a previously planned clean-paper aircraft a few years later, Chief Executive Officer Jeffrey Engler said in an interview.

Wright’s plan does rely on advances in battery technology, the CEO said, with the retrofit model requiring slightly bigger motors than the two-megawatt system it’s currently testing. Hydrogen fuel cells or aluminum fuel cells could deliver the necessary 2.5MW to 3MW capacity. 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-04/hundred-seat-electric-plane-ready-by-2027-startup-wright-says

https://www.weflywright.com/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minun visioni sähkölentämisestä

Tulevaisuudessa keksitään miten sähkövaraus, elektronit ja aukot, varastoidaan sellaisenaan. Samaan tapaan kuin kondensaattorissa ja ukkosessa. Lentokoneen voi ladata kohdalle sattuneesta ukkospilvestä. Sähkö on äärimmäisen kevyttä. Tarvitsee löytää yksi hyvä toppi, niin viikon sähköt ovat tallessa.

Energiataso on lennon jälkeen paljon korkeampi kuin lähtiessä. Ylimääräinen sähkö myydään. Lentokoneet keräävät lentojensa ohessa taivaalta päästötöntä sähköä yhteiskunnan tarpeisiin. Ukkosmyrskyt menettävät voimansa ja kuihtuvat keveiksi sateiksi.
 
Sähkölentämisen ansiosta ilmastonmuutos peruuntuu. Ilmailun parissa työskentelevistä tulee suosittuja sankareita, joille osoitetaan kiitollisuutta monin tavoin. Sähkölentämisen unelmasta tulee totta.
 
Esa
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Lentokoneen voi ladata kohdalle sattuneesta ukkospilvestä.

Olen ollut näköjään hieman edellä aikaani, kun lensin neljän vuoden ajan tällaisen "voimalaitoksen" ylitse, alitse, kiertäen ja lävitse pystymättä keräämään energiaa talteen. Venezuelan ja Kolumbian rajamailla on Maracaibon lahti ja siellä lahteen laskeva Catatumbojoki. Alue on kuuluisa siitä, että siellä salamoi eniten maailmassa. Sitä nimitetään Catatumbo-ilmiöksi. Googlekin tietää asiasta. Pysyy ainakin hereillä kun siellä lentää. Opin paikallisilta paljon tästä ilmiöstä. Myös sen, että kyseinen alue tuottaa eniten otsonia mailmassa.

Seppo   

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Kondensaattoritekniikkaa onkin tutkailtu (maa)bussiliikennekäyttöön: salamalataus joka pysäkillä :)

Energian varaus vauhtipyörään on toteutettu (maa)bussiliikennekäyttössä: lataus joka pysäkillä ;)

Ei ehkä sovellu ilmabussiliikennekäyttöön: vauhtipyörän massa on huomattavan suuri.

Lentäminen ukkospilven läpi kuulostaa kyllä perin vaaralliselta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Esa Karanko said:
Minun visioni sähkölentämisestä

Tulevaisuudessa keksitään miten sähkövaraus, elektronit ja aukot, varastoidaan sellaisenaan. Samaan tapaan kuin kondensaattorissa ja ukkosessa. Lentokoneen voi ladata kohdalle sattuneesta ukkospilvestä. Sähkö on äärimmäisen kevyttä. Tarvitsee löytää yksi hyvä toppi, niin viikon sähköt ovat tallessa.

Energiataso on lennon jälkeen paljon korkeampi kuin lähtiessä. Ylimääräinen sähkö myydään. Lentokoneet keräävät lentojensa ohessa taivaalta päästötöntä sähköä yhteiskunnan tarpeisiin. Ukkosmyrskyt menettävät voimansa ja kuihtuvat keveiksi sateiksi.
 
Sähkölentämisen ansiosta ilmastonmuutos peruuntuu. Ilmailun parissa työskentelevistä tulee suosittuja sankareita, joille osoitetaan kiitollisuutta monin tavoin. Sähkölentämisen unelmasta tulee totta.
 
Esa

Ehkä kyseessä oli sarkasmi, mutta siitäkin huolimatta salamaenergian keräystä on jo ainakin puolitosissaan mietittykin ainakin 80 -luvulta asti. Wikitotuudessa aiheesta on artikkelikin (https://en.wikipedia.org/wiki/Harvesting_lightning_energy). 

Käytännön ongelmia tosin taitaa olla enemmän kuin Hyperloopissakaan, 5 Gigajoulea 10 mikrosekunnissa vaatii ainakin paksut kaapelit jos kone sattuu kohdalle. Operoinnissakin täytyy siirtyä myrskyjen välttämisestä niiden metsästämiseen. Matkustajilta voidaan kerätä lisää rahaa, samalla kertaahan saadaan sekä lentomatka että huvipuistoelämys. Rahat voidaankin siirtää suoraan lisääntyneisiin kaluston tarkastus- ja korjauskustannuksiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

lensin neljän vuoden ajan tällaisen "voimalaitoksen" ylitse, alitse, kiertäen ja lävitse pystymättä keräämään energiaa talteen. Venezuelan ja Kolumbian rajamailla on Maracaibon lahti ja siellä lahteen laskeva Catatumbojoki. Alue on kuuluisa siitä, että siellä salamoi eniten maailmassa. Sitä nimitetään Catatumbo-ilmiöksi.

Seppo   

Hahaa Seppo,
 
Olen nähnyt mainitsemasi sääilmiöt Maracaibon lahdella, mutta merenpinnan tasolla. Paljon hyvää sähköä menee hukkaan. 
 
Aikoinaan Suomen suurin laiva, kongolainen m/t Dalny / OGPM, IMO 5352240, otti Maracaibon lahdella täyden lastin raakaöljyä Rotterdamiin.
 
:) Esa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokenttäyhtiö Ferrovial, joka on mm. Heathrown suurin osakkeenomistaja ja operoi 33 lentokenttää ympäri maailmaa, on ottamassa askelta sähkö-VTOL-liikenteen suuntaan lupaamalla rakentaa ympäri Englantia 25 "vertiport"-kenttää, toisinsanoen alustaa, jolle eVTOL-koneet voivat laskeutua ottamaan/jättämään matkustajia ja missä voivat ladata akkujaan, jne. Floridaan Ferrovial on lupautunut rakentamaan 10 vertiportia. - Aikataulua ei mainita, mutta eipä ole vielä toistaiseksi sertifioituja lentolaitteitakaan. Lilium ja Vertical Aerospace mainittu.

Lainaa

Ferrovial Airports has announced plans to deploy a network of more than 25 vertiports in the UK. This initiative is another step in Ferrovial’s bid to lead the mobility of the future through the development of infrastructure for safe, high-speed, zero carbon aviation. It follows the recently announced agreement to develop a network of more than 10 vertiports in Florida, U.S.

Vertiports are essential to provide infrastructure for landing, recharging and taking off passengers of all-electric, vertical take-off and landing (eVTOL) jet aircrafts, such as those being developed by Lilium and Vertical Aerospace. They are integrated into communities and adapted to the surrounding environment, reducing noise impact and improving energy efficiency through innovative design.

https://www.intelligenttransport.com/transport-news/130349/ferrovial-airports-vertiports-uk/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on siitä kiva laji, että saa helposti jalat irtoamaan maasta....

http://usasuomeksi.net/

Espanjalainen Ferrovial -yhtiö on vuokrannut Palm Beachin lentokentältä alueen, jota tullaan käyttämään pystysuoraa nousevien, sähköllä toimivien lentokoneiden lähtö- ja laskeutumisalustana.

Kovin futuristiselta kuulostavan suunnitelman mukaan nämä sähkömoottoreilla varustetut lentotaksit voivat toimittaa matkustajansa Miamiin 20 minuutissa tai tunnissa Tampaan.

Yhtiö suunnittelee saavansa kaksi ensimmäistä eVTOL-alusta käyttöön jo vuoden 2023 lopulla. Liikenteeseen suunnitelluissa Lilium Jetin valmistamissa lentolaitteissa on 36 sähkömoottoria puhaltamassa ilmaa nostovoiman antaviin kanaviin. Kanavien suuntaa voidaan muuttaa, jolloin lentolaite pystyy nousemaan paikaltaan pystysuoraan ja suuntaamaan puhaltimet lennon aikana taaksepäin.

Lentolaite pystyy toimimaan yhdellä latauksella 155 mailia, noin 250 kilometriä.

Ferrovial on jopa pystynyt jo hinnoittelemaan palvelunsa, lento PBIn kentältä Miamin kentälle maksaisi noin 100 dollaria, tai dollarin verran maililta.

Yhtiö tuntuu olevan tosissaan lentotaksitoimintaa aloittaessaan. Yhtiö on solminut sopimuksia kenttien käytöstä myös Orlandon lentokenttäviranomaisten kanssa ja aloittanut neuvottelut NASAn, Fort Myersin ja Melbournen alueelle tulevien lentotaksikenttien saamiseksi.

Optimististen suunnitelmien mukaan lentotaksien toiminta alkaisi vuonna 2023, mutta lentoturvallisuushyväksyntöjen viivästyminen voi siirtää aloituksen myöhäisemmäksi.

Myös suuret lentoyhtiöt ovat kiinnostuneet pystysuoraan nousevista sähkölentokoneista. United Airlines on esisopinut laitteiden toimituksesta kalifornialaiselta Archer Aviationilta ja American Airlines on investoinut englantilaiseen Vertical Aerospace -yhtiöön

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Juha Juurikas said:

Ilmailu on siitä kiva laji, että saa helposti jalat irtoamaan maasta....

 

Ja näköjään pään pilviinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA on laatimassa erityisehtoja (Special condition) pienikokoisten VTOL-lentokoneiden/lentolaitteiden sertifiointia varten ja julkaissut alustavia vaatimuksia jo 2 vuotta sitten, eli v. 2019. Syynä Special condition-ehtojen laadintaan on se, että kaikkia VTOL-laitteita on mahdotonta sertifioida joko lentokoneena tai helikopterina siten, että kaikki designit saisivat yhdenvertaisen käsittelyn..

Jo vuonna 2019 EASA oli tutustunut yli sataanviiteenkymmeneen (150) eri VTOL-projektiin.

Minä nyt tässä rohkenen veikata, että 150:stä yrittäjästä kyllä muutama tulee saamaan VTOL:nsä sertifioitua jossain vaiheessa EASA:n Special Condition-ehtojen pohjalta. Tässä vaiheessa EASA esittää VTOL:lle enintään 9 matkustajapaikkaa ja enintään 3175 kg lentoonlähtömassaa.

Lainaa

The Agency has received a number of requests for the type certification of vertical take-off and landing
(VTOL) aircraft, which differ from conventional rotorcraft or fixed-wing aircraft. In the absence of
certification specifications for the type certification of this type of product, a complete set of dedicated
technical specifications in the form of a special condition for VTOL aircraft has been developed. This
special condition addresses the unique characteristics of these products and prescribes airworthiness
standards for the issuance of the type certificate, and changes to this type certificate, for a person-
carrying VTOL aircraft in the small category, with lift/thrust units used to generate powered lift and
control.

Lainaa

Why a Special Condition?
EASA has reviewed more than 150 VTOL project configurations, at different stages of maturity, all aiming at
addressing a potentially new market. The available data shows that there are a wide variety of configurations
with limited common characteristics except for a VTOL capability and distributed propulsion. Despite having
design characteristics of aeroplanes, rotorcraft or both, in most cases EASA was not able to classify these new
vehicles as being either a conventional aeroplane or a rotorcraft as covered by the existing certification
specifications.

The special condition has been established to prescribe the technical specifications for the type certification of
a person-carrying vertical take-off and landing (VTOL) heavier-than-air aircraft in the small category, with
lift/thrust units used to generate powered lift and control. The distinction from conventional aeroplanes is based
on the VTOL capability of the aircraft while the distinction from conventional rotorcraft is based on the use of
distributed propulsion, specifically when more than two lift/thrust units are used to provide lift during vertical
take-off or landing. The special condition is intended to be compatible with a remote piloting capability or
different levels of autonomy, however these aspects are not currently addressed by this special condition. Flight
crew references will be considered “as applicable” when material for remote piloting and autonomy is added.

EASA has decided to set the scope of the VTOL Special Condition up to the CS-27 small rotorcraft limits, with a
passenger seating configuration of 9 or less and a maximum certified take-off mass of 3 175 kg (7 000 lbs) or
less.

https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/SC-VTOL-01.pdf

Toukokuussa 2021 eli tänä vuonna EASA on julkaissut dokumentin nimeltä "Means of Compliance with the Special Condition VTOL". jossa jatketaan asiassa eteenpäin.

https://www.easa.europa.eu/downloads/127717/en

Siinä on 89 sivua lisää luettavaa VTOL-laitteiden sertifioinnista kiinnostuneille. Näin nopeasti läpivilkaisten pitää todeta, ettei sertifiointi sentään yhdessä päivässä onnistu, niinkuin ei pidäkään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lainaa

 

Suurin sähkölentokoneiden suorituskykyä rajoittava tekijä on akkujen energiatiheys. Carlsson laskeskeli, että kovan käytön akun energiatiheys on tällä hetkellä noin 700 wattituntia litralta, millä voisi lennättää lentokonetta 400-500 kilometriä. Koneissa tarvitaan kuitenkin 30 prosenttia ylimääräistä potkua, jotta kone voi esimerkiksi leijailla kentän yläpuolella, jos laskeutuminen on syystä tai toisesta ongelmallista.

”Silloin puhutaankin vain 250-300 kilometristä, mikä ei ole riittävä kantama. Akkuun tarvittaisiin siis ehkä 1 200 wattituntia litralta.”

Carlsson kertoi Northvoltin hiljattain hankkimasta amerikkalaisyritys Cubergista, joka kehittää seuraavan sukupolven akkuja.

”Nyt kun Yhdysvallat avautui, kävin tapaamassa heitä ja tutustumassa heidän uuteen tutkimuskeskukseensa. Heidän erityisen elektrolyytin sisältävä litiumakun energiatiheys voi nousta 1 200 wattituntiin litralta, mahdollisesti jopa 1 400 wattituntiin.”

Voimmeko siis matkustaa viiden vuoden päästä sähköisillä lentokoneilla? haastattelija kysyi.

Tukholmasta Helsinkiin, sanoisin, viisi vuotta on siinä ja siinä, mutta 10 vuodessa varmasti.”

 


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lentoliikenteen-sahkoistyminen-odottaa-jo-nurkan-takana-arvioi-akkuyhtio-northvoltin-perustaja-puhutaan-melko-suurista-volyymeista/48db33cc-e85b-4a85-a41b-0e0a7408b951

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter Carlson puhuu tuossa jutussa energiatiheydestä wattituntia per litra. Ilmailussa kiinnostaa paljon enemmän wattitunnit per kg. Noiden akkujen tiheys on kuitenkin enemmän kuin yksi kilo/litra. Tilavuus ei siis tule ongelmaksi. En löytänyt edes Cubergin kotisivuilta Wh/kg -arvoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cubergin sivulla sanotaan DOE:n mitanneen 369 Wh/kg, joka on enemmän kuin mihin Li-ion-akulla päästään, mutta vähemmän kuin konkurssiin menneen Oxis Energyn LI-S-akku. Kahden tunnin purkauksella kestää 370 sykliä, joten kehitettävää vielä on.

https://cuberg.net/product

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Cubergin sivulla sanotaan DOE:n mitanneen 369 Wh/kg, joka on enemmän kuin mihin Li-ion-akulla päästään, mutta vähemmän kuin konkurssiin menneen Oxis Energyn LI-S-akku. Kahden tunnin purkauksella kestää 370 sykliä, joten kehitettävää vielä on.

https://cuberg.net/product

No hitsin pimpulat! Siellä oli kymmenen tuntia sitten vielä takuuvarmasti 369 Wh/l. Katsoin tuon saman kohdan juuri siksi, että tämä herra Carlson puhui Kauppalehden mukaan wattitunneista per litra. Hämmentävää. Ei kait ne seuraa, mitä kaukana idässä olevan pikkuisen maan ilmailukeskusteluissa kirjoitellaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Infraan liittyvää edistystä: EASA on julkaissut ensimmäiset ohjeet suunnittelijoille ja rakentajille siitä, mitä vaatimuksia eVTOL-lentolaitteiden tarvitsemille vertiporteille eli helikopterikenttiä vastaaville nousu-ja laskeutumisalustoille asetetaan Euroopassa. Linkkejä EASA.n uutisessa.

Lainaa

The European Union Aviation Safety Agency published the world’s first guidance for the design of vertiports, the ground infrastructure needed for the safe operation of Urban Air Mobility services such as air taxis in locations across Europe, including in urban areas.

The Prototype Technical Design Specifications for Vertiports offers guidance to urban planners and local decision-makers as well as industry to enable the safe design of vertiports that will serve these new types of vertical take-off and landing (VTOL) aircraft, which are already at an advanced stage of development.

https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/press-releases/easa-issues-worlds-first-design-specifications-vertiports

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n puolella Oshkoshin Wittman Regional-lentokentän laidalle rakennetaan vertiport, jota sanotaan USA:n ensimmäiseksi.  Vertiport valmistunee syksyllä. FAA on vasta valmistelemassa vertiporteja koskevia ilmailumääräyksiä, joten rakentamisessa seurataan tarkasti määräysten kehitystä jotta saadaan kerralla valmista. Budjetti ei ole suurensuuri, 500000 dollaria.

Lainaa

A permanent vertiport for electric vertical takeoff and landing (eVTOL) aircraft is in the works at Oshkosh, Wisconsin’s Wittman Regional Airport (KOSH), the well-known site of the largest airshow in the U. S. and home to the Experimental Aircraft Association (EAA).

Community leaders and airport administrators are partnering with Volatus Infrastructure LLC to build a landing pad, charging station, and passenger terminal specifically designed to accommodate the nascent eVTOL aircraft industry. 

Because the FAA is still in the process of defining design specifications for vertiports, Fisk says Volatus will be working closely with the agency to make sure the Wittman vertiport is current with all applicable aviation regulations.

https://www.flyingmag.com/oshkoshs-wittman-airport-to-build-first-evtol-vertiport-in-the-americas/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuuko se EFHF tuhosta että puhutaan vain "vertiporteista"?

Kaikkein pisimmällä oleva e-leko on kuitenkin https://heartaerospace.com/. Se on ihan oikea regional matkustajavekotin.

Jos olisi vielä Malmi, niin tommoisia voisi lähteä vaikka tunnin välein, ja silti olisi tilaa kivasti yleisilmailulle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minutes ago, Henri Sundelin said:

Johtuuko se EFHF tuhosta että puhutaan vain "vertiporteista"?

Kaikkein pisimmällä oleva e-leko on kuitenkin https://heartaerospace.com/. Se on ihan oikea regional matkustajavekotin.

Jos olisi vielä Malmi, niin tommoisia voisi lähteä vaikka tunnin välein, ja silti olisi tilaa kivasti yleisilmailulle.

 

Miksi Malmilta ei voisi lähteä turboproppeja vaikka vartin välein? Siksi, kun vieressä on kaikki fasiliteetit omaava kansainvälinen lentoasema, jolla on myös matkustajien tarvitsemat jatkoyhteydet. Sieltä on myös käytännössä sama matka Helsingin keskustaan kuin Malmilta.

Jos jonakin päivänä nuo ”sähkölentokoneet”, kuten tämä Heart, jonka rakentamista ei ole edes aloitettu, sattuisivatkin tulemaan liikenteeseen, niin ne eivät tarvitse erillistä lentokenttää, voivat toimia sieltä mistä muutkin lentokoneet. 
Malmi pitää pelastaa oikeista syistä, pelkään vain, että se on myöhäistä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään