Juha Lampi

Potkuri Insinööritalon piipussa

13 viestiä aiheessa

Moi, jokos tästä uutisesta on täällä ketju? Työmaallamme Ratakatu 9 tehtiin kiinnostava löytö: savupiipussa oli majaillut lentokoneen potkuri. Aiheesta oli oltu yhteydessä Ilmailumuseoon, josta Antti Laukkanen oli vastannut seuraavaa kiinnostavaa tietoa:

Tervehdys,

Olet tehnyt mielenkiintoisen löydön. Kuviesi perusteella on pääteltävissä, että kyseinen potkuri on ollut asennettuna Bücker Bü-131 Jungmann -lentokoneeseen, jossa on ollut Hirth 504A-2 -moottori. Kyseinen moottori oli nelisylinterinen ja ilmajäähdytteinen riippuva rivimoottori, joka tuli Jungmanniin parannuksena vuonna 1936 ja sen myötä koneesta tuli malli Bü 131B.

Kyltistä käy ilmi, että kyseessä on tosiaan saksalaisen Hugo Heine Propellerwerk -tehtaan valmistama potkuri. Heine oli suuri ja maineikas valmistaja, joka tuotti potkureita niin pieniin urheilukoneisiin kuin aikansa matkustajakoneisiinkin. Kyltistä selviää seuraavaa:
Tyyppinumero: 9-30020.13
Sarjanumero: 68832
Kärkiväli (halkaisija) 2120 mm
Potkurin nousu 0,7 x säteen kohdalla 1080 mm (eli teoreettinen matka, jonka potkuri etenee ilmassa yhden kierroksen aikana)

Kyseisiä koneita on ollut Suomessa kaksi kappaletta. Molempien omistaja oli Suomen Ilmailuklubi, sittemmin Suomen Ilmailuliitto.
Ensimmäinen yksilö, rekisteriltään OH-SIK, saapui maahan vuonna 1937, mutta tuhoutui jo seuraavana vuonna Iitissä tapahtuneessa onnettomuudessa.
Toinen yksilö, OH-SIL, palveli vv. 1938–1955, kunnes tuhoutui Malmilla harjoitetulla taitolennolla. Koneella lennettiin runsaasti esittely-, yleisö- ja taitolentoja mm. lentonäytöksissä.
OH-SIL oli alatyypiltään Bü 131B-3, vm. 1938.

Kummankaan koneen käytettävissä olevissa dokumenteissa ei mainita kyseisellä sarjanumerolla varustettua potkuria. Ensimmäiset potkurit on kyllä mainittu, mutta niitä lienee vaihdettu useaan otteeseen joko vaurioitumisen tai kalenterijakson täyttymisen vuoksi. OH-SIK:ssa ei todennäköisesti ollut kuin yksi potkuri sen lyhyen käyttöiän vuoksi, joten löytämäsi potkuri on mitä suurimmalla todennäköisyydellä yksi OH-SIL:n potkureista. Katsastuspöytäkirjojen mukaan siinä oli jossakin välissä toisen merkkinen ja välillä myös omavalmisteinen potkuri, mutta useimmissa katsastuksissa koneeseen on kirjattu Heine-merkkinen potkuri.

Miksi tuo potkuri sitten on piilotettu savupiippuun? Sitä voi vain arvailla. OH-SIL oli pakko-otettuna Ilmavoimien käyttöön syksystä 1939 kesään 1940 eli suunnilleen YH:n alusta läpi talvisodan aina välirauhan kesään saakka. Olisiko ollut kenties tarpeen säästää kalliin varaosan joutuminen kateisiin, ja unohdettu sittemmin koko asia? Siihen vastausta tuskin löytyy.

Mielenkiintoinen löytö tuo eittämättä on. Suomen Ilmailumuseo ei ota kantaa potkurin rahalliseen arvoon. Sen määrittävät mahdolliset markkinat. Museoesineenä potkuri on joka tapauksessa hyvin kiintoisa, joten otamme sen mielellämme kokoelmiimme, mikäli päätät haluta lahjoittaa sen talletettavaksi jälkipolville osana suomalaista ilmailuhistoriaa.

Kollegani amanuenssi Tapio Juutisen kirjoittamassa ”Kokoelmat kertovat” -sarjan artikkelissa kerrotaan myös Heinen historiasta:

https://ilmailumuseo.fi/kokoelmat-kertovat-122015-toimitusjohtaja-lucanderin-puupotkurista-teettama-puhelinpoyta/

Ystävällisin terveisin / Best Regards

Antti Laukkanen
Museomekaanikko / Museum Mechanic

---

Kuka tunnustaa hukanneensa? :cool:

20210531_133808.jpg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

Tapaus on kerrassaan jännittävä, ja olisi hyvinkin mielenkiintoista saada siitä lisätietoa. Kavahdan nyt kuitenkin hieman takajaloilleni nähdessäni privaattiosoitteeseen kirjoittamani sähköpostin julkisella foorumilla ilman lupaa. Ilmeisesti se meni laajaankin levitykseen, koska ko. artikkeli kirjoitettiin. Sen kirjoittamisesta olin toki sittemmin tietoinen ja lausuinkin kommenttini haastattelijalle. Vaan kun maassamme vielä vallitsee kirjesalaisuus, joka koskee myös sähköisiä kirjeitä sekä viestimiä, en ihan ymmärrä kokonaisuutta. Jakelussa oli tasan yksi henkilö, joka asiaa alun perin tiedusteli.

No, eipä tässä vahinkoa sinällään ole tapahtunut. Hyvä, että asia saa julkisuutta. Vielä parempi, jos sen kautta löytyy lisää tietoa. Eli tulkoon lupa tässä julkisesti ja jälkikäteen, mutta miettikää nyt kuitenkin, hyvät ihmiset tovi, ennen kuin julkaisette jollakin tapaa suojaa nauttivaa materiaalia. Siitä voi joutua vaikka vastuuseen.

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kirjesalaisuus estä vastaanottajaa julkaisemasta kirjeen sisältöä; jos kirjeen sisältö muodostaa "teoksen" (mikä yllä lainattu kirjoitus voi hyvinkin olla), tekijänoikeus voi julkaisemista rajoitaa, mutta sekään ei estä kirjeen asiasisällön julkaisemista.

Parempiakin lähteitä ehkä löytyy, mutta kelvatkoon alkuun tämä Jukka Korpelan "Datatekniikka ja laki" sivustolla oleva https://jkorpela.fi/tekoik/5.5.html kirjoitus.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo. Aiheesta on muitakin tulkintoja. Eikä tämä ollut asiasisältö, vaan koko breivi alusta loppuun pl. yhteystiedot. Mutta kuten sanottua, tiedonjakohan oli pohjimmainen tarkoitus eikä tässä sinällään mitään järisyttävää ole tapahtunut. En nyt vaan ihan varauksettomasti ole sitä mieltä, että mikäli vastaan jolle kulle yksityiseen tietopyyntöön, ko. vastauksen paikka on netissä.

-A-

PS. Julkistusta ei tässä tapauksessa tehnyt vastaanottaja.

Muokattu: , käyttäjä: Antti Laukkanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Antti,

Tärkeä muistutus, mistä kiitos ja pahoittelut, että tulin tahtomattani aiheuttaneeksi tällaista hämminkiä! Tämä tieto ilmeisesti on levinnyt hankkeen osapuolien välillä ja siinä välissä on selvästi päässyt hämärtymään, että alkuperäinen viesti on ollut yksityinen. Asian kiinnostavuus tietenkin on ollut keskeinen syy leviämiseen ja hankkeessa olijat ovat tienneet keskuudessaan olevista ilmailuhistorian harrastajista, joilta epäilemättä ovat toivoneet mahdollista lisätietoakin. Minäkin taisin kuultuani tapauksesta suunnilleen ensisanoikseni ehdottaa, että kysyttäisiin ilmailumuseoihmisiltä. Siihen sitten sainkin vastauksen, että kysytty on ja tällaista tietoa jo saatu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, eipä hätiä, Juha! Näinpä siinä tietysti lienee käynyt. Mutta maailmassa on suurempiakin murheita kuin tämä tapaus. Ehkä se luottamuksellisuus-disclaimer on hyvä lisätä postien perään. Tässä nyt tosiaan on pääasia, että näin hieno löytö tehtiin, ja siitä saatiin infoa maailmalle! Ja meillähän on museolla OH-SIL:n jäännöksiäkin olemassa, joten koneen säilymisprosentti kasvaa huikaisevasti! :D

 

-A-

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minutes ago, Antti Laukkanen said:

Aiheesta on muitakin tulkintoja.

Kirjesalaisuus eli nykyiseltä nimeltään viestintäsalaisuus suojaa varsin yksiselitteisesti viestintää vain kolmansilta osapuolilta. Ja tällöinkin vain viestin oikeudettomalta avaamiselta. Mikäli vastaanottaja on välittänyt viestin jollekin muulle, niin ainakaan viestintäsalaisuus ei estä häntä julkaisemasta sitä. Mahdollisia muita tulkintoja pitää siis etsiä lain muista kohdista, vaikkapa tekijänoikeuslaista. En suinkaan usko, että nimike on tässä kannaltasi kovinkaan kiinnostava asia, mutta kun juuri kirjesalaisuuden merkityksestä tuntuu usein olevan epäselvyyttä, niin asiaa on minusta syytä selkeyttää.

 

Julkaisemisen laillisuudesta riippumatta olen kyllä sitä mieltä, että lähtökohtaisesti olisi hyvien tapojen mukaista pyytää viestin kirjoittajalta suostumus julkaisuun. Viestinnässä melko olennaista on myös luottamus ja vaikka lakia ei rikottaisikaan, niin luottamuksen puutteella on itsessään ikävät seuraukset.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodan jälkeen saksalaisten lentokoneenosien tuonti oli kiellettyä. Olisiko salakuljetettu kuuma potkuri piilotettu jäähtymään. Potkurihan on voinut tulla Ruotsin kautta, jossa ei kai ollut samanlaisia rajoituksia ja vanhat suhteet Bückeriin. Ilmeisesti viimeiset Heinen potkurit on tehty sodan aikana. Vuoden 1940 mainoksessa on ainakin samanlainen logo kuin löydetyssä potkurissa. Insinööritalo vihittiin 1951. Pikiläisiäkö pitäisi syyttää.

s-l400.jpg https://www.ebay.de/itm/HEINE-PROPELLER-BERLIN-Historische-Reklame-von-1940-/161848667821

https://fhzz.de/die-propellerfabrik-von-hugo-heine/

https://www.flanieren-in-berlin.de/bezirke/friedrichshainkreuzberg/ein-moebeltischler-stellt-propeller-her.html

https://www.polishpropellers.com/heine/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Insinööritalossa toimi  aikoinaan vanhan TV-kanavan  "TES-TV"  studio (Tes =Tekniikan edistämissäätiö).   Olisikohan potkuri ollut jonkin tv-ohjelman studiorekvisiittaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansallisarkiston papereiden mukaan OH-SIK Heine-potkurin numero oli 63756.

OH-SIL:ssä on ollut alun perin Schwarz-merkkinen potkuri, mutta jo lokakuussa 1938 Heine 69374. Heine-merkkinen potkuri on ollut katsastuksessa vielä 1945/46, mutta sen jälkeen potkurin merkki puuttuu papereista. 1949 koneeseen on tehty kolupuupotkuri Velj. Karhumäen toimesta. Moottori on ilmeisesti peruskorjattu Ruotsissa 1954.

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=220114

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=227200

MTV:n uutinen potkurilöydöstä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/helsinkilaisesta-savupiipusta-tehtiin-kutkuttava-loyto-historiallinen-lentokoneen-potkuri-koneen-kohtalo-oli-traaginen/8161602

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään