Petri Lehtovirta

Finnair halusi avata kaukoreittejä muualta Euroopasta - AKT torppasi

82 viestiä aiheessa

Kassavirran saamiseksi ja henkilöstön työllistämiseksi yhtiö kartoitti mahdollisuutta avata joitain kaukoreittejä niin, että niihin lennettäisiin muualta Euroopasta Helsingin sijasta. Finnair ei kerro, mitä nämä lennot tarkalleen olisivat olleet, mutta niitä olisi lennetty tulevalla talvikaudella.

Finnairin työehtosopimukset lähtevät siitä, että lennot lennetään Helsingistä. Niiden toteuttaminen toisesta Euroopan kaupungista käsin olisi edellyttänyt määräaikaisia joustoja tiettyihin työehtosopimuksen kohtiin, jotta lennot olisi ollut mahdollista operoida ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

”Tällaisten lentojen kannattava operointi olisi edellyttänyt määräaikaisia joustoja lentäjien ja matkustamohenkilöstön voimassa oleviin työehtosopimuksiin, joissa pitkille lennoille on määritelty lisäkustannuksia. Lentäjien kanssa joustoista päästiin sopimukseen, mutta AKT valitettavasti hylkäsi matkustamohenkilöstöä koskeneen ehdotuksen sopia määräaikaisista joustoista paikallisesti”.

Joustoesitystä olivat puoltaneet niin ammattiosaston toimikunta kuin AKT:n matkustamohenkilöstöjaosto.

AKT:n hallitus käsitteli 23.6. Paltan esittämän työehtosopimuspöytäkirjan koskien Finnairilla noudatettavia työehtoja, jossa olisi annettu pääluottamusmiehelle valtuudet sopia määräajaksi paikallisesti työehtosopimuksen erillinen tuntikorvaus ja välilaskuttomat aikaero- ja kaukolennot, joiden suunniteltu työaika on vähintään 12 tuntia.

AKT:n hallitus kävi pöytäkirjasta pitkän keskustelun ja hylkäsi esityksen.

”Koemme erikoisena Finnairin tavan lähestyä työntekijöitä. Osalle toistaiseksi voimassa olevalla lomautuksella olevista työntekijöistä tarjottaisiin mahdollisuutta tulla takaisin töihin, mutta heidän pitäisi heikentää palkka- ja työehtoja sen takia. Finnair on saanut mittavat tuet valtiolta tämän koronapandemian aikana, joten tuntuu kummalliselta, että pitää vielä tulla työntekijöidenkin palkkapussille”

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/702f6ec9-7bf6-4b74-adc4-bb2c75d087f6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä se on parempi vaihtoehto ammattiliitoille maksaa jäsenilleen korvauksia lomautettuna olemisesta, kuin hyväksyä määräaikaisia joustoja olemassa oleviin sopimuksiin ja päästää ihmiset tekemään työtään.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös valheen määritelmä mennyt jotenkin näin? Valhe, Emävalhe, AKT:n hallitus ajaa aina liiton jäsenten etua.

Rod :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
etua vs. asiaa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt vaan menee yli tavallisen kadunmiehen ymmärryksen. Pitäisikö jonkun kertoa näille ammattiyhdistysjyrille, että markkinaosuuksien kasvu huonoina aikoina on yhtä arvokasta kuin voitto hyvinä aikoina. Eikä tämä nyt koettu ole edes pahinta. Vielä pahempaa on se, että osa näistä änkyröistä jatkaa uraansa kansanedustajina. 

Seppo

13 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta tapaukseen kantaa, harva täällä tietää muuta kuin mitä yritys on asiasta kertonut. Tai mistä joustoista oli kyse tai että miksi suomalaista työvoimaa käyttämällä ei toiminnasta olisi saatu kannattavaa ilman noita joustoja.

Tai sitä, että onko taustalla jotain erimielisyyksiä jo aiemmin, eikä tästä syystä haluttu joustaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurasin kohtuullisen läheltä kuinka Finnairin tekniikka ajettiin alas. Varmasti yksi maailman pätevimmistä henkilöstöistä, erinomainen maine maailmalla, huippuluokan tekninen laitteisto, vuosikymmenten kokemus laajoista korjaus- muutos- ja huoltotöistä ynnä muuta ynnä muuta. Niin vain huuhdottiin viemäristä alas koko hoito ja vietiin omat koneet Singaporeen huoltoon eikä otettu asiakastilauksia. Siinä näytelmässä ei ollut voittajia mutta vain yksi syyllinen. Nytkö yritetään samaa lentotoiminnalle vai luuleeko joku, ettei ole ottajia tyhjiksi jääville markkinoille? Mikä hitto näitä ihmisiä vaivaa?

Seppo     

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoli pois, kyllä nekin keikat joku muu firma ja muu miehistö ajaa mielellään.

 

Ollaan me täällä Suomessa vaan kortistossa ja änkyröidään kun mikään ei olisi maailmassa muuttunut.

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Juha H Huttunen kirjoitti:

Kilpailutetaan Finnairin ulkomaanlennot samoin kuin Suomen sisäiset.

Kilpailutetaan Finnairin lennot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Tässä oli kyse määräaikaisista joustoista, joita olimme hakeneet voidaksemme toteuttaa lentoja, joilla lomautettuna olevia ihmisiä olisi saatu lisää työllistettyä”, Tallqvist sanoo.

Tää on kyllä ihan täyttä pas.. , ei ne siksi tätä yrittänyt tehdä että lomautetut saisi töitä, kyllä siinä on rahasta kyse.

Tallqvist siis  Finnairin viestintäjohtaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Juha H Huttunen kirjoitti:

Kilpailutetaan Finnairin ulkomaanlennot samoin kuin Suomen sisäiset.

 
Finnairin ulkomaanlennot voi kilpailuttaa koska tahansa. 
 
Siksi esimerkiksi Qatar Airways lennättänyt minua. Uusia lentokoneita. Väljiä matkustamoita. Hyvää palvelua. Jopa Airbus A-380 kyytiä.
 
Mikään solidaarisuus ei saa minua enää ikinä sulloutumaan aurinkomatkalaisten kanssa samaan lentokoneeseen. 
 
:laugh:  Esa
 
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
55 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
 
Finnairin ulkomaanlennot voi kilpailuttaa koska tahansa. 
 
Siksi esimerkiksi Qatar Airways lennättänyt minua. Uusia lentokoneita. Väljiä matkustamoita. Hyvää palvelua. Jopa Airbus A-380 kyytiä.
 
Mikään solidaarisuus ei saa minua enää ikinä sulloutumaan aurinkomatkalaisten kanssa samaan lentokoneeseen. 
 
:laugh:  Esa
 

Eipä näytä olevan juuri eroa penkkien tiheydessä Qatarin ja Finnairin A359:n turistissa, sama 3+3+3 ja 31-32 tuuman pitch (paitsi AY eco comfort 35 tuumaa). Qatarilla palvelutaso toki erilainen, enkä nyt ota kantaa siihen, kummalla itse mieluummin matkustaisin, vaan ainoastaan tuohon "sulloutumiseen". Jos Suomesta on suora lento tarjolla, niin eipä se Dohassa patsastelu mun mielestä kovin autuaaksi tee sekään, vaikka siihen samaan suoran lennon koneeseen eksyisi joku aurinkomatkalainen.

Vaikka meneekin vähän aiheesta ohi, ihmettelen, ettei koronan aikanaan ole ollut aikaa tehdä valmiiksi tätä Premium Economy -tuotetta, joka on tehnyt tuloaan jo vuosikaudet. Luulisi, että juuri nyt olisi resurssia vähän uudistuakin, kun ei ole kiire perustekemisen kanssa: https://simpleflying.com/finnair-premium-economy-still-coming/

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Tommi Pettinen kirjoitti:

Tämä on taas porvareiden yritys purkaa yleissitovuutta

Finnairin lentäjien TES ei ole millään tavalla yleissitova. Lentäjillä ei ole Suomessa yleissitovaa työehtosopimusta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
50 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Vaikka meneekin vähän aiheesta ohi, ihmettelen, ettei koronan aikanaan ole ollut aikaa tehdä valmiiksi tätä Premium Economy -tuotetta, joka on tehnyt tuloaan jo vuosikaudet. Luulisi, että juuri nyt olisi resurssia vähän uudistuakin, kun ei ole kiire perustekemisen kanssa: https://simpleflying.com/finnair-premium-economy-still-coming/

Enemmän ihmettelisin jos projektiin olisi alettu

 

Yhtiön tulevaisuudesta ei ole kuvaa mihin resurssit riittää jatkossa ja millä eväillä jatketaan, niin aika vaikea on perustella satojen tuhansien tai mijoonien investointia kun rahat on vähissä ja matkustajapuolella mikään ei vedä. Eikä valoa ole edes näkyvissä.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Finnairin lentäjien TES ei ole millään tavalla yleissitova. Lentäjillä ei ole Suomessa yleissitovaa työehtosopimusta.

Aika merkillistä ettei ole... Itse on sähköalalla, meillä on vahva liitto, ja hyvä niin... t. Änkyrä

Tällä kommentilla tahdon sanoa että jos markkinatalous edellä mennään, silloin ajatellaan että voidaan ulkoistaa myös finnairin lentoja mihin saakka vain, mutta kyllä firman pitää huolehtia ennen kaikkea yhtiöön sitoutuneista työntekijöistä, vaikka se tulee kalliimmaksi, he tekevät työtään ammattiylpeydellä, oman yhtiönsä puolesta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Enemmän ihmettelisin jos projektiin olisi alettu

Yhtiön tulevaisuudesta ei ole kuvaa mihin resurssit riittää jatkossa ja millä eväillä jatketaan, niin aika vaikea on perustella satojen tuhansien tai mijoonien investointia kun rahat on vähissä ja matkustajapuolella mikään ei vedä. Eikä valoa ole edes näkyvissä.

Paikallaan seisomalla ja ihmettä odottamalla sitä kovaa tulosta onkin liike-elämässä yleensä tehty. Vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, kun veronmaksajien rahalla yksinomaan pelataan ja sitä saatetaan joutua pummaamaan vielä lisääkin, niin silloin kayttökohteet on valittava tarkkaan ja voi olla että avustukselle on joku ehtokin että sitä käytetään vain juokseviin kuluihin ettei koko kioski keikahda ja että yhtiöstä jäisi jotain jäljelle.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.7.2021 at 21.35, Tatu Koiranen kirjoitti:

Eipä näytä olevan juuri eroa penkkien tiheydessä Qatarin ja Finnairin A359:n turistissa, sama 3+3+3 ja 31-32 tuuman pitch (paitsi AY eco comfort 35 tuumaa). Qatarilla palvelutaso toki erilainen, enkä nyt ota kantaa siihen, kummalla itse mieluummin matkustaisin, vaan ainoastaan tuohon "sulloutumiseen". Jos Suomesta on suora lento tarjolla, niin eipä se Dohassa patsastelu mun mielestä kovin autuaaksi tee sekään, vaikka siihen samaan suoran lennon koneeseen eksyisi joku aurinkomatkalainen.

Vaikka meneekin vähän aiheesta ohi, ihmettelen, ettei koronan aikanaan ole ollut aikaa tehdä valmiiksi tätä Premium Economy -tuotetta, joka on tehnyt tuloaan jo vuosikaudet. Luulisi, että juuri nyt olisi resurssia vähän uudistuakin, kun ei ole kiire perustekemisen kanssa: https://simpleflying.com/finnair-premium-economy-still-coming/

Toista se oli maailman aika kun turistiluokissakin oli 35-36” tuuman istuinvälejä ja laajarungoissa DC-10 ja L-1011 penkitys 2+4+2.


Toki istuinvalmistajat aina selittävät, että nykyistuinten slimmimpi rakenne korjaa tilannetta mutta kyllä totuus on että 4-5 tuumaa (about 10-12.5cm) näkyy ja tuntuu varsinkin kun edessä istuja kippaa selkänojansa ja takaraivonsa ihmeteltäviksi.

Tästä kaikessahan toki kuluttajat saa katsoa itseään peiliin kun ei nykyään karjaosaston lipuista kukaan mitään halua maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt onkin aika laittaa dipit kaappiin ja avata ehkä jo valmiiksi pari sipsipussiakin. 

Änkyrät toki katselevat vain omaa peilikuvaansa myhäillen mutta eivät tiedosta sitä että Suomi on täynnä valmista työtöntä cabin crew:tä by Airpro ... (Mm. Norwegian, JetTime, Thomas...äh eikun SunClass) ... jne... lisäksi "loikkareita" änkyräpuolueesta on jonossa, eli he ketkä haluavat tehdä töitä. :thmbup: 

Sille osalle änkyröistä ketkä vaan haluavat elää veronmaksajien kontolla olisi parempi osoittaa paikka saunan takana olevaan kuoppaan. Lisäksi kun tuo yksi räkätti tjsp.lintu, vaimikäsenytoli vari...eikun kiuru on sitä mieltä että "ei kasvaneet menot mitenkään vaikuta ihmisten menoihin koska nehän kustannetaan verovaroista" en oikeen osaa muuta sanoa kuin että "HuoH"... 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Helenius
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään