Carl-Fredrik Geust

Väärä kuvateksti kirjassa Punailmavoimat talvisodassa

20 viestiä aiheessa

Haluan ilmoittaa että Punailmavoimat talvisodassa -kirjan kuvateksti sivulla 164 on virheellinen; virhe on toistunut Red Stars 7-kirjasta, missä virheellinen kuvateksti on sivulla 189. Kyseessä on Aimo Juholalta saatu kuva NL:n jäätukikohdasta, jonka Aimo oli virheellisesti olettanut että tuntematon kuva on mahdollisesti otettu Suomenlahden etelärannalla (!) olevasta Lugan (Laukaanlahden) jäätukikohdasta. Koska Aimo oli erittäin täsmällinen en ollut kyseenalaistanut asiaa, ennenkuin rupesin syventymään talvisodan ilmakuvauksiin. Kuva kuuluu kuvasarjaan 11/44, joka otettiin 18.2.1940; kuvauskoneena BL-124, tähystäjänä vänrikki Turpeinen ja ohjaajana lentomestari Leskinen. Lennolla kuvattiin mm. Petroskoin kaupunkia ja ratapihaa, tulevan pommituksen valmisteluna - talvisodassa ei kuitenkaan ei tullut enää mahdollisuutta pommittaa Petroskoita, vaan kaikki pommitukset suunnattiin Karjalan kannakselle.

Liitteenä Aimo Juholan minulle antama kuva sekä ote nykyisestä kartasta missä valokuvan Petroskoin eteläpuolella oleva Solomanni-Peski alue näkyy selvästi.    

40-02-18 11.44 019 Petroskoi Solomennoe-Peski, AJu Pk2103.jpg

СОЛОМЕННОЕ  ПЕСКИ .jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin tämän Lentolaivue 46:n 18.2.-40 suorittaman tiedustelulennon Lentorykmentti 4:n sotapäiväkirjasta, lähteenä Kansallisarkisto/diginarc.

Jukka

E46865E6-C849-4194-9516-165B74811B3B.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin kuvasta käy ilmi kamerana oli kesällä 1939 saatu Zeiss Rb 50 No 1030 (ks kuvan vasemmassa alanumerossa automaattisesti rekisteröidyt kameran sarjanumero "No 1030", kuvan järjestysnumero "019", kameran polttoväli f = 504,40; kuvasarjan rek.numero käsin kirjoitettu "11/44"). Tällä kameralla otettiin myös Levashovon ja Kasimovon lentotukikohtien kuvat 19.8.1939 (kapteeni Armas Eskola, BL-110; ks Red Stars osa 7, sivut 12 ja 13; kirjassa Punailmavoimat talvisodassa samat sivut). Tässä ote Kasimovon kuvasta "065", missä vasemmassa yläkulmassa näkyy kameran sarjanumero No 1030

Kyseessä oli optisesti poikkeuksellinen laadukas (ja samalla pakkaskestävä!) kamerayksilö, joka siirrettiin BL-koneesta toiseen. Kesällä 1939 tämä kamera oli asennettu ainakin BL-110 ja BL-118 koneisiin.

14.10.1939 tilattiin 5 kpl Rb 50 kameroita lisää, mutta ne saatiin vasta kesällä 1940. Näin ollen Rb 50 No 1030 oli talvisodan aikana Ilmavoimien AINOA luotettvasti toiminut  kamera (aikaisemmin hankitut Eagle- ym. kamerat eivät olleet pakkaskestäviä, ja saatiin toimimaan FK-koneissa vasta LeR 1:ssä nikkaroidun lämmityslaitteen avulla).   

Talvisodan aikana kamera Rb 50 No 1030 oli käytössä ainakin koneissa BL-117, BL-118 ja BL-124, välirauhan aikana koneissa BL-120, BL-131, BL-140 ja BL-141, ja jatkosodan aikana vastaavasti koneissa BL-105 ja BL-106.

Juholan mukaan kamera No 1030 menetettiin jatkosodan aikana - en ole vielä löytänyt mihin koneyksilöön se oli silloin asennettu. Tietääkö joku?   

no 65 - crop.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.6.2021 at 12.37, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Niin kuin kuvasta käy ilmi kamerana oli kesällä 1939 saatu Zeiss Rb 50 No 1030 (ks kuvan vasemmassa alanumerossa automaattisesti rekisteröidyt kameran sarjanumero "No 1030", kuvan järjestysnumero "019", kameran polttoväli f = 504,40; kuvasarjan rek.numero käsin kirjoitettu "11/44"). Tällä kameralla otettiin myös Levashovon ja Kasimovon lentotukikohtien kuvat 19.8.1939 (kapteeni Armas Eskola, BL-110; ks Red Stars osa 7, sivut 12 ja 13; kirjassa Punailmavoimat talvisodassa samat sivut). Tässä ote Kasimovon kuvasta "065", missä vasemmassa yläkulmassa näkyy kameran sarjanumero No 1030

Kyseessä oli optisesti poikkeuksellinen laadukas (ja samalla pakkaskestävä!) kamerayksilö, joka siirrettiin BL-koneesta toiseen. Kesällä 1939 tämä kamera oli asennettu ainakin BL-110 ja BL-118 koneisiin.

14.10.1939 tilattiin 5 kpl Rb 50 kameroita lisää, mutta ne saatiin vasta kesällä 1940. Näin ollen Rb 50 No 1030 oli talvisodan aikana Ilmavoimien AINOA luotettvasti toiminut  kamera (aikaisemmin hankitut Eagle- ym. kamerat eivät olleet pakkaskestäviä, ja saatiin toimimaan FK-koneissa vasta LeR 1:ssä nikkaroidun lämmityslaitteen avulla).   

Talvisodan aikana kamera Rb 50 No 1030 oli käytössä ainakin koneissa BL-117, BL-118 ja BL-124, välirauhan aikana koneissa BL-120, BL-131, BL-140 ja BL-141, ja jatkosodan aikana vastaavasti koneissa BL-105 ja BL-106.

Juholan mukaan kamera No 1030 menetettiin jatkosodan aikana - en ole vielä löytänyt mihin koneyksilöön se oli silloin asennettu. Tietääkö joku?  

"No 1030" ei ollut kameran numero!

Tämä numero kuului lukittavalle kuljetuslaatikolle joka sisälsi saksalaisen RMK P 50/30x30 -merkkisen ilmavalokuvauskameran rungon (n:o 38682) sekä objektiivin (n:o 2035110). Kameran yhteyteen kuuluvilla laitteilla ja tarvikkeilla oli omat lukittavat kuljetuslaatikonsa seuraavasti, n:ot 186 (sis. mm. 24 v kameran moottorin n:o 186, 24 v tarkkailukojeen, kumiletkua, kytkinrasioita, käsikammen), 1598 ja 1900 (molemmissa filmikasetit 30x30 cm, kasetin aluslevy nahkahihnoineen, kaukolaukaisin ja mutteriavaimia 2 kpl). Em. lisäksi seurasi mukana "irrallisena" keltasuodin, objektiivin suojakansi, kamera-aukon suojakansi, kameran kääntövipu ja kamerateline.

Tämä Pommituslentolaivue 42:n kirjoissa ollut ilmakamera meni lainaksi Pommituslentolaivue 48:lle ja asennettavaksi uusimpaan saksalaisten luovuttamaan ja 17.1.1944 ilmavoimille vastaanotettuun Petljakov-koneeseen, tunnukseltaan PE-217. Jo toisella sotalennolla joutui kone alas ammutuksi 27.6.44. "PE-217:n mukana tuhoutunut kamera Rb-50/30 N:o 5". (N:o 5 on ilmavoimien omaa numerointia). Tuhoutuneen kameran runko n:o 38682, objektiivi n:o 2035110, sälesulkija, suodin, suojakannet 2 kpl., kameran moottori n:o 186, jne... "Muut kameraan kuuluvat varusteet ja kulj,laatikot ovat PLe.Lv.42:n hallussa.".

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo - mutta miksi ihmeessä olisi sitten kuljetuslaatikon numero automaattisesti rekisteröity kuvafilmiin??

Vrt oheinen 30.9.1942 otettu Karma-aseman kuva missä No 57893 on rekisteröity kuvan vasemmassa yläkulmassa olevaan nimiökenttään (kyseinen numero erottuu valitettavasti aika heikosti).

5.8.1940 vastaanotettiin viisi syyskuussa 1939 ostettua RMK 50 kameraa numeroiltaan 57891, 57892, 57893, 57894 ja 57895 (ks vastaanottoptk:n otteet - kuljetuslaatikoiden numeroita ei ole tässä mainittu!!). 

 

 

 

 

42-09-30 spk 17990 Karma Lentoryk_201.jpg

IMG_6619.JPG

IMG_6620.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Kiitos Raimo - mutta miksi ihmeessä olisi sitten kuljetuslaatikon numero automaattisesti rekisteröity kuvafilmiin??

Vrt oheinen 30.9.1942 otettu Karma-aseman kuva missä No 57893 on rekisteröity kuvan vasemmassa yläkulmassa olevaan nimiökenttään (kyseinen numero erottuu valitettavasti aika heikosti).

5.8.1940 vastaanotettiin viisi syyskuussa 1939 ostettua RMK 50 kameraa numeroiltaan 57891, 57892, 57893, 57894 ja 57895 (ks vastaanottoptk:n otteet - kuljetuslaatikoiden numeroita ei ole tässä mainittu!!).

Hei Calle!

Ei minulla ole selitystä miksi kuvafilmissä on kuljetuslaatikon numero, ehkä se vaan päätettiin näppäillä ruutuun ensimmäisen vuonna 1939 toimitetun kamerakokonaisuuden yhteydessä? Myöhemmin (1940) saatujen kameroiden kanssa toimittiin sitten eri tavalla ja kameran rungon numero liitettiin filmeihin jolloin kuljetuslaatikkojen numerot saivat huutia.

kuva1.JPG

kuva2.JPG

kuva3.JPG

kuva4.JPG

kuva5.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo selvityksestä ja liitteistä!

Nyt pitäisi löytää kameran "No 1030", sekä myöhempien RMK 50 kameroiden käyttöohjeita, joista toivottavasti selviää  miksi ensimmäisesta RMK-kamerasta on käytetty laatikon numeroa, ja myöhemmistä taas kamerarungon numeroa!

Yleisesikunta oli keväällä 1939 saanut ensimmäinen kameran, siis "No 1030" saksalaisilta lainaksi korkeakuvauskokeiluja varten. Kapteeni Armas Eskolan onnistuneiden kokeilujen jälkeen YE kehoitti ilmavoimia ostamaan kameran, mistä syystä Raimon asiakirjoissa YE luovuttaa kameralaatikon (!) "No 1030" sisältöineen ilmavoimille.

Lentorykmentti4:n talvisodan aikaisissa (sekä myös myöhemmissa) asiakirjoissa on "kamera 1030" useasti mainittu...    

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi selitys voisi olla sekaannus saksalaisen osanumerointijärjestelmän tulkinnassa. Talvisodan alussa ei liene oltu siitä tarpeeksi selvillä. Nimittäin Rb 50/30x30- kamerarungon osanumero on Fl.38682. Luultiinkohan sitä yksilönumeroksi? Asia ehkä huomattiin jossain vaiheessa ja ko. kameralla otettujen kuvien kohdistamiseksi siihen käytettiin kuvissa tuota laatikon yksilönumeroa??

Liitän myöhemmin kuvan varaosakataloogin sivusta, kunhan pääsen "arkistoni" pariin :-)

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tapio ja Ari (ja samalla myös Heikille, joka käynnisti tämän selvitystyön!) - on siis ilmeisesti niin että kamerarungon osanumero on "38682" (mikä siis EI ole kyseisen kameran yksilönumeroa!) Kameran yksilönumero on siis "1030", joka siis automaattisesti piirtyy valotetun filmin jokaisen kuvan nimiökenttään!

Olen muuten kiinnostunut kyseisestä RLM:n kuvastosta kokonaisuudessaan - ja olen kiitollinen mahdollisesta kopiosta/skannauksesta.

Calle G. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetään tähän kevennykseksi ja OT:ksi, että Carl Zeiss Jena on myös jalkapallojoukkue, jota vastaan Mikkelin Palloilijat pelasivat 70-luvun alkupuolella silloista Cup-voittajien cupia ja UEFA -cupia:

1972 Cup-voittajien cup: MP-FC Carl Zeiss Jena (Itä-Saksa) 3-2, Jena-MP 6-1
1973 UEFA-cup: MP-Jena 0-3, Jena-MP 3-0

:thmbup:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

 - on siis ilmeisesti niin että kamerarungon osanumero on "38682" (mikä siis EI ole kyseisen kameran yksilönumeroa!) Kameran yksilönumero on siis "1030", joka siis automaattisesti piirtyy valotetun filmin jokaisen kuvan nimiökenttään!

Haeskelin laajemmin tämän kyseisen valmistajan ilmakameroita koskevia sivuja, joita olen Kansallisarkiston kansioista bongannut. On todettava että sama "38682" esiintyy myös joissakin muissa kamerayksilöissä virheellisesti rungon numerona (objektiivien numerointi on luotettavampi, näyttäisi pysyneen valmistusnumeroissaan). Tuo "No 1030" poikkeaa suuresti myöhemmin Saksasta saatujen kameroiden numeroinnista (N:ot 57891-57895), siksi tulkitsen että eri yhteyksissä on kirjattu toisistaan poikkeavia numerosarjoja, virheellisestikin. Tähän mennessä on löytynyt seuraavasti: Kuljetuslaatikon numero "1030", kamerarungon osanumero "Fl 38682", rungon valmistusnumero esim. "57891" sekä ilmavoimien omaa numerointia N:ot 1-6.

Alla olevaan paperiin on kirjattu eri numerosarjoja, yhtenä niistä "1005". Onko tämä myös laatikon numero, joka syrjäytti kameran rungon numeron, kuten näyttäisi olleen "No 1030" kohdalla?: 

kuva6.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo,

uskon että "Nr. 1005" on kyseisen kameran yksilönumero , kuten vastaavasti "Nr. 1030" - olen KA:ssa löytänyt tällä kameralla otetun oheisen tunnistamattoman ilmakuvan. Kyseinen kuvasarja SP/42/42 on ilmeisesti otettu Rukajärven-Repolan maastossa elokuun alussa 1941, mahdollisesti 5.8.1941, koneena LeLv 42:n BL-138.     

DSC01873.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tulkittu, kameralla Nr. 1005 otettu kuva Kukolj I-lentokentästä. Kuvasarja SP/173/4/42 otettiin 24.8.1943, koneena LeLv 42:n BL-158.   

43-08-24 Kukolj I SP.173.4, 011 Pk 2266.1.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilin tarkemmin noita Raimon asiakirjoja ja huomasin yhdessä paperissa erään säännönmukaisuuden: Laatikoiden yksilönumerot ovat samat kuin niiden sisältämien pääkomponenttien sarjanumerot. Uskoisin, että sama pätee myös itse kamerarunkoon. Eli laatikko on numeroitu sisällä olevan laitteen mukaan, jotta päällepäin tiedetään sisällä oleva yksilö siihen kuuluvine tykötarpeineen ilman että kantta pitää raottaa tai tarkistaa asia papereista. Olisihan se toisaalta vähän erikoista antaa oma yksilönumero pelkälle kuljetus-/ säilytyslaatikolle.

Ari

 

 

laatikko.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Sanamuotoa parannettu paremmin ymmärrettäväksi
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Filmiin siis valottuu filmikasetin numero, joita oli kaksi kameraa kohden. Kuljetuslaatikkoa ilmeisesti tarvittiin filmikasetin viemistä kehitykseen varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään