Mika Laakso

F19 Gladiator ym. valokuvia

14 viestiä aiheessa

Sain tänään neljä vanhaa valokuvaa, joihin täältä vois löytyä lisätietoa?

-kuva 1, koko n. 120 x 180mm. F19 Gladiator. Koneiden siirtolennolla 29.3.1940 (?) suomesta ruotsiin ei saanut 

näkyä hakaristiä, joten mekaanikot maalasivat ne yli. Tämä  kuvan "satana perkele" on ilmeisesti 

koneyksilö "A"? Tunnistaako lentäjiä?

 

-kuva 2. koko n. 87 x 140mm. OH-SEA Bucker 133 Jungmeister. Kuvauspaikka / -ajankohta?

mikä kone taustalla?

 

-kuva 3. koko n. 58 x 58mm. Takana teksti: "III:s halli Utti". Etualalla erottuu MT-459, joka 

tuhoutui 14.9.1950. Taustalla OH-PRA (?), Praga Air Baby? Kuvausajankohtaa tuskin pystyy

tarkemmin määrittämään.

 

-kuva 4. koko n. 58x58mm. Takana teksti "-44". Tunnistamaton nelimoottorikone, Fw 200?

Kuvista 3 ja 4 kävin tänään teettämässä paikallisessa 10-koon suurennokset.

IMG_0001 (15).JPG

IMG_0002 (13).JPG

IMG_0005 (7).JPG

IMG_0003 (9).JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

-kuva 4. koko n. 58x58mm. Takana teksti "-44". Tunnistamaton nelimoottorikone, Fw 200?

Villi arvaus: Junkers Ju 90B-1 Nurmoilassa tammikuussa 1944? 

Rodney :cool:

"Saksalaiset rakentavat radiosuuntima-aseman Nurmoilaan. Kaikki tarvikkeet ja henkilökunta kuljetetaan lentoteitse Tallinnasta Malmin kautta. Kuvissa nelimoottorinen JU-90-tyyppinen kuljetuskone starttaa Malmin lentokentältä. Malmin lentokenttä 1944.01.11. SA-kuva 145033"

145033.thumb.jpg.1a841c4a837b4ac79752cb8f725f7018.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
"
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 4, onko siiven alapinnalta erotettavissa edes osaa tunnuksesta? Nurmoilassa käyneet Ju 90 -yksilöt pitäisi olla tiedossa.

Jussi

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kakkoskuvassa Jungmeister OH-SEA:n takana on ”Kelmi” eli Klemm Kl 25 OH-ILI ” Adolf Aarno” tai OH-ILL ”Turun Sampo”. Jungmeister tuhoutui 25.5.1953 Kauhajoella ja poistettiin. 
Kuvan arvelisin olevan Jämiltä.

Edit: Jos kuva on -30-luvun lopulta (1938-39), niin kuvassa voi olla mikä vain Klemmeistä. Jos kuva on taasen -40-luvulta tai -50-luvun alkupuolelta, niin Klemm on tällöin OH-ILI, sillä ILL oli tuolloin uudelleenrakennettavana Hämeenlinnassa ja rekisteröitiin uudelleen vasta-55. Konehan pakko-otettiin syksyllä -39 ja romuttui Kauhavalla v. 1940. Hämeenlinnalaiset ostivat ILL:n romut v. 1950.

edit. Klemm OH-ILK ”Pohjankyrö” taasen tuhoutui Oulussa jäällä jo talvella -39.

Jukka 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennyksiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Villi arvaus: Junkers Ju 90B-1

Jämerää, kun tuosta Ju 90-koneesta ei löydy kuvaa Anttonen-Valtonen Luftwaffe suomessa osat 1 & 2, 

tai Valtosen Luftwaffe-kuvasto kirjoista. Rodneyn laittaman SA-kuvan mukaan kone kävi suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hävittäjälentolaivue 32:n eli Curtiss-laivueen spk kertoo Nurmoilan vierailusta, mutta Ju 90:n tunnusta ei tässä mainita. Kone kävi kaksi kertaa Malmilta Nurmoilassa. Digikansalliskirjasto.

Jukka

E84A179B-08BF-4D77-9825-FA66C2C54DB1.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Jämerää, kun tuosta Ju 90-koneesta ei löydy kuvaa Anttonen-Valtonen Luftwaffe suomessa osat 1 & 2, 

tai Valtosen Luftwaffe-kuvasto kirjoista. Rodneyn laittaman SA-kuvan mukaan kone kävi suomessa.

Liitteessä Rodneyn kuvaan (J4+GH) liittyvät lennot Ilmavoimien esikunnan mukaan

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4892539

Jussi

Ju 90.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-SEA Jämillä 1940-luvun maalauskaaviossa. Konehan romuttui alkuvuodesta 1948 ohjaajan saadessa surmansa. Korjattiin - tai oikeastaan rakennettiin uudelleen - 50-luvun alussa, jolloin sai toisenlaisen maalauksen. SEA tuhoutui lopullisesti keväällä 1953.

Veikkaan, että kuva on otettu ns. Klemm-hallin edessä.

t. Harri

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Harri Mustonen kirjoitti:

OH-SEA Jämillä 1940-luvun maalauskaaviossa. Konehan romuttui alkuvuodesta 1948 ohjaajan saadessa surmansa. Korjattiin - tai oikeastaan rakennettiin uudelleen - 50-luvun alussa, jolloin sai toisenlaisen maalauksen. SEA tuhoutui lopullisesti keväällä 1953.

Veikkaan, että kuva on otettu ns. Klemm-hallin edessä.

t. Harri

Ja taitaa siellä hallin oven suussa olla pari sotilaspoikaakin joten sota-ajan kuva kuten Harri toteat. Eli sen perusteella Klemm olisi OH-ILI.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Jämerää, kun tuosta Ju 90-koneesta ei löydy kuvaa Anttonen-Valtonen Luftwaffe suomessa osat 1 & 2, 

tai Valtosen Luftwaffe-kuvaston kirjoista. Rodneyn laittaman SA-kuvan mukaan kone kävi suomessa.

"Suomen ilmavoimien historia 16, Saksalaiset koneet Suomessa", Keskinen/Stenman (Apali), sivu 102 (tais olla sama SA-kuva jonka Rodney esitti ylhäällä)

EDIT: SA-kuvissa koneesta on kolmen kuvan sarja (145033-145035), yllämainitussa kirjassa näytetään  kuva 145033 ja 145034

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon 1 kuvan Gladiatorin siirtolennon tunnukset 1/72 löytyi arkistosta! (ehkä sitten joskus) tulevaa pienoismallia varten.

ym. F19-tunnuksia 1/72

IMG_0001 (16).JPG

IMG_0002 (14).JPG

IMG_0003 (10).JPG

IMG_0004 (8).JPG

IMG_0005 (8).JPG

IMG_0006 (5).JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.6.2021 at 20.28, Mika Laakso kirjoitti:

Sain tänään neljä vanhaa valokuvaa, joihin täältä vois löytyä lisätietoa?

-kuva 3. koko n. 58 x 58mm. Takana teksti: "III:s halli Utti". Etualalla erottuu MT-459, joka 

tuhoutui 14.9.1950. Taustalla OH-PRA (?), Praga Air Baby? Kuvausajankohtaa tuskin pystyy

tarkemmin määrittämään.

IMG_0005 (7).JPG

 

28.-30.11.1949 Lentorykmentti 3:n puolivuotistarkastuksen yhteydessä todettiin MT-459:n saksalainen naamiontimaalaus kuluneeksi jonka vuoksi MT-459 sai kuvan mukaisen maalauksen ajalla 10.-15.12.1949. Kuten Mika jo totesikin päättyi koneen lennot onnettomuuteen 14.9.1950.

Mallareille: Oliivinvihreän yläpinnan lisäksi koneen alapinnat maalattiin (kotimaisella) vaalean sinisellä ns. "DN-värillä".

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään